• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4
در مراسم گرامیداشت سالروز استقلال کانون وکلا در کرمان مطرح شد؛

خط قرمز مدیران کانون‌های وکلا، استقلال اسکودا و کانون‌هاست/ نظارت منتهی به دخالت، عامل نقض استقلال وکیل است

  • کد خبر : 43557
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹
خط قرمز مدیران کانون‌های وکلا، استقلال اسکودا و کانون‌هاست/ نظارت منتهی به دخالت، عامل نقض استقلال وکیل است
مراسم گرامیداشت هفتاد و یکمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری به همت کانون وکلای کرمان در این شهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری کرمان، دکتر ابراهیم کیانی، نایب رئیس اول اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری در این مراسم با بیان اینکه برای اجرای عدالت دو نهاد وکالت و قضاوت باید مستقل باشند، گفت: در صورت خدشه‌دار شدن هر یک از این دو، مردم متضرر خواهند شد. وظیفه کانون‌های وکلا پاسداشت این میراث گرانبهاست و این امر تنها از طریق حفظ اتحاد و همدلی وکلا ممکن خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه خط قرمز تمام مدیران کانون‌های وکلای سراسر کشور، استقلال اتحادیه و کانون‌ها و تلاش برای برگزاری انتخاباتی با شکوه است، گفت: ما در سالروز استقلال کانون‌ وکلا اعتراض خود را به قوانینی که مجلس علیه نهاد وکالت به تصویب رسانده است بیان می‌داریم؛ اینگونه اعتراض حق وکلای مستقل است و البته نتیجه آن عاید مردم می‌شود.

کیانی در ادامه کارآموزان وکالت را سرمایه‌های کانون‌های وکلا توصیف کرد و خطاب به آنان نوید اصلاح و نهایی شدن ماده ۵۴ آیین‌نامه لایحه استقلال و تلفیق دو مرحله کارآموزی را داده و گفت: بر اساس این اصلاحیه، کارآموزان می‌توانند پس از پایان دوره ۳ ماهه حضور در کلاس‌های تخصصی کانون، کارآموزی خود را در فرجه ۱۲ ماهه تحت سرپرستی وکلای دادگستری واجد شرایط به اتمام رسانند.

نایب رئیس اول اسکودا همچنین با انتقاد از قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار که وکالت را در زمره کسب و کارها تلقی کرده است، گفت: دلیل اعتراض کانون‌های وکلای دادگستری به قانون تسهیل این است که معتقدند پیروی از این قانون، باعث به قهقرا رفتن معیار علمی وکلا در کشور می‌شود.

هرجا که نظارت منتهی به دخالت شود، استقلال وکیل از بین می‌رود

دکتر جلیل مالکی، رئیس ادوار کانون وکلای دادگستری مرکز نیز در این مراسم به تشریح نحوه قانونی شدن استقلال کانون‌های وکلا در دوره مشروطه و تلاش‌های انجام شده برای این امر و ضرورت استقلال نهاد وکالت برای احقاق حق مردم پرداخت و گفت: وکیل دادگستری و کانون‌های وکلا کار سیاسی انجام نمی‌دهند. ماهیت وکیل دادگستری پرهیز از مسائل سیاسی است و سوگند یاد کرده که گرایش‌های سیاسی خود را در امر دفاع و وکالت دادگستری دخالت ندهد؛ بنابراین نیاز به محدود کردن این نهاد نیست.

وی با تاکید بر اینکه نهاد وکالت دادگستری مستقل، جزیره‌ای در درون نظام سیاسی کشور تلقی نمی‌شود، گفت: استقلال کانون‌های وکلا به معنای استقلال از دستگاه قضا و عدلیه و تضمین حق دفاع مستقل مردم است.

مالکی با بیان اینکه استقلال کانون وکلا و وکیل مستقل مزیتی برای وکلا محسوب نمی‌شود، بلکه تضمین و مزیتی برای حق دفاع حقوق مردم به شمار می‌آید، تصریح کرد: اگر وکیل دادگستری سنگ استقلال را بر سینه می‌زند نه برای خود بلکه برای دفاع از حق مردمی است که ممکن است حق آنها در جایی تضیع شده باشد.

رئیس ادوار کانون وکلای دادگستری مرکز همچنین با اشاره به اصل انفکاک‌ناپذیری استقلال وکیل از استقلال کانون‌های وکلا، یادآور شد: مگر می‌شود در حالی که کانون‌های وکلا استقلال نداشته باشند توقع دفاع توسط وکیل مستقل داشته باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: باید بین دخالت و نظارت مرز قائل شد، هرجا که نظارت منتهی به دخالت شود، استقلال وکیل از بین می‌رود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=43557
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 190 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما