• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
10
رییس کانون وکلای دادگستری خراسان:

دغدغه ما برگزاری با کیفیت دوره­ کارآموزی پذیرفته شدگان آزمون ۱۴۰۰ است

  • کد خبر : 40141
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
دغدغه ما برگزاری با کیفیت دوره­ کارآموزی پذیرفته شدگان آزمون ۱۴۰۰ است
رییس کانون وکلای دادگستری خراسان گفت: دیدگاه ما در مورد کارآموزان جدید که در راستای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار پذیرفته شده­ اند، به هیچ عنوان دیدگاه متفاوتی نسبت به دوره ­های گذشته نیست و تمام دغدغه­ ما برگزاری با کیفیت دوره­ کارآموزی آنان است.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری خراسان، دکتر عباس شیخ­ الاسلامی در مراسم معارفه پذیرفته ­شدگان آزمون کارآموزی وکالت ۱۴۰۰ که روز پنجشنبه ۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در محل کانون وکلای دادگستری خراسان برگزار شد، ضمن تبریک به پذیرفته ­شدگان، بیان داشت: بسیار خرسندیم که شاهدیم حدود ۴۰۰ نیروی جوان، سخت­کوش و پر انرژی که تک تک آن­ها ظرفیت کانون هستند، به بدنه­  آن اضافه شده­ اند و امیدواریم آن­ها را به زودی در مدیریت کانون ببینیم.

وی خطاب به کارآموزان، با بیان اینکه این دوره را جدی بگیرید و هدفتان این نباشد که آن را به صورت صوری و سریع­ بگذرانید و وکیل پایه یک شوید، افزود: در دوره­ کارآموزی جدید، در مرحله­ اول، ۲ ماه را در کانون و در مرحله­ دوم، ۶ ماه را در دادگستری می­ گذرانید که در این راستا معاونت محترم منابع انسانی دادگستری استان، قول مساعد داده­اند که بهترین شعب را به کارآموزان اختصاص دهند.

رییس کانون وکلای دادگستری خراسان در بخشی دیگر از سخنانش، با اشاره به صحبت ­های یکی از قضات دادگستری گفت: حق، فقط حق­الوکاله نیست. ما سالیان سال تحصیل کردیم و علم حقوق را شناختیم و دید ما به وکالت و قضاوت این است که سرباز عدالت باشیم. عدالت خلاصه­ رسالت ماست.

وی با اشاره به سخنان دکتر کاتوزیان مبنی بر اینکه “وقتی موکلی به شما رجوع می­ کند شما به عنوان قاضی اول خودتان محاکمه ­اش کنید، ببینید حق دارد یا نه”، تصریح کرد: به دنبال پیدا کردن راهکار قانونی برای کسی که ذی حق نیست نباشید؛ این گونه است که وکالت در جامعه آبرو پیدا می ­کند.

شیخ ­الاسلامی با اشاره به اینکه صداقت و اخلاق وکیل به خصوص در مواجهه با ارباب رجوع بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: از استاد بهمن کشاورز که ۴۰ سال کار حرفه ای وکالت داشت، هرگز شکایتی به کانون ارجاع نشد. در حالی که از برخی از همکاران، در مدت کوتاهی از شروع کار، شکایات زیادی طرح می­ شود که حتی اگر مبنای آن شکایت­ ها درست نباشد، باید رویه­ خود را در رفتار با موکل تغییر دهند.

وی افزود: جامعه در حال حاضر به وکیلی که با صداقت است، دروغ نمی­ گوید، به پرونده و دفاع در دادگاه اهمیت می ­دهد و برای آن وقت می­ گذارد، اعتماد می­ کند.

وی با بیان اینکه برخورد خوب با مقامات قضایی از دیگر الزامات رفتار یک وکیل است، یادآور شد: دکتر آزمایش به ما توصیه می­ کرد که حتی اگر قاضی با وکیل بد برخورد نمود وکیل نباید از او شکایت کند، چون اصیل نیست. حق شکایت با موکل است.

رییس کانون وکلای دادگستری خراسان با تاکید بر رفتار مناسب وکلا با همکاران خود، خاطرنشان کرد: ما وکلا ممکن است در جلسه­ رسیدگی روبه روی هم باشیم و استدلال ­های متفاوتی داشته باشیم، ولی این دلیل نمی­ شود که در دادگاه رفتار مناسبی با همکار نداشته باشیم و در بیرون دادگاه مدت­ ها بینمان کدورت ایجاد شود.

شیخ ­الاسلامی خطاب به کارآموزان تصریح کرد: خودتان را محدود به دوره­ های آموزشی ما نکنید، ما کف آموزش را داریم؛ جمع شوید و بحث­ های حقوقی کنید. ما نیز با تجهیز ساختمان جدید کانون و با پیشنهادات شما، آمادگی برگزاری جلسات علمی و آموزشی را در این مکان داریم.

وی همچنین توصیه نمود که کارآموزان، مهارت ­های جانبی مانند نگارش درست، لایحه ­نویسی، سخنرانی، خوش خط نویسی و … را در خود تقویت کنند.

وی با بیان اینکه در دنیا موسسات حقوقی روز به روز بهتر و پر بازده­ تر می­ شوند که نشاندهنده این است که کار تیمی، بهتر از کار فردی جواب می ­دهد، اظهار داشت: در کانون خراسان نیز بر آنیم که سمن­ ها و گروه­ های مختلف را فعال نموده و در هیات مدیره به آن­ها مجوز بدهیم تا با هم افزایی، تخصص­ های مختلف حقوقی را گرد هم آوریم و قوی ­ترین موسسات حقوقی را تشکیل دهیم.

در ابتدای این جلسه رییس کانون از محمد کاظم فلاح هروی معاون قضایی، منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری خراسان رضوی و همچنین سید امیر مرتضوی، معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم استان به جهت تعامل با کانون و خدمات ارزنده در دادگستری تقدیر نمود.

در بخش دیگری از جلسه، سید امیر مرتضوی، معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان خراسان رضوی ضمن تبریک به کارآموزان برای قبولی در آزمون وکالت، تاکید کرد:  نهاد وکالت نهاد مقدس و با ارزشی است، بدانید کار بسیار خطیری در پیش دارید که با مشاغل دیگر کاملا متفاوت است؛ زیرا آنچه برای مقام قضایی نسبت به دنیا و آخرتش پیش­ بینی شده برای شما هم پیش ­بینی شده است. شما می­ توانید کمک کار مقام قضایی باشید و او را در رسیدن به هدفش یاری رسانید و یا عکس آن، او را از هدفش دور سازید.

وی با بیان اینکه نخستین اقدام وکیل این است که موکل را رصد و پایش کند که آیا حقی برای او متصور است یا نه و سپس به تنظیم دادخواست یا شکایت مبادرت ورزد، گفت: در برخی موارد بعد از طی مراحل طولانی پرونده، مشخص می ­گردد خواسته چیزی نبوده که موکل در پی آن بوده یا اگر مسیر کوتاهتری انتخاب می­ شد، سرنوشت او متفاوت می­ شد.

مرتضوی خطاب به کارآموزان با تاکید بر اینکه، مشورت را سرلوحه­ کار خود قرار دهید و خود را جامع و کامل و صاحب نظر ندانید، اظهار داشت: هر چه می توانید از افراد پیشکسوت در حوزه ­های مختلف سوال بپرسید و تحقیق کنید.

وی با بیان اینکه ورود هر دعوا به دادگستری شروع یک آفت است و بدین جهت وکیل نباید یک وکیل پرونده­ساز باشد، افزود: تا می ­توانید از طریق ارتباط با وکیل طرف مقابل، پرونده­ ها را از طریق فصل خصومت و مصالحه و سازش رفع و رجوع کنید تا از تشکیل دعاوی متعدد در دادگستری جلوگیری شود. ما باید وکلایی را که در این مسیر فعالیت می­ کنند شناسایی و از آن­ها تقدیر کنیم.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی با اشاره به اینکه وکیل دو تکلیف فردی و اجتماعی دارد، تاکید کرد: نمونه ­ای از تکلیف اجتماعی وکیل آن است که اگر در مسیر پیگیری پرونده­ای به نکته ­ای رسید که توانست به ما کمک کند، اعلام نماید تا به قضات منعکس کنیم که از مسیری که آسیب شناسی شده مجدد آسیب نبینیم.

در ادامه جلسه سید حسن حسینی، رییس حفاظت و اطلاعات دادگستری خراسان رضوی در سخنانی ماموریت این نهاد در قوه قضاییه و استان­ها را با توجه به منشور و اساسنامه­ اش، حفاظت از مجموعه­ هایی که مرتبط با دادگستری هستند، اعم از کارکنان، وکلا و کارشناسان، معرفی نمود و تاکید کرد: هدف سالم سازی محیط، بدون اینکه خسارتی به شخصی وارد شود، جزء برنامه ­های اصلی ماست و در این راستا حفظ آبرو و حیثیت افراد در درجه­ اول اهمیت قرار دارد.

وی افزود: اقدامات صیانتی حفاظت و اطلاعات، یعنی اقداماتی که انجام می­ دهیم تا فرد وارد یک فضای آسیب پذیر نشود، ۱۰ برابر اقدامات قضایی ماست.

حسینی خطاب به کارآموزان با بیان اینکه در همین ابتدای کار توجه کنید که حفاظت اطلاعات را به عنوان جبهه‌ مقابل خود نبینید، افزود: افراد مجموعه ما از فضاهای دانشگاهی و حوزوی آمده ­اند و اینطور نیست که مامور به این باشند که مچ افراد را بگیرند و تا نقطه ضعفی دیدند فوری برملا کنند؛ این تصور نسنجیده ­ای است که ایجاد شده و شاید نوع عملکرد ما باعث این ذهنیت غلط شده است.

وی یادآور شد که این مجموعه ناظر، آمادگی دارد تا ارتباط خود را با همه عواملی که به نوعی مرتبط تشکیلات قضایی ­اند از جمله وکلا و کارآموزان بیش از قبل ایجاد کند و ادامه دهد.

رییس اداره حفاظت و اطلاعات دادگستری استان در تبیین عواملی که حاصل تجربیات عملی این نهاد است و ممکن است وکیل را از مسیر درست منحرف نماید، گفت: یکی از مصادیق، توجه به سواد حقوقی و اخلاق درست است. اگر وکیل حرف علمی برای رسیدن به نتیجه در پرونده نداشته باشد، برای پاسخ، مجبور به حواشی دیگری می­ شود که قطعا خلاف قانون و ضوابط است. بنابراین مناسب است موضوعات حقوقی مختلف را از طریق اساتید، کتب و مقالات رصد کنید.

وی با تاکید بر اینکه اگرچه مجموعه­ کار وکلا، ماهیت استقلالی و به دور از امر و نهی دارد که قطعا و بلا شک از این جهت استقلال شما حفظ است، تصریح کرد: ولی انتساب شما به دادگستری و عنوان وکیل دادگستری می ­طلبد که به گونه­ ای رفتار نشود که آن رفتار خلاف ضابطه را به حساب مجموعه حاکمیتی و قوه قضاییه بگذارند.

وی ضمن اشاره به گرفتاری دستگاه قضا به دلیل انبوه پرونده ­ها، خطاب به کارآموزان با بیان اینکه معتقدیم نیروهای جدیدتر از اندیشه بهتری برخوردارند، تصریح کرد: با بررسی تطبیقی کشورهای پیشرفته، دادگستری را از پیشنهادات تان برای کاهش ورودی پرونده ­ها بهره ­مند کنید.

در ادامه­ جلسه علی اصغر مرادی گوارشکی، رییس کمیسیون کارآموزی کانون وکلای دادگستری خراسان، ضمن اشاره به اینکه مبنای ما برای دوران کارآموزی کارآموزان جدید، آیین­ نامه مصوب ۱۴۰۰ قوه قضاییه است، تاکید کرد: در مرحله­­­ اول دوره آموزشی ما ۶۰ ساعت کارگاه را در ۳۰ عنوان آموزشی تعریف کردیم که از ۱۳ اردیبهشت سال جاری آغاز می­ شود و تا ۱۱ خردادماه ادامه دارد.

وی افزود: محل اشتغال و وکیل سرپرست در پروانه­ کارآموزی در مرحله­ی اول مشخص نیست و در مرحله­ سوم کارآموزی تعیین می­ شود. همچنین کارنامه­ ها به صورت کاغذی نیستند.

مرادی گوارشکی خاطرنشان کرد: پس از پایان دوره­ اول که شرکت در کارگاه است، آزمونی برگزار می­ شود که افراد در صورت قبولی وارد مرحله­ دوم که ۶ ماه شرکت در مراجع قضایی است، می­ شوند.

رییس کمیسیون کارآموزی همچنین بر لزوم حفظ نظم، انضباط و اخلاق که در آیین­نامه و قانون کیفیت اخذ پروانه مورد توجه قرار گرفته، تاکید کرد.

در پایان این مراسم پروانه­ کارآموزی به حضار اعطا و از نفرات برتر آزمون تقدیر شد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=40141
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 731 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما