• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 23 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
14
در مراسم تحلیف کارآموزان کانون وکلای دادگستری خراسان مطرح شد؛

جذب وکیل از طریق قانون تسهیل، کیفیت علمی را پایین می‌آورد

  • کد خبر : 42667
  • ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
جذب وکیل از طریق قانون تسهیل، کیفیت علمی را پایین می‌آورد
مراسم تحلیف ۱۳۹ نفر از کارآموزان دوره بیست و ششم اختبار کانون وکلای دادگستری خراسان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری خراسان، در این جلسه محمد مشتاقی، نایب رییس کانون خراسان با اشاره به اینکه نهاد وکالت به خصوص در دو سال اخیر هر روز شاهد اتفاقات جدیدی بوده که قانون تسهیل مجوز‌های کسب و کار، آیین‌نامه ۱۴۰۰ قوه قضاییه، طرح تحقیق و تفحص مجلس از کانون‌های وکلا و … از جمله این موارد است، گفت: مواد ۳۸ و ۵۴ آیین‌نامه و تعداد جذب وکیل از طریق قانون تسهیل، کانون‌ها را با چالش مواجه کرده و کیفیت علمی را پایین می‌آورد، لذا امیدواریم هر چه زودتر در این امر بازنگری صورت گیرد.

توصیه هایی به کارآموزان وکالت

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سوگند مراسم تحلیف، آن را سوگند عهدی به معنای عهدی که وکیل با خدای خود برای رعایت مفاد سوگند نامه می‌بندد، دانست و افزود: سوگند نامه وکالت چند سطر بیشتر نیست، ولی در کل متون و قوانین وکالتی منشا دارد و بسیار مهم است.

نایب رییس کانون وکلای دادگستری خراسان، از جمله موارد موکد در سوگندنامه را رعایت قوانین و مقررات نامید و بیان کرد: دایره دستورالعمل رعایت نظامات و قوانین که در حال تدوین است، بسیار گسترده بوده و عمل به آن جزء وظایف اصلی کارآموزان و وکلاست.

وی از جمله مواردی را که در دستورالعمل به آن پرداخته شده و در سوگندنامه منشا دارد را چگونگی برخورد با ارباب رجوع، چگونگی رفتار با پیشکسوتان، چگونگی برخورد با دادگاه و احتراز از کینه جویی، مسایل سیاسی و … معرفی کرد.

مشتاقی تاکید کرد: ملتزم بودن، رازداری، متعهد بودن نسبت به موکل و صداقت داشتن از دیگر مواردی است که در چهار چوب سوگندنامه بسیار حائز اهمیت است.

وی خطاب به کارآموزان تصریح کرد: با خود عهد ببندید که مطالعه و تسلط کافی در پرونده‌های محوله داشته باشید. حتی اگر دیرتر دادخواست تنظیم کنید بهتر از آن است که در نتیجه عدم تسلط به پرونده در همان جلسه اول با ایراد شکلی مواجه شده و دعوا رد شود که هم باعث اطاله دادرسی و هم تضییع حق موکل می‌شود.

نایب رییس کانون وکلای دادگستری خراسان در پیشنهاد به هیات مدیره آتی کانون گفت: پیشنهاد ما این است که کمیته‌ای تحت عنوان کمیته نخبگان متشکل از رتبه‌های یک تا پنج در پنج تا ۱۰ سال گذشته آزمون وکالت، در کنار کمیسیون کارآموزی و کمیسیون آموزش در زمینه وکالت تخصصی اقدامات لازم را انجام دهند تا بدین شیوه از پتانسیل نیرو‌های جوان استفاده شود.

وکالت منصبی الهی است

در ادامه این مراسم دکتر احمد آقایی، معاون منابع انسانی و فرهنگی دادگستری استان خراسان رضوی ضمن خیر مقدم به اساتید، کارآموزان و خانواده‌هایشان، یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای جامعه حقوقی را گرامی داشت.

وی با بیان اینکه به سهم خود پوشیدن ردای وکالت را به شما کارآموزان عزیز تبریک می‌گویم، افزود: در این گردهمایی شاهد عزیزانی هستیم که با خود پیمان می‌بندند که در جهت رسالت بزرگ انبیاء و احقاق حق و کشف حقیقت تلاش کنند.

معاون رییس کل دادگستری استان خراسان رضوی، با بیان اینکه وکیل از اسماء پروردگار و وکالت منصبی الهی است که از سوی خداوند تبارک، امروز به شما تفویض می‌شود، افزود: این منصب را شارع مقدس به شما داده، بدین سبب صرفا شغل نیست، یک رسالت الهی است.

وی خاطرنشان کرد: در قرآن کریم ۲۴ بار از کلمه وکالت و وکیل یاد شده که ۱۴ بار، خطاب مستقیما نام وکیل (از اسماء خداوند) است، اما در قضاوت که آن نیز رسالتی الهی است از مشتقات آن یاد شده و به صراحت کلمه قاضی بیان نشده و این بدان معناست که شان قاضی و وکیل همسوست؛ بنابراین جایگاه این حرفه بسیار رفیع و از خداوند تبارک و تعالی است.

دکتر آقایی خطاب به کارآموزان تصریح کرد: اولین نکته‌ای که به شما و ابتدا خطاب به خود می‌گویم، مسئولیت‌پذیری است، کسی مسئولیت‌پذیر است که ظرفیت و قدرت تحمل بار سنگین الهی که بر دوشش نهاده شده را داشته باشد.

وی امانت‌داری را نیز از ویژگی‌های مهم در حرفه وکالت دانست و تصریح کرد: بنا به فرمایش حضرت علی (ع)، امانت داری موجب گشایش روزی می‌شود. همچنین حفظ اسرار و رازداری مهم‌ترین ویژگی یک وکیل است و در مقابل افشای اسرار منشا همه شرارت‌هاست.

وی شجاعت، صداقت، حسن خلق و رعایت ادب و اخلاق را از دیگر ویژگی‌های مهم یک وکیل معرفی نمود و بیان داشت: مهم آن است که در همه امور خداوند را ناظر بر اعمال خود ببینیم.

همواره شرافت وکالت را حفظ کنید

در ادامه این مراسم علی اصغر گوارشکی، رییس کمیسیون کارآموزی کانون وکلای خراسان، ضمن عرض تبریک به کارآموزان حاضر در مراسم و خانواده‌هایشان، خطاب به کارآموزان تصریح کرد: اکنون بعد از یاد کردن سوگند به مقام شامخ وکالت نائل می‌شوید. وکیل نام خداوند است، لذا قدر این مقام والا را بدانید و برای احقاق حق و دفاع از ستمدیده تلاش کنید. همواره شرافت وکالت را حفظ کنید تا پس از طی دوران وکالت به خود ببالید که از حق دفاع کردید.

رییس کمیسیون کارآموزی با بیان اینکه این مراسم حاصل تلاش همکاران در کمیسیون و حمایت‌های هیات مدیره محترم و برگزاری اختبار توسط کارکنان شریف کانون است، خاطرنشان ساخت: همکاران من در سه ماه گذشته، ۱۶۰ پرونده مربوط به سال ۱۴۰۲ را بررسی نمودند که از این تعداد ۱۵۶ نفر ختم دوره شدند و مجوز شرکت در اختبار را کسب کردند و دو نفر تمدید دوره و دو نفر نیز تجدید دوره شدند و امر مهم ممیزی تکالیف کار آموزی توسط همکاران محترم کمیسیون کارآموزی انجام شد.

وی افزود: آزمون اختبار کتبی و شفاهی از پنجم آبان تا ۱۲ آبان ماه سال جاری توسط اساتید محترم حقوق آقایان دکتر زاهدیان، دکتر محسنی، دکتر فتوحی، دکتر افشاری، دکتر ملازمیان و دکتر سید محسن حسینی پویا برگزار شد.

مرادی گوارشکی یادآور شد: از ۱۵۶ نفری که مجوز اختبار کسب کردند، سه نفر با اعلام معاذیر موجه و قبول آن، مقرر شد در اختبار بعدی شرکت کنند و چهار نفر غیبت غیر موجه داشتند که تجدید دوره شدند و از ۱۴۹ نفر شرکت کننده در آزمون اختبار، ۱۳۹ نفر قبول که ۷ نفر مربوط به خراسان شمالی و ۱۳۲ نفر مربوط به خراسان رضوی هستند.

وی سهرتبه برتر این دوره را محمدرضا جوان، علی پر همت و ملیحه اسماعیل زاده نامید و با بیان اینکه گزارش برتر این دوره از دادگاه مربوط به کارآموز علی عظیمی است، تصریح کرد: رکورد نفرات برتر این دوره، نشان دهنده آن است که کمیسیون توانسته سطح اختبار را بالا ببرد.

گفتنی است در این مراسم، از اساتید اختبار و کلاس‌های برگزاری آمادگی اختبار نیز تقدیر شد. همچنین در انتهای مراسم کارآموزان برای ادای سوگند به جایگاه فرا خوانده شدند و مراسم تحلیف را برگزار کردند و پروانه وکالت پایه یک به آنان تقدیم شد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=42667
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 498 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما