• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
16

ثبت الکترونیکی دادخواست‌ در مرکز استان‌ها/ تهیه رایانه برای کلیه قضات

  • کد خبر : 4214
  • ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: از این پس تمام دادخواست‌ها به صورت الکترونیکی در تهران ثبت می‌شود و تا تیرماه ۹۳ نیز کلیه دادخواست‌ها در مراکز استان‌ها به صورت الکترونیکی به ثبت می‌رسد.   به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید شهریاری در آخرین نشست خبری […]

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: از این پس تمام دادخواست‌ها به صورت الکترونیکی در تهران ثبت می‌شود و تا تیرماه ۹۳ نیز کلیه دادخواست‌ها در مراکز استان‌ها به صورت الکترونیکی به ثبت می‌رسد.

 

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید شهریاری در آخرین نشست خبری خود در سال ۹۲، اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش‌های دوستان در معاونت خدمات الکترونیک قضائی پایلوت تهران را با کلیه دادخواست‌ها به پایان رساندیم و از این پس تمام دادخواست‌ها به صورت الکترونیکی ثبت می‌شد.

 

وی ادامه داد: تاکنون ۷ هزار نفر در کل کشور ثبت‌نام کردند که ۳۰۰ نقطه مربوط به دفاتر الکترونیک قضائی در استان‌ها می‌شود و تا تیرماه سال ۹۳ کلیه دادخواست‌ها در مراکز استان‌ها به صورت الکترونیکی ثبت خواهد شد. در حال حاضر در تهران ۱۳۲ هزار دادخواست از اول فروردین ماه ۹۲ تا ۲۷ اسفند ماه ثبت شده که می‌توان گفت حدود ۱۳ هزار ثبت الکترونیکی ماهانه در تهران شکل گرفته است.

 

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه خاطرنشان کرد: با توجه به سابقه قضایی تا کنون ۱۷ نفر علاوه بر ۴۰ نفر قبلی مجوز تاسیس دفترخانه را دریافت کردند که می‌توان گفت این موضوع در تهران توفیق بزرگی بوده است.

 

شهریاری خاطرنشان کرد: ما نظرسنجی‌ را در مورد دادخواست‌ها به صورت الکترونیکی انجام دادیم که مردم در ۲۲ عنوان که جزو نظرسنجی بود شرکت کردند و تا خرداد ماه میزان رضایت آنها ۶۲٫۱۸ درصد بوده که این رقم در بهمن ماه به ۷۶٫۷۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

 

وی در مورد پایلوت حوزه کیفری در تهران، گفت: موفق شدیم با سامانه‌های ناجا در رابطه با پایلوت حوزه کیفری ارتباط برقرار کنیم و کلانتری‌های یوسف‌آباد و خارک به عنوان پایلوت‌ها انتخاب شدند. همچنین معاونتی به حوزه دادگستری استان‌ها تحت عنوان معاونت آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه اضافه کردیم که هدف آن این است که خطاهای پروژه مشخص شود و سپس آن را به طور گسترده توسعه دهیم.

 

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه افزود: سعی کردیم توسعه این طرح آهسته و معقول باشد تا خدایی ناکرده هدف ما که رضایت‌مندی مردم است به صورت بالعکس نشود.

 

شهریاری در مورد گزارش عملکرد واحد‌های قضایی بیان کرد: ما مقایسه‌ای را در ورودی‌های پرونده در بهمن ماه ۹۱ با ۹۲ داشتیم که ورودی پرونده‌هایمان در بهمن ماه ۹۲ نسبت به بهمن‌ ماه سال ۹۱ ، ۱۵٫۷ درصد افزایش داشته است. همچنین خروجی و مختومه شدن پرونده‌هایمان در بهمن ماه ۹۲، ۱۸٫۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

 

وی بهترین عملکرد از نظر رسیدگی به پرونده‌ها را مربوط به دادگستری‌های سه استان خراسان جنوبی، اردبیل و کهکیلویه و بویراحمد دانست و گفت: این سه استان در رتبه‌بندی‌های ما جزو استان‌های برتر محسوب می‌شوند. آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، لر ستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان در انتهای جدول قرار دارند.

 

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در مورد جرایم اول تا پنجم کشور در بهمن ماه سال ۹۲ گفت: در ماه بهمن سال جاری پنج اتهام سرقت مستوجب تعزیر، ضرب و جرح عمدی، ‌توهین، صدمه غیرعمد و تهدید بیشترین جرایم ارتکابی بوده‌اند.

 

شهریاری اضافه کرد: برای جرم ایراد صدمه غیرعمدی بیشترین قرار مجرمیت صادر شده است. نگهداری مواد مخدر نیز بیشترین قرار مجرمیت را به خود اختصاص داده است.

 

وی با اشاره به نرخ رسیدگی به پرونده‌ها در سال گذشته گفت: مجموع نرخ رسیدگی به پرونده‌ها در دادسرا و محاکم ۱۰۴٫۸ بوده است.

 

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اعلام این خبر که در سال آینده با اعتباراتی که برای ما در نظر گرفته شده برای تمام قضات رایانه تهیه خواهیم کرد، گفت: در سال آینده تمام قضات رایانه خواهند داشت.

 

وی در مورد قرارهای صادره برای جرائم گوناگون در کشور در سال گذشته، گفت: جرم سرقت مستوجب تعزیر در بهمن ماه ۶۴ هزار ورودی پرونده بوده که برای ۹ هزار از آنها قرار مجرمیت صادر شد. همچنین ضرب و جرح عمدی نیز ۳۸ هزار وارده داشته که برای ۹ هزار و ۴۱۱ تا از آنها قرار مجرمیت صادر شده است. توهین به افراد ۲۵ هزار وارده داشته که ۵ هزار و ۲۷۹ تا از آنها منجر به قرار مجرمیت شده است. مزاحمت تلفنی نیز جزو دهمین شکایت بوده که در این راستا ۱۱ هزار شکایت داشتیم که برای ۱۸۸۳ تا از آنها قرار مجرمیت صادر شده است.

 

شهریاری با بیان اینکه مطالبه مهریه یکی از بالاترین آمارهای است که قرار محکومیت منجر به پرداخت مهریه را به خود اختصاص داده است، گفت: دفاتر خدمات الکترونیک قضائیی نوعی فعالیت قضائی محسوب می‌شود.

 

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درباره گزارشات اخیر احمد شهید، افزود: در گزارش‌های احمد شهید غرض‌ورزی جدی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و نهادهای بین‌المللی متاسفانه مورد استفاده ابزاری سران استکبار قرار می‌گیرند و بدون توجه به شرایطی که ما در کشور اسلامی داریم آنها در واقع مشکلات‌شان با موازین اسلامی است.

 

وی خاطر نشان کرد: آنها در واقع فهم جامعی از مواضع اسلام ندارند و با دوگانگی معیار نسبت به حقوق بشر رفتار می‌کنند. در این رابطه می‌توان گفت که دانشمندان هسته‌ای ما را ترور کردند و آنها از منافقین و تروریست‌ها دفاع می‌کنند حتی در رابطه با شهید شدن این عزیزان بیانیه‌ای را علیه منافقین ندادند که این دوگانگی معیار از نظر ما محکوم است.

 

انتهای پیام

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=4214
  • 1342 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای ثبت الکترونیکی دادخواست‌ در مرکز استان‌ها/ تهیه رایانه برای کلیه قضات بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما