• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
15

تاکید «میرمحمدصادقی» بر ضرورت افزایش مجازات مجرمان اسیدپاش

  • کد خبر : 977
  • ۰۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۵

سخنگوی اسبق دستگاه قضایی با بیان اینکه قوانین کنونی درباره مجرمین اسیدپاش ضعف دارد، تاکید کرد که اسیدپاشی جرمی بسیار سنگینی است و باید مجازات این جرم نیز متناسب با جرم افزایش یابد. حسین میرمحمدصادقی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با تحلیل جرم اسیدپاشی و چگونگی وقوع آن در جامعه و […]

سخنگوی اسبق دستگاه قضایی با بیان اینکه قوانین کنونی درباره مجرمین اسیدپاش ضعف دارد، تاکید کرد که اسیدپاشی جرمی بسیار سنگینی است و باید مجازات این جرم نیز متناسب با جرم افزایش یابد.

حسین میرمحمدصادقی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با تحلیل جرم اسیدپاشی و چگونگی وقوع آن در جامعه و دلایل افزایش آن در سال‌های اخیر، تصریح کرد: قبل از انقلاب اسلامی لایحه‌ خاصی در رابطه با جرم اسیدپاشی وجود داشت که در آن لایحه مجازات‌های مختلفی بر اساس صدماتی که ممکن بود به قربانی وارد شود، پیش‌بینی شده بود و این قانون همچنان معتبر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر مجازات‌هایی که برای جرم اسیدپاشی قابل اعمال است، مجرم را می‌توان با استفاده از عنوان کیفری قصاص، مجازات کرد؛ یعنی بر اساس صدمه‌ا‌ی که به قربانی وارد می‌شود، ‌می‌توان حکم قصاص مجرم اعم از قصاص نفس یا قصاص جراحت را صادر کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با ذکر مثالی افزود: برای مثال در مواردی که قربانی به علت اسیدپاشی نابینا می‌شود، حکم قصاص مجرم داده می‌شود و اگر حکم قصاص قابل اجرا نباشد طبعا مجازات حبس که در لایحه مربوط به جرم اسیدپاشی پیش‌بینی شده اجرا می‌شود و دیه هم قابل پرداخت خواهد بود.

میرمحمدصادقی با طرح این سوال که «آیا می‌توان مجازات قصاص یا اعدام را برای جرم اسیدپاشی لحاظ کرد؟» اظهارکرد: این امکان وجود دارد که در صورت مرگ قربانی مجازات قصاص نفس برای مجرم در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه در لایحه جدید قانون مجازات اسلامی عنوانی تحت عنوان «افساد فی‌الارض» مطرح شده است، خاطرنشان کرد: اگر افرادی در حد گسترده بسیاری از جرایم را انجام دهند، طبق لایحه‌ی جدید قاضی می‌تواند عنوان مفسد فی‌الارض را لحاظ کند و مجازات اعدام را برای مرتکب در نظر بگیرد. لکن اشکال این ماده آن است که شرایط دقیق لازم برای در نظر گرفتن این عنوان معلوم نیست.

این استاد دانشگاه یادآور شد: به دلیل اینکه در بعضی مواقع ممکن است قصاص قابل اجرا نباشد چون اگر قصاص اجرا شود صدمات بیشتری نسبت به اصل جنایت به جانی می رسد، می‌توان لایحه قبل از انقلاب اسلامی نسبت به جرم اسیدپاشی را اصلاح کرده و مجازات این جرم را افزایش داد تا این افراد به مجازات در خور برسند.

میرمحمد صادقی با بیان اینکه جرم اسیدپاشی، جرمی بسیار سنگین است، تصریح کرد: از آنجا که دسترسی به ابزار ارتکاب این جرم بسیار سهل است، ارتکاب آن ساده است و مجرم می‌تواند با ارتکاب این جرم‌، قربانی را از هستی ساقط کند.

سخنگوی پیشین قوه قضاییه با بیان اینکه راه‌های پیشگیری از وقوع جرم اسیدپاشی در جامعه متفاوت است،‌ اظهارکرد: ما باید در ابتدا دلیل اصلی افزایش جرم و ناامنی در جامعه را مورد بررسی قرار دهیم و در مرحله‌ بعد راه‌های پیشگیری از آن را مشخص کنیم. این امر باید نسبت به همه ی جرایم که اسید پاشی هم یکی از آنهاست اجرا شود.

این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: باید این تفکر را که ایران از لحاظ جرم‌خیزی امن‌ترین کشور دنیاست، کنار بگذاریم چون باعث ضعف اراده‌ی ما در برخورد با مجرمان می‌شود. پس باید مشکلاتمان را درک کنیم و تلاش کنیم که تا حد امکان در جهت حل این مشکلات بر اساس آموزه های راجع به پیشگیری از جرم گام برداریم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=977

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما