• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
4
در اختتامیه دوره سوم کارآموزان ۱۴۰۲ کانون وکلای دادگستری مرکز مطرح شد؛

سواد وکیل باید هم‌تراز با قاضی باشد

  • کد خبر : 43813
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷
سواد وکیل باید هم‌تراز با قاضی باشد
مراسم اختتامیه دوره سوم کارآموزان ۱۴۰۲ کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری مرکز، دکتر بهنام حبیب‌زاده مومن، رئیس کانون مرکز در این مراسم ضمن تشکر از زحمات اعضای کمیسیون کارآموزی و نایب رئیس کانون برای تسریع در شروع دوره کارآموزان جدید گفت: اگر دوره شما یک سال زودتر شروع شد مرهون تلاش‌های اعضای محترم هیات مدیره و همکاران در حوزه کارآموزی است. حضور و پذیرفته شدن شما را به عنوان کارآموز که شغل شریف وکالت را انتخاب کردید، تبریک عرض می‌کنم. شغل وکالت با عدالت و حق گستری در جامعه ودادرسی عادلانه مرتبط است.

وی خطاب به کارآموزان گفت: دوره کارآموزی بسیار ارزشمند است. به جایی پا گذاشتید که قدمت بسیاری دارد. کانون وکلا بیش از ۹۰ سال در کنار دستگاه عدالت قضایی بوده و دفاع از شهروندان را تخصصی و علمی وبا شایستگی پیگیری می‌کند.

حبیب‌زاده مومن در ادامه تاکید کرد: دادرسی بدون حضور وکیل اساسا معنا ندارد. اگر در اسناد بین‌المللی، میثاق بین‌المللی مدنی و سیاسی، اعلامیه جهانی حقوق بشر، اسناد داخلی و قانون اساسی مشاهده کنید، داشتن وکیل دادگستری به عنوان حق بنیادین بشری پذیرفته شده است. هیچ دادگاهی در دنیا نمی‌تواند اعلام کند که دادرسی بدون حضور وکیل اعتبار دارد. حضور وکیل پروژکتوری است که به دادرسی عادلانه جان می‌بخشد. اگر وکیلی، در تراز کانون و دارای شایستگی شخصی، اخلاقی، علمی و تخصصی باشید ما به شما افتخار خواهیم کرد و دستگاه عدالت قضایی هم، در تراز بالاتری قرار خواهد گرفت.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: در دوره آموزشی به صحبت‌ها و نکات ارزشمند اساتید توجه کنید و تلاش می‌شود به صورت کاربردی علم حقوق و وکالت را به شما آموزش داده شود و انشاالله این اتفاق به بهترین نحو رخ بدهد.

حبیب‌زاده مومن تاکید کرد: در کنار کانون وکلا باشید. استقلال نهاد وکالت به حضور، شجاعت و حمایت شما وابسته است. ارتباط خوبی با کانون وکلا داشته باشید. همکاران ما کنار شما خواهند بود تا مشکلات شما را حل کنند.

وی درباره اصلاح ماده ۵۴ آیین نامه لایحه استقلال نیز گفت: از خردادماه سال قبل هیات مدیره مصوبه‌ای داشت که این آیین نامه اصلاح شود. معتقد هستیم کارآموزی سهل‌تر و عمل گرایانه دیده شود تا کارآموز وکالت بتواند در کنار کارآموزی، پرونده هم بگیرد. اصلاحات پیشنهاد داده شده در معاونت حقوقی تایید شد و در دفتر ریاست محترم قوه قضاییه است. پیش بینی می‌کنیم این اصلاحیه به زودی ابلاغ شود و ما پیگیر موضوع هستیم. امیدوارم قبل از سوم خرداد ماه که زمان آزمون دوره اول پیش بینی شده، خبر خوبی را به شما بدهیم.

رئیس کانون وکلای مرکز درباره اختصاص ۱۰ درصد ظرفیت انتخاب شهر کارآموزی گفت: قطعا هیات مدیره نگاه مثبتی خواهد داشت. این یک تصمیم خوب و شایسته در جهت کمک به کارآموزان خواهد بود. قطعا در زمان مقرر اطلاع‌رسانی خواهد شد و تصمیم نهایی در اختیار اعضای هیات مدیره است و همکاران حسن نیت دارند تا اتفاقات خوبی برای شما رقم بخورد.

وکیل باید مجهز به سلاح علم باشد

دکتر امیر حسین‌آبادی، رئیس اسبق کانون مرکز و عضو ادوار هیات مدیره این کانون نیز در این مراسم گفت: از زحمات همه همکاران در کانون وکلا تشکر می‌کنم. کار در همه قسمت‌های کانون زحمت است و همه زحمت می‌کشند تا کارآموز به مرحله تحلیف برسد.

وی خطاب به کارآموزان وکالت گفت: در مراسم تحلیف می‌بینید که در متن سوگند نوشته شده به شغل شریف وکالت نائل می‌شوم. در ۵۲ سال اخیر در هیچ شغلی ندیدم که در یک متن رسمی شغلی را، شریف عنوان کنند. شرافت این شغل را حفظ کنید. مسئولیت این شغل سنگین است. توصیه می‌کنم همه مباحث را مطالعه کنید و مسایل مطرح شده را مدنظر قرار دهید، چون شغل پرمسئولیتی است.

رئیس اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: این را صادقانه می‌گویم برای من دادخواست نوشتن به مراتب مشکل‌تر از رای دادن است. دادخواست نوشتن و پذیرفتن پرونده‌های فنی کار سختی است، چون قاضی به استناد به آن، تشخیص می‌دهد که حق با چه کسی است؟

حسین‌آبادی با تاکید بر داشتن علم کافی در حوزه وکالت گفت: سواد وکیل باید هم‌تراز قاضی باشد. اگر وکیل کم‌اطلاع باشد از دم دفتر مدیران تا دفتر قاضی به او توجه نمی‌کنند. مجهز به سلاح علم شوید. وکیل باید انسان شریفی باشد و در همه دوران این شرافت را حفظ کند. شما بد زمانی وارد کانون وکلای دادگستری شدید، چون از هر طرف در فشار و مضیقه هستند. آقایان در هیات مدیره کانون زحمت می‌کشند تا استقلال کانون را حفظ کنند اولا مراقب باشید، چون رفتار شما را به حساب دیگران هم می‌گذارند. دوما؛ شرافت در این کار چیز کمی نیست حیف است این‌ها را از دست بدهیم. خیلی مراقب باشید قضیه حساس است.

وی افزود: قدر این زمان را بدانید و در آموزش کوتاهی نکنید. سعی کنید همواره یاد بگیرید. شاید سواد قاضی کم باشد که این فاجعه است، اما اگر سواد وکیل کم باشد، خودش خوار می‌شود. همه در کانون وکلای دادگستری مرکز تلاش می‌کنند تا آموزش به کارآموزان به نحو احسن انجام شود. آموزش به ۳۰۰۰ الی ۴۰۰۰ کارآموز سخت است. سعی کنید به توصیه مرحوم کاتوزیان توجه کنید. وکیل دادگستری نباید هر دعوی را بپذیرد.

عضو ادوار هیات مدیره کانون وکلای دادگستری تاکید کرد: کلمه استقلال مانند خورشیدی است که هر وقت درباره آن صحبت می‌کنید همه جا روشن می‌شود. وکیل دادگستری باید امانتدار باشد. با مردم و موکل خوب برخورد کند. وکیل باید شجاعت داشته باشد، اما شجاعت را با قلدری اشتباه نگیرید. شهامت داشته باشید. روی موضوعات ایستادگی کنید اصلا ضرر نمی‌کنید. در اصول خود بایستید اگر هم صدمه دیدید بدانید که در نهایت به نفع شماست و نگرانی نداشته باشید. کانون وکلا در موقعیت سختی است حالا که شما هم عضو خانواده وکالت شدید، دست در دست هم دهیم.

وی در پایان گفت: اختلافات داخلی آفت بزرگی است. باید اتحاد باشد. بین اعضا و کانون بعضا اختلافاتی ایجاد می‌شود، اما باید برطرف شودوبا اتحاد هرکاری می‌شود انجام داد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=43813
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 133 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما