• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 23 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
9

رونمایی از پروژه مشترک تاریخ شفاهی حقوق ایران و کانون وکلای خراسان

  • کد خبر : 42256
  • ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶
رونمایی از پروژه مشترک تاریخ شفاهی حقوق ایران و کانون وکلای خراسان
با بزرگداشت دکتر نیکزاد و استاد حسینی مدرس، مراسم رونمایی از پروژه مشترک تاریخ شفاهی حقوق ایران و کانون وکلای خراسان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری خراسان، در این مراسم که به میزبانی کانون خراسان و در محل آمفی تئاتر این کانون در مشهد برگزار شد، دکتر عباس شیخ الاسلامی، رییس کانون وکلای دادگستری خراسان، ضمن خیر مقدم به حضار، مقدم میهمانانی که از تهران در جلسه حضور یافته بودند و همچنین حاضرین از مشهد را گرامی داشت و اظهار نمود: پروژه شرح شفاهی حقوق ایران که “شرح حق” نام دارد دو هدف را دنبال می‌نماید؛ یکی پاسداشت اساتید و معلمان که ثروت‌های کشورند و دیگری ثبت و ضبط کلام بزرگان که اگر انجام نگیرد خیانت به تاریخ است؛ چون بسیاری از تاریخ در کلام بزرگان نهفته است.

وی ضمن تقدیر از هیات مدیره کانون خراسان بابت موافقت و تصویب همکاری با این پروژه، در مورد علت انتخاب اساتید خراسان، بیان داشت: استاد نیکزاد بنیانگذار حقوق دانشگاه آزاد در مشهد هستند و در سال ۱۳۶۸ در یک اتاق کوچک در میدان صاحب الزمان کار خود را آغاز کردند و در همان ابتدا اساتیدی مانند دکتر صفاکیش، دکتر تاجی و دکتر باغبان را که هم اکنون بازنشست شده‌اند و از اساتید به نام مشهد هستند، جذب نمودند. همچنین ایشان در کسوت وکالت نیز فعالیت همراه با موفقیت داشتند.

دکتر شیخ الاسلامی، نفر بعدی از اساتید خراسان را استاد حسینی مدرس که بنیان گذار حقوق دانشگاه فردوسی در سال ۱۳۷۲ بوده است، معرفی نمود و افزود: ایشان در حوزه وکالت نیز خوش درخشیدند و از لحاظ مالی بسیار سالم بودند و در دوره‌هایی که بنده با ایشان در هیات مدیره کانون خراسان فعالیت داشتم شاهد این بودم که صاحب ایده‌های بکر و نو بودند.

رییس کانون وکلای دادگستری خراسان اظهار داشت: از برکات این پروژه آن است که جامعه حقوقی و جوانان فهمیدند که چه زحماتی برای اعتلای جایگاه حقوق در استان کشیده شده و اکنون افتخار می‌کنیم که در شرق کشور حقوقدانان بزرگی داریم و بنده حداقل ۵۰ دکتر حقوق را در مشهد می‌شناسم.
وی ضمن تقدیر از دکتر آگاه، دکتر بشیریه و دکتر جلالی که از بانیان و زحمت کشان پروژه تاریخ شفاهی حقوق ایران هستند، از زحمات دوستان در کانون وکلای دادگستری خراسان که در پروژه مشترک زحمات زیادی متحمل نموده نیز تشکر نمود.

در ادامه این مراسم، دکتر سید امیرحسن امین، عضو هیات علمی دانشگاه کالیدونیان گلاسکو و پژوهشگر تاریخ حقوق از سخنرانان مدعو بود که ضمن ابراز خرسندی از اهتمام کانون وکلای خراسان در انجام این پروژه مشترک بیان داشت: جای بسی خوشبختی است که نهضت ثبت و ضبط تاریخ شفاهی حقوق ایران امری مستمر است که در ابتدا با گفتگو با پیشکسوتان و عالمان فرهیخته عرصه وکالت و علم حقوق آغاز شده و امید به خدا تا هم صحبتی با همکاران جوان نیز تداوم خواهد یافت.

این پژوهشگر تاریخ خاطر نشان ساخت که پروژه مشترک پیش رو از سه جهت حائز اهمیت است اول آن که نمادی است از کار گروهی موفق با مشارکت جمعی از حقوقدانان برجسته در این عرصه، دوم آنکه پروژه تاریخ شفاهی به حقوق از جنبه تاریخی آن می‌پردازد؛ قابل ذکر است که تاریخ عمومی هر کشوری را بدون توجه به اجزا و مولفه‌های آن از جمله تاریخ‌های محلی نمی‌توان نوشت که یکی از این مولفه‌ها نیز حقوق آن کشور به مثابه یک پدیده اجتماعی است و نهایتا از آن جایی که حقایق حقوق ایران از زبان پیشکسوتانی بازگو می‌گردد که آنها را دیده و تجربه کرده‌اند، نقش بسیار موثری در پر کردن خلا‌های موجود در تاریخ دارد.

دکتر امین برگزاری مراسم‌هایی این چنین در تجلیل مقام بزرگ پیشکسوتانی همچون دکتر نیکزاد و دکتر حسینی مدرس را از اتفاقات فرخنده روزگار امروز وکالت بر شمرد و یادآوری نمود که باید تا این افراد بزرگ در عصر ما در قید حیات هستند هم باید از محاسن، بزرگمنشی و اخلاق ستایش و تجلیل نمود و هم باید نسبت به کسانی که از این دنیا رفته‌اند، واقعیت را گوشزد نمود.

در ادامه این مراسم بخشی از مصاحبه و گفت‌وگو دکتر حسین نیکزاد استاد حقوق و بنیانگذار گروه حقوق دانشگاه آزاد مشهد پخش شد که یادآور بسیاری از خاطرات تلخ و شیرین و تجربه‌های عمیق استاد بود.

در بخش دیگر این رونمایی دکتر امیرحسین آبادی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ضمن تشکر از کانون وکلای دادگستری خراسان و تقدیر از دکتر امین، دکتر نیکزاد و استاد حسینی مدرس بیان داشت: در شرایطی که کانون¬های وکلا از هر جهت مورد هجمه و ظلم واقع شده‌اند، انجام چنین پروژه‌هایی توسط کانون وکلای دادگستری خراسان پاسخ به کسانی است که کمر به اضمحلال کانون‌های وکلا بسته‌اند.

وی در ادامه افزود: بذر درخت کهنسال وکالت توسط افراد بزرگی، چون علی اکبر داور و مرحوم مصدق کاشته شده و مردان ارزشمند دیگری همچون سید هاشم وکیل آن را پرورانده‌اند، بنابراین ریشه آن به راحتی قابل کندن نیست و همچنان پابرجاست.

دکتر حسین آبادی ضمن پاسداشت تجلیل از همکار پیشکسوت جناب آقای دکتر نیکزاد، با یادآوری خاطراتی از جناب استاد حسینی مدرس ابراز داشت: آشنایی من با استاد حسینی مدرس به بیش از نیم قرن می‌رسد و دوستی ما از سال‌های ۱۳۴۸ تا به امروز ادامه یافته است. ایشان در ادامه افزود که آقای حسینی مدرس در خانواده‌ای اصیل بزرگ شده و انسان بسیار باسواد، بزرگ، خدمتگزار و با تقوایی است. وی در سال‌های جنگ تحمیلی هم از آموزش و پرورش دانشجویان دست برنداشت تا بدانجا که گروه حقوق دانشگاه فردوسی را دایر نمود.

وی خاطرنشان ساخت: اکنون که در دوران افول حقوق به سر می‌بریم، وجود اساتید و پیشکسوتان حقوق مغتنم است و باید به بهانه تجلیل و بزرگداشت از این بزرگواران از سخنان آنان عبرت گرفت و پیروی کرد.

وی اظهار داشت: علی‌رغم صرف وقت زیاد و هزینه، پروژه مزبورکار ماندگاری است که برای آیندگان، بسیار مفید و موثر خواهد بود.

در ادامه مراسم بخشی از گفتگو با استاد حسینی مدرس و دو فرزند و عروس ایشان که همگی از جامعه حقوقی هستند پخش شد.

در ادامه، دکتر وحید آگاه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و از آغازگران پروژه شرح حق اظهار داشت: پروژه شرح حق در سه فاز آموزش، اجرا و قضاوت تهیه شده است. در فاز اول هدف بیان ناگفته‌هایی است که در هیچ یک از دانشکده-های حقوق درباره آن صحبت نمی‌شود. بلکه گفتگو‌ها درباره محیط و مساحت و حجم حقوق است که در این باره تاکنون از ۳۰ نفر از اساتید مصاحبه و فیلم گرفته شده است.

وی افزود: در فاز دوم روایت‌های غیر رسمی و صمیمانه‌ای با اساتید حوزه حقوق داریم که شاهدان عینی وقایع بودند. بررسی مسیری که این بزرگواران در زندگی طی کرده‌اند و به مدارج عالی رسیده‌اند هدف این پروژه بوده است و نهایتا در فاز سوم پس از تکمیل این پروژه، قرار گرفتن گفتگو‌های همه اساتید، حقیقت‌های عالم حقوق را روشن خواهد نمود و آنگاه فرصت قضاوت درباره آن چه که رخ داده به همگان دست خواهد داد.

دکتر آگاه با اشاره به این نکته که حقوق و اساتید آن محافظه کار هستند و از این بابت دشواری‌های زیادی در بازگویی خاطرات توسط اساتید داشتیم، بیان داشت: پروژه شرح حق سیر حقوق را از زبان افراد به شکل صمیمانه و ساده بررسی می‌کند تا از دریچه ذهن بزرگان این رشته، با فرهنگ حقوق بیشتر آشنا بشویم، بیشتر صحبت کنیم و تاب‌آوری را تمرین نماییم تا صدا‌های مختلف شنیده بشوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه افزود: در این پروژه نگاه منتقدانه‌ای وجود ندارد و اساتید به عنوان تجربه گران حرفه وکالت و عالم حقوق به محاکمه کشیده نمی‌شوند. این اساتید همه معلمان بزرگی هستند که تنها ابزار آنها برای طی مسیر‌های سخت زندگی، قلم و کاغذ بوده است.

دکتر آگاه ضمن اشاره به این مطلب که روایت‌های اساتید بزرگ حقوق در این پروژه یادآور این نکته است که برای رسیدن به موفقیت نیازمند ثروت، مکنت و خانواده مشهور نیستیم، بلکه نیازمند تلاش هستیم، اظهار داشت: در جلد یک این پروژه با بزرگانی همچون دکتر صفایی، دکتر هاشمی، دکتر افتخار جهرمی و دکتر بیگدلی مصاحبه شده و در جلد دو با دکتر الماسی، دکتر آشوری، دکتر برهانی و دکتر عبدالله شمس گفتگو شده که اکنون از طریق نشر نگاه معاصر قابل تهیه است.

وی در ادامه ضمن ابراز خرسندی از همکاری کانون وکلای دادگستری خراسان با این پروژه ابراز داشت: در شرایطی که بودجه‌های دولتی سهمی برای عرصه فرهنگ قایل نیستند، کانون وکلای خراسان بدون هیچ گونه بهانه و تشریفاتی، هرکمکی را که می‌توانست در زمینه مصاحبه با اساتید و مفاخر ساکن خراسان و مشهد فراهم نمود. از این رو ضمن این که بسیار خوشحالیم که چراغ مصاحبه‌ها در سایر استان‌ها از خراسان آغاز شده، امیدواریم که در سایر استان‌ها هم این اتفاق تکرار و ماندگار شود.

وی در توضیح کلیپ‌های حاوی مصاحبه با اساتید بزرگ مشهد افزود: مصاحبه‌های تصویری مزبور مجموعا۳۲۰ دقیقه است که در مرحله تدوین نهایی است و کتاب آن نیز ظرف مدت کوتاهی به چاپ خواهد رسید. در این مجموعه گفتگو‌های صمیمانه‌ای با دکتر نیکزاد صورت گرفته و ایشان خاطراتی از زندگی شخصی و حرفه‌ای خود را با ما به اشتراک گذاشته‌اند که طبیعتا امر آسانی نبوده است.

همچنین دکتر حسینی مدرس از مجاهدت‌های خود در دانشگاه اهواز در طول انقلاب و سپس هشت سال دفاع مقدس و از تلاش‌های بی وقفه خود در راه‌اندازی گروه حقوق دانشگاه فردوسی خاطراتی بازگو می‌نماید که همگی درس‌های بزرگی برای نسل ما و بعد از ما خواهد بود.

شایان ذکر است در پایان این مراسم با فراخواندن اساتید نیکزاد و حسینی مدرس به جایگاه، با اهدای هدایایی از آنان تقدیر به عمل آمد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=42256
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 469 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما