• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4
در نشست خبری اعضای هیات رئیسه کانون وکلای اصفهان مطرح شد؛

عدم وابستگی به حاکمیت شرط دادرسی عادلانه است

  • کد خبر : 43452
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
عدم وابستگی به حاکمیت شرط دادرسی عادلانه است
همزمان با هفتاد و یکمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع نشست خبری اعضای هیات رئیسه کانون وکلای اصفهان روز دوشنبه ۷ اسفندماه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری استان اصفهان، دکتر حسین ادیب، رئیس کانون اصفهان در این نشست با بیان اینکه نباید برای یک دادرسی عادلانه و حفظ حقوق مردم، وکیل دادگستری به حاکمیت وابستگی داشته باشد توضیح داد: آزادی در انتخاب موکل و نوع پرونده انتخابی بسیار ضروری است و این روند برای افراد جامعه که بتوانند در انتخاب وکیل آزادانه عمل کنند نیز صدق می‌کند.

دکتر ادیب با انتقاد از اینکه در سال‌های اخیر شاهد خدشه‌دار شدن استقلال کانون وکلا بوده‌ایم عنوان کرد: در جلسات متعدد کانون‌های وکلا و اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا بر مسئله استقلال کانون وکلا تأکید شده است و انتظار می‌رود برای تصویب قانونی برای یک نهادی؛ مانند کانون وکلا، از افراد متخصص در آن نهاد برای بهره‌گیری از نظر کارشناسانه و رسیدن به بهترین تصمیم بهره برد، این در حالی است که گاهی شاهد مصوبات آنی، فوری و غیرکارشناسانه هستیم که صدمات جبران‌ناپذیری را از خود به‌جای می‌گذارد.

او تصریح کرد: استقلال وکیل و کانون وکلا از بدیهیات است؛ اما در سال‌های اخیر با چالش‌هایی به‌خصوص از سوی مجلس شورای اسلامی و فشار‌های اعمال شده و قانون‌گذاری‌های سست روبرو بوده‌ایم.

به گفته ادیب، وکالت شغلی نیست که بدون تعاملات، آزمون‌ها و بررسی‌های مشخص بتوان فردی را وکیل خطاب کرد چرا که یک وکیل، از جان، مال، ناموس و حیثیت افراد جامعه دفاع می‌کند.

او ادامه داد: تا پیش‌ازاین گفته می‌شد میان کانون وکلا، قوه قضاییه و دادگستری تعارض منافع وجود دارد؛ اما قوانینی که امروز بعضاً شاهد آن هستیم باعث شده است که کانون وکلا و قوه قضاییه نیز در کنار ما باشند چرا که می‌دانند آسیب‌های تهدید استقلال وکلا مستقیماً به مردم بازمی‌گردد.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان به قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب‌وکار و عواقبی که در پی داشته اشاره و خاطرنشان کرد: امروز با بحران بیکاری وکلا روبرو هستیم، از سوی دیگر کیفیت کار در دادگستری‌ها به دلیل تعداد بالای کارآموزان کاهش‌یافته است.

ادیب گفت: وکیل هراسی دیگر آسیبی است که امروز شاهد آن هستیم این موضوع باعث شده است که تنها ۳۰ درصد پرونده‌ها دارای وکیل هستند و این روند اطاله دادرسی را به همراه دارد.

او آماری از وکلای استان اصفهان نیز ارائه داد و عنوان کرد: ۳ هزار و ۱۱۹ وکیل در استان اصفهان داریم که از این تعداد ۱۲۶ نفر پروانه وکالت خود را تمدید نکرده‌اند و ۲۴۴ نفر نیز تودیع کرده‌اند که در مجموع حدود ۱۲ درصد علی‌رغم داشتن پروانه وکالت عملاً از این حوزه خارج شده‌اند.

ادیب در ادامه به تشریح برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای هفته وکیل پرداخت و گفت: تعدادی از وکلای ما به مدارس سطح شهر مراجعه کردند و یک روز را به روشنگری در خصوص اطلاع دانش‌آموزان از رشته‌هایی که از علوم‌انسانی منشعب می‌شود اختصاص دادیم تا درصورتی‌که در رشته حقوق تحصیل کردند، ذهن‌ آگاهی نسبت به آینده خود داشته باشند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان اضافه کرد: دعوت از کاندیدا‌های مجلس، حقوق‌دان و وکیل به‌منظور هم‌فکری نیز رویکردی بوده است که امسال در دستور کار برنامه‌های ویژه هفته وکیل قرار داده شده است. از سوی دیگر برگزاری نمایشگاه آثار هنری وکلا، اطلاع‌رسانی عمومی و برگزاری همایش‌های خانوادگی، افتتاح مرکز مطالعه و کتابخانه وکلا، حضور در دانشگاه‌ها، برگزاری مراسم بزرگداشت هفته وکالت و نصب تابلو و بنر در سطح شهر از جمله اقدامات انجام شده است.

تضعیف کانون وکلا، تضعیف حقوق مردم است

در این نشست خبری شهرام محقق، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره کانون وکلای دادگستری استان اصفهان نیز تضعیف کانون وکلا را تضعیف حقوق تک‌تک مردم عنوان کرد و گفت: هنگامی که یک حکومت با وضع قوانینی کانون وکلای مستقل را به رسمیت می‌شناسد، به مردم آن کشور و جامعه تضمین دادرسی عادلانه را می‌دهد.

به گفته محقق، کانون وکلا خود را جدا از ملت نمی‌داند و پشتیبان حقوق مردم و ملت است.

او با انتقاد از اینکه کانون وکلا بیشترین آسیب را از قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب‌وکار دید توضیح داد: تصویب چنین قوانینی افرادی که حداقل‌های علمی را ندارند، به این حرفه وارد می‌کند. این روند بدون شک امنیت شغلی دیگر افراد را نیز دچار چالش خواهد کرد.

محقق گفت: قوانین باید بر اساس ضرورت‌های اجتماع در نظر گرفته شود و این ضرورت در تصویب این قوانین دیده نمی‌شود؛ با ادامه این راه طی‌کردن مسیر افزایش وکیل بیکار برای جامعه را در برخواهد داشت.

نایب رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان در ادامه با بیان اینکه نمی‌خواهیم مانع ورود جوانان به کانون وکلا باشیم عنوان کرد: از نظر کانون وکلا، افرادی صلاحیت داشتن پروانه وکالت دارند که از فیلتر‌های مختلف عبور کرده و دارای صلاحیت علمی و عملی باشند.

محقق ادامه داد: درحالی‌که وکلا سوگند یاد می‌کنند که در مسیر حق و عدالت گام بردارند؛ اما شاهد هستیم که نگاه درآمدزایی به وکلا می‌شود این در حالی است که وکلا به این حرفه صرفا دید درآمدزایی ندارند و درآمد کسب شده تنها بخشی از اهداف وکلا است.

او گفت: مطابق آمار اتحادیه شورای کانون وکلا و انجمن‌های حقوقی اروپا، در کشور اتریش به‌ازای هر ۱۳۳۰ شهروند یک وکیل، در کشور سوئیس به‌ازای هر ۱۱۸۰ شهروند یک وکیل، در کشور فرانسه به‌ازای هر ۹۶۰ شهروند یک وکیل، در کشور فنلاند به‌ازای هر ۲۵۰۰ شهروند یک وکیل و در کشور ما به‌ازای هر ۹۱۵ نفر شهروند، یک وکیل وجود دارد.

نایب رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با اعلام این آمار گفت: باتوجه‌به تعداد بالای سرانه وکیل در کشور ما فرهنگ مراجعه به وکیل در کشور‌های یاد شده بیش از کشور ما است و این موضوع یعنی اینکه نتوانسته‌ایم از پتانسیل موجود در کشور به‌درستی بهره‌مند شویم و این به جهت آن است که به درستی خدمات وکلا و فرهنگ مراجعه به وکیل در امور حقوقی توسط مراجع مربوطه که متولی امور فرهنگی هستند معرفی نگردیده است.

محقق همچنین گفت: با توجه قانون تسهیل، ما با حجم عظیمی از کارآموزانی روبرو شده‌ایم که گرچه باید حداقل‌های علمی را کسب می‌کردند و طی ۸ سال جذب می‌شدند، اما به یکباره ظرف مدت یکسال وارد حوزه وکالت شدند. این در حالی است که هم معاون حقوقی رئیس جمهور و هم معاونت محترم حقوقی قوه قضائیه و هم بسیاری از کارشناسان با این طرح مخالف هستند. طی سال‌های اخیر قانونگذاری‌هایی داشتیم که در آن هیچ یک از نمایندگان مجلس نه تنها از مدیران کانون نظر نگرفتند بلکه برعکس عمل کردند و همواره عنوان می‌کنند که شما ذینفع و یا انحصارگر هستید در حالی که اینطور نیست و از مسئولین امر انتظار می‌رود با مدیران نهاد وکالت تعامل بهتر و بیشتری داشته باشند.

وکالت بدون استقلال تفاوتی با زندگی نباتی ندارد

روح اله محمدی، عضو هیئت‌رئیسه و بازرس کانون وکلای استان اصفهان نیز در این نشست خبری گفت: حق حیات و حق شنیده‌شدن از بالاترین حقوق افراد یک جامعه است، به همین منظور کانون وکلای دادگستری نیز به دنبال احقاق حق شنیده‌شدن صدای وکلا به قانونگذاران و در پی آن بازگرداندن استقلال است.

روح‌اله محمدی اظهار کرد: پیش از اینکه قانونی علیه کهن‌ترین نهاد مدنی کشور یعنی کانون وکلا تصویب شود، انتظار می‌رود که از مدیران این نهاد در کمترین حالت ممکن، تحت عنوان کارشناس برای تصمیم‌گیری دعوت به عمل می‌آمد.

عضو هیئت‌رئیسه و بازرس کانون وکلای استان اصفهان با بیان اینکه برای نهاد وکالت استقلال به معنای حیات است تصریح کرد: درصورتی‌که استقلال وکیل دادگستری گرفته شود، وکیل حیات خود را از دست خواهد داد، وکالت بدون استقلال تفاوتی با زندگی نباتی ندارد، چون وکیلی که استقلال نداشته باشد، توان دفاع و وکالت نیز ندارد.

او عنوان کرد: وکلا ذی‌نفع استقلال کانون وکلا نیستند و ثمره این حق نصیب مردم می‌شود.

محمدی افزود: متأسفانه صدا و سیما و شبکه‌های نمایش خانگی، با فیلم‌ها و سریال‌های غیرکارشناسانه باعث خدشه واردکردن به جایگاه وکیل در جامعه می‌شوند؛ این در حالی است که وکالت و وکیل به دلیل نفس عملی که صورت می‌گیرد دارای قداست است و تخریب وکیل، ثمره‌ای به جز تخریب حق دفاع مردم نخواهد داشت.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=43452
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 127 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما