• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4
رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد:

قدرت دفاعی مردم و امنیت حقوقی جامعه با اقدامات اخیر مجلس در معرض مخاطره جدی قرار گرفته است

  • کد خبر : 43187
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
قدرت دفاعی مردم و امنیت حقوقی جامعه با اقدامات اخیر مجلس در معرض مخاطره جدی قرار گرفته است
سیزدهمین دوره تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای دادگستری استان یزد با حضور جمعی از مسئولان دادگستری، اعضای هیئت مدیره کانون، پیشکسوتان عرصه وکالت و سایر مهمانان و خانواده‌های کارآموزان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری استان یزد، در این مراسم ۱۰۵ نفر از کارآموزان وکالت با اتیان سوگند دسته جمعی به‌طور رسمی به درجه وکیل پایه یک نائل شدند.

تلاش کانون وکلا برای صدور مجوز وکالت‌های تخصصی

در این مراسم دکتر محمدحسین جعفری، رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد در سخنانی گفت: استقلال نهاد وکالت گوهری است که هیچ‌گاه نورش خاموش نمی‌شود و استفساریه‌های مجلس با امر صلاحیت سنجی و اعتبارسنجی علمی وکلا و کارآموزان در تضاد خواهد بود.

وی افزود: هر اقدامی که موجب سلب اعتماد مردم به نهاد وکالت شود، منفور، تخطی و نقض سوگند محسوب و ضمانت اجرای شدید انتظامی دارد.

جعفری بزرگترین سرمایه وکیل را اعتماد عمومی و اعتبار اجتماعی عنوان کرد و ادامه داد: حرفه وکالت در کنار حرفه قضاوت دارای ارزش و اعتبار است.

رییس کانون وکلای استان یزد با بیان اینکه وکیل و قاضی باید ملجا و پناهگاه مردم مایوس و رنج کشیده باشند ادامه داد: همه زیر پروژکتور و وجدان جامعه قرار دارند، وجدان جامعه بیدار است و هیچ امری قابل پنهان نیست.

جعفری گفت: برخی برخلاف اصل تفکیک قوا درصدد تعرض به استقلال نهاد وکالت بودند که خوشبختانه سخنگوی شورای نگهبان از شکلی بودن سامانه کسب و کار و عدم خدشه به استقلال نهاد وکالت صحبت و اظهار امیدواری کرد.

وی ادامه داد: با استفساریه قانون تسهیل مجوز‌های کسب و کار عده قلیلی از نمایندگان قصد دارند احراز صلاحیت علمی کارآموزان را نفی و در مسیر صلاحیت‌سنجی و اعتبارسنجی، مانع ایجاد کنند.

رئیس کانون وکلای یزد ادامه داد: هیچ نهادی به بهانه تحقیق و تفحص از کانون‌های وکلا، قطعا صلاحیت مداخله نداشته گرچه نظارت با مداخله تفاوت دارد، پس وضع شرایط برای کانون‌ها و وکلا و اتخاذ تدابیر اجرایی توسط مقام ناظر ورود در قلمرو و حریم نهاد وکالت و مداخله محسوب می‌شود.

جعفری به کارآموزانی که امروز به کسوت وکالت درآمدند گفت: سوگند پیمانی است بین شما و خدای شما، وکالت روحی دارد که آن صحیح العمل بودن است.

وی با بیان اینکه وکلا باید خود را به سلاح اخلاق، ایمان و علم مجهز کنند، ادامه داد: با حسن شهرت و صحیح العمل بودن می‌توانید اعتبار و اعتماد مردم را جلب کنید چراکه بزرگترین سرمایه وکیل اعتبار اوست.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: طیف کوچکی از نمایندگان مجلس که تریبون‌های زیادی دارند قصد دارند با استفساریه قانون تسهیل مجوز‌های کسب و کار، احراز صلاحیت علمی کاراموزان وکالت را محدودیت و در مسیر صدور مجوز کسب و کار قلمداد و اعتبار و علم سنجی را برخلاف توصیه‌های دینی و عقلی به محاق ببرند. امیدواریم عقلای مجلس با ستایش قدرت علم و دانش با این طیف همراهی ننمایند تا بیش از این امنیت حقوقی جامعه و قدرت دفاعی مردم به خطر نیفتد.

جعفری با بیان اینکه در نظام تفکیک قوا در دنیا، مجلس یا پارلمان را قوه تعقل و تامل نامیده‌اند، تصریح کرد: انتظار داریم قاطبه مجلس با طیف کوچکی از مجلس که تریبون‌های زیاد دارند و برای حقوق مردم ارزشی قائل نیستند و با طرح‌ها و استفساریه‌های خود از جمله استفساریه قانون تسهیل مجوز‌های کسب و کار به دنبال تعرض به استقلال نهاد وکالت هستند هم‌رای نشوند و از مقوله حکیم بودن قانونگذار حفاظت و حراست کنند. بعضا تنها امید وکلا و حقوقدانان در مقابل مصوبات مجلس، شورای نگهبان است تا از میثاق ملی و موازین اسلامی پاسداری کند.

وی افزود: کسانی که با طرح‌های وکالت‌سوز و وکیل‌ستیز و استفساریه‌های هدایت شده از جمله استفساریه قانون تسهیل مجوز‌های کسب و کار بر خلاف اصول و موازین حقوقی و فقهی درصدد مبارزه با استقلال کانون وکلا هستند بدانند و بدانیم هیچ ارزشی برای حقوق مردم قائل نیستند، زیرا قدرت دفاعی مردم و امنیت حقوقی جامعه با این اقدامات در معرض مخاطره جدی است.

رییس کانون وکلای یزد در ادامه خطاب به کاراموزان وکالت و وکلا گفت: به قول محمود درویش «شب هنگام که خواب می‌روید! سرود آنی باشید که بی سرود است». وکلا باید سرود سرای بی‌سرودان باشند و با بکارگیری چهار عین (عشق، علاقه، علم و عمل) و در پرتو استقلال نهاد وکالت به سرایش این سرود با کمک و نقش آفرینی قضات شریف و دستگاه قضایی اهتمام ورزند.

وکلا و قضات در کنار هم هستند

در ادامه این مراسم نیز غلامعلی دهشیری، رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: مظهر اجرای عدالت قاضی است و همان آفاتی که برای شغل قضاوت وجود دارد برای شغل وکالت هم هست.

دهشیری با بیان اینکه قضات با وکلا نگاه رفیق دارند نه رقیب ادامه داد: مظهر اجرای عدالت قاضی‌ست و شما در کنار قاضی قرار می‌گیرید، چون کسی که پرونده را آماده می‌کند برای اجرای حکم و قضاوت، شما وکلا هستید.

وی ادامه داد: خدا تا زمانی با قاضیست که ظلم نکند و حکم به ناحق ندهد و اگر قاضی حکم ناحق داد خدا او را به خودش واگذار می‌کند.

رییس کل دادگستری استان یزد بیان کرد: فلسفه تشریح ادیان الهی برای حفظ نسل نفس، جان، عقل، دین و مال است.

دهشیری با بیان اینکه امنیت عدالت و رفاه از نیاز‌های مردم است گفت: تامین این نیاز‌ها دربرنامه‌های دستگاه قضا قرار دارد.

وی با بیان اینکه وکالت شغل نیست بلکه شان اجتماعی و منزلت است، خطاب به وکلا گفت: هیچگاه نگاه شما به وکالت کسب و کار نبوده و غرض اصلی شما برای این منزلت درآمدزایی نباشد بلکه احقاق حقوق مردم را هدف قرار دهید.

رئیس کل دادگستری استان یزد با بیان اینکه از تیرماه سال گذشته تا تیرماه امسال ۲۶۸ هزار پرونده به دستگاه قضایی استان وارد شده است گفت: این بدان معنی است که هر قاضی به ۱۲۴۸ پرونده باید رسیدگی کند که کار بسیار سنگینی است.

وی با اشاره به اینکه دفتر وکیل باید دفتر صلح و سازش باشد نه به مکانی برای ایجاد پرونده و ارجاع به دستگاه قضایی باشد، از وکلا خواست کمک کار دستگاه قضایی بوده و آخرین مرجع آن‌ها مرجع قضایی باشد.

دهشیری همچنین به انتخابات اسفند ماه جاری اشاره کرد و گفت: فتنه‌های زیادی ایجاد شده و اگر ما می‌خواهیم اقتدار ملی را حفظ کنیم باید ۴ راهبرد انتخابات شامل مشارکت قوی، رقابت واقعی، امنیت حقیقی و سلامت کار را رعایت کنیم.

رپیس کل دادگستری استان یزد گفت: اگر انگیزه مرم بالا رفت قدرت ملی مردم بالا می‌رود مجلسی که قوی باشد می‌تواند موثر باشد.

وکیلی راستین است که بتواند از موکلینش، آزادانه دفاع کند

حمیدرضا ابوئی، رییس کمیسیون کارآموزی کانون وکلای یزد نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه وکیل دادگستری باید مستقل، شجاع و آزاده باشد گفت: وکیلی راستین است که بتواند از موکلینش، آزادانه دفاع کند.

ابویی در ادامه به تقسیم بندی جدید از موکلین پرداخت و افزود: سه نوع موکل وجود دارد که یکی با انعقاد قرارداد و پرداخت وجه، درخواست دفاع از حق خود را دارد؛ موکل دیگر هم داریم و آن مردم هستند که اگرچه قرارداد مکتوبی بین ما نیست، اما وظیفه اخلاقی حکم می‌کند که از آن‌ها دفاع و حمایت کنیم چرا که اگر حقوقدان بخواهد منفعلانه از کنار بحران‌ها و تضییعات حقوق شهروندی رد شود چه تفاوتی با یک کاسب دارد.

وی دیگر موکل را نهاد متبوع یعنی کانون وکلا عنوان کرد چرا که حمایت از جامعه مستلزم سرپا نگه داشتن نهاد وکالت و متولی اصیل آن یعنی کانون‌های وکلا است؛ اگر کانون وکلا مستقل نباشد حمایت از مردم نیز معنایی ندارد.

ابویی ادامه داد: خوشبختانه در کانون وکلای یزد به عنوان یک نهاد مدنی تشکل و ساختار‌هایی وجود دارد که در راستای صیانت از حقوق عامه و آزادی‌های مشروع همواره همراه و همپای ملت بوده است که من جمله این تشکیلات، اداره معاضدت قضایی، کلینیک حقوق شهروندی، کلینیک حقوق کودک و همچنین کمیسیونی به نام صیانت اجتماعی و دیگر کمیسیون‌هاست که در راستای پاسداری از حقوق ملت تشکیل شده و به مردمی که در بحران‌ها نیاز به مشاوره و همراهی دارند کمک می‌کند.

رونمایی از کتاب «چهل رای، چهل تجربه»

همچنین در حاشیه برگزاری سیزدهمین مراسم تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای دادگستری استان یزد، از مجموعه‌ جدید کتب «چهل رای، چهل تجربه» (آرای ویژه قتل) رونمایی شد.

این کتاب توسط معاونت منابع انسانی دادگستری کل استان یزد و با همکاری کانون وکلای دادگستری استان یزد در ۱۰۶۰ صفحه و در دو بخش، گردآوری شده است. این کتاب شامل جمیع آرای ۴۰ پرونده قتل است که به ویژگی‌ها و شرایط خاص و متفاوت در استان یزد از اوایل دهه ۸۰ تاکنون (سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۲) می‌پردازد.

تجلیل از نفرات برتر دوازدهمین دوره اختبار

همچنین در حاشیه برگزاری سیزدهمین مراسم تحلیف کارآموزان وکالت از ۴ کارآموز برتر دوازدهمین دوره اختبار کارآموزان وکالت کانون وکلای دادگستری استان یزد تجلیل شد. در این مراسم فرید صادقی، مهدیه خاکسار، مجتبی افشاری و مریم رضا نیا مورد تقدیر قرار گرفتند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=43187
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 230 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما