• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
10
در دیدار نماینده سیرجان در مجلس با هیئت مدیره کانون وکلای کرمان مطرح شد؛

عارفی: مجلس نسبت به کانون‌های وکلا کم‌لطفی می‌کند/ نماینده سیرجان در مجلس: قول می‌دهم در مسیر مصلحت کانون‌های وکلا قدم بردارم

  • کد خبر : 41438
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
عارفی: مجلس نسبت به کانون‌های وکلا کم‌لطفی می‌کند/ نماینده سیرجان در مجلس: قول می‌دهم در مسیر مصلحت کانون‌های وکلا قدم بردارم
نماینده مردم سیرجان و بردسیر و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با رئیس و اعضای هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری استان کرمان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری استان کرمان، در این دیدار، محمد عارفی، رئیس کانون کرمان ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سرور و سالار شهیدان، حسین ابن علی (ع) و یارانش در کربلا و خیر مقدم به نماینده مردم سیرجان در مجلس، اظهار کرد: متاسفانه مجلس نسبت به کانون‌های وکلا کم‌لطفی کرده است، در حالی که کانون‌های وکلا جایگاه بین المللی و قدمتی دیرینه دارند.

وی افزود: وکیل فقط متخصص در امور حقوقی و به معنای بهتر فهمیدن نیست که در محاکمات حضور پیدا می‌کند، بلکه در مواردی برای حفظ شأن موکل است که این وظیفه را عهده دار می شود تا شأن موکل حفظ و مورد برخورد و هجمه طرف دعوی قرار نگیرد. از طرف دیگر موضوع وکالت مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه این علم عمری به درازای قضاوت دارد کما اینکه در زمان کوروش، پادشاه هخامنشی، وکلا نقش موثری در دعاوی داشته اند و آن‌ها را سخنگویان عدالت می‌نامیدند و بعد از اسلام ملاحظه می شود مولای متقیان علی(ع)، چند بار به محکمه احضار شدند که در عمده موارد مالک ابن اشتر، عمارابن یاسر و محمدابن ابوبکر، را به عنوان وکیل خود به محکمه فرستاده اند.

عارفی افزود: باید توجه داشته باشیم که اعتبار آراء هر دادگاهی به میزان استقلال قاضی و وکیل پرونده بستگی دارد و این امر در نظام‌های حقوقی جهان یک امر پذیرفته شده و عام محسوب می شود لذا اگر قاضی تحت تاثیر دیگری انشاء رای نماید و یا وکیل در امر دفاع از استقلال کامل برخوردار نباشد و این دو تحت تاثیراتی اعم از فشار یا ارعاب و حتی مصلحت اندیشی ایفای نقش کنند رای قابل دفاعی صادر نخواهد شد و قطعاً از حمایت عمومی و بین الملی هم برخوردار نیستند. اعتبار آراء دادگاه‌های هر کشور به استقلال کانون‌های وکلای آن سرزمین بستگی دارد، لذا اگر کانون‌های وکلا زیر نظر یا تحت تاثیر و قدرت حاکمیت باشند نمی‌توان انتظار معجزه داشت.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان تصریح کرد: وکیل حاکمیتی و دولتی، هرگز نمی‌تواند دفاع موثری از بعضی موکلین خود، خاصه متهمین سیاسی یا امنیتی داشته باشد، لذا دنیا به این نتیجه رسیده که وکیل دادگستری مستقل از حاکمیت و دستگاه قضایی باشد. البته این استقلال به معنای جدایی یا تقابل کانون‌ها با دستگاه محترم قضایی نیست همانطور که حرکت هر دو بال پرنده به صورت هماهنگ و پیوسته او را به مقصد معلوم می‌رساند، همراهی و سلامت قضاوت و وکالت هم عدالت را به سرانجام خواهند رساند و این یک حق مسلم اسلامی است.

وی یادآور شد: اگر نگاهی اجمالی به نظر مقنن در اصول مربوط به حقوق ملت در قانون اساسی داشته باشیم درخواهیم یافت که انتخاب آزاد وکیل توسط همه افراد ملت اعم از شاکی و مشتکی عنه، خواهان و خوانده یک حق اساسی است، شاید بجا باشد در همین‌جا عرض کنم که تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری این حق را ضایع نموده و یکی از گلایه مهم کانون‌های وکلا از قوه مقننه همین تبصره است.

عارفی افزود: متاسفانه مجلس قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار را تصویب و کانون‌ها را تحت تاثیر آن قرار داده به نحوی که وکالت را سوداگری و وکیل را کاسب تلقی کرده که با این وصف دستگاه قضایی را به محیط کسب و کار تشبیه کرده است، که برخلاف جایگاه و منزلت صاحب منصبان دستگاه عدالت است.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان بیان کرد: در قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت، تعداد وکلای مورد نیاز در کمیسیونی که دارای ۳ عضو (رئیس کل دادگستری، رئیس دادگاه انقلاب و ریاست کانون وکلا) بوده است تعیین می‌گردید و این کمیسیون با توجه به تعداد ورودی پرونده ها، پراکندگی حوزه‌های قضایی و تعداد وکلای هر حوزه تعداد مورد نیاز را همه ساله تعیین می‌نمود، لذا واضح است که با این اکثریت، ابتکار عمل در دست قوه قضائیه قرار داشت نه کانون‌ها و دستگاه قضایی به هر تعداد وکیل جدید می‌توانست رای داده و تصمیم بگیرد و نظر اقلیت هم (کانون وکلا) بلا تاثیر تلقی می‌شد، با این توصیف، تغییر و بلااثر کردن قانون خاص با قرار دادن ماده‌ای غیرمرتبط در قانون عام دیگری وجیه به نظر نمی‌رسد، خاصه اینکه به جامعه القاء شود که با قانون تسهیل، انحصار را از کانون‌های وکلاء گرفته‌ایم!

وی در پایان خاطرنشان کرد:  آیا شایسته نبود در عوض تصویب قوانین مزاحم، اجرای کامل ماده ۱ قانون کیفیت را از اعضای کمیسیون درخواست می‌کردند؟ نه آنکه اقدام به تصویب قوانین و آئین نامه‌های مزاحم کنند.

به هیچ لایحه و یا طرح حقوقی خاصه در خصوص وکلا بدون مشورت کانون وکلا رأی نخواهم داد

در ادامه این نشست نیز شهباز حسن‌پور بیگلری، نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی، ضمن تبریک به اعضای هیئت مدیره گفت: برای من جای خوشحالی است که این ترکیب را در هیئت مدیره کانون می‌بینم. اینجانب بیش از ۳۰ سال است که با آقای عارفی آشنایی داشته و به علم و حلم مشارالیه واقفم و گله دارم چرا افرادی مانند ایشان به مجلس ورود نمی‌کنند تا از تصویب چنین قوانینی جلوگیری شود.

وی افزود: من و بسیاری از همکارانم آماده پاسخ به سوالات منطقی شما هستیم و قول می‌دهم در مسیر رعایت قانون و مصلحت کانون‌های وکلا قدم بردارم و قطعاً ازین‌پس به هیچ لایحه و یا طرح حقوقی خاصه در خصوص وکلا بدون مشورت شما رأی نخواهم داد. با توجه به اینکه اکثر نمایندگان مجلس دانش حقوقی ندارند باید سعی کنیم با مشورت گرفتن از اهل فن جلو برویم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: البته در مجلس قرار شد هر نماینده پنج نفر مشاور داشته باشد تا کار درست‌تر انجام شود، اما متاسفانه عملا این امر تحقق پیدا نکرد و نتیجه این شد که امروز من برای اولین مرتبه این گلایه‌های به‌جای شما را استماع کنم.

حسن‌پور بیگلری در پایان اظهار امیدواری کرد که مشکلات صنفی وکلای کانون‌ها، کارشناسی شده و به صورت مکتوب در اختیار نمایندگان قرار گیرد تا انشاءالله در جلسات مرتبط مجلس مطرح شود.

همچنین در این جلسه مقرر شد به زودی مجمع نمایندگان استان کرمان با هیئت مدیره دوره هفتم کانون دیدار و گفتگو داشته باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=41438
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 316 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما