• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
13

حیات‌دهی به دریاچه ارومیه بخش مهمی از زندگی ایرانیان است

  • کد خبر : 40639
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
حیات‌دهی به دریاچه ارومیه بخش مهمی از زندگی ایرانیان است
به مناسبت روز جهانی محیط زیست و آگاهی بخشی درباره محیط زیست، فرامرز حیدر پور، وکیل دادگستری بنا به درخواست روابط  عمومی کانون وکلای دادگستری آذربایجان غربی یادداشتی در  خصوص دریاچه ارومیه به رشته تحریر در آورده است.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری استان آذربایجان غربی‎، متن کامل یادداشت به این شرح است:

بنام خدا

بر آن شدم به بهانه روز جهانی محیط زیست بهای دریاچه در حال احتضار ارومیه را در سطوری ترقیم کنم تا فرهیختگان جامعه خصوصا اهالی علم حقوق از مسئولیت قاعده کلکم راع و کلکم مسول ….. به غمض بصر عدول ننمایند و تا جایی که مقدور و میسر است در تذکر به مسئولین امر، مستفاد از آیه شریفه وذکر فان الذکری تنفع المومنین  جایگاه حیاتی و زیستی این  نعمت را متذکر شوند که دریاچه ارومیه از مصادیق آیه شریفه (انا کل  شی  خلقناه بقدرا) هر چیزی را به اندازه افریدیم.

دریاچه ارومیه در نوع خود واحد است که احد سبحان بر قامت این دیار به وصف سبزینه کردن و سبزینه ماندن برازنده نموده ولی در کمال تاسف در حال احتضار است که جهت ماندن همت علمی و عملی می طلبد هرچند مسئولین محترم در این مدت تلاش هایی را در جهت احیای آن انجام داده اند ولی کافی به مقصد و مقصود نبوده و نیست اگر دست اندرکاران به معنای واقعی واقف شوند که این موهبت الهی وصف استثنا داشته و در حیات منطقه و حتی جهان حایز اهمیت است، در امداد و نجات آن لحظه ای درنگ نمی کردند و اقدامات انجام شده را کافی نمی دانستند به طوری که این دریاچه منحصر به فرد با مشخصاتی بالغ بر شش هزار کیلومتر مربع (در سال ۱۳۷۷) بوده که بزرگترین دریاچه ایران و بیست و پنجمین درچه جهان از نظر وسعت می باشد که در میان دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی واقع شده است و رودهایی چون سیمینه رود ، زرینه رود ، تلخه رود ، گادار ، باراندوز و شهر چایی و رود نازلو و هکذا رود زولا بر آن وارد می شوند و از جزایر مهم آن جزیره کبودان ، (قویون داغی) اشک، و آرزو و اسپیر می باشند و برابر نظریات علمی میلیون ها سال پیش دریاچه ارومیه بخشی از دریای پاراتیس بوده است.

حال صرف نظر از علل مرگ تدریجی آن اقداماتی توسط مسئولین محترم امر، در راستای احیای دریاچه  به عمل آمده که محل تقدیر می باشد هر چند از منظر صاحب نظران کافی و دقیق و کاملا علمی نبوده  است. از اقدامات مثبت ایجابی در راستای احیا، احداث تونل آب ۳۶ کیلومتری سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه می باشد که کار اجرایی آن از سال ۱۳۹۴ آغاز شده بود که بحمدالله اخیرا توسط ریاست محترم جمهور افتتاح گردید ولی در کمال تاسف باید مضاف نمود که مرگ دریاچه ارومیه واجد بحران های عمیقی در زندگی بیش از ده میلیون نفر خواهد بود و مشکلاتی از قبیل تهدید و تحدید های منابع غذایی و آبی و پایین آمدن آمار شغل و اشتغال، تنش های قومی و طایفه ای و غیره از آثار شوم مرگ این دریاچه زیباست. به قول ابن خلدون به هوش باشیم که محیط زیست بر هوش و استعداد و حتی درایت و کفایت فردی و جمعی اثر می گذارد و سلامت عقل و روح و میانه روی در رفتار و اعمال در گرو سلامت محیط زیست است.

حال باید دید آیا محیط زیست ما از سلامت کیفی مناسب برخوردار می باشد؟ همانطوری که حقوقدانان و حقوق خوانان فرهیخته و معزز نیک واقفند که حق و حقوق در مفهوم اخص و عام و منطق و منطوق فردی و اجتماعی خود چقدر ارتباط عمیق و تنگاتنگی با محیط زیست دارد؛ به دگر معنی اوصاف محیط زیست و حقوق اعم از فردی و اجتماعی چگونه در هم تنیده اند.

لهذا به جاست آستین ها را بالا زده و کمر همت بربندیم و جملگی متفق القول با شعار شعوری و جهاد عملی و علمی، احیا طبیعت سرزمین ایران را که از توجه واقعی محروم و مکتوم مانده در روز جهانی محیط زیست ملکه ذهن کرده تا زندگی را سرسبزتر از آنچه که هست کنیم و باور بداریم حیات دهی به دریاچه ارومیه بخش مهمی  از زندگی ما است. زندگی و بهینه زیستن با طبیعت طبیعی سالم تر است. بر این مبنا با تاکید موکد بر مسئولین گرانقدر اهمیت این پایش را به وصف پرورش و احیا دریاچه ارومیه اتصاف کنیم چرا که ایران زیبنده زیبایی  و ملت سر بلند ایران سزاور سبز زیستن است.

به قول وحشی بافقی

ما درخت افکن نه‌ایم آنها گروهی دیگرند

با وجود صد تبر یک شاخ بی بر نشکنیم

 

تکه گفتاری قصیر به محضر همکاران کبیر

فرامرز حیدرپور، وکیل پایه یک دادگستری

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 19 میانگین: 3.5]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=40639
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 861 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما