• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
11
دکتر کوشا در نخستین نشست شورای استانی روابط عمومی‌های کانون‌های وکلای دادگستری:

مردم به اهمیت استقلال نهاد وکالت پی برده‌اند/ ضرورت مستندسازی مسائل اجتماعی برای یافتن راهکارهای حقوقی مناسب

  • کد خبر : 38661
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
مردم به اهمیت استقلال نهاد وکالت پی برده‌اند/ ضرورت مستندسازی مسائل اجتماعی برای یافتن راهکارهای حقوقی مناسب
رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت: در جریان اعتراضات اخیر، مردم به خوبی به اهمیت مستقل بودن نهاد وکالت پی بردند و مراجعات مردمی به وکلای دادگستری برای کمک گرفتن در رابطه با این وقایع نشان می‎‌دهد که به خوبی توانسته‌ایم از استقلال نهاد وکالت دفاع کنیم.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، دکتر جعفر کوشا در نخستین نشست شورای استانی واحدهای روابط عمومی‌ کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور با اشاره به وظایف خطیر روابط عمومی کانون‌ها به خصوص در حوزه ارتباط با بدنه جامعه، گفت: نهاد روابط عمومی باید به مناسب‌ترین روش، اهمیت استقلال نهاد وکالت را به عموم مردم یادآور شود.

وی با بیان اینکه در جریان اعتراضات اخیر که شماری از وکلای دادگستری مسئولیت دفاع از متهمان را برعهده گرفتند، مردم به خوبی به اهمیت مستقل بودن نهاد وکالت پی بردند، افزود: مراجعات مردمی به وکلای دادگستری برای کمک گرفتن در رابطه با این وقایع نشان می‎‌دهد که به خوبی توانسته‌ایم از استقلال نهاد وکالت دفاع کنیم.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، استقلال نهاد وکالت را مسئله‌ای مهم و حائز اهمیت برشمرد و ضمن ارج نهادن به تلاش‌های صورت گرفته در راستای حفظ این استقلال، تصریح کرد: جامعه وکلای دادگستری برای حفظ این استقلال به دفعات هزینه داده است و جا دارد که ضمن پاسداشت این استقلال در سالروز آن(هفتم اسفند)، اهمیت حفظ این استقلال از طریق روابط عمومی کانون‌ها برای مردم بازگو شود.

دکتر کوشا ادامه داد: با توجه به وقایع اخیر، امسال بزرگداشت مراسم روز استقلال از هر حیث اهمیت دارد و باید با دوراندیشی و به دور از احساسات، از عهده این مهم برآییم.

وی در ادامه از اقدام برخی کانون‌های وکلا در آزادسازی شماری از زندانیان جرایم مالی در آستانه سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری تقدیر کرد و در عین حال گفت: مراسم روز استقلال کانون وکلا امسال باید با شکوه هرچه تمام‌تر برگزار شود. در هفتم اسفند باید درهای کانون‌ها به روی مردم باز و اهمیت این روز برای مردم تبیین شود. البته ورود شجاعانه و رفتار حرفه‌ای جامعه وکلای دادگستری به خصوص در وقایع چند ماه اخیر، اهمیت استقلال وکیل را به آحاد جامعه، به خصوص خانواده‌های زندانیان یادآور شده است.

رئیس اسکودا با بیان اینکه مردم نیازمند خدمات نهاد وکالت هستند، گفت: این خدمات البته باید با تواضع و خشوع و در راستای ترویج جنبه‌های اجتماعی نهاد وکالت به مردم ارائه شود.

شاخص‌های یک وکیل دادگستری مستقل

این حقوقدان و وکیل دادگستری در بخش دیگری از سخنان خود از رازداری، مورد اعتماد بودن، شجاعت و پرهیز از کارچاق‌کنی، به عنوان شاخص‌های یک وکیل دادگستری مستقل یاد و بر ضرورت اشاعه این شاخص‌ها به عنوان ارزش تاکید کرد.

دکتر کوشا ادامه داد: واحدهای روابط عمومی‌ کانون‌های وکلای دادگستری باید با معرفی وکلایی که به داشتن چنین صفاتی شهره هستند، این ارزش را در جامعه ترویج کنند؛ هفتم اسفند بهترین فرصت برای تقدیر از این وکلا و شناساندن آنها به مردم است.

این عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی با یادآوری این واقعیت که کانون‌های وکلای دادگستری وابستگی به بودجه دولتی ندارند، بنابراین نباید در برنامه‌ریزی برای بزرگداشت هفتم اسفند در قید و بند ملاحظات خاص دستگاه‌های دولتی باشند، گفت: حرفه وکالت استرس‌ها و مشکلات خاص خود را دارد؛ روز استقلال نهاد وکالت یک فرصت است تا ضمن تجلیل از وکلای دادگستری و معرفی آنها به مردم، این ارزش را در جامعه اشاعه دهیم.

رئیس اسکودا در ادامه با بیان اینکه واحدهای روابط عمومی‌ کانون‌های وکلای دادگستری در هر استان باید بهترین شیوه را برای ارتباط‌گیری با جامعه انتخاب کنند، تصریح کرد: باید واحدهای برتر روابط عمومی در نهاد وکالت را شناسایی و بابت اشاعه خدمات این نهاد نزد افکار عمومی از آنها تقدیر به عمل آورد.

این حقوقدان و وکیل دادگستری در ادامه بر ضرورت ورود کانون‌های وکلا در استان‌ها به مسائل اجتماعی و مبتلابه آن جوامع تاکید کرد و گفت: هر کدام از استان‌های کشور از نظر موقعیت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مختصات ویژه خود را دارد، مثلا در کردستان مسئله کولبری وجود دارد یا در کرمانشاه با بیکاری، در ایلام با خودسوزی زنان، در خراسان رضوی با مسئله مهاجرت همسایگان افغان، در خوزستان با بحث حقوق زنان، در سیستان و بلوچستان با مسئله قاچاق، در اصفهان با موضوع تغییرات اقلیمی و در آذربایجان غربی با مسائل قومیتی مواجهیم که به عنوان یک مسئله اجتماعی مهم در آن منطقه مطرح است، لذا باید در هر استان از تخصص کارشناسان خبره حوزه‌های اقتصادی، جامعه‌شناسی و روانشناسی برای شناسایی همه‌جانبه این مسائل کمک گرفت و بعد به کمک هنرمندان عرصه‌های مختلف از جمله رسانه و ارتباطات برای این معضلات و آسیب‌ها مستندسازی کرد.

دکتر کوشا در پایان تاکید کرد: با توجه به مسلط بودن کانون‌های وکلای دادگستری بر مسائل حقوقی و قانونی، مستندسازی مسائل اجتماعی برای یافتن راهکارهای مناسب حقوقی می‌تواند بخشی از رسالت اجتماعی نهاد وکالت باشد.

بر اساس این گزارش، در ابتدای این نشست نیز مسئولان روابط عمومی کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور بر ضرورت تقویت و ارتقای سطح اطلاع‌رسانی در نهاد وکالت، تاکید و الزامات این مسئله را مورد بررسی قرار دادند.

مسئولان روابط عمومی کانون‌های وکلای دادگستری همچنین ضمن هم‌اندیشی درباره چگونگی برگزاری هرچه باشکوه‌تر سالروز استقلال کانون وکلا در هفتم اسفند، برنامه‌های کانون متبوع خود برای این روز را تشریح کردند.

در این نشست مسئولان و نمایندگان روابط عمومی‌های کانون‌های البرز و کرمانشاه به صورت حضوری و کانون‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان، خراسان شمالی،  همدان، یزد، گلستان، بوشهر، کردستان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، مازندران، هرمزگان و قم به صورت غیرحضوری شرکت داشتند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=38661
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 686 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما