• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9

بیانیه کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری کرمانشاه به مناسبت سالگرد فاجعه حلبچه

  • کد خبر : 39665
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
بیانیه کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری کرمانشاه به مناسبت سالگرد فاجعه حلبچه
کانون وکلای استان کرمانشاه در آستانه سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه، با صدور بیانیه‌ای یاد قربانیان این حادثه را گرامی‌ داشت.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری کرمانشاه، متن بیانیه به این شرح است:

بیست و پنجم اسفند سالگرد یکی از فجایع بزرگ قرن بیستم است که ابعاد گسترده غیر انسانی آن در حافظه تاریخی ملت‌ها باقی خواهد ماند ، کشتار مردم مظلوم حلبچه آنهم با سلاح‌های شیمیایی برگ سیاهی بود از کارنامه ننگین رژیمی ستمگر که برای همیشه وجدان بشریت را جریحه‌دار ساخت و آثار سوء اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی بر جای گذاشت.

اگرچه وقوع جنگ و درگیری‌های نظامی چه در بعد منطقه‌ای و چه در ابعاد جهانی، سابقه‌ای دیرینه دارد اما تمامی قراردادها و منابع حقوق بین الملل استفاده از سلاح شیمیایی را خلاف اصول انسانی و حقوق جنگ تلقی کرده و طرفین درگیر در ستیز را به اجتناب از بکارگیری این نوع سلاح وادار نموده است، جنگ در ذات خود پایمال شدن قواعد بین الملل است اما با این وصف دارای آداب و چارچوبی است که عدم رعایت آن مسئولیت بین المللی را برای ناقض آن به دنبال خواهد داشت.

حقوق بین الملل برخی قواعد همچون «منع شکنجه» و «منع نسل کشی» را به عنوان قاعده آمره بین المللی شناسایی کرده و هر فعل مغایر با این قواعد را به عنوان جنایت قلمداد می‌کند بنابراین بکارگیری سلاح شیمیایی در ابعاد وسیع آن که مصداق عینی نسل کشی است در زمره جنایت‌های سیاسی است که مسببان آن باید در برابر وجدان بشری پاسخ گو باشند.

تراژدی حلبچه اگر چه زمینه‌ای برای تدوین برخی قواعد بین المللی همچون کنوانسیون منع تولید، انباشت و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی و جنگ‌افزارهای شیمیایی شد و از سال ۱۹۹۷ مفاد آن نیز لازم الاجرا گردید اما با این وصف حقوق بین الملل کماکان مبتنی بر منافع و اراده دولت‌هاست و خصلت‌های تمامیت خواهی برخی رژیم‌های سیاسی و رقابت‌های نظامی و منطقه ای دولت‌ها، جامعه بشری را با احتمال استفاده مجدد از این سلاح‌ها مواجه می‌سازد.

لذا کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه در سالگرد کشتار شیمیایی حلبچه که افکار عمومی متوجه استفاده فاجعه بار از سلاح‌های شیمیایی است از تمامی رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی می‌خواهد تا نسبت به عواقب و تبعات هولناک رقابت تسلیحاتی کشورها و تلاش قدرتمداران برای تجهیز سلاح‌های کشتار جمعی روشنگری نمایند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=39665
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 408 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما