• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8
رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای کشور در بازدید از کانون اصلاح و تربیت تهران:

رویکرد سازگاری اجتماعی به کودکان و نوجوانان در معرض بزه تقویت شود

  • کد خبر : 37639
  • ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
رویکرد سازگاری اجتماعی به کودکان و نوجوانان در معرض بزه تقویت شود
*نظام حمایت اجتماعی ضعیف توان پیشگیری از جرم ندارد / *مسئولیت اجتماعی کانون‌های وکلا در آموزش، بازپروری و خدمت‌رسانی به کودکان در معرض جرم و آسیب / *نظام نوین عدالت کیفری کودکان بدنبال اصلاح بزهکار و خیر عمومی است

رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری کشور در بازدید از کانون اصلاح و تربیت تهران که آستانه سیزدهم آبان ماه (روز دانش آموز) برگزار شد، ضمن تقدیر و تشکر از نگاه راهبردی باز پرورانه در اداره کانون اصلاح و تربیت تهران، ایجاد محیط امن و سازنده و اثربخش برای بهبود روان و سلامت شخصیت مددجویان را کار ویژه کانون اصلاح و تربیت دانسته و افزود: کودکان و نوجوانان خود قربانی شرایطی هستند که به دلیل نابسامانی‌ها و کاستی‌های اجتماعی تحقق می‌یابد و نظام سیاستگذاری کیفری با هدف دفاع اجتماعی معطوف به اصلاح و آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان در معرض جرم گشته و به این منظور اتخاذ رویکردهای نوین و علمی در سازندگی و ترمیم شخصیت کودکان ضرورت دارد.

دکتر جعفر کوشا از کانون‌های وکلای کشور خواست با ترویج مسئولیت اجتماعی در جهت خدمت‌رسانی به کانون های اصلاح و تربیت‌، مشارکت در امر عدالت کیفری ترمیمی و اصلاح‌گرانه نموده و طی یک فراخوان در جهت پیشگیری از وقوع جرم به همکاری با کانون‌های اصلاح و تربیت و آموزش حقوق و تکالیف مددجویان کانون‌ها و کودکان و نوجوانان در معرض خطر و بزه اهتمام ورزند.

وی با تحلیل نقش مددکاری اجتماعی در پیشگیری از وقوع جرم در کودکان افزود: تقویت، بازآموزی و توان افزایی کودک و نوجوان در مواجهه با بزه‌دیدگی و بزهکاری در شرایط جرم‌زا و بستری که فقر و نابرابری و تبعیض در آن جاریست رسالت کانون اصلاح و تربیت و بلکه مقصود سیاستگزاری کیفری سازنده و بر مدار خیر عمومی است.

دکتر کوشا با تبیین نقش نهادهای مدنی، خانواده و اجتماع در ارتقای امنیت انسانی و سلامت اجتماعی افزود: خانواده‌ها، مدارس، سازمان‌های مردم‌نهاد و همه رسانه‌ها و کنشگران خصوصی دلسوز خیر عمومی و به خصوص نظام آموزشی ما در جهت ارتقای سرنوشت آینده سازان این کشور باید به موضوع پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های فردی و اجتماعی به صورت کاربردی و راهبردی نگاه کنند و آگاه سازی و پرورش را به خصوص در حوزه آموزش حقوق و تکالیف شهروندی به کودکان و نوجوانان آموزش دهند.

دکتر کوشا با بیان اینکه نظام عدالت کیفری کودکان نباید صرفا معطوف به تنبیه خطای ارتکابی و مجازات بزهکار و تسکین بزه دیده باشد افزود: کارکرد پیشگیرانه و سودمندی برای جامعه با ملاحظه نوع جرم و شخصیت کودک و نوجوان باید از روش‌های نوین عدالت ترمیمی بهره‌مند شود. تلاقی مددکاری اجتماعی و اهداف کیفری با اصلاح و توانبخشی و بازدارندگی مجرمین بخشی از رسالت تحولات نوین در نظام عدالت کیفری است. پیشگیری درمان و توانبخشی با رعایت اصول عدالت کیفری کودکان گامی جهت بازتوانی و اصلاح بستر ورود کودکان بزهکار به جامعه است. باید از همه توان دانشی و بنیه علمی مددکاری اجتماعی و میان دانشی در جهت حمایت از کودکان برای بازگشت به عرصه اجتماعی و تلاش برای خیر عمومی و حقوق خصوصی اهتمام گردد.

وی افزود :اگر کودک و نوجوان از جامعه طرد نشود و برچسب بزهکاری سرنوشت او را دچار آسیب نکند و مددجو به چرخه جرم رجعت نکند، مشخص است که کانون‌های اصلاح رسالت انسانی خود را بدستی انجام داده‌اند. رییس اسکودا با تاکید بر مسئولیت اجتماعی وکلا و گروه‌های مرجع در قبال بزهکاری کودکان افزود: جامعه هم درباره کودک -مجرم مسئولیت دارد. نگاهی به وضعیت بروز جرم و نقش ترک فعل‌ها و فعل‌های حکمرانی و اجتماع در جهت ایجاد شخصیت بزه‌دیده و بزهکار حائز اهمیت است و باید زمینه‌های فقر و نابرابری و منع دسترسی به آموزش و رفاه را در ارتکاب بزه ملحوظ داشت و کودک قربانی خشونت و جرم را که در وضعیت خطر بروز بزه یا ارتکاب قرار می‌گیرد در چتر حمایتی و تامینی قرار داد.

دکتر کوشا در ادامه با ملاحظات علمی و فقهی پیرامون سن مسئولیت کیفری در نظام قضایی ایران تصریح کرد: پرهیز از کیفرانگاری قصاص نسبت به افراد زیر ۱۸ سال و منع مطلق اعدام افراد زیر ۱۸ سال با ملاحظه ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی مور تاکید است و ملاحظات حقوق بشری باید در صدور و اجرای حکم عنایت شود.

در خاتمه ضمن هماهنگی جهت امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک، از زحمات جناب آقای هاشمی رئیس کانون اصلاح و تربیت تهران و جناب آقای یاری معاون کانون اصلاح و تربیت تهران تقدیر و بر همکاری کانون‌های وکلای کشور با کانون‌های اصلاح و تربیت در سطح کشور تاکید شد.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=37639
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 832 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما