• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2
رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد:

لازمه دادرسی عادلانه و امنیت قضایی، استقلال نهاد وکالت است

  • کد خبر : 43567
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
لازمه دادرسی عادلانه و امنیت قضایی، استقلال نهاد وکالت است
رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد، استقلال نهاد وکالت را در راستای اهداف سیاست عمومی دولت نظیر امنیت ملی و نیز حق بنیادین مردم توصیف کرد و گفت: این استقلال به مردم کمک می‌کند تا با وکلای مستقل از حق دفاع برخوردار شوند.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از روابط عمومی کانون وکلای یزد، دکتر محمدحسین جعفری در مراسم گرامیداشت هفتاد و یکمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع با اشاره به آیات و روایات متعدد درباره برپایی عدالت، گفت: حسب آیه ۲۵ سوره حدید هدف ارسال رسل، کتاب و میزان برای برپا داشتن قسط و عدالت برای مردم است.

وی عدالت را «معشوقه آرمانی بشریت» توصیف کرد و افزود: نهاد‌های متولی عدالت (نهاد قضاوت و نهاد وکالت) برای وصول به عدالت باید دارای استقلال باشند. در تمام نظام‌های سیاسی و حقوقی دینی و غیر دینی، استقلال نهاد قضاوت و نهاد وکالت به رسمیت شناخته شده و همانا استقلال ضامن اجرای عدالت است.

جعفری در ادامه بر ضرورت حفظ استقلال نهاد وکالت تاکید کرد و گفت: استقلال رکن اساسی یک جامعه مردم‌سالار و آزاد است. استقلال نهاد وکالت در راستای اهداف سیاست عمومی دولت نظیر امنیت ملی و نیز حق بنیادین مردم است تا با وکلای مستقل از حق دفاع برخوردار شوند.

به گفته رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد، برای پاسداشت سوگند، استقلال وکیل ضروری است زیرا در سوگند، وکلا قسم یاد نموده‌اند که قصد و منظوری جز عدالت و احقاق حق نداشته باشند و برخلاف شرافت وکالت و قضاوت اقدام و اظهاری ننمایند.

وی با بیان اینکه وصف امانت و امین بودن وکیل، داشتن استقلال است تا بتواند به‌مانند امینی پارسا از موضوع امانت حراست و پاسداری نماید، گفت: عواطف و احساسات، زر و زور و تزویر بر او نفوذ نکند و مرتکب خیانت در امانت نشود.

جعفری در ادامه لازمه دادرسی عادلانه و نیز امنیت قضایی و امنیت دفاع را استقلال نهاد وکالت عنوان کرد و گفت: امنیت قضایی اطمینان خاطر مردم برای تحقق عدالت است.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد همچنین خاطرنشان کرد: طبق قانون اساسی به عنوان میثاق ملی، مردم دارای حق‌ها و آزادی‌هایی هستند از جمله حق حیات، حق سلامت و کیفیت زندگی، حق کرامت و برابری انسانی، حق آزادی و امنیت شهروندی، حق مشارکت در تعیین سرنوشت، حق اداره شایسته و حسن تدبیر، حق دسترسی به فضای مجازی، حق حریم خصوصی، حق تجمع و راه پیمایی و… و حق مردم است که برای پیگیری سیاست‌های عمومی و اعمال حق‌های بنیادین خود به‌عنوان حقوق عمومی طبق اصول ٣۴ و ٣۵ قانون اساسی دسترسی به کانون وکلای مستقل و وکیل مستقل داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه در مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوی مصوب سال ٧٠ و بند ٣ قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی مصوب سال ٨٣ حمایت لازم از حقوق عمومی در راستای وکیل مستقل شده است، گفت: وکلا قشر مرجع هستند و به‌دلیل مرجع بودن با بیشترین طیف‌های مختلف اجتماعی به‌نحوی ارتباط دارند. از یکسو اصلی‌ترین مرجع بازندگان بازی‌های ناتمام زندگی مثل بزه‌دیدگان و بزهکاران، مال باختگان، فریب خوردگان، کودکان آزار دیده و زخم خوردگان بازی‌های سیاسی هستند و از سویی دیگر به انواع گروه‌های ذی نفوذ، سیاستمداران، کارگران، صنعتگران، شرکت‌های بزرگ تجاری حتی بزهکاران حرفه‌ای و تبهکاران سازمان یافته خدمات حقوقی ارائه می‌دهند. ضمنا با مهمترین نهاد اجتماعی و حکومتی یعنی قوه قضاییه در ارتباط مستقیم هستند.

گرفتن استقلال از کانون‌های وکلا، بنیاد نظام دادرسی عادلانه را مخدوش می‌کند

در ادامه این مراسم احمد دهقانی اشکذری نایب رئیس کانون وکلای دادگستری یزد در سخنانی با بیان اینکه وکلای دادگستری به عنوان پرچمداران استقلال کانون وکلا هرگز تصمیمات نابخردانه و ناپخته علیه ساختار قانونی سیستم دفاع از حقوق ملت را برنمی‌تابند، گفت: وکلا اولا اعتقاد راسخ دارند استقلال وکیل در مقام دفاع مکمل استقلال قاضی در مسند قضاست و ثانیا بر این باورند که برخورداری از کانون وکلای مستقل می‌تواند یکی از محور‌ها و قطب‌های حاکمیت قانون در جامعه باشد.

دهقانی اشکذری ادامه داد: بار‌ها و به کرات فریاد زدیم گرفتن استقلال از کانون‌های وکلا، بنیاد نظام دادرسی عادلانه و چهره زیبای عدالت مکدر و امنیت قضایی را در کشور را مخدوش و مغشوش می‌کند.

هیچ سنگری برای دفاع از جمهوریت نظام مانند مجلس نیست

محمدرضا حدادزاده، دادستان یزد نیز در این مراسم با اشاره به اینکه جامعه وکلا باید در مسیر قانونگذاری حساس باشند و هیچ سنگری برای دفاع از جمهوریت نظام مانند مجلس نیست، گفت: توجه به نهاد‌های صنفی و مدنی توسط اعضای این صنف مثل تعلقی که شما به کانون وکلا دارید مبارک و میمون است.

وی افزود: این تعلق الزاماتی دارد و صرف شعار‌های فانتزی که در روز وکیل یک توییتی زده شود یا نقدی شود کافی نیست.

دادستان یزد ادامه داد: امروزه نهاد وکالت در صدر اخبار و بسیار مورد توجه قرار گرفته است و صرف نظر از اختلاف نظر‌هایی که وجود دارد اگر قرار باشد وکلا دغدغه خود را پیگیری کنند صرفا با فعالیت در فضای مجازی یا راه‌های دیگر امکانپذیر نیست بلکه از راه قانونگذاری ممکن است.

حدادزاده با بیان اینکه جامعه وکلای ما باید در مسیر قانونگذاری حساس باشند ادامه داد: امیدوارم کانون وکلای یزد که توانسته توازنی را میان حقوق صنفی و حاکمیت برقرار کند، بتواند در تعامل اجزای مختلف حاکمیت نیز توازن برقرار کند.

وی خطاب به وکلا گفت: سوگندی را که یاد کردید هرگز از یاد نبرید شما وکیل مدافع اخلاق، امنیت و … هستید و اگر این نگاه به وکیل مدافع باشد این تضاد‌ها و دیدگاه‌ها اصلاح خواهد شد.

کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری با حضور جامعه وکالت

مهدی اقبال، مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان یزد نیز در این مراسم با بیان اینکه اگر می‌خواهیم ورودی پرونده‌های قضایی کاهش یابد، باید جامعه وکالت را در این امر گسترش دهیم، گفت: ‌همه وکلا این حس را داشته باشند که قاضی بعد از بازنشستگی این افتخار را دارد که وکیل شود.

وی با اشاره به اینکه وکالت نباید محدود به دادگستری باشد گفت: در ادارات ثبت ما دلالان بیشتر از ارباب رجوع هستند و این تاسف بار بوده چرا که بیشترین جعل و کلاهبرداری از همین افراد است.

‌اقبال گفت: ما باید وکلا را در کنار خود ببینیم و با این دید که این وکیل در جهت صدور رای درست به من کمک می‌کند.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان یزد با اشاره به بخشنامه ساماندهی مشاورین املاک گفت: چون در این امر از حقوقدانان استفاده نشد و در قالب بخشنامه بود به طور کامل اجرایی نشد.

اقبال با بیان اینکه در کشور‌های جهان اول فرد عادی حق عقد قرارداد ندارد، اما در کشور ما افراد عادی در بنگاه، ملکی می‌خرند که بعدا متوجه تعارض مالکیتی آن می‌شوند افزود: اگر قانون خواهان کوتاه کردن دست دلالان است، باید وکلا به عنوان وکیل مدافع وارد بنگاه‌های تجاری شوند.

وی همچنین به هزینه‌های حق الوکاله اشاره کرد و گفت: البته این مشکلات وجود دارد و خوب است قانونی باشد که در تجارت حضور وکیل اجباری شود و باید خانواده وکلای ما، یک وکیل حقوقدان به صورت اجباری داشته باشند که حقوق شهروندی رعایت شود.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان یزد سواد وکالت را هم بسیار مهم توصیف کرد و افزود: سواد وکالت و قلم وکیل بسیار مهم است و متاسفانه برخی اوقات اشرافیت بر قوانین وجود ندارد و قلمی که باید با قوانین، متبحرانه چرخانده شود وجود ندارد.

اقبال در پایان یادی از گذشتگان این حرفه از جمله مرحوم کشاورز و سید ابوالفضل شهاب رضوی نمود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=43567
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 184 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما