• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5
رئیس اسکودا در نامه‌ای خطاب به رئیس کمیسیون آموزش مجلس:

درباره کیفیت اجرای قوانین مرتبط با حق بر تحصیل کودکان، تحقیق و نتیجه را به مردم اعلام کنید

  • کد خبر : 42974
  • ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
درباره کیفیت اجرای قوانین مرتبط با حق بر تحصیل کودکان، تحقیق و نتیجه را به مردم اعلام کنید
رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در نامه‌ای خطاب به رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از اعضای این کمیسیون خواست بر پایه مسئولیت اجتماعی خود و مستند به اصول قانون اساسی نسبت به تحقیق درباره کیفیت اجرای قوانین مرتبط با حق بر تحصیل کودکان، طرح سوال و استیضاح از وزرای مربوطه و تأمین حق کودکان بر آموزش اقدام کرده و نتیجه را به ملّت ایران اعلام کنند.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران، متن کامل نامه دکتر جعفر کوشا رئیس اسکودا به رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به این شرح است:

جناب آقای دکتر علیرضا منادی سفیدان

ریاست محترم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام

موضوع: مطالبه‌گری پیرامون حق بر تحصیل کودکان

همان‌طور که مستحضرید قانون «حمایت از اطفال و نوجوانان» پس از سال‌ها تلاش فعالان حقوق کودک و کنش‌گران عرصۀ تقنین در ادوار مختلف در سال ۱۳۹۹ به تصویب رسید و امیدها را برای تأمین مصالح عالیۀ کودکان در حوزه‌های مختلف تقویت کرد. بااین‌همه و پس از گذشت بیش از سه سال از تصویب این قانون تردیدهایی جدی‌ درمورد اجرایی‌شدن مفاد آن و تأثیر واقعی‌اش بر سرنوشت کودکان حاضر در قلمروی سرزمینی ایران به وجود آمده است.

به‌عنوان‌مثال، به‌موجب بندهای «ح» و «ز» مادۀ ۳ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، بازماندن از تحصیل یا ترک تحصیل طفل و نوجوان ازجملۀ وضعیت‌های مخاطره‌آمیز است و دستگاه‌های مختلف موظف به انجام اقداماتی برای مقابله با این آسیب‌اند. ازجمله به‌موجب بند ۲ بخش «ت» مادۀ ۶ این قانون وزارت کشور موظف است ازطریق سازمان ثبت احوال کشور و با همکاری سایر نهادهای مربوط هر سال حداقل سه ماه پیش از آغاز سال تحصیلی جدید اسامی و نشانی اطفال و نوجوانان ایرانی و غیر ایرانی را که به سن قانونی تحصیل رسیده‌اند به تفکیک مناطق به آموزش‌وپرورش اعلام کند.

وزارت آموزش‌وپرورش نیز به‌موجب بخش «چ» این ماده مکلف به اعلام موارد عدم ثبت‌نام و موارد مشکوک ترک تحصیل به سازمان بهزیستی کشور و دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان قوۀ قضاییه حسب مورد جهت انجام اقدامات لازم است. بااین‌حال، آمارها و گزارش‌های میدانی گویای این است که اقدام فراگیر و مؤثری در موضوع محرومیت کودکان از تحصیل و اجرای مفاد قانون حمایت از اطفال و نوجوانان صورت نپذیرفته است.

به‌عنوان‌مثال، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با شماره‌مسلسل ۱۸۶۵۲ مورخ ۱۸/۱۰/۱۴۰۱ تعداد کودکان محروم از تحصیل را نزدیک به یک ‌میلیون نفر ارزیابی کرده است. گزارش‌های مردمی و میدانی فعالان حقوق کودک نیز حاکی از آن است که پیگیری‌های مقرر در قوانین مختلف ازجمله قانون حمایت از اطفال و نوجوانان درمورد عموم کودکان بازمانده از تحصیل یا ترک‌تحصیل‌کرده اجرایی نمی‌شود. فارغ از اهمیت بنیادین تحصیل علم، محرومیت از تحصیل می‌تواند نشانه‌ای دیگر از نابرابری‌ها و نابرخورداری‌ها و زمینه‌ساز بسیاری از معضلات و آسیب‌ها باشد و این موضوع اهمیت پرداختن به آن را دوچندان می‌کند.

ازاین‌رو، بر پایۀ مسئولیت اجتماعی خود و مستند به اصول هشتم، هفتادوششم، هشتادوچهارم، هشتادونهم و نودم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به‌ویژه اعضای محترم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری درخواست می‌گردد نسبت به تحقیق دربارۀ کیفیت اجرای قوانین فوق‌الذکر، طرح سؤال و استیضاح از وزرای مربوطه و تأمین حق کودکان بر آموزش اقدام نموده و نتیجه را به ملّت ایران اعلام نمایند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=42974
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 258 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما