• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
16
روسای کانون های وکلای دادگستری در نشست خبری مشترک با در نشست خبری مشترک اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)

دفاع از استقلال وکالت، دفاع از حقوق ملت است

  • کد خبر : 35371
  • ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
دفاع از استقلال وکالت، دفاع از حقوق ملت است
انتظار ما از دستگاه قضایی این است که اگر از ما در جریان تصویب‌ طرح‌هایی که مغایر با استقلال ما در مجلس است، حمایت نکرد حداقل خود قوه قضاییه به عنوان نهادی که طبق قانون اساسی باید مجری قانون باشد، این استقلال را تضعیف نکند.

نشست خبری اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) و روسای کانون‌های وکلای دادگستری کشور در روز پنج شنبه ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۰ در محل دانشگاه علمی و کاربردی کانون وکلای مرکز برگزار شد. در این جلسه تعدادی از روسای کانونهای وکلا به ایراد سخن پرداختند.

رئیس کانون وکلای اردبیل: به بهانه تسهیل دسترسی به وکیل، مردم را قربانی نکنیم

آقای رضا زرعی، رییس کانون وکلای اردبیل در نشست خبری اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) و روسای کانون‌های وکلای دادگستری کشور، گفت: وظیفه اصلی قوه محترم قضاییه اجرای عدالت و قانون و نظارت به طریق قانونی و عرفی است که در تاریخ گذشته ما و در جهان مرسوم است.

او ادامه داد: قوه قضاییه اصلاحات را باید از درون خانه خودش شروع کند. مگر نه این که انتقاد باید دو سویه باشد؟ اگر انتقادی به وکلا هست و ما هم آن را پذیرا هستیم، آیا نباید انتقادات به قوه قضاییه را هم شنید؟

او افزود: در تاریخ، وکلا را بر دستگاه قضایی ناظر دانسته‌اند و از آن‌ها اظهار نظر خواسته‌اند. در کشورهای مختلف جهان هم روش همین است. حالا اگر چند نفر اظهارات سیاسی می‌کنند و مواضع سیاسی می‌گیرند، که ما در محتوای آن وارد نمی‌شویم، آیا رواست اصل تشکیلات وکالت را زیر سوال ببریم؟

زرعی بیان کرد: اکثر ما که در نهاد وکالت خدمت می‌کنیم علاقه شدیدی به حاکمیت و نظم عمومی و امنیت داریم. اگر چند نفری هم شناسایی شوند که مخل امنیت باشند، خودمان برخورد می‌کنیم. چرا که باید ارزش‌ها و هنجارهای وکالتی را رعایت کنیم و سوگند وکالت اجرای قانون است که شان کشور را حفظ شود.

رییس کانون وکلای استان اردبیل همچنین اظهار کرد: ما اینگونه رفتار می‌کنیم که شان نهاد وکالت زیر سوال نرود. می‌خواهیم آزمون بگیریم که دانش وکیل زیر سوال نرود.

او در ادامه تصریح کرد: نهاد موازی ما برای وکلایش چطور آزمون برگزار می‌کند و ما چطور برگزار می‌کنیم؟ نیاییم به بهانه تسهیل دسترسی به وکیل مردم را قربانی کنیم. نهاد وکالت مجانی و افتخاری و با عشق و علاقه کار انجام می‌دهد آیا درست است آن را زیر سوال ببریم؟ چه فسادی در نهاد وکالت پیدا شده که شما اینگونه حساس شده‌اید و اینگونه دخالت می‌کنید که استقلال ما را زیر سوال ببرید.

 

عضو هیات مدیره کانون وکلای کرمانشاه: مگر می‌شود در قالب آئین‌نامه قانون‌نویسی کرد؟

آقای روح الله وکیلی در نشست خبری اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) و روسای کانون‌های وکلای دادگستری کشور که روز پنجشنه ۱۱ آذرماه در مرکز آموزش علمی و کاربردی کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد، گفت: در نظام‌های مترقی با توجه به فسادخیزی حوزه قدرت تلاش بر آن شده است که نهادهای مدنی مستقل تقویت شوند تا کارآمدتر شده و بر نهادهای دولتی و عملکرد آن‌ها نظارت کنند.

وکیلی ادامه داد: مدتی است که متاسفانه به انحاء مختلف تلاش می‌شود تا نهاد مدنی دیرپای وکالت را از درون تهی و بی‌محتوا سازند تا نه تنها به رسالت خود در استقرار عدالت و آزادی و حمایت از حقوق شهروندان نتواند عمل کند بلکه تبدیل به وسیله‌ای شود که در دست صاحبان قدرت و سیاست قرار گیرد.

این نماینده شورای اجرائی کانون کرمانشاه تصریح کرد: ابزار کار وکیل قانون است. متصدیان دستگاه قضایی نیز باید متعهد و پایبند به قانون باشند. بر مبنای قانون کیفیت اخذ پروانه که در زمان استقرار حکومت جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است، از صفر تا صد برگزاری آزمون کارآموزی وکالت به کانون‌های وکلای دادگستری سپرده شده است .

او ادامه داد: اگر قوانین مربوطه را مرور کنیم برای قوه قضاییه هیچ وظیفه‌ای درباره برگزاری آزمون نظارت بر انعقاد قرارداد برای برگزاری آزمون با سازمان سنجش و امثالهم پیش‌بینی نشده است.

وکیلی تاکید کرد: مایه تاسف که معاونت محترم قوه‌قضاییه در یک قانون‌گریزی محض در مکاتبه‌ای که با سازمان سنجش انجام داده است، اعاده طریق کرده که جز با نظر قوه قضاییه حق برگزاری آزمون را ندارید.

وی گفت: مگر می‌شود در قالب آیین نامه قانون‌نویسی کرد؟

استادوکیلی در پایان خطاب به رییس قوه قضاییه اظهار کرد: آقای اژه‌ای؛ حضرتعالی پیشینه بسیار درخور توجهی در دستگاه قضا دارید. نهاد وکالت حامیان حق مظلوم، حامیان قانون و دفاع از حق و کالت، این سنگرنشینان بی‌سنگر که بازوان توانمند دستگاه قضایی هستند، از جنابعالی انتظار دارند که اجازه نفرمایید زیر مجموعه شما بدعت قانون‌گریزی را شیوه خود قرار دهد که در اینصورت خسران آن نه تنها به نهاد وکالت و دستگاه قضا خواهد بود، بلکه اعتماد عمومی را به عنوان مولفه‌ای درخور توجه زیر سوال خواهد برد.

 

رئیس کانون وکلای البرز: در مقابل دخالت‌های غیرقانونی خواهیم ایستاد

دکتر حسین تفویضی، رییس کانون وکلای استان البرز در نشست خبری اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) و روسای کانون‌های وکلای دادگستری کشور که روز پنجشنه ۱۱ آذرماه در مرکز آموزش علمی و کاربردی کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد،گفت: از زمانی که بشر زندگی اجتماعی خود را شروع کرد، قانونمداری مورد توجه قرار گرفته است اما متاسفانه می‌بینیم قوه قضاییه بر خلاف قانون اقدام به صدور دستوراتی کرده است که در واقع خلاف قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت است.

او ادامه داد: صرف‌نظر از این که استقلال نهاد وکالت مواجه با خدشه شده است می‌بینیم که حتی قوه‌قضاییه به نوعی قانون‌گریزی کرده است و در مسائلی که وظیفه یا حق ورود ندارد، ورود می‌کند که قطعا تمام کانون‌های وکلا با این اقدام مخالفند و تمام سعی و تلاش خود را برای برگزاری آزمونی سالم همچون سال‌های گذشته خواهند کرد.

تفویضی ابراز امیدواری کرد که مسئولین قوه‌قضاییه از این راهی که می‌روند بازگردند و بدانند که قانونمداری ضرورتی است که باید در راستای وظایف قانونی خودشان به آن توجه کنند.

 

رئیس کانون وکلای آذربایجان غربی: با روح و روان داوطلبان آزمون وکالت بازی نکنید

رئیس کانون وکلای استان آذربایجان غربی در نشست خبری اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) و روسای کانون‌های وکلای دادگستری کشور ، که روز پنجشنه ۱۱ آذرماه در مرکز آموزش علمی و کاربردی کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد، از مسئولان خواست با دخالت در امور آزمون وکالت، برای داوطلبان این آزمون اضطراب مضاعف ایجاد نکنند.

آقای محمدصابونچی رییس کانون وکلای استان آذربایجان غربی در سخنرانی خود به بحث تاریخ آزمون کارآموزی وکالت اشاره کرد و گفت: همه دوستان از منظر استقلال کانون‌های وکلای دادگستری نگاه کردند و من هم با تاکید بر این موضوع می‌خواهم از طرف ۸۰ هزار داوطلب آزمون کارآموزی وکالت در سال ۱۴۰۰ مطالبی را بگویم.

او ادامه داد: آزمون ۹۹ به دلیل شرایط کرونایی بارها به تعویق افتاد و این تعویق چندباره باعث شد که آزمون سال ۱۴۰۰ هم با چند ماه تاخیر در موعد پیشنهادی کانون‌های وکلای دادگستری در اسفندماه برگزار شود. از همه عزیزان در قوه محترم قضاییه درخواست دارم که با توجه به ظلمی که در حق این داوطلبان به لحاظ اضطراب‌های مضاعفی که بر آن‌ها وارد آمده، اجازه دهند که در آزمون مشکلات جدیدی پیش نیاید و این عزیزان درگیر موضوعات جدید نشود.

صابونچی افزود: در زمینه دروس و محتوای آن‌ها و همچنین نصاب پذیرش، شرایط این عزیزان را در نظر بگیریم که بعضا چندین ماه و گاهی چندین سال است تلاش می‌کنند در این آزمون شرکت کنند. ما وکلای دادگستری سوگند یاد کردیم که مدافع از حق باشیم و از این منظر حق این عزیزان را هم نادیده نگیریم.

 

رئیس کانون وکلای چهارمحال و بختیاری: نظارت آری، دخالت هرگز

آقای تقی مبینی، رییس کانون وکلای دادگستری استان چهارمحال بختیاری، در نشست خبری اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) و روسای کانون‌های وکلای دادگستری کشور ، که روز پنجشنه ۱۱ آذرماه در مرکز آموزش علمی و کاربردی کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد، گفت: نهاد وکالت و کانون‌های وکلای دادگستری در سراسر کشور نزدیک به ۶۰ هزار عضو دارند و به همین نسبت تقریبا حدود ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار نفر هم در مرکز وکلا و مشاورین قوقه قضاییه است که از این تعداد ۳۰ درصد از رزمندگان و ایثارگران سال‌های دفاع مقدس هستند.

او ادامه داد: خود من هم یکی از این رزمندگان هستم. به نمایندگی از وکلای ایثارگر و رزمنده که تعدادشان به ۳۰ هزار نفر در این دو مرکز می‌رسد و همچنین به نمایندگی از وکلای استان چهارمحال بختیاری  از روسای قوا و به ویژه رییس محترم قوه قضاییه درخواست کنم که در بلایا و مصیبت‌هایی که در سال‌های اخیر بر نظام حقوقی کشور تحمیل شده ورود کنند و جلوی این مصیبت‌ها را بگیرند.

مبینی بیان کرد: وکلای دادگستری به عنوان قشر فرهیخته کشور و به ویژه عزیزان ایثارگر ما از سران سه قوه تقاضا دارند که با ورود به موقع جلو کارهای فراقانونی و غیرقانونی که به اسم قوا و به اسم حاکمیت انجام می‌شود، بگیرند.

او افزود: این که عده‌ای بر خلاف قانون و به خصوص قانون اساسی قصد دارند نهاد وکالت را وابسته یا دولتی کنند یا استقلال آن را مخدوش کنند، زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست و ما تقاضای مداخله داریم.

رییس کانون وکلای چهارمحال بختیاری همچنین تصریح کرد: ما از نظارت هیچ نهاد ناظری به ویژه قوه قضاییه ناراحت نیستیم بلکه استقبال می‌کنیم ولی هیچوقت اجازه دخالت در اموری که به واسطه قانون منحصرا به عهده کانون‌های وکلا گذاشته شده، را نمی‌دهیم و از حقوق مردم و داوطلبین حمایت می‌کنیم.

او اظهار کرد: این که بر خلاف قانون سن قانون داوطلبین را از ۲۲ سال به ۲۴ سال تغییر یابد یا به صورت غیرقانونی در امور مربوط به آزمون دخالت‌های ناصواب شود، به هیچ عنوان مورد قبول ما نیست و وکلای فرهیخته  به ویژه وکلای رزمنده و ایثارگر در برابر این دست اقدامات ساکت نخواهند نشست.

 

رئیس کانون دادگستری گیلان: دفاع از استقلال وکالت، دفاع از حقوق ملت است

دکتر محمدرضا نظری‌نژاد، رییس کانون وکلای دادگستری استان چهارمحال بختیاری، در نشست خبری اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) و روسای کانون‌های وکلای دادگستری کشور، روز پنجشنه ۱۱ آذرماه در مرکز آموزش علمی و کاربردی کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد، گفت: کانون‌های وکلای دادگستری از استقلال وکیل دفاع می‌کنند از آن رو که استقلال وکیل لازمه دادرسی عادلانه و دادرسی منصفانه ازپایه‌های بنیادین حاکمیت قانون است.

او افزود: مشروطه ایرانی در دهه ۳۰ متوجه یک نقص بزرگ شد و آن این بود که بدون استقلال وکیل و به تبع آن استقلال کانون وکلای دادگستری حاکمیت قانون تکمیل نیست و به عبارت بهتر در دهه ۳۰ عقلای قوم دریافتند که استقلال وکیل و استقلال نهاد وکالت از پایه‌های حاکمیت قانون است.

نظری‌نژاد بیان کرد: این که ما در فضای مجازی یا در همایش‌ها از استقلال وکیل دفاع می‌کنیم معنایش آن است که مدافعان حاکمیت قانون هستیم. اگر چه از صنف و استقلال صنفی خود دفاع می‌کنیم اما ضمنا دفاع ما از حقوق شهروندی و حقوق حقه‌ای است که در قانون اساسی به عنوان حقوق ملت از آن یاد شده است.

او ادامه داد: ۷۰ سال پس از تدوین لایحه استقلال به جای اینکه پایه‌های حکومت قانون قوام بیشتری بگیرد، متاسفانه شاهد خدشه‌های سازمان‌یافته به استقلال وکیل و استقلال نهاد وکالت هستیم. چه در طرح تسهیل و چه در تدوین آیین‌نامه و در مداخلات هر روزه‌ای که شاهد هستیم، حقیقتا هدف و نشانه وکیلی است که از حقوق ملت دفاع می‌کند.

رییس کانون وکلای دادگستری استان گیلان همچنین اظهار کرد: در حال حاضر نهاد موازی زیر نظر قوه قضاییه پروانه وکالت صادر می‌کند. پرسشی که از قوه قضاییه باید داشت این است که مزیت این نهاد موازی بر کانون‌های وکلا چیست که شما هر روز اراده سازمان‌یافته بر این دارید که کانون وکلا را هم مثل آن مرکز وابسته به خود کنید؟ آیا جز این است که به راحتی امکان ابطال پروانه وکالت فراهم شود؟

 

دکتر نظری‌نژاد در پایان گفت: وقتی ما اگر از استقلال نهاد وکالت دفاع می‌کنیم دغدغه ما بیش از منافع صنفی دفاع از حقوق حقه شهروندان است. بنابراین ما از رسانه‌ها که رکن چهارم دموکراسی هستند و شفافیت را تضمین می‌کنند و با تضمین شفافیت پاسدار حاکمیت قانون هستند، تقاضا می‌کنیم که روشنگری کنند و شهروندان را آگاه کنند که غایت اینگونه مداخلات حقوق شهروندی آن‌هاست و نه تهدید حقوق من وکیل.

 

رئیس کانون وکلای یزد: قوه قضائیه به استقلال کانون‌های وکلا احترام بگذارد

دکتر علی زارع مهرجردی رییس کانون وکلای دادگستری استان یزد در نشست خبری اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) و روسای کانون‌های وکلای دادگستری کشور، که روز پنجشنه ۱۱ آذرماه در مرکز آموزش علمی و کاربردی کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد، گفت: هفتاد سال از تاسیس نهاد وکالت می‌گذرد، جالب است بدانیم که این نهاد هیچ زمانی همچون یکی دو سال گذشته تضعیف نشده و مورد هجمه قرار نگرفته است. آن هم هجمه‌ای همه جانبه از جای جای قوای سه‌گانه.

او افزود: برای ما وکلا و نهاد وکالت باعث شگفتی است که امروز بعد از ۷۰ سال برای حداقل‌های اقتضائات وکالت باید بجنگیم و با حاکمیت چانه‌زنی کنیم؛ آن هم بر سر استقلال که موضوعی حل شده در تمام جوامع مدرن و امروزی است.

دکتر زارع بیان کرد: مجلس محترم از یکسو طرح‌هایی مغایر و متفاوت و متناقض و به نظر با هدف و فلسفه تضعیف نهاد وکالت تضعیف می‌کند و از سوی دیگر قوه قضاییه به نوعی دیگر این شیوه را پی گرفته است.

رییس کانون وکلای دادگستری استان یزد تصریح کرد: انتظار ما از مجلس این است که به جای تصویب چنین طرح‌هایی، تلاش  کند از قابلیت‌های نهاد وکالت در امور حاکمیت استفاده شود. اگر نماینده مجلس می‌خواهد طرحی ارائه دهد او را مکلف کنیم که مهر تایید و بررسی قبلی نهاد وکالت را داشته باشد. شوراها و نهادهای حاکمیتی را مکلف کنیم که کانون‌های وکالت را به عنوان مشاوری امین در کنار خود داشته باشند و از نظرات تخصصی استفاده کنند.

زارع ادامه داد: کانون‌های وکلا چنین خدماتی را به صورت رایگان ارائه می‌دهند. می‌شود این‌ها را توسعه داد و در امور حاکمیتی از آن استفاده کرد اما به جای این کار، عده‌ای به دنبال تضعیف نهاد وکالت هستند.

او گفت: انتظار ما از دستگاه قضایی این است که اگر از ما در جریان تصویب‌ طرح‌هایی که مغایر با استقلال ما در مجلس است، حمایت نکرد حداقل خود قوه قضاییه به عنوان نهادی که طبق قانون اساسی باید مجری قانون باشد، این استقلال را تضعیف نکند.

زارع ادامه داد: صراحت ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت این است که کانون‌های وکلا متولی امر آزمون هستند. باید آگهی آزمون را کانون‌های وکلا منتشر کنند، اداره امور کانون که از جمله همین آزمون است ، به عهده کانون‌های وکلا است. برچه مبنایی معاونت حقوقی قوه قضاییه نامه‌ای را منتشر می‌کند که آگهی آزمون را ما باید تایید کنیم. آیا این نقض فاحش استقلال نهاد وکالت نیست و به حداقل‌های اقتضائات این نهاد حمله نمی‌کند؟ اگر قوه قضاییه بخواهد به این نحو عمل کند چه توقعی می‌توان از نهادهای دیگر داشت؟

 

رئیس کانون وکلای بوشهر: جامعه وکالت به دنبال حاکمیت قانون و استقرار عدالت است

دکتر عبدالصمد دولاح رییس کانون وکلای دادگستری بوشهر در نشست خبری اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) و روسای کانون‌های وکلای دادگستری کشور، خطاب به روسای سه قوه گفت: پیام کانون وکلا، حاکمیت قانون، و استقرار عدالت است.

او ادامه داد: اگر از نگاه دستاوردهای اندیشمندان دنیا نگاه کنیم، مبنای توسعه تخصص‌گرایی است. ما در هیچ کشور و در هیچ جامعه توسعه‌یافته‌ای نمی‌بینیم که با رایی غیر از رای مبتنی بر تخصص‌گرایی به توسعه و استقرار عدالت دست پیدا کرده باشند. بنابراین چطور ممکن است که مجموعه‌ای با بیش از ۶۰ هزار  وکیل متخصص دادگستری که به دنبال حاکمیت قانون و دفاع از حقوق مردم هستند، اینچنین مخالفت ببینند و با آنها مقابله شود؟

رییس کانون وکلای دادگستری بوشهر تاکید کرد: باید پرسید ما چه پیامی برای جامعه داریم؟ بحثی که مدت‌هاست مطرح می‌شود این است که ما اراده برای مبارزه با فساد داریم. اینجا سوالی روشن مطرح است.چگونه می‌توانیم با فساد مبارزه کنیم؟ جز این که باید از راه اجرای قانون پیش برویم؟

او افزود: اگر قرار باشد قوای سه‌گانه،مقامات و نهادها بر خلاف موازین قانونی عمل کنند، چه انتظاری از دیگران می‌توانیم داشته باشیم؟ پیام جامعه وکالت پیامی بسیار روشن، علمی و حقوقی است و اگر می‌خواهیم در فضای نظام سیاسی و اداری و اجتماعی کشور تبعیض نباشد، این پیام را باید بشنویم و اگر می‌خواهیم بین فضای قدرت و مردم عدالت برقرار باشد، حضور وکیل مستقل در کنار قاضی مستقل لازم است.

دکتر دولاح همچنین گفت: جامعه وکالت حتی در چارچوب ادبیات دینی هم از منظر امر و به معروف و نهی از منکر به دنبال اجرای قانون است. پس اجازه دهید همه امور این نهاد ارزشمند تقویت شود.

 

رئیس کانون وکلای کردستان: ریاست قوه قضائیه جلوی دخالت‌های فراقانونی را بگیرد

حبیب‌الله مرادی رییس کانون وکلای دادگستری استان کردستان، روز پنجشنبه در نشست خبری اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) و روسای کانون‌های وکلای دادگستری کشور که روز پنجشنه ۱۱ آذرماه در مرکز آموزش علمی و کاربردی کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد، گفت: به موجب قانون اداره امور وکالت دادگستری بر عهده کانون‌های وکلای دادگستری است و هیچ مرجعی غیر از کانون‌های وکلا اجازه دخالت در امور این نهاد را ندارد.

او ادامه داد: کانون وکلای دادگستری یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کانون‌های حقوقی و مدنی ایران است که سابقه ۷۰ ساله قانونی دارد. من افتخار می‌کنم که عضو هیات عمومی کانون‌های وکلا هستم و بابت این حضور و فعالیت یک ریال دریافت نکرده و دریافت نخواهم کرد.

رییس کانون وکلای دادگستری استان کردستان به بحث خودانتظامی کانون‌های وکلا اشاره و تصریح کرد: ما در کانون‌های وکلا یک خودانتظامی مثال‌زدنی داریم و اگر هر وکیلی به هر دلیلی تخلفی کند نهاد وکالت با او برخورد می‌کند.

مرادی درباره آیین‌نامه جدید اجرایی ابلاغ شده از سوی قوه قضائیه، تصریح کرد: ما نگفتیم آیین‌نامه را اجرا نمی‌کنیم، حرف نهاد وکالت این است که این آیین‌نامه خلاف قانون است و به همین دلیل قابلیت اجرایی ندارد. ما کار خلاف قانون انجام نمی‌دهیم. شعار کانون‌های وکلا این است که کانون را با قانون اداره می‌کنیم.

رییس کانون وکلای دادگستری استان کردستان با اشاره بحث آزمون وکالت، خاطرنشان کرد: آزمون‌های وکالت هر سال نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر داوطلب دارد که با احتساب خانواده داوطلبان دست کم ۵۰۰ هزار نفر منتظر اعلام تاریخ برگزاری آزمون هستند و از این رو در تشویشند.

وی افزود: با نامه غیر قانونی معاونت قوه قضاییه بحث آزمون به تعلیق افتاده است چرا که آن‌ها می‌خواهند در آزمونی که متولی‌اش کانون‌های وکلا  هستند دخالت کنند؟ این دخالت یک نوع نظارت استصوابی است. در کدام قانون چنین اجازه‌ای به قوه قضاییه داده شده است؟

مرادی در پایان گفت: ما از رییس محترم قوه قضاییه تقاضا داریم که هر چه زودتر وارد این مسئله و مانع اقدامات غیرقانونی شوند تا فرزندان مردم بیش از این دچار تشویش و نگرانی درباره آزمون وکالت نشوند.

 

رئیس کانون وکلای قزوین: دسترسی به وکیل مستقل جزء حقوق اساسی ملت است

سید محمد حسینی، رییس کانون وکلای دادگستری قزوین در نشست خبری اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) و روسای کانون‌های وکلای دادگستری کشور که روز پنجشنه ۱۱ آذرماه در مرکز آموزش علمی و کاربردی کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد،  گفت: کانون‌های وکلای دادگستری رکن رکین نظارت بر اجرای صحیح قانون و حاکمیت قانون هستند و در راستای استیفای حق دفاع ملت تمرکز دارند.

او ادامه داد: در قانون اساسی بسیاری از حقوق ملت به عنوان حقوق اساسی تصریح شده است. حق آزادی بیان، حق شرکت در انتخابات، حق تعیین سرنوشت سیاسی و اجتماعی ملت از جمله این حقوق است. یکی از مبنایی‌ترین و اصولی‌ترین حقوق ملت، حق دفاع آن‌هاست، یعنی هر ایرانی حق دارد در تمام شئون زندگی از جمله محاکم، از حقوق خود دفاع کند و شاخصه‌های حق دفاع یکی از دسترسی به دانش حقوقی و دسترسی به مشاوره حقوقی و دسترسی به دلایل و اسناد ومدارک است.

حسینی، تصریح کرد: بارزترین شاخصه بهره‌مندی مردم از حق دفاع، دسترسی به وکیل دادگستری است. هر ایرانی حق دارد وکیل دادگستری مستقل، آگاه به دانش حقوقی روز و شجاع داشته باشد. بهره‌مندی از وکیل دادگستری مستقل یکی از بارزترین حقوق اساسی مردم است.

رییس کانون‌ وکلای استان قزوین افزود: هر مقام یا هر شخص حقیقی یا حقوقی بخواهد حقوق اساسی مردم را در دفاع تهدید کند، موجب زوال حقوق مردم و تضعیف قانون اساسی می‌شود.

حسینی خطاب به رییس قوه قضاییه گفت: ماده ۲۲ لایحه قانونی وکالت صراحتا وظیفه تنظیم آیین‌نامه لایحه قانونی استقلال کانون‌های وکلا را به عهده کانون‌های وکلا قرار داده است و هر گونه قانون‌نویسی و آیین‌نامه‌نویسی را به غیر از کانون‌های وکلای دادگستری از همه افراد و نهادها حتی ریاست محترم قوه قضاییه منع کرده است.

رییس کانون‌ وکلای استان قزوین بیان ادامه داد: در این آیین‌نامه جدید قانون اساسی، لایحه قانونی استقلال وکلا و همچنین استقلال وکلا نقض شده است و با این روند قطعا حقوق ملت تضعیف خواهد شد.

 

عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری ایلام: تنزل علمی وکلا را نخواهیم پذیرفت

عباس گرامیان، عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان ایلام، در نشست خبری اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) و روسای کانون‌های وکلای دادگستری کشور که روز پنجشنه ۱۱ آذرماه در مرکز آموزش علمی و کاربردی کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد، گفت: ما امروز با دو چالش عمده مواجهیم. بحث تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار و همچنین بحث برگزاری آزمون وکالت.

او ادامه داد: امروز با جریانی مواجه هستیم که در بحث استقلال کانون‌های وکلا، خلاف آرمان‌های انقلاب عمل می‌کند. بنیانگذار انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) در هفدهم بهمن ماه سال ۱۳۵۷ به عنوان صدای ملت یکی از اساسی‌ترین مبانی مبارزاتی ملت را  تحقق کانون وکلای آزاد و مستقل اعلام کردند. ایشان صراحتا به استقلال کانون وکلا اشاره فرموده و تاکید کردند در دوران رژیم گذشته ما هیچ چیز آزاد از جمله کانون وکلای مستقل نداشتیم.

رییس کانون‌های وکلای دادگستری استان ایلام افزود: در این بیان اما یک اصل بنیادین نهفته است. ایشان در ادامه این سخنرانی فرموده بودند همه چیز در تصرف آن‌ها بود و امروز به ما بازگشت». ایشان تعلق نهاد وکالت را به مردم یک دستاورد و پیروزی قلمداد کردند.

گرامیان تصریح کرد: تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، وکالت را در ردیف سایر مشاغل که در جای خود محترم هستند قرار می‌دهیم. عنوان قانون تسهیل صدور مجوز برای برخی کسب و کار قانون تنزل و تضعیف حرفه‌های تخصصی دانش‌بنیان است.

او ادامه داد: هر گاه قوه قضاییه مبادرت به استخدام قضات با معدل ۷ از ۲۰ نمود آنگاه انتظار داشته باشد که نهاد وکالت هم وکلایی با معدل ۷ از ۲۰ را بپذیرد.این نقض اصل تساوی است. ما باید وکلایی را پرورش دهیم که توان برابری علمی با قاضی را داشته باشد. وکیل ضعیف هیچ‌گاه وکیلی راستین نخواهد بود. ما خواستار تعیین معیار علمی هستیم. معیاری معقول که توان انجام وظایف را به وکلا بدهد.

 

روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=35371
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 1044 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما