• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
11
در آیین نکوداشت هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری در ساری تاکید شد؛

تنها راه حفظ استقلال کانون وکلا، اتحاد است/ استقلال، حق طبیعی شغل وکالت است

  • کد خبر : 39343
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷
تنها راه حفظ استقلال کانون وکلا، اتحاد است/ استقلال، حق طبیعی شغل وکالت است
هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری پیش از ظهر پنجشنبه در مراسمی با حضور نایب رئیس اول اسکودا، رئیس اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز، رئیس کانون وکلای دادگستری استان مازندران و جمعی از وکلای این استان در سالن اجتماعات کانون وکلای مازندران، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مازندران، در این مراسم دکتر ابراهیم کیانی، نایب رئیس اول اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با بیان اینکه وقتی می‌خواهیم در خصوص نهاد وکالت تصمیم بگیریم دانستن تاریخ وکالت و تفکری که برخی قانون‌گذاران و حاکمان داشته و دارند بسیار حایز اهمیت است، گفت: در سال ۱۳۰۹ بزرگان ما درخواست کردند که کانون به هزینه خودشان تاسیس و فعالیت کند. همچنین در حادثه تلخ بیرون ریختن وسایل کانون دیدیم که باز هم تصمیم به استقلال کانون با هزینه شخصی شد.

کیانی در ادامه با اعلام مخالفت هیات رئیسه اسکودا با عدم برگزاری جشن استقلال کانون وکلا، گفت: با این نظر که جشن استقلال برگزار نشود مخالف هستم. ما دور هم جمع‌ می‌شویم تا  نگذاریم استقلال کانون نقض شود.

وی همچنین به مسئله صدور و ابطال پروانه وکالت و اختیار کانون‌های وکلا در این زمینه اشاره کرد و گفت: این موضوع باید در اختیار چه نهادی باشد؟ اگر در اختیار کانون نباشد آنگاه می‌شود وکالت دولتی که مقبول نیست و در تمام دنیا به همین‌گونه است که نهاد وکالت مستقل عمل می‌کند.

نایب رئیس اول اسکودا افزود: بحث اصلی در طرح‎ها و آیین نامه‌های متعددی که ارائه می‌شود در خصوص تغییر مرجع صدور و ابطال پروانه وکالت است. تمام تلاش ما این است که صدور و ابطال نباید در اختیار هیچ مرجع دیگری به جز مدیران کانون باشد و خلاف این، نقض استقلال کانون است.

کیانی تصریح کرد: در مقطعی که بحث آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا مطرح شد آنچه باید تدبیر می‌شد و ظرفیت کانون بود، لحاظ و اصلاحات و مذاکرات نیز انجام شد. ما نمی‌گذاریم در اصلاح آیین‌نامه، صدور و ابطال پروانه وکالت در اختیار مرجعی غیر از کانون‌ها قرار گیرد.

سخنگوی اسکودا با تأکید بر اینکه نمی‌شود با شعارهای عوام‌فریبانه کار را جلو برد، گفت: نمی‌شود با اختلاف و تقابل کار را پیش برد و با عدم برگزاری جشن استقلال بگوییم در حال ایستادگی هستیم. نمی‌توانیم مصلحت نهاد وکالت را به سمت و سویی ببریم که انتخابات کانون‌ها را باطل کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما در چنین روزی هم‌قسم می‌شویم بهترین تدبیر و اقدامات را برای استقلال کانون برگزینیم. مسئله مهم دیگر اتحاد است و اینکه چه کنیم تا نهاد وکالت از حذف و تضعیف مصون بماند که یکی از راه‌های مؤثر، پرهیز از تفرقه و دلسردی است.

نایب رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران با اشاره به تلاش مخالفان نهاد وکالت برای تضعیف این نهاد، تصریح کرد: آنانی که به دنبال حذف و تضعیف کانون‌اند در تلاش برای ایجاد تفرقه و دلسردی میان کانون‌های وکلای دادگستری در کشور هستند. باید بدانیم چه  بر سر کانون آمده تا امروز بتوانیم تدبیر کنیم و لذا بهترین کار تشکیل نهادی است که حفظ اتحاد در سرلوحه کارشان است.

کیانی با اشاره به فلسفه تشکیل اسکودا یادآور شد: کانون‌های وکلای دادگستری در هر استانی دارای استقلال هستند و باید در سطح ملی نیز اتحادیه تشکیل می‌شد و اگر نبود اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری تاکنون کار کانون‌ها تمام شده بود. تنها راه حفظ استقلال کانون وکلا چه در سطح ملی و چه در سطح استانی، اتحاد است و امروز هم‌قسم می شویم که اتحاد خود را برای حفظ استقلال نهاد وکالت اعلام کنیم.

سخنگوی اسکودا ادامه داد: برخی از افراد به دنبال تغییر ماهیت نهاد وکالت بودند و حتی رای برای زیر مجموعه قرار گرفتن این نهاد در وزارت اقتصاد را گرفتند و گمان نکنید قوانین اخیر برای حذف ظرفیت بود بلکه این بخشی از کار بود. اعلام شد کانون وکلا مشمول قانون اصل ۴۴ قانون اساسی است. کانون‎ها به اتفاق و با اتحاد ایستادند و اعلام کردند کانون وکلا از شمول این طرح خارج است و این ایده حذف شد.

وی افزود: در بحث کلان اگر نگاه کنیم باید بگویم که آنچه به ما تحویل داده شده دو مقوله استقلال در صدور و ابطال پروانه وکالت است که باید آن را حفظ کنیم. صدور و ابطال پروانه وکالت باید در اختیار کانون وکلا باشد و بایستی برای حفظ حقوق مردم این دو مقوله را حفظ کنیم.

کیانی در پایان تاکید کرد: مطمئن باشید هم در اصلاحات و هم در قانون نخواهیم گذاشت این اصل اساسی در اختیار حاکمان قرار گیرد.

دکتر امیر حسین‌آبادی: استقلال خصیصه ذاتی و حق طبیعی حرفه وکالت است

دکتر امیر حسین‌آبادی، عضو ادوار هیئت مدیره و رئیس اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز نیز در آیین نکوداشت هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری در ساری، گفت: امسال، وضعیت جشن استقلال وضعیت خاصی است و برخی از کانون‌ها مخالف برگزاری بودند .آن‌ها معتقدند باید به جای جشن مراسم عزا بگیرید چرا که  استقلالی باقی نمانده است!

وی خاطرنشان کرد: استاد کاتوزیان قریب به ۱۰ سال پیش در آیین نکوداشت استقلال وکلای دادگستری در این خصوص گفته بود که استقلال را جشن بگیرید اما انتقاد هم کنید. بله، ما ناملایمات بسیار کشیدیم و استقلال وکلا یک امر بدیهی  است. نباید اعتراض موجب تفرقه شود و از سویی دیگر نیز نباید سکوت کرد و باید انتقادات را مطرح کرد.

رئیس اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز، عنوان کرد: کانون وکلا از ابتدای احداث کاخ دادگستری در طبقه سوم راه‌اندازی شد و در جریان انقلاب خدماتی شایانی را داشت، هم‌اکنون نیز بسیاری از وکلا با خدمات رایگان گام‌های بسیاری برداشتند و از آغاز انقلاب تاکنون این روند ادامه دارد.

حسین‌آبادی در ادامه با انتقاد از ‌قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت، خاطرنشان کرد: این قانون ضربه مهلکی به استقلال کانون وارد کرد و تعیین صلاحیت اعضای هیئت مدیره  به دادگاه عالی انتظامی واگذار شد.

وی همچنین به دیگر موارد نقض استقلال کانون وکلا اشاره کرد و گفت: ۱۸۰۰ موسسه تشکیل شده که حتی یک موسسه دارای وکیل مشاور نیستند. در دولت اصلاحات نیز به دادگستری اجازه تربیت وکیل داده شد، ما با وکلایی که از این مرکز مجوز گرفتند مخالف نیستیم، ما با اساس کار مخالف بودیم.

این وکیل دادگستری ادامه داد: حذف ماده ۱۸۷ برنامه سوم توسعه جزو مطالبات گسترده وکلا بود و بنا شد در مجلس اصلاحات حذف شود اما علیرغم موافقت مجلس با ۱۷۶ امضا،  نهایتا به تصویب نرسید .

رئیس اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: کمپین حذف ظرفیت در برهه‌ای تشکیل شد و حتی از کانون در شورای رقابت شکایتی مطرح کردند که کانون محدودیت ایجاد کرده است و ما عنوان کردیم که اصلا وکالت، کسب و کار نیست و باید نفرات بر اساس برگزاری آزمون برگزیده شود.

حسین‌آبادی همچنین با انتقاد از تصویب ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری که طی آن صرفا برخی وکلای منتخب رئیس قوه قضائیه قادر به وکالت در برخی پرونده‌ها خواهند بود، گفت: قانونگذار با تصویب تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دارسی کیفری به نظام دادرسی لطمه وارد کرد و پیگیری‌ها جهت حذف آن تاکنون به جایی ختم نشده است.  وقتی دادگستری بخواهد سرنوشت وکیل را مشخص کند و صدور و ابطال مجوز وکیل در دستان دادگستری باشد این امر با استقلال وکلا، منافات دارد.

این استاد دانشگاه متذکر شد: استقلال یک امتیاز برای شخص وکیل نیست، بلکه وکالت شغلی است که باید استقلال داشته باشد و حق طبیعی وکالت است.

رئیس اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به اینکه حق دفاع، از حقوق طبیعی و مسلم انسان است و لذا باید وکیل مستقل باشد تا از حق طبیعی جامعه حمایت شود، تصریح کرد: دادگاه‌های برون مرزی در سایر کشورهای دنیا اگر حکمی بدون استقلال وکیل باشد در زمره بررسی عادلانه نمی‌دادند و آن را نمی‌پذیرند و اجرا نمی‌‌کنند و این نشان از اهمیت و جایگاه استقلال وکیل دارد.

باقری‌تبار: جهان بر عدل استوار است، تا می‌توانید بر تحقق آن بکوشید

در ادامه آیین نکوداشت هفتادمین سالروز استقلال وکلای دادگستری در ساری، سیدعلی باقری‌تبار رئیس کانون وکلای دادگستری مازندران در سخنانی با اشاره به اینکه امروز گردهم آمدیم هفتادمین سالگرد استقلال کانون وکلای دادگستری را گرامی بداریم، گفت: جهان بر عدل استوار است و هر کس هر وظیفه‌ای دارد و هر کس باید مسئولیت خود را انجام دهد.

وی ادامه داد: داد کلمه مقدسی است و شما داد را خوب می‌فهمید و بلکه از هر آشنایی، بیشتر آن را بلدید، چشمان شما با واژه‌های داد و دادخواهی می‌رقصد و اشک شادی به وقت اجرای داد می‌ریزید.

عضو ادوار هیئت مدیره کانون وکلا عنوان کرد: داد همه ما را به یاد مدینه فاضله می‌اندازد و داد ما را به دوران کودکی شریف می‌برد. تا می‌توانید از داد بنوشید و تا می‌توانید برای تحقق آن تلاش کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=39343

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما