• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
3
در آیین پذیرش 1025 کارآموز وکالت در کانون وکلای دادگستری منطقه فارس مطرح شد:

زیرساخت‌های موجود پاسخگوی نیاز آموزشی پذیرفته‌شدگان قانون تسهیل نیست

  • کد خبر : 43828
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲
زیرساخت‌های موجود پاسخگوی نیاز آموزشی پذیرفته‌شدگان قانون تسهیل نیست
آیین پذیرش بالغ بر 1025 کارآموز وکالت کانون وکلای دادگستری منطقه فارس با حضور مسئولان این کانون برگزار و بایسته‌های لازم برای این گروه از وکلای آینده تبیین و تشریح شد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری منطقه فارس، دکتر بهنام اکبری، رئیس کانون منطقه فارس در این مراسم طی سخنانی ضمن تبریک به پذیرفته‌شدگان این دوره، خدمت به مردم و جامعه در کسوت وکالت را نعمت و توفیق بزرگ توصیف کرد و گفت: وکالت، رسالتی سنگین را بر عهده وکلا می‌گذارد و انتظار می‌رود کارآموزان اخلاق حرفه‌ای را رعایت و از جایگاه وکالت صیانت کنند.

اکبری با بیان اینکه وکالت و قضا در نظام‌های حقوقی به خصوص در نظام‌های دموکراتیک از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخورداراست، اظهار داشت: فلسفه و اهمیت این موضوع به نوع کار و رسالتی که این دو نهاد برعهده دارند برمی‌گردد؛ چراکه وکیل، امین مردم و امانتداری صفت انبیاست؛ بنابراین همه ما در راستای حفظ این رسالت و این جایگاه مسئولیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای قانون تسهیل کسب و کار و صدور مجوز‌ها ابراز داشت: انتظار می‌رود عملکرد و برآیند فعالیت‌های شما به گونه‌ای باشد که موید توانمندی‌های‌تان باشد.

به گفته اکبری، توانمندی‌ها زمانی ظهور پیدا می‌کند که کارآموزان نسبت به مسائل حقوقی عالم و آگاه باشند.

رئیس کانون وکلای دادگستری منطقه فارس، رعایت اخلاق حرفه‌ای را هم مورد اشاره و تاکید قرار داد و گفت: اگر تخلفی رخ دهد به نام شخص تمام نمی‌شود؛ بلکه مایه بدنامی نهاد کانون وکلا می‌شود، چرا که برای مردم جایگاه قضاوت و وکالت بسیار مهم است و از سوی آن‌ها رصد می‌شود؛ بنابراین همه ما باید مراقب رفتار و گفتار و عملکرد خود باشیم و از جایگاه وکالت صیانت کنیم.

زیرساخت‌های موجود پاسخگوی نیاز آموزشی پذیرفته شدگان قانون تسهیل نیست

علی شایان منش، نایب رئیس کانون وکلای دادگستری منطقه فارس نیز در این مراسم ضمن خوشامدگویی به میهمانان و کارآموزان حاضر در جلسه گفت: ورود شما را به کانون وکلای پرافتخار، فعال و پیشرو منطقه فارس خیر مقدم عرض نموده و براین نکته تاکید دارم که از امروز شما، عضو کانون وکلای دادگستری فارس و میراث دار بزرگانی هستید که برای حفظ استقلال و عزت کانون‌ها پایمردی کرده و رنج‌ها کشیده‌اند.

وی با بیان اینکه همه ما مکلف به پاسداری از این میراث ارزشمند و رعایت اصول امانتداری و درستکاری هستیم، اظهارداشت: یکی از موضوعات مهمی که در دوران وکالت بایستی رعایت شود حفظ شأن و جایگاه وکیل است؛ در واقع شأن وکیل ایجاب می‌کند که همه وکلا و کارآموزان مکلف و متعهد به رعایت اخلاق عمومی باشند و در عین حال اخلاق حرفه‌ای را نیز رعایت کنند.

شایان‌منش با تاکید بر اینکه وکلا و کارآموزان باید در رفتار با همکاران، موکلان، طرفین مقابل دعوا، شهود و دادگاه، احترام را رعایت کنند، تصریح کرد: اگر وکلا از مرز‌های اخلاقی عبور کنند، طبیعتا مورد اعتماد و احترام جامعه نیز قرار نخواهند گرفت.

نایب رییس کانون وکلای دادگستری منطقه فارس با اشاره به اینکه آموزش‌های لازم راجع به نحوه پوشش، رفتار و برخورد با کارمندان دادگاه در جلسات آموزشی کمیسیون اختبار و کارآموزی به کارآموزان ارایه خواهد شد، ابراز داشت: توصیه جدی و مهمی که به همه شما به عنوان وکلای آینده دارم این است که آموختن مداوم و مستمر را در دستور کار قرار خود قرار دهید.

شایان منش با اشاره به اینکه تصویب قانون تسهیل باعث شده تا‌ تعداد پذیرفته‌شدگان آزمون وکالت تا ۱۰ برابر ظرفیت افزایش یابد، بیان داشت: طبیعتاً امکانات و فضای آموزشی موجود پاسخگوی این حجم از افزایش نخواهد بود و باید اذعان کنیم که زیرساخت‌های لازم برای آموزش اصولی و استاندارد به کارآموزان جدید را نداریم؛ بنابراین شما برای موفقیت در حرفه وکالت باید تلاش بیشتری داشته باشید تا بتوانید در آینده به عنوان یک وکیل شاخص فعالیت کنید.

وی با طرح این ‌پیشنهاد که کارآموزان باید علاوه بر مطالعه کتاب‌های حقوقی کتاب‌های علوم اجتماعی، تاریخ و ادبیات را هم بخوانند، گفت: شما باید هوش اجتماعی خود را تقویت کنید تا بتوانید در این حرفه پرخطر و پر مسئولیت موفق باشید.

نایب‌رییس کانون وکلای دادگستری منطقه فارس در ادامه سخنان خود به ویژگی‌های لازم برای حرفه وکالت اشاره و خاطرنشان‌کرد: شجاع و مستقل بودن وکیل و کارآموز از ضرورت‌های حرفه وکالت است، چرا که اگر از این دو ویژگی برخوردار نباشیم هیچ فرقی با وکلای مدنی که در قانون مدنی پیش بینی شده‌اند نداریم.

وی حضور وکیل مستقل را تضمین کننده دادرسی عادلانه دانست و گفت: همانطور که اعتقاد داریم قاضی دادگستری باید مستقل باشد، وکیل دادگستری نیز -که وظیفه دفاع را بر عهده دارد- به طریق اولی بایستی مستقل باشد؛ چرا که وکالت رسالتی است که زنده به استقلال است.

نایب رییس کانون وکلای دادگستری منطقه فارس در ادامه از کارآموزان خواست تا مانند وکلا دغدغه مسائل صنفی و حرفه‌ای خود را داشته باشند.

به گفته شایان‌منش، هیچ فرقی بین کارآموزان و وکلا وجود ندارد و کارآموزان نیز باید در کنار مدیران کانون‌ها باشند؛ چراکه مججوعه کانون وکلا به حضور، حمایت و شجاعت وکلا و کارآموزان نیاز دارند.

وی به کارآموزان توصیه کرد در کنار مدیران خود باشند و کانون وکلا را خانه خود بدانند.

شایان‌منش همچنین از کارآموزان خواست به عنوان فعال صنفی قلم بزنند و نسبت به صنف وکالت تعصب هوشمندانه داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد با رعایت این موارد، احساس اطمینان و غرور ِ داشتن وکیل امین، شجاع، مستقل و باسواد را به موکلین انتقال دهیم.

نایب رییس کانون وکلای دادگستری منطقه فارس در پایان از زحمات اعضای کمیسیون ماده ۵۱ و بخصوص جناب آقای پارسا، رئیس این کمیسیون، اعضای کمیسیون اختبار و کارآموزی و کمیسیون روابط عمومی تقدیر و تشکرکرد.

علم‌آموزی و روزآمد بودن از جمله نیاز‌های اجتناب ناپذیر حرفه وکالت است

هومان پارسا، عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری منطقه فارس نیز در آیین پذیرش بالغ بر هزار کارآموز وکالت، ضمن پر افت و خیز و دشوار توصیف کردن مسیر وکالت گفت: در این ‌مسیر لغزش‌ها و وسوسه‌هایی وجود دارد که ممکن است وکلا را در مخمصه‌هایی قراردهد؛ در این راستا علم آموزی و روزآمد بودن از جمله نیاز‌های اجتناب ناپذیر حرفه وکالت است.

هومان پارسا با تاکید بر اینکه در این مسیر باید از خود و اخلاق حرفه‌ای مراقبت‌کنیم، تصریح کرد: در این راه چه غرور و چه افتخاری برتر و والاتر از آنکه داد ستم دیده‌ای را بستانیم و حقی را بر کرسی خود بنشانیم.

وی کارآموزی وکالت را فراتر از یک دوره آموزشی دانست و گفت: شما علم و آموخته‌های خود را در دوران تحصیل اندوخته‌اید و این دوره کوتاه، دوره استفاده از این اندوخته‌هاست.

عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری منطقه فارس از دیگر ویژگی‌های دوره کارآموزی را تکمیل و ترمیم آموخته‌ها با حرفه‌آموزی عنوان کرد و ادامه داد: این حرفه‌آموزی مستلزم درک مهارت‌ها و فنون حرفه‌ای است که میسر نمی‌شود مگر با تسلط و توانایی به ابزار کار و ابزار کار وکیل چیزی نیست جز قلم و کلام به عنوان دو واژه مقدس.

پارسا با تاکید براینکه همه ما به عنوان مدافعان حقوق مردم و جامعه، باید در تقویت تربیت و مراقبت از این دو عنصر جوهری حرفه وکالت کوشا و پویا باشیم، تصریح کرد: تقویت با آموختن و مطالعه کردن میسر است و مراقبت یعنی حفظ ارزش و قداست قلم و کلام.

به گفته وی، قلم و کلام نباید در مسیری به کار گرفته شود که وکلا را از آرمان اصلی خود که همانا حق گرایی، حق طلبی و عدالت محوری است دور کند.

پارسا در جمع بندی سخنان خود با بیان اینکه کارآموزان و وکلا باید به اخلاق حرفه ای، صداقت و درستکاری پایبند باشند، اظهار داشت: کلام آخر اینکه آموزش نقطه پایانی ندارد، علم حقوق یک اقیانوس است: بنابراین علم آموزی و روزآمد بودن از جمله نیاز‌های اجتناب ناپذیر حرفه وکالت است که باید مورد توجه کارآموزان باشد.

وکیل موفق، وکیلی است که صبور و مستقل باشد

مهدی هوشیار، بازرس و دبیر هیات مدیره کانون وکلای دادگستری منطقه فارس نیز در این مراسم ضمن خوشامدگویی و تاکید بر صبر، استقلال و رعایت اخلاق حرفه‌ای برای توفیق در وکالت، گفت: نهاد وکالت از گذشته مورد هجمه و تعرض نهاد‌هایی بوده که واضع قانون بوده اند؛ در حالی که انتظار می‌رفت به استقلال کانون که مبتنی بر قانون است، احترام بگذارند.

هوشیار ایجاد نهاد موازی با کانون وکلا را نوعی بی احترامی به قانون توصیف کرد و گفت: آن‌ها در ایجاد مرکز مشاوران که بعد‌ها به مرکز وکلا تغییر نام داد پایبند به اصول نبودند؛ اکنون هم نیستند؛ چرا که به شما با وضع قانون تسهیل وعده اشتغال دادند؛ اما اخیرا با وضع قانونی دیگر به شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مجوز دادند تا بجای وکیل از نماینده حقوقی استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه ارکان کانون وکلا برای شما زحمت می‌کشند و دغدغه پیشرفت شما را دارند، گفت: بنابراین همراهی شما با هیئت مدیره، ارکان و کمیسیون‌های مختلف کانون شما را به مسیر درست هدایت خواهد کرد به مقصدی که باید برسید.

بازرس هیات مدیره کانون وکلای دادگستری منطقه فارس نخستین گام در مسیر وکالت و آغاز کارآموزی را پایبندی به اصول و اخلاق حرفه‌ای دانست و گفت: یک وکیل برای موفقیت باید صبور باشد؛ بنابراین توصیه می‌کنم برای انجام وکالت حرفه‌ای اجازه دهید دوره کارآموزی به پایان برسد تا با اخذ مهارت‌های لازم وارد این حرفه تخصصی شوید.

وی با تاکید بر پرهیز از تعجیل در دوره کارآموزی تصریح کرد: حرفه وکالت حرفه‌ای است که شما می‌بایست به تدریج در آن کسب تجربه و پیشرفت کنید و نهایتا به تکامل برسید، علاوه براین رعایت اصول و اخلاق حرفه‌ای در ارتباط با موکل را باید در دستور کار قرار دهید.

هوشیار با نقل قولی از مرحوم استاد دکتر کاتوزیان گفت: ایشان همیشه یادآوری می‌کردند که وکیل می‌بایست از موکل هم استقلال داشته باشد و استقلال وکیل صرفاً ناظر به استقلال از مراجع بیرونی نیست؛ بلکه این استقلال در ارتباط با موکل هم هست، در استقلال مالی و در استقلال تخصصی هم باید نمود داشته باشد.

به گفته وی، وکلا در کنار حرفه وکالت باید در حوزه مشاوره‌های حقوقی هم فعال باشند تا با دستیابی به استقلال مالی، ناچار به پذیرش هر پرونده‌ای نباشند.

عشق به وکالت، داشتن همت عالی ودانش کافی سه عامل مهم برای موفقیت وکیل دادگستری است

احمد ابول پور، عضو ‌هیات مدیره کانون وکلای فارس نیز در این مراسم ضمن خوش آمدگویی به حاضران اظهار داشت: در شروع دوره کارآموزی این سوال برای کارآموزان مطرح می‌شود که راه و رمز موفقیت در این عرصه خطیر چیست وچه اقتضاء و مقتضیاتی باعث این مهم می‌شود؟

ابول‌پور در پاسخ به این سوال عشق و علاقه زایدالوصف به حرفه وکالت و داشتن همت عالی وبرخورداری ازدانش حقوقی وغیرحقوقی مرتبط را از ملزومات توفیق در حرفه وکالت دانست و گفت: علاوه بر این‌ها داشتن صداقت و امانتداری و احساس مسئولیت در پاسداری از حق وعدالت و آزادی و دانش اندوزی از دیگر عوامل موثر در کسب توفیق در این حوزه است.

وی با تاکید بر اینکه داشتن دانش فراوان به قدرتمند شدن افراد و کشور‌ها کمک می‌کند؛ تصریح کرد: تجربه ثابت کرده کسانی که به دید اقتصادی و مالی محض به حرفه وکالت نگاه کرده اند نه تنها توشه آنچنانی برنداشتند؛ بلکه در کار خود شکست هم خوردند.

عضو هیات مدیره کانون وکلای فارس در ادامه گفت: برخلاف اینها، آنان که همیشه به دنبال علم آموزی و کسب تجربه بودند با غرور و افتخار منشا اثر واقع شدند و به توفیق رسیدند.

ابول‌پور، گرانبهاترین گوهرحرفه وکالت را استقلال وکیل دانست و تأکید کرد که بر این اساس و به اقتضای حق تعیین سرنوشت، هیچ کس نمی‌تواند او را در خدمت فرد و یا گروهی خاص قرار دهد.

وی با اشاره به آثار زیانبار ضعف بنیه علمی وعملی وکیل دادگستری گفت: یکی از وظایف ذاتی وقانونی مهم کانون‌های وکلای دادگستری فراهم کردن زمینه پیشرفت علمی وعملی کاراموزان است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=43828
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 120 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما