• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
6
کانون وکلای دادگستری استان ایلام خطاب به شمس‌الدین حسینی:

تعبیر قانوندانان قانون شکن نسبت به کهن‌ترین نهاد مستقل مدنی ایران، تعبیری ناشایست و محکوم به رد است

  • کد خبر : 41406
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
تعبیر قانوندانان قانون شکن نسبت به کهن‌ترین نهاد مستقل مدنی ایران، تعبیری ناشایست و محکوم به رد است
کانون وکلای دادگستری استان ایلام در پاسخ به اظهارات سید شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری استان ایلام، متن کامل بیانیه به این شرح است: «همانطور که کانون مفخم وکلای دادگستری استان مازندران، طی بیانیه‌ای وزین مراتب اعتراض خویش را به سخنان اخیر شما اعلام نمودند، کانون وکلای دادگستری استان ایلام، نیز جهت تشیید بحث و تبادل نظر و بررسی سخنان شما در چگونگی تفسیر قوانین، که موجب به کار بردن تعبیر «قانوندانان قانون شکن» در خصوص کانون‌های وکلا شده، توجه عالی را به نکات ذیل معطوف می‌دارد:

در ابتدا فرمودید، برگزاری آزمون توسط کانون‌های وکلا برای پذیرفته شدگان، خلاف قانون است، در حالی که بر اساس ماده ۵۴ آیین نامه اجرایی لایحه قانون استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰/۴/۶ کانون‌های وکلا مکلف به برگزاری آزمون گردیده‌اند و در فرض احتمال اصلاح این آیین نامه در آینده، فعلا مجوزی برای عدم اقدام بدان وجود ندارد.

برگزاری آزمون براساس آیین نامه‌ای که از آخرین اصلاحات آن در مورخ ۱۴۰۲/۴/۱۱ توسط ریاست محترم قوه قضائیه، چند هفته گذشته نه تنها قانون شکنی نبوده، بلکه تمکین به قانون بوده و به نظر می‌رسد قصد سوق دادن کانون‌ها به قانون شکنی و عدم برگزاری آزمون قانونی را دارید.

نکته دیگر، در خصوص بیان موضوع ورود به اساسنامه کانون‌ها می‌باشد. به کاربردن چنین تعبیری از نماینده مجلس که وظیفه قانونگذاری را بر عهده دارد و بیش از هر شخص دیگری می‌بایست به اعتبار قوانین آگاهی داشته باشد، بسیار بعید است، زیرا کانون‌های وکلا، تنها نهاد مدنی مستقل کشور در دفاع از حقوق عامه با قدمت و پیشینه‌ای قریب به یک قرن می‌باشند که براساس قانون، موجودیت یافته و فاقد اساسنامه هستند و وظیفه کانون وکلا دفاع از حقوق و منافع ملت است.

سوابق کاری شما که برترین آن دو دوره وزارت اقتصاد در دولت‌های نهم و دهم (دوران ریاست جمهوری دکتر محمود احمدی نژاد) بوده، نشانگر تخصص و تجربه در امور اجرایی است که قضاوت راجع به عملکرد شما در زمان تصدی وزارت را به اقتصاددانان می‌سپاریم، زیرا که معتقدیم ما حقوقدان بوده و صرفا در زمینه تخصصی خود حق اظهارنظر داشته تا خدای نکرده سخنی نسنجیده در امور غیرتخصصی خود بیان نکنیم که موجب وهن خویش و جایگاهمان شویم.

جناب آقای حسینی، به راستی مگر شما هم وکیل این مردم در مجلس نیستید؟ چرا کمر به نابودی کانون وکلا بسته اید؟ چرا به جای پردازش به موضوعات عامه پسند، درصدد احیای اقتصاد این کشور که خوشبختانه در آن حوزه نیز متخصص هستید، برنمی آئید؟!

سمت کنونی شما، ریاست کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید می‌باشد و کانون‌های وکلا برخلاف تصور شما، یک نهاد تولیدی نیست، بلکه یک نهاد مستقل مدنی است و در حوزه فعالیت کمیسیون تحت ریاست شما نمی‌گنجد، با توجه به تخصص شما که اقتصاددان می‌باشید، به صلاح ملت است که به فکر یافتن راهی برای «مهار تورم و رشد تولید» بوده تا از این طریق نه تنها برای حقوقدانان، که برای تحصیلکردگان سایر رشته‌ها نیز امکان اشتغال واقعی و نه فقط آماری را فراهم نمایید.

لازم به یادآوری است که کانون‌های وکلای دادگستری در تمامی استان‌ها مستقر و به هیچ شخص و نهادی وابسته نبوده و از بدو تاسیس تا قبل از تصویب قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، هر ساله براساس قانون، اقدام به برگزاری آزمون جهت پذیرش اعضای جدید از میان دانش آموختگان رشته حقوق می‌نمود که ظرفیت پذیرش نیز مستند به آیین‌نامه‌های اجرایی لایحه استقلال کانون وکلا مصوب سال‌های ۱۳۳۴، ۱۳۸۸ و ۱۴۰۰ توسط هیئتی متشکل از نمایندگان نهاد‌های مرتبط از جمله دستگاه قضایی براساس نیاز هر استان تعیین شده و تعارض منافع کانون‌ها با اخذ کارآموزان جدید سالبه به انتفاء موضوع است.

در هر روی برای شما آرزوی موفقیت در انجام وظایف محوله به عنوان نماینده مجلس و در چارچوب تخصص خود به عنوان اقتصاددان را داریم تا گرهی عظیم از مشکلات ملت صبور و دانای ایران بگشایید.»

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 1]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=41406
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 284 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما