• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5
چالش‌ها و چشم‌انداز کانون وکلا از نگاه معمرین نهاد وکالت /3/

دکتر فرهودی‌نیا: صبوری همراه با مطالبه‌گری و مذاکره، بهترین شیوه‌های معقول برای برون‌رفت از وضعیت نامطلوب نهاد وکالت است

  • کد خبر : 43657
  • ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶
دکتر فرهودی‌نیا: صبوری همراه با مطالبه‌گری و مذاکره، بهترین شیوه‌های معقول برای برون‌رفت از وضعیت نامطلوب نهاد وکالت است
نهاد وکالت در سال ۱۴۰۲ با چالش‌های گوناگون و چند لایه‌ای روبرو بود که بخشی از آن ریشه داخلی و بخشی دیگر ابعاد خارجی داشت. برخی از این چالش‌ها مانند مسائل مربوط به کارآموزی وکالت با تبادل نظر و پیگیری‌ها تا حد زیادی مرتفع شده و مابقی این چالش‌ها به دلیل ماهیت آن نیاز به همگرایی بیشتر در داخل و خارج از صنف دارد که به نوعی چشم‌انداز سال ۱۴۰۳ نهاد وکالت را در برمی‌گیرد.

بر همین اساس برای واکاوی چالش‌های نهاد وکالت در سالی که گذشت و همچنین بررسی چشم‌انداز ۱۴۰۳ به سراغ معمرین نهاد وکالت رفتیم.

دکتر حسن فرهودی‌نیا، رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی و نایب رئیس پیشین اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران طی یادداشتی برای اسکودا به تحلیل این چالش‌ها و چشم‌اندازها پرداخته که بدین شرح از نظر می‌گذرد:

در کنار معضلات پیرامون نهاد وکالت متأثر از تبعات منفی تصویب قانون موسوم به تسهیل و حکم عجیب و غریب پیش‌بینی‌شده در ماده ۵۴ آئین‌نامه لایحه قانونی استقلال مصوب ۱۴۰۰ در ارتباط با کارآموزان وکالت و نیز متأثر از تخویف حرفه وکالت و آن را در ردیف صنوف و حرف قرار دادن، در سال ۱۴۰۲، عدم برگزاری انتخابات در همایش کیش و ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ در تهران به نظر مهمترین چالش معطوف به وکالت بود.

عوامل پیدایش این چالش را در دل‌نوشته‌ای تحت عنوان «پنجاه و یکمین همایش اتحادیه سراسری و سوال‌های بدون پاسخ و درس‌هایی که باید آموخت» در معرض داوری قرار داده‌ام. در آن نوشته آورده بودم که پدیده‌های اجتماعی عمدتاً معلول عوامل متعدد و گاهی پیچیده و درهم تنیده‌اند هستند و این نکته قابل انکار نیست اما بعضاً غفلت‌های تاریخی نیز وحشتناک‌اند.

در آن نوشته اظهار امیدواری شد که: خداوند این امکان را فراهم نسازد که بیش از این نهاد وکالت در معرض تهدید و انتحار قرار گیرد، اما طبیعی است که نباید امید به حل معضلات را از دست داد و خود را در حاکمیت یأس نامیمون قرار نداد. به نظر می‌رسد که شیوه‌های معقولی برای برون‌رفت از وضعیت نامطلوب پدیدآمده وجود دارد. به نظر معقول‌ترین و مفیدترین شیوه، صبوری کردن در عین مطالبه‌گری منطقی، پرهیز از پرخاشگری در عین ابراز ناخرسندی و نهایتاً پای میز مذاکره نشستن و با آداب‌دانی و بهره‌گیری از هنر گفت‌وگو برای حل مشکلات و برطرف‌کردن سوءتفاهمات تلاش‌کردن خواهد بود.

در این رابطه داوری عقل می‌گوید که در مقایسه مجلسی که هیچ وکیلی در آن حضور نداشته باشد با مجلسی که تاکنون ۱۰ نفر از وکلای دادگستری – هرچند یکی از آنان وکیل مرکز مشاوران است – در آن حضور دارند، باید مجلس دوم را ترجیح داد. به نظر می‌رسد همراهی و همدلی با این تعداد از وکلای دادگستری که به لباس «وکیل‌المله» نیز آراسته شده‌اند و پرهیز از داوری‌های «من‌عندی» و یأس‌آلود درباره نقش مثبت این عزیزان، حضور آنان در نهاد قانونگذاری در تأمین منافع صنف وکالت مؤثر خواهد بود. انشااله که چنین باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=43657
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 197 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما