• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
12
گزارشی از گرامیداشت روز وکیل در تبریز

رئیس کانون وکلای آذربایجان شرقی: پشتوانه اصلی وکالت آحاد ملت است

  • کد خبر : 39291
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
رئیس کانون وکلای آذربایجان شرقی: پشتوانه اصلی وکالت آحاد ملت است
جامعه وکلای دادگستری استان آذربایجان شرقی عصر یکشنبه هفتم اسفند ماه، طی مراسمی هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع را گرامی داشتند.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری استان آذربایجان شرقی در این مراسم که در تالار پتروشیمی تبریز برگزار شد، حسن پاشازاده رئیس کانون وکلای آذربایجان شرقی گفت: بر سر برگزاری مراسم امسال اختلاف نظرهایی وجود داشت، این مسئله نه فقط در استان آذربایجان شرقی که در دیگر استان‌ها نیز وجود داشت، برخی باور داشته و دارند که نظر به وقایع و حوادث تلخ طبیعی و غیر طبیعی اخیر امکان برگزاری مراسم روز وکیل وجود ندارد و به خصوص با توجه وضعیت ایجاد شده از تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری باید بر پیکر بی‌جان نهاد وکالت گریست.

وی ادامه داد: در مقابل این دیدگاه، گروه دیگری هم بودند که بر برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم تاکید داشتند، دلیل این اصرار نه نادیده گرفتن وقایع ناگوار اخیر که قدمت ۷۰ ساله این مناسبت بود، به ویژه آنکه به تازگی تحرکاتی از سوی مرکز وکلای قوه قضاییه در جهت جایگزینی مناسبت هفتم اسفند (سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری در هفتاد سال پیش) با هفدهم فروردین (تاریخ تاسیس مرکز وکلای زیر نظر قوه قضاییه در سال ۷۹) صورت گرفته است.

رئیس کانون وکلای آذربایجان شرقی افزود: در نهایت طی جلسه‌ای که با حضور نمایندگان کانون‌های دادگستری کل کشور در اسکودا برگزار شد، مقرر شد، مراسم هفتادمین سالروز استقلال نهاد وکالت با درنظر داشتن شرایط روز و خاص جامعه برگزار شود و به موازات این مراسم با ارسال بسته‌های حمایتی از زلزله‌زدگان اخیر خوی دستگیری شود و در عین حال حسب موقعیت و شرایط برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد و مالی نیز رایزنی صورت بگیرد.

پاشازاده افزود: در همین راستا و به همین مناسبت کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی با انجام مذاکرات لازم با مقامات قضایی و ستاد دیه استان توانست هفت نفر از محکومان جرایم غیرعمد و یا مالی که واجد شرایط تشخیص داده شده بودند را آزاد کند.

وی بابیان اینکه استقلال کانون وکلا و وکیل مدافع عطیه شاهانه‌ای نیست که پادشاهی از سر لطف آن را به جامعه وکالت عطا کند و حاکمی دیگر آن را باز ستاند، افزود: در نظام‌های سیاسی روز دنیا، احقاق حق و اجرای عدالت جزو وظایف و مسئولیت‌های قوه قضائیه احصاء شده است. در مقدمه قانون اساسی ایران آمده است سیستم قضایی بر پایه عدل اسلامی و متشکل از قضات عادل و آشنا به ضوابط دقیق دینی تشکیل می‌شود.

رئیس کانون وکلای آذربایجان شرقی ادامه داد: به حکایت تاریخ کشور و دنیا و تجربیات جهانی لازمه اجتناب ناپذیر حاکمیت قانون و اجرای  عدالت در نظام قضایی هر کشور به رسمیت شناختن و اعمال و اجرای  حق دسترسی آحاد ملت و اصحاب دعوی بویژه متهمین به «وکیل مدافع مستقل منتخب خود» است. هرگونه اقدام تقنینی یا اجرایی در جهت محدودیت و کم‌رنگ سازی و یا خدای ناکرده سلب هر یک از این دو عنصر (استقلال وکیل و انتخاب وکیل توسط خود موکل) به منزله بی‌خاصیت کردن و از درون  تهی ساختن این حق بنیادین است . چطور امکان‌پذیر است که شخص حق دسترسی و استفاده از وکیل مورد و ثوق و اعتماد خود را نداشته باشد و دیگران برای وی وکیل تعیین کنند و یا چطور امکان پذیر است که وکیلی که هرلحظه بیم رصد و تعقیب و احضار و تهدید به ابطال پروانه وکالت خود را دارد بتواند با زبانی فصیح و بلیغ و شجاعانه از بی‌گناهی موکلش دفاع کند.

پاشازاده خاطر نشان کرد: دنیایی که در آن بسر می‌بریم با دهه‌ها و سده‌های پیشین تفاوت‌های زیادی دارد پیشرفت علوم و فنون و تبادل اطلاعات و سرعت انتقال داده‌ها به حدی رسیده که کوچکترین حادثه و عمل در گوشه‌ای از جهان در کمتر از ۲۴ ساعت در معرض دید و قضاوت دنیا قرار می‌گیرد دوران مخفی کاری و کتمان سازی و نامحرم تلقی کردن و بزن در رو منقضی شده است

وی با اشاره به نظریه آشوب و کاربرد آن در حوزه علوم مختلف افزود: به اعتقاد ما نظام حقوقی کشور نیز یک سیستم آشوبناک (پدیده دینامیکی آشفته) است.به زبان ساده در این سیستم همیشه ۴=۲+۲ نیست. مطلق اندیشی و جزم گرایی فردی و بدون مطالعه و بدون بررسی علمی جوانب امر تبعات غیرقابل جبران بادآورده می‌آورد. نظام قضایی کشور از سایر اجزاء سیستم خود و سایر سیستم‌‌های ملی و حتی سیستم‌های جهانی تاثیر و تاثر می‌پذیرد. مدرسه، دانشگاه، مردم، رسانه، مجلس، وزارتخانه‌ها  و دهها اجزاء و متغیرهای دیگر که معلول متغیر دیگر و چه بسا علت آن نیز هست.

وی با یادآوری اینکه یکی از اجزاء نظام دادرسی کشور کانون وکلای دادگستری با بیش از هفتاد سال استقلال است، افزود: این نهاد در تمام این مدت در پستی و بلندی‌های روزگار ایفاء نقش بوده است. موضوع وکالت و قضاوت و اهداف و رسالت آنها و ارتباط متقابل آنها نسبت به یکدیگر و تاثیر آن بر کل جامعه و زندگی ملت به صورت  ۴=۲+۲ نیست. تصویب طرح‌های خلق‌الساعه یک فوریتی و دو فوریتی و استفساریه‌های غیراصولی است.

وی افزود: کانون‌های وکلاء  به مثابه گنجینه‌های ذخائر علمی و قضایی کشور با داشتن پتانسیل‌های بسیار کارآمد و قوی که هر کدام عمری زمام علمی و دانشگاهی و قضایی کشور را بر عهده داشتند لیاقت و استحقاق مستقل ماندن را بیش از  هر زمان دیگر دارند. باید به جای ستیز کینه توزانه و لجاجت محورانه با این نهاد مدنی و بجای تخدیش و تخریب چهره وکیل  از محل بودجه دولت و مالیاتی که خود همین صنف یکی از تامین کنندگان آن است در صدا و سیما این بار از در مهربانی و مودت و همکاری وارد شد .

وی افزود: پشتوانه اصلی نهاد وکالت آحاد ملت است در روابط کاری خودمان با مردم باید تجدید نظر اساسی کنیم نگذاریم اعتماد عمومی آحاد ملت که در سایه یک قرن فعالیت صادقانه و راستی و درستی بزرگان و پیشکسوتان ما در اذهان و دلهای مردم شکل گرفته مخدوش شود مبادا کاری کنیم که خودمان از بیان عنوان شغل مقدس وکیل احتیاط کنیم. اجازه و فرصت ندهیم ما را در جامعه «شرخر» بنامند و مانع و مزاحم عدالت معرفی کنند.  یک رفتار ناصحیح از یک وکیل یک عمر زحمات و تلاش صادقانه صنف را زیر سوال می‌برد از قبول وکالت دعاوی واهی و باطل به جد احتراز نمائید به قول بزرگان برای حق بجنگید نه برای حق‌الوکاله. در همین راستا خواهش  عمومی و درخواست جدی من از قاطبه همکاران و بزرگان و مدیران و اعضای تشکل‌های صنفی این است که از تحزب و جناح‌گرایی و سهم‌خواهی مخرب بپرهیزیم و بر وفاق و اتحاد و همدلی همه اعضاء کانون بیش از پیش پای‌بند باشیم.

پاشا زاده در خاتمه گفت: کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی همگام با اتحادیه جهانی وکلای دادگستریIBA   با اشرافیت کامل به شرایط جامعه و آینده حرفه‌ی وکالت تلاش می‌کند نقش حرفه وکالت را در جامعه برجسته نموده و برابری جنسیتی در این حرفه را محقق سازد و حرفه وکالت را بعنوان جزو لاینفک توسعه در تمام عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی معرفی و جوانان را برای آینده این حرفه به نحو مطلوب آماده سازد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=39291
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری
  • 558 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما