• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
9
نایب رئیس اول اسکودا در نشست تخصصی واکاوی آثار اجرایی قانون تسهیل:

به شرط لحاظ نمره علمی استاندارد برای قبولی آزمون، با معیار حذف ظرفیت مخالف نیستیم

  • کد خبر : 42348
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶
به شرط لحاظ نمره علمی استاندارد برای قبولی آزمون، با معیار حذف ظرفیت مخالف نیستیم
نشست تخصصی با موضوع «واکاوی آثار اجرایی قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار در حوزه وکالت» به میزبانی کانون وکلای دادگستری گلستان و با حضور نمایندگان گرگان در مجلس شورای اسلامی، نایب رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) و روسا و اعضای هیأت مدیره کانون‌های وکلای گلستان، مازندران و سمنان و مقامات استانی در گرگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری گلستان، در این جلسه دکتر ابراهیم کیانی، نایب رییس اسکودا با بیان مطالبی در خصوص نحوه تصویب این قانون، به تلاش‌های مدیران نهاد وکالت و اتحادیه در جهت جلوگیری از تصویب این قانون و بیان آسیب‌ها و آثار منفی این مصوبه برای نمایندگان مجلس اشاره کرد.

کیانی خاطرنشان کرد: ما رسماً و به صورت کتبی به مجلس اعلام کردیم که با حذف ظرفیت مخالفتی نداریم در صورتی که معیار علمی و استاندارد برای قبولی درنظر گرفته شود، اما متأسفانه معیار ۷۰ درصد به هیچ وجه قابل قبول نیست و سبب قبولی افراد با نمرات ۴ و ۵ از ۲۰ می‌شود؛ این روند برای ما قابل پیش‌بینی بود و تذکرات لازم را در این خصوص به نمایندگان محترم اعلام کردیم، اما به هر حال این قانون تصویب شد و اگر به همین کیفیت اجرا شود پس از چند سال اساساً هیچ داوطلبی باقی نخواهد ماند و برگزاری آزمون بی‌معنا خواهد بود و باید به همه فارغ‌التحصیلان حقوق پروانه وکالت بدهیم.

تداوم اجرای قانون تسهیل، نظام وکالت در کشور را ویران خواهد کرد

در این نشست همچنین دکتر علی طالع‌زاری رئیس کانون وکلای دادگستری گلستان ضمن خیرمقدم به حاضرین، به طرح بحث در ارتباط با موضوع نشست پرداخت.

طالع زاری بیان کرد: تا قبل از تصویب قانون تسهیل، مکانیزم جذب پذیرفته شدگان آزمون وکالت در ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه سال ۱۳۷۶ و تبصره ذیل آن پیش بینی شده بود و ظرفیت پذیرش توسط کمیسیونی متشکل از ریاست دادگستری استان، رییس شعبه اول دادگاه انقلاب مرکز استان و رییس کانون وکلای دادگستری استان تعیین می‌شد، اما با تصویب قانون تسهیل در سال ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی، مکانیزم ظرفیت برداشته شده و در ماده پنج قانون مذکور هر شخص ۷۰ درصد نمره میانگین یک درصد نمرات بالای آزمون را به دست آورد، پذیرفته محسوب می‌شود.

رئیس کانون وکلای گلستان خاطرنشان کرد: این تغییر مکانیزم، آسیب‌ها و چالش‌های زیادی را برای کانون‌های وکلا، دستگاه قضایی و جامعه و حتی خود کارآموزان ایجاد کرده و ادامه اجرای این قانون تمامی بنیان‌های نظام حقوقی کشورمان را ویران خواهد ساخت و وضعیت نهاد وکالت را به یک نقطه غیرقابل بازگشت می‌رساند.

طالع زاری اضافه کرد: نه کانون‌های وکلا توان آموزش و پذیرش این حجم از کارآموزان را دارد و نه دستگاه قضا ظرفیت ایجاد فضای کمی و کیفی برای کارآموزی این تعداد را دارد و نه اساساً چنین نیازی به این تعداد وکیل در جامعه وجود دارد؛ ورود این حجم از پذیرفته شدگان به بازار کار وکالت جز سرگردانی پذیرفته شدگان در راهرو‌های دادگستری و ایجاد زمینه تضییع حقوق مراجعین به افرادی که با نمرات علمی بسیار پایین در آزمون پذیرفته شده اند دستاوردی نخواهد داشت.

وی همچنین از اینکه مجلس شورای اسلامی از یک سو با استدلال اشتغال زایی، ظرفیت را از آزمون وکالت برداشته است و از سوی دیگر در سایر مصوبات امکان حضور افراد غیروکیل را در دعاوی به نمایندگی از اشخاص حقوقی دولتی و خصوصی فراهم و به نوعی بازار کار وکلای دادگستری را محدود کرده است، انتقاد کرد.

رئیس کانون وکلای دادگستری گلستان اظهار داشت: از نمایندگان مجلس انتظار داریم با قید فوریت نسبت به اصلاح قانون تسهیل در ارتباط با معیار علمی جذب اقدام کرده و علاج واقعه قبل از وقوع نمایند، از دیگر سو انتظار داریم مجلس نگاه حمایتی نسبت به نهاد وکالت به عنوان یک نهاد مردم نهاد و مدنی با حدود یک قرن سابقه داشته باشد و کانون‌های وکلا را در طرح‌ها و لوایحی که با حقوق آن‌ها مرتبط است به رسمیت شناخته و نظرات آن‌ها را اخذ کند.

با توجه به پیامد‌های سوء قانون تسهیل باید به سمت اصلاح آن حرکت کرد

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، دیگر سخنران این جلسه بود.

دکتر غلامرضا منتظری اظهار داشت: مجلس در اصلاح قانون تسهیل، معیار‌ها و استدلال‌های خودش را داشته است، اما بحث آثار و پیامد‌های اجرای قانون موضوعی است که ممکن است در زمان تصویب روشن نباشد و پس از مدتی نمایان شود و کانون‌های وکلا باید با تمرکز بر پیامد‌های قانون تسهیل به دنبال اصلاح آن باشند.

منتظری اضافه کرد: باتوجه به پیامد‌های قانون تسهیل در حوزه وکالت باید نسبت به اصلاح آن اقدام کرد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد کرد کانون‌های وکلا نشست‌های مشترکی را با کمیسیون‌های تخصصی از جمله کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس داشته باشند و همچنین از ظرفیت قوه قضاییه در همراهی خود استفاده کرده و در طرح‌ها و لوایح با دستگاه قضایی هماهنگی لازم را داشته باشند و نظرات خود را علاوه بر آنکه مستقلاً اعلام می‌کنند از طریق دستگاه قضایی نیز به مجلس منعکس کنند، چون اعلام مواضع دستگاه قضایی که حاکمیتی و متکفل امر قضا در کشور است برای مجلس بسیار حائزاهمیت است.

منتظری همچنین بر نشست‌های کانون‌های وکلا با نمایندگان مجلس در هر استان و تشریح و تبیین مواضع و دیدگاه‌ها تاکید کرد.

گزارش‌ها در خصوص آثار سوء قانون تسهیل نگران کننده است

دیگر نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص قانون تسهیل پرداخت.

مهندس رمضانعلی سنگدوینی بیان کرد: گزارش‌ها در خصوص آثار سوء قانون تسهیل نگران کننده است و این آثار در زمان تصویب قانون تسهیل به درستی برای نمایندگان تبیین شد.

وی خاطرنشان کرد: کسی که در درسی نمره منفی گرفته است نباید وارد حرفه وکالت شود و خودش و مردم را گرفتار کند و ورود افراد فاقد توان علمی، مخل حقوق مردم است.

سنگدوینی اشاره کرد: روند اصلاح قانون، دشوار و زمان بر است، اما با این آثاری که بیان شد به نظر می‌رسد مجلس باید در مسیر اصلاح قانون حرکت کند.

وی اضافه کرد: آثار و اشکالات این مصوبه و اهمیت اصلاح آن باید برای مجلس تبیین شود و قوه قضاییه هم باید در این خصوص نقش آفرینی نماید.

وکالت کسب و کار نیست و دارای شأن الهی است

نایب رییس کانون وکلای دادگستری گلستان هم در سخنانی گفت: موضوع وکالت در قانون اساسی ذیل حقوق ملت آمده است و امور اقتصادی ذیل اصل ۴۴ قانون اساسی مطرح شده و طرح مسائل مربوط به نهاد وکالت در کمیسیون اقتصادی مجلس خلاف اصول حقوقی بوده و وجاهت ندارد.

غلامرضا اتحادیه افزود: نتیجه چنین تصمیم گیری هایی، کسب و کار خواندن وکالت بوده است در حالی که حرفه وکالت دارای شأن الهی بوده و بسیار اهمیت دارد.

اتحادیه اضافه کرد: قانون تسهیل و به تبع آن ورود افراد غیرمتخصص به حرفه وکالت باعث تضییع حقوق مردم خواهد شد و شایسته است مجلس محترم در اولین فرصت نسبت به اصلاح این قانون اقدام نماید.

قانون تسهیل کارچاق کنی و واسطه گری را تسهیل می‌کند

رییس کانون وکلای دادگستری مازندران نیز در بیاناتی اظهار داشت: کانون وکلای مازندران از سال ۱۳۷۶که از کانون مرکز مستقل شد تا سال ۱۴۰۱ دارای ۲۰۰۰ نفر وکیل بود و فقط در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ (طی دو سال) مجموعاً حدود ۱۵۰۰ نفر به تعداد وکلای عضو کانون اضافه شدند و همین تعداد هم در مرکز وکلا پذیرفته شده اند که به هیچ وجه امکان آموزش و کارآموزی برای این حجم از پذیرفته شدگان را نداریم.

بهرام ولی‌پور افزود: قانون تسهیل فارغ التحصیلان را به وکلای بیکار تبدیل کرده و کارچاق کنی و واسطه گری را تسهیل می‌کند و مقنن باید پیش از آنکه آثار جبران ناپذیری از اجرای این قانون ظهور نماید آن را اصلاح کند.

قانون تسهیل سبب تنزل شأن وکلا در جامعه شده است

در ادامه جلسه نایب رییس کانون وکلای سمنان هم در سخنانی اظهار داشت: قانون تسهیل دارای آثار مخرب جدی در سطح ملی است و باعث تنزل شأن وکلا در جامعه شده است.

عرب اسمعیلی اظهار داشت: تعداد زیاد پذیرفته شدگان باعث شده در حوزه‌های قضایی که بخش است و یک قاضی و یک کارمند دارد ۲۵ نفر کارآموز اختصاص دادیم.

در ادامه جلسه تنی چند از اعضای هیأت مدیره‌های کانون گلستان، مازندران و سمنان و همچنین مدیران و حضار به بیان دیدگاه‌های خود در ارتباط با موضوع پرداختند و جلسه با تأکید همه حاضرین برای ادامه این نشست‌ها بین مدیران نهاد وکالت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی پایان یافت.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=42348
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران
  • 497 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما