• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
8
گزارشی از گرامیداشت روز وکیل در مشهد

ضرورت حفظ استقلال نهاد وکالت برای آیندگان/ آماده همکاری در زمینه عدالت ترمیمی هستیم

  • کد خبر : 39294
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
ضرورت حفظ استقلال نهاد وکالت برای آیندگان/ آماده همکاری در زمینه عدالت ترمیمی هستیم
در مراسمی که به مناسبت هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل در محل برج سپید در مشهد برگزار شد، بر ضرورت حفظ استقلال نهاد وکالت به عنوان میراثی برای آیندگان تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای استان خراسان رضوی در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت روز وکیل و هفتادمین سالگرد استقلال کانون وکلای دادگستری برگزار شد، عباس شیخ الاسلامی رییس کانون وکلای دادگستری خراسان گفت: علی رغم هجمه های متعدد در طی سال‌های اخیر نهاد وکالت توانسته است استقلال خود را حفظ کند و همه تلاش هیات مدیره فعلی در کنار سایر اعضا حفظ گوهر بزرگ استقلال نهاد وکالت برای آیندگان است.

شیخ الاسلامی ضمن اشاره به این سخن مرحوم کشاورز مبنی بر این که علی رغم عدم ثبت روز وکیل در تقویم رسمی کشور این روز در قلب آزادی خواهان و جستجوگران حقیقت ثبت شده است خاطرنشان ساخت که جامعه قدردان زحمات وکلاست زیرا این نهاد به کمال توانسته نیاز مردم به حق دفاع را در کنار بحث قضا تامین کند.

رئیس کانون وکلای خراسان در ادامه ضمن تشکر از زحمات رئیس کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری خراسان و اعضای آن یادآور شد: نهاد مستقل وکالت در شرایط اخیر نیز در کنار مردم بود و توانست فضا را نیز آرام سازد.

شیخ الاسلامی در ادامه بیان داشت استقلال کانون وکلا به این معناست که وکیل بتواند با تشخیص خود در هر پرونده ای دخالت نموده و استراتژی دفاع خود را تنظیم کند.

وی ضمن یادآوری این نکته که هیات مدیره دوره یازدهم کانون وکلای خراسان تلاش داشته تا نوآوری هایی را به اقدامات ارزشمند دوره های هیات مدیره قبلی بیفزاید بیان داشت: تلاش برای افزایش مشارکت همکاران على الخصوص بانوان و جوانان در کمیسیون‌های مختلف کانون وکلا در حال پیگیری است همچنین وکلا از طریق مباحثی چون دفاتر تسهیل گری، امضای تفاهم نامه بـا بهزیستی و معاضدت قضایی علی الخصوص در حاشیه شهرها با پشتکار فراوان، اقدامات مهم و مشارکت بالایی را رقم زده اند.

شیخ الاسلامی در ادامه بیان داشت: در راستای خدمات رسانی بهتر به مراجعین واحد معاضدت، ملکی در نزدیکی ساختمان کانون خریداری شده است تا بتواند فضا و خدمات بیشتری را به منظور کمک رسانی حقوقی به اقشار کم برخوردار و نیازمند به خدمات حقوقی در اختیار ایشان قرار دهد.

رئیس هیات مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان با بیان این نکته که اعضای هیات مدیره فعلی، متفقا بر این نظر هستند که کانون باید با برنامه ریزی گام بردارد از تصویب طرحی خبر داد اساس آن از کلیه ارکان کانون بخشهای اداری و کمیسیونها تحقیق به عمل آمده و بر اساس آن فرایندهایی تعریف شوند که بتوان به کمک آنها سیستم اتوماسیون را تقویت نمود و رشد داد.

وی در پایان بیان داشت برای اولین بار در کانون خراسان بودجه کمیسیونها و کلیه ی ارکان کانون تعیین می‌شود. بر همین اساس در سال آینده این بودجه به صورت اختصاص یافتـه بـرای هـر بخش اداری یا کمیسیون تعیین میگردد تا از اعمال سلیقه های فردی در کانون جلوگیری شود.

استقلال وکلا با تمام صدمات وارده حفظ خواهد شد

در ادامه این نشست امیر حسین آبادی عضو ادوار هیات مدیره و رییس اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز در سخنانی در خصوص انتقادها و ایرادات وارده بر برگزاری جشن کانون در شرایط فعلی که صدمات و لطمات زیادی بر پیکره آن وارد شده است با اشاره به سخنان دکتر کاتوزیان به عنوان یار دیرین و همدوره خود، تصریح کرد: ایشان معتقد بود در شرایط دشوار، مراسم بزرگداشت نباید تنها جشن باشد و بایستی جنبه اعتراضی نیز داشته باشد. من نیــز با تکرار سخنان این استاد بزرگ خطاب به کسانی که کمر به نابودی کانون ها بسته اند، تکرار می کنم که کانون ها بزرگداشت و جشن توام با اعتراض برگزار می‌کنند و به مقاومت خود ادامه می دهند.

وی با یادآوری این نکته که جوانان باید بدانند که کانون از چه پیچ و خم‌هایی گذشته، در سخنانی با رویکرد برشمردن صدمات و لطمات وارده به نهاد وکالت خاطر نشان کرد و کلا در جریان پیروزی انقلاب از طرق مختلف از جمله بر عهده گرفتن وکالت اشخاص سرشناس انقلاب نقش مهمی را ایفا نمودند، ولی متاسفانه جزء اولین اقدامات پس از انقلاب بیرون کردن وکلا از ساختمان کاخ دادگستری بود که حدود ۵۰ سال در آنجا مستقر بودند.

این وکیل پایه یک دادگستری در خصوص صدمه بعدی با یادآوری اینکه بعد از انقلاب عملا هیات مدیره ای برای کانونها وجود نداشت و این نهاد بی سرپرست شده بود، اظهار داشت:  دادستان وقت کل کشور از باب قانون امور حسبی عده ای از وکلای تندرو را به عنوان سرپرست تعیین نمود که این افراد از دادگاه انقلاب تقاضای ابطال پروانه عده ای از وکلا را نمودند و این دادگاه بدون محاکمه آنان پروانه ها را باطل نمود و جالب است بدانید که یکی از این پروانه های ابطال شده مربوط به دکتر کاتوزیان بوده است این در حالیست که مطابق لایحه قانونی استقلال ابطال پروانه تنها با حکم دادگاه انتظامی وکلا امکان پذیر است.

وی ادامه داد: البته پس از مدتی با توضیحاتی که برای دادگاه انقلاب داده شد عدول از تصمیم سابق اتخاذ و پروانه ها مجددا معتبر دانسته شد.

حسین آبادی سرپرست بعدی کانون ها را دکتر افتخار جهرمی معرفی نمود که ١۶ سال کانون را به خوبی مدیریت نمود و افزود با این وجود حرف ما این بود که اساس کار غلط است و دادگستری باید طبق قانون برای برگزاری انتخابات هیات نظارت تعیین کند.

عضو پیشین هیات مدیره کانون وکلای مرکز ادامه داد: با مساعدت معاون وقت قوه قضاییه هیات پنج نفره‌ای از وکلای مجرب و معتمد دادگستری به عنوان هیات نظارت بر برگزاری انتخابات تعیین شدند که متاسفانه متعاقب آن طرحی دو فوریتی در مجلس به تصویب رسید که به موجب آن انتخابات کانون متوقف گردد و به بعد از تصفیه وکلا موکول شود پس از این مصوبه چند شعبه کیفری بــه محاکمه و تصفیه و کلا پرداختند که بر اساس آراء صادره در مواردی تصفیه هایی به ناحق صورت پذیرفت.

حسین آبادی لطمه بعدی وارده به کانون ها را تصویب قانون کیفیت اخذ پروانه مصوب سال ۷۶ دانست که مطابق آن تعیین صلاحیت وکلا برای انتخابات هیات مدیره را از هیات نظارت گرفت و به دادگاه انتظامی قضات محول نمود که عملا به معنای تشکیل نوعی شورای نگهبان برای کانون بود.

وی با بیان اینکه در دولت اصلاحات و در برنامه سوم توسعه ماده ای تصویب شد که مطابق آن به قوه قضاییه اجازه تربیت وکیل و صدور پروانه وکالت را می داد تصریح کرد: بعدها عده ای در مجلس ششم قصد جبران مافات داشتند و طرحی را برای حذف ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه به مجلس بردند ولی شورای نگهبان آن را مخالف اسلام دانست و به مجلس باز فرستاد و در ادامه پس از ۷ بار رد و بدل شدن طرح بین مجلس و شورای نگهبان که بی سابقه بود عمر مجلس ششم تمام شد.

رییس اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز جنجال های چند سال پیش برای حذف ظرفیت آزمون وکالت، با هدایت عده ای که در قبولی این آزمون ناکام مانده بودند را نمونه ای دیگر از سنگ اندازی برشمرد و افزود: این افراد با ادعای برطرف نمودن موانع کسب و کار و از طرفی کسب و کار دانستن وکالت موضوع را به شورای رقابت بردند کـه در آنجا تصمیم گیری در این خصوص موکول به تصمیم مجلس شورای اسلامی شد.

این وکیل دادگستری فلسفه استقلال را در وهله اول حقی برای اجتماع و مردم و نه صرفا یک امتیاز برای وکیل دانست و تصریح کرد: هر چه از این حق محکم تر حمایت شود، جامعه بیشتر تقویت می شود و باید بدانیم این استقلال با وجود تمامی صدمات و لطمات حفظ خواهد شد.

گفتنی است در این مراسم روسای کمیسیون ها و ارکان کانون در قالب پخش کلیپ های تصویری بـه ارائه گزارش عملکرد خود پرداختند.

همچنین تئاتری با محوریت نقش وکیل توسط گروه هامش به اجرا درآمد. علاوه بر این اجرای گروه موسیقی سنتی آوا، اعلام برگزیدگان مسابقات ورزشی و نیز تقدیر از اعضای موثر کمیسیون ها و ارکان از دیگر برنامه های این مراسم بود.

افتخار نیست که بگوییم پرونده‌ها زیاد است

همچنین به همین مناسبت عباس شیخ الاسلامی رئیس کانون وکلای خراسان برای صبح روز هفتم اسفند در جلسه شورای اسلامی شهر مشهد به عنوان میهمان حاضر شد و طی سخنانی گفت: این افتخار نیست که بگوییم پرونده‌ها زیاد است، مردم هم از شهرداری ناراضی باشند و کار دستگاه قضایی نیز افزایش یابد.

عباس شیخ‌الاسلامی، اظهار کرد: ۷۰ سال قبل در ۷ اسفند ۱۳۳۱ دکتر مصدق با اختیاراتی که از مجلس شورای ملی وقت گرفت، چند لایحه قانونی را تصویب کرد که یکی استقلال کانون وکلا بود. براساس این لایحه کانون‌های وکلا به عنوان یک نهاد مدنی و سمن اجتماعی مستقل شدند و امورشان به دست خودشان اداره می‌شد، به همین دلیل این روز به عنوان روز وکیل مدافع نامیده شد.

وی با بیان اینکه این استقلال تا امروز با فرازونشیب‌هایی حفظ شده است، عنوان کرد: قوه قضاییه تشکیلات عریض و طویلی دارد و تشکیلات پلیس به عنوان ضابط این قوه قوی است. از این طرف اگر قرار باشد حق دفاع مردم دست قوه قضاییه و قاضی، دادستان و وکیل یک جهت باشند، حق دفاع افراد لطمه می‌خورد، بنابراین این استقلال با این فلسفه ایجاد شد.

شیخ‌الاسلامی گفت: کانون وکلای خراسان ۲۵۰۰ وکیل و ۲۰۰ کارآموز دارد. این کانون به سمت مباحثی مانند شهر ترمیمی و رفتن به دفاتر تسهیلگری و مساجد رفته که این سیاست‌ها برای این است که کانون وکلا حق دفاع را برای مردم محقق کند.

رئیس کانون وکلای خراسان با اشاره به اینکه ما در خدمت برنامه‌های شورای شهر هستیم، تصریح کرد: در شهرداری نیز تحت عنوان شهر ترمیمی کارهای بزرگی انجام شده است. کانون وکلا همواره همراه بوده و در جهت پیشگیری نیز فعالیت دارد. در زمینه دفاع از کارکنان شهرداری که پرونده‌ای برای آن‌ها تشکیل می‌شود نیز حمایت‌های لازم را انجام می‌دهیم.

وی در خصوص شهر ترمیمی گفت: اصل شهر ترمیمی به عدالت ترمیمی در مقابل عدالت تنبیهی برمی‌گردد. مجازات‌های مختلف جواب نداد و آمار جرم و تکرار جرم افزایش یافت، بنابراین عدالت ترمیمی جرم را به اختلاف بین دو نفر تنزل داد تا با گفت‌وگو، میانجیگری و داوری حل‌وفصل شود.

شیخ‌الاسلامی بیان کرد: این افتخار نیست که بگوییم پرونده‌ها زیاد است، مردم هم از شهرداری ناراضی باشند و کار دستگاه قضایی نیز افزایش یابد. حتی پرونده‌هایی که در شهرداری تشکیل می‌شود نیز باید داخل سیستم حل‌و فصل شود.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=39294
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادسگتری
  • 444 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما