• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
10
در نشست مدیران داخلی کانون‌های وکلای سراسر کشور؛

دکتر کوشا: مدیران داخلی نبض اجرایی کانون‌های وکلا هستند

  • کد خبر : 40364
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۹
دکتر کوشا: مدیران داخلی نبض اجرایی کانون‌های وکلا هستند
نشست مدیران داخلی کانون‌های وکلای سراسر کشور روز چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402 در محل اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، در این نشست دکتر جعفر کوشا، رئیس اسکودا با اشاره به حجم بالای فعالیت مدیران داخلی کانون‌های وکلا، گفت: تجربه‌ای که در گذشته داریم گویای این است که دیواری کوتاه‌تر از مدیر داخلی در کانون‌های وکلا وجود ندارد و عموماً بسیاری از مشکلات در کانون‌ها بر دوش آنها بار می‌شود. مدیران داخلی کانون‌ها اساساً حلقه وصل نهاد وکالت به بیرون هستند و در داخل کانون‌ها هم مسئولیت انجام هماهنگی میان ارکان کانون‌ها را به عهده دارند.

وی یکی از مشکلات مدیران داخلی کانون‌های وکلای دادگستری را تغییرات در ترکیب هیئت مدیره‌ کانون‌ها عنوان کرد و ادامه داد: زمانی که مدیران کانون‌ها تغییر می‌کنند و یک فرد جدید به جای آنها منصوب می‌شود، عموماً سعی می‌کنند تا در قبال سوال‌های متعدد، موضع سکوت اختیار کنند و در نهایت این تغییرات باعث می‌شود که آنها احساس کنند امنیت شغلی ندارند؛ لذا در جلساتی که با حضور مدیران داخلی کانون‌های وکلای سراسر کشور برگزار می‌کنیم باید بتوانیم که به یک خروجی مثبت برسیم. در این میان بحث بر سر شرح وظایف مدیران داخلی است که البته این وظایف تا حدودی مشخص است اما در برخی از کانون‌ها این وظایف دستخوش تغییر می‌شود و باید دانست که این وظایف نباید شخص‌محور باشد، بلکه باید برای آن یک چارچوب تدوین کرده و شرح وظایف در آن به صورت مشخص تبیین شده و به صورت صریح، وظایف مدیران داخلی کانون‌ها ذکر شود.

رئیس اسکودا با بیان اینکه مدیران داخلی کانون‌های وکلا نباید در وضعیت انفعال قرار گیرند، تصریح کرد: واقعیت این است که مدیر داخلی کانون‌ در اصل نبض اجرایی یک کانون به حساب می‌آید و نقش آنها در نشست‌ها و مراسم‌ها بیش از پیش به چشم می‌آید. در برخی از استان‌ها مدیران داخلی منفعل هستند و این انفعال زمانی که یک مراسم یا همایش برگزار می‌شود و تعداد زیادی میهمان برای شرکت در آن حاضر می‌شوند، به صورت کامل مشهود می‌شود و حتی در برخی از کانون‌ها، رئیس کانون، وظایف مدیر داخلی را انجام می‌دهد. از سوی دیگر زمانی که هیئت‌های مدیره کانون‌ها تغییر می‌کنند، یکباره افکار جدید نمایان شده و عملا جایگاه مدیر داخلی دستخوش تغییرات برآمده از تصمیمات جدید می‌شود.

دکتر کوشا با بیان اینکه در کانون‌های وکلا تداخل وظایف وجود دارد عنوان کرد: در کانون‌ها ممکن است یک وکیل به صورت داوطلبانه و بدون دریافت حقوق وارد میدان شود و خدمت کند و بر همین اساس بنا را بر این می‌گذارد که باید در تمام امور دخالت کند و همین تفکر و تصور در نهایت موجب تداخل وظایف می‌شود و چیزی جز اجرای نامناسب امور جاری کانون‌ها بر جای نمی‌گذارد. از اینرو معتقدم اگر قرار باشد روند اجرایی در کانون‌ها با محوریت مدیران داخلی به صورت صحیح پیش برود، باید به درد و دل آنها اعم از مشکلات کاری و مشکلات شخصی گوش داد و اگر تشویق نشوند، خروجی کار مثبت نخواهد بود.

رئیس اسکودا در پایان درباره هدف از برگزاری اینگونه نشست‌ها نیز گفت: هدف ما از این جلسات هم‌اندیشی، شنیدن انتقادها و پیشنهادها است تا تجربیات مدیران داخلی را جمع‌آوری کرده و در نهایت بتوانیم آن را در شورای اجرایی مصوب کنیم و به یک چارچوب کلی از شرح وظایف برسیم.

در این جلسه وکیل امید اسماعیل طهرانی، مدیر داخلی اسکودا نیز با اشاره به نقش موثر مدیران داخلی کانون‌های وکلای سراسر کشور در مرتفع کردن موانع اجرایی کانون‌ها، اظهار کرد: فلسفه تشکیل این جلسه، مصوبه هیئت عمومی اسکودا در مازندران مبنی بر یکسان سازی امور کانون ها و بررسی مشکلات جاری در این مسیر است.

وی، وظیفه مدیر داخلی کانون‌های وکلای دادگستری را هماهنگ کردن امور جاری کانون‌ها عنوان کرد و گفت: در برخی از کانون‌ها، عدم هماهنگی میان مدیر داخلی و ارکان کانون باعث به وجود آمدن تنش‌های گوناگون شده است. برخی تنش‌ها باعث شده تا این سوال مطرح شود که آیا مدیر داخلی کانون‌ وکلا باید با رئیس کانون هماهنگ باشد یا اینکه باید زیر نظر هیئت مدیره کانون مذکور فعالیت کند؟ در اینجاست که نقش مدیران داخلی کانون‌ها بیش از پیش برجسته می‌شود.

در پایان این جلسه نیز مقرر شد کارگروهی متشکل از مدیران داخلی کانون‌های وکلای دادگستری مرکز، آذربایجان شرقی، خراسان، کرمان و لرستان جهت تدوین چارت اداری و شرح وظایف مدیران داخلی کانون‌ها ظرف مدت یک ماه تشکیل شود.

همچنین مقرر شد جلسات مدیران داخلی کانون‌های وکلای دادگستری به صورت منظم هر ماه به صورت حضوری برگزار شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 2.3]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=40364
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‎های وکلای دادگستری ایران
  • 609 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما