• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
14

سراسر خلیج فارس در طول تاریخ جزکشور ایران بوده است

  • کد خبر : 2112
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۶

دکتر پیروز مجتهد زاده به گزارش کمیته اطلاع رسانی همایش دکتر پیروز مجتهد زاده به عنوان اولین سخنران بعد از ظهر همایش ملی خلیج فارس در شیراز مباحث سخنرانی خود را مطرح نمودند. ایشان در بخش اول سخنان خود به  بحث سوء تفاهم پیش آمده راجع به اینکه امروز اگر خلیج فارس در شمالش ایران […]

دکتر پیروز مجتهد زاده
به گزارش کمیته اطلاع رسانی همایش دکتر پیروز مجتهد زاده به عنوان اولین سخنران بعد از ظهر همایش ملی خلیج فارس در شیراز مباحث سخنرانی خود را مطرح نمودند. ایشان در بخش اول سخنان خود به  بحث سوء تفاهم پیش آمده راجع به اینکه امروز اگر خلیج فارس در شمالش ایران و در جنوبش پدیده های کشورهای دیگرواقع شده است ، نباید تصور شود که همیشه این چنین بوده، این اتفاق مربوط به قرن گدشته است، قرن ۱۹ که بریتانیا به خلیج فارس آمد و شروع  به تغییر جغرافیای سیاسی خلیج فارس وتبدیل کردن قبایلی که تابع ایران بوده اند به شیخ نشین های تحت الحمایه بریتانیا نمود، برعکس تصوری که دراینجا وجود دارد سراسر خلیج فارس در طول تاریخ جزکشور ایران بوده است .

وی با ایراد توضیحاتی تاریخی به پدیدآمدن پدیده دولت -کشور برای اولین بار در طول تاریخ تمدن بشرازایران اشاره نمودند .درصورتی که نظریه غربی ها مبنی براینکه طبق جغرافیای سیاسی آنان پدیده STATE درقراردادسال ۱۶۴۸بوجود آمده است . درحالیکه این چنین نبوده و نیست .

دکترمجتهد زاده در بخش دیگری از سخنان خود توضیحاتی در خصوص روند و چگونگی نام گذاری روز دهم اردیبهشت ماه به عنوان روزملی خلیج فارس در تقویم سالیانه کشورمطرح نمودند . وی همچنین به تلاشهای خود ،آقایان دکترباوند ،دکترموحد،اساتید ومحققین ایرانی در عرصه بین المللی برای کشف و جمع آوری اسنادمعتبرمربوط به اثبات حقانیت ایران برجزایر سه گانه درخلیج فارس اشاره نمودند .

ایشان بحث های بین المللی بوجود آمده راجع به حق مالکیت ایران برجزایر سه گانه خلیج فارس را عمدتا ً ازسال ۱۹۹۲ میلادی تا کنون برشمردند و بحث شایع تعویض بحرین با جزایرسه گانه ایرانی را یک شبهه دانستند .وبه توضیح پیرامون ابعاد شایع شدن آن و اثرات حقوقی ناشی از قبول آن پرداختند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=2112
  • 1319 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای سراسر خلیج فارس در طول تاریخ جزکشور ایران بوده است بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما