• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2
دکتر کوشا در آیین اختتامیه نخستین جشنواره قلم وکیل:

خلأ ارتباط نهاد وکالت با افکار عمومی هنوز ملموس است/ وکیل دادگستری باید زبان مردم باشد

  • کد خبر : 43005
  • ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۷
خلأ ارتباط نهاد وکالت با افکار عمومی هنوز ملموس است/ وکیل دادگستری باید زبان مردم باشد
آیین اختتامیه نخستین جشنواره «قلم وکیل» با حضور هیات رئیسه اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران، هیات داوران و نیز برگزیدگان این جشنواره، در محل اسکودا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، دکتر جعفر کوشا، رئیس اسکودا در این مراسم ضمن قدردانی از وکلای دغدغه‌مندی که در جشنواره قلم وکیل شرکت کردند و نیز ضمن تشکر از هیات داوران و نیز برگزیدگان جشنواره، اظهار کرد: در روزهایی که واقعیت‌ها صرفاً از دریچه بازنمایی‌ها و روایت‌های مختلف فهم می‌شوند، نقش و اهمیت روایتگری بر هیچکس پوشیده نیست. وقتی خداوند متعال، در قرآن کریم، به قلم و آنچه می‌نویسد سوگند یاد می‌کند، در حقیقت اهمیت روایتگری عادلانه و منصفانه را یادآوری ‌می‌نماید. تصویر مثبت از پدیده‌ها، سازمان‌ها، نهادها و افراد در حوزه عمومی، در گروی قضاوت مثبت مردم نسبت به آنها است و قضاوت مردم نیز جز با روایتگری منصفانه و هنرمندانه شکل نمی‌گیرد.

بسیاری از مشکلات امروز نهاد وکالت، ناشی از ضعف در تولید روایت‌های متوازن از ماهیت و عملکرد این نهاد است

این عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر لزوم روایتگری صحیح صنفی گفت: بسیاری از مشکلات امروز نهاد وکالت، ناشی از ضعف در تولید روایت‌های متوازن و منصفانه از ماهیت، مسئولیت‌ها، عملکرد و کارنامه این نهاد است. در شرایطی که معارضان نهاد وکالت، با روایت‌های جعلی، دستکاری شده و مغرضانه، در تمام سال‌های گذشته در راستای تخریب انگاره عمومی وکالت و ایجاد اعوجاج در تصویر این نهاد در اذهان عمومی گام برداشتند، ما متاسفانه به اندازه‌ای که باید برای خلق روایت‌های بدیل و جلوگیری از انحراف افکار عمومی، موفق نبودیم.

وی با اشاره به اهمیت تولید محتوا از سوی تمامی اعضای جامعه وکالت در جهت مقابله با موج ایجاد شده از سوی مخالفان افزود: بسیار مهم است که بدانیم، مقابله اثربخش با انگاره‌سازی مغرضانه بدخواهان و اختلال ارتباطی به وجود آمده میان مردم و نهاد وکالت، صرفاً با تک روایت‌ها یا کوشش‌های نهادی ممکن نیست و ما نیازمند یک جریان قدرتمند تولید محتوا و روایت‌گری در بدنه صنف هستیم. تقویت روابط عمومی‌ها و ارتقای استراتژی‌های ارتباطی در کانون‌های وکلا البته یک ضرورت انکار‌ناپذیر است اما واقعیت این است که حتی حرفه‌ای‌ترین روابط‌عمومی‌ها و کارآمدترین راهبردها نیز بدون احساس مسئولیت تک‌تک منتسبان به جامعه وکالت و کنشگری مسئولانه همه آنها در حوزه عمومی، به کار نخواهند آمد.

دکتر کوشا تصریح کرد: چنانکه پیش از این نیز گفته‌ام، با وجود همه هجمه‌ها علیه نهاد وکالت از ناحیه‌های مختلف، با وجود جوانان دغدغه‌مند و وکلایی که نسبت به سرنوشت خانه صنفی خود حساس هستند، می‌توان به آینده امیدوار بود. در شرایط دشوار و بحران‌های پی‌درپی، چیزی که می‌تواند بن‌بست‌شکن باشد و امید بیافریند، آگاهی بخشی مستمر به مردم است.

خلأ ارتباط نهاد وکالت با افکار عمومی هنوز ملموس است

رئیس اسکودا با بیان اینکه خلأ ارتباط با افکار عمومی هنوز ملموس و موجود است، گفت: اگر مردم نمی‌دانند که نهاد وکالت آخرین سنگر دفاع از آزادی‌های مشروع و مصرح در قانون اساسی است و ایستادگی وکلا بر سر آرمان استقلال، نه یک دغدغه صنفی که یک آرمان اجتماعی است، آنها مقصر نیستند. مقصر ما هستیم که نتوانسته‌ایم به‌درستی و با ابزارهای کارآمد و روش‌های اثربخش با مردم گفت‌وگو کنیم و آنها را نسبت به آنچه در سال‌های گذشته بر سر نهاد وکالت آمده است، آگاه کنیم.

جشنواره قلم وکیل نماد کوشش جمعی وکلای دغدغه‌مند است

این وکیل دادگستری تاکید کرد: اتکای ما به مردم است و باید بدانیم، جز خودمان و مردم کسی به داد ما نخواهد رسید. برای من مایه خوشحالی است که امروز در جمع شما و در آئین اختتامیه اولین جشنواره قلم وکیل سخن می‌گویم. این جشنواره نماد کوشش جمعی وکلای دغدغه‌مند و مسئولی است که با قلم درصدد اعتلای خانه صنفی و نهاد مدنی سترگ وکالت هستند. این احساس مسئولیت و این دغدغه‌مندی به نظر بنده شایسته قدردانی است.

دکتر کوشا خاطرنشان کرد: همکاران دیگر ما هم باید تشویق شوند که وارد این عرصه شوند. بدون شکل‌گیری یک جریان زاینده و مستمر از تولید محتوا در بدنه صنف، ما نخواهیم توانست در روشنگری و ارتقای ارتباط با افکار عمومی و جامعه موفق شویم. در شرایطی که دیگران و بدخواهان، از همه ابزارهای در دسترس خود برای تخریب نهاد وکالت و وکلا استفاده می‌کنند و در این مسیر نامقدس از انواع و اقسام حمایت‌ها برخوردارند، ما سرمایه‌ای جز احساس مسئولیت تک تک وکلا برای مقاومت و پیروزی در نبرد نابرابر در اختیار نداریم.

وی تاکید کرد: وکلا نباید نسبت به مسائل مردم بی‌تفاوت باشند و برای این امر باید قلم زده شود، تولید محتوا کرد و به میدان آمد. زمانی که می‌خواهیم تنویر کرده و روشنگری کنیم، به هر ترتیب باید آگاه باشیم و مطالعات خود را تعمیق بخشیم. این در حالیست که وکیل جوانِ امروز دغدغه معیشت دارد.

رئیس اسکودا در پایان با تاکید بر اینکه وکیل دادگستری باید زبان مردم باشد، به سهم وکلا در تنویر افکار عمومی اشاره کرد و گفت: امروز متاسفانه وکلا درگیر مسائل و دغدغه‌های خود هستند که بخشی از این مسئله به این بازمی‌گردد که وکلای جوان ما درگیر تامین معیشت خود هستند.

جشنواره قلم وکیل متعلق به نهاد وکالت است

در ادامه این مراسم نیز محمد هادی جعفرپور، دبیر جشنواره قلم وکیل اظهار کرد: جشنواره قلم وکیل تفاوت‌هایی با طرح اولیه دارد؛ چراکه بحث بر سر این بود که یک جشنواره در حد و حدود جشنواره خوارزمی برگزار شود، یعنی در تمام حوزه‌ها اعم از نگارش متون، تولید محتوای تصویری، گرافیک و غیره این جشنواره فعال باشد که امید دارم در آینده این محورها مدنظر قرار گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد که جشنواره قلم وکیل در ادوار آینده اسکودا نیز تداوم داشته باشد، چراکه این جشنواره متکی به شخص خاصی نیست بلکه متعلق به نهاد وکالت است.

در این دوره از فعالیت اسکودا، صنف وکالت تا حدود زیادی از انزوا خارج شد

همچنین کامبیز نوروزی، حقوقدان در این مراسم با اشاره به اهمیت و جایگاه جشنواره «قلم وکیل» عنوان کرد: بدون شک اولین قدم، بهترین قدم نیست، اما مهمترین قدم است. بر این اساس باید بگویم که راه‌اندازی و پایه‌گذاری چنین جشنواره‌ای را باید به فال نیک گرفت.

وی افزود: آنچه در این خصوص باید موردنظر باشد، این است که در این دوره از فعالیت اسکودا، صنف وکالت تا حدود زیادی از انزوا خارج شد؛ به گونه‌ای که اقداماتی صورت گرفته که اساساً در گذشته مرسوم نبوده است. متاسفانه سازمان حرفه‌ای وکالت بیش از هر صنف دیگر منزوی است و عملا خودش را از مسائل اجتماعی بیرون کشیده است.

این حقوقدان تصریح کرد: این روند باعث آسیب‌پذیر شدن صنف وکالت شده است و موجب می‌شود که از مسائل اجتماعی دور شود. واقعیت این است که ما زبان صحبت با مردم را به خوبی فرا نگرفته‌ایم. برای ارتباط با جامعه باید زبان مردم را آموخت و درد آنها را شناسایی کنید و آن‌موقع زمانی که در مقابل مردم احساس مسئولیت کردیم، می‌توانیم اقدام به حل و فصل آن کنیم. توجه کنید که قرار ما بر آموزش حقوقی به جامعه نیست بلکه باید بینش حقوقی به جامعه عرضه شود و این تزریق بینش هم باید با زبان مردم صورت بگیرد.

نوروزی خاطرنشان کرد: امروزه مساله اصلی جامعه ما حقوقی نیست، بلکه جامعه‌شناسی حقوقی است که به ما گوشزد می‌کند چرا به سمت یک جامعه بدون حقوق پیش می‌رویم. این روند باعث بهم خوردن عرف‌ها و حتی نظریه‌های حقوقدانان شده است. حقوق در سه دهه اخیر از مهمترین عناصر گفتمانی ایران بوده و امیدواریم که بتوانیم این گفتمان را بسط و قبض دهیم.

یک وکیل دادگستری نباید تک‌بُعدی باشد و باید در همه زمینه‌ها مطالعه کند

عبدالصمد خرمشاهی، از داوران نخستین دوره جشنواره «قلم وکیل» نیز در این مراسم در سخنانی با بیان اینکه وکلا باید در تمام موضوعات، خود را به‌روزرسانی کنند، اذعان کرد: اینکه چه نامی بر روی این رویداد صنفی بگذاریم، چندان مهم نیست، اما هر آنچه که باعث شود وکلا قلم به دست بگیرند را باید ارج نهیم.

وی با تاکید بر اینکه یک وکیل دادگستری نباید تک‌بُعدی باشد و باید در همه زمینه‌ها مطالعه داشته باشد، تصریح کرد: این جشنواره باید محورهای مختلفی را شامل شود که می‌تواند تاریخ، جامعه‌شناسی و حتی خاطرات را هم درون خود بگنجاند. اینکه می‌گویند وکلا چندان با مردم در ارتباط نیستند، امر درستی است، به همین دلیل وکلا باید از طریق نوشتن و قلم زدن ارتباط خود را با افکار عمومی حفظ کنند.

وکلای دادگستری داشته‌های علمی خود را با نوشتن به جامعه منتقل کنند

دکتر سیروس شهریاری، عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری بوشهر و یکی از داوران جشنواره «قلم وکیل» نیز با تشریح جایگاه وکلا در جامعه و میزان تاثیرگذاری آنها گفت: وکیل در حقیقت دو نقش مهم را می‌تواند ایفاء کند؛ نخست، نقش صنفی است که به عنوان وکیل دادگستری آن را ایفا می‌کنند و دوم نقش او به عنوان یک بازیگر اجتماعی است.

وی افزود: قلم وکیل می‌تواند آموزش را به سطح جامعه سوق دهد و در حل مشکلات اثرگذار باشد. واقعیت این است که تمام وکلا توانایی قلم زدن را دارند و منابع آن را هم در اختیار دارند، پس ضرورت دارد که تمام این داشته‌های علمی خود را با نوشتن به جامعه منتقل کنیم.

وکلا در یک هاله صنفی زندانی شده‌اند که باید از آن خارج شوند

صالح نقره‌کار، دبیر کارگروه حقوق‌بشر اسکودا و از داوران جشنواره «قلم وکیل» هم در سخنانی در این مراسم با تاکید بر لزوم دغدغه‌مندی وکلا گفت: واقعیت این است که دغدغه‌مندان در صنف و نهاد وکالت، قلم را یک فرصت برای تغییر چهره جامعه می‌دانند اما سوال این است که سهم کانون وکلا در کاهش رنج مردم چیست؟ بدون شک بسیاری از مردم، مشکلات حقوقی دارند و وکلا در این میان و از بعد مسئولیت اجتماعی باید وارد میدان شوند.

وی افزود: در این میان ما سه مشکل اصلی را مشاهده می‌کنیم؛ نخست، خودبسنده‌پنداری است، به عبارت دیگر وکلا در یک هاله صنفی زندانی شده‌اند که باید از آن خارج شوند. دوم اختلال ارتباطی است که بخشی از آن صنفی و قسمتی دیگر از آن مدنی است. در این مورد باید همکاران خود را بسیج کنیم تا قلم بزنند و از ظرفیت خود استفاده کنند. اختلال سوم، عدم فهم زبان حکمرانی است که به نظرم با قلم زدن باید این عدم فهم و ارتباط را مرتفع کرد. بحث دیگر، فرصت‌سازی و تعامل با مخاطب است که بحث تولید محتوا و استفاده از سوژه‌های روزانه در این راستا یکی از ظرفیت‌های ما به شمار می‌رود که باید نسبت به گذشته فعال شود.

ضرورت کنش‌گری وکلای دادگستری در حوزه معضلات اجتماعی

در این مراسم همچنین سیدعلیرضا حسینی، مسئول روابط عمومی اسکودا ضمن تبریک به برگزیدگان و نیز تقدیر از هیات داوران جشنواره اعلام کرد: جشنواره قلم وکیل در چارچوب گفتمان‌سازی در نهاد وکالت و اعتلای این نهاد صنفی و نیز توسعه مشارکت وکلا در بسط نظری موضوعات صنفی و مسائل اجتماعی مرتبط با حوزه‌های حقوقی برگزار شد. این جشنواره در ۱۸ موضوع طراحی و طی آن فراخوان آن از ابتدای امسال اعلام و امروز نیز اختتامیه این جشنواره برگزار شد.

وی ضمن اظهار امیدواری نسبت به تداوم برگزاری این جشنواره در سال‌های آینده در سرفصل‌های بیشتر، بر ضرورت کنش‌گری وکلای دادگستری در موضوعات مختلف به‌ویژه در حوزه معضلات اجتماعی از مسیر تعامل بیشتر با اصحاب رسانه تاکید کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=43005
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران
  • 264 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما