• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
11

مشروح گزارش دیدار هیأت رئیسه اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران با روسا و نواب رئیس کانونهای وکلای دادگستری کشور با وزیر دادگسترى

  • کد خبر : 25695
  • ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۸

«به نام خدا» مشروح گزارش دیدار هیأت رئیسه اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران با روسا و نواب رئیس کانونهای وکلای دادگستری کشور با وزیر دادگسترى بعد از ظهر روز سه شنبه مورخ ۲۱/۹/۹۶ جلسه اى به میزبانی وزیر محترم دادگستری در محل وزارت خانه با حضور هیأت رئیسه اسکودا، روسا و نواب رئیس کانونهای […]

«به نام خدا»

مشروح گزارش دیدار هیأت رئیسه اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران با روسا و نواب رئیس کانونهای وکلای دادگستری کشور با وزیر دادگسترى

بعد از ظهر روز سه شنبه مورخ ۲۱/۹/۹۶ جلسه اى به میزبانی وزیر محترم دادگستری در محل وزارت خانه با حضور هیأت رئیسه اسکودا، روسا و نواب رئیس کانونهای وکلا و همچنین مشاورین معاونت حقوقی ریاست جمهورى تشکیل شد. همچنین معاونین و مشاورین مقام وزارت نیز وزیر دادگستری را در این دیدار همراهی می کردند.

در ابتدای جلسه و پس از قرائت قرآن توسط جناب دکتر حسین آبادی، جناب دکتر بشیریه وکیل دادگستری و مشاور وزیر رسمیت جلسه را اعلام نموده و ضمن خوش آمد گویی به حضار و مهمانان اعلام و تاکید داشتند که این نخستین باری است که چنین جلسه ای در این سطح به دعوت وزیر دادگستری تشکیل می شود ایشان خاطر نشان ساخت که این جلسه در نوع خود بی نظیر و بی سابقه است چرا که سابقاً جلساتی از این دست به تقاضای جامعه وکالت تشکیل می گردید مع الوصف سیاست مقام وزارت این است که در راستای هم اندیشی با نخبگان صنوف مرتبط با وزارتخانه جلساتی در این سطح تشکیل گردد و به همین لحاظ دعوت کننده این جلسه وزارت دادگستری است. دکتر بشیریه اضافه نمود که ایده آل دعوت و حضور تمامی اعضاء محترم هیأت مدیره ها بوده لیکن به دلیل محدودیت مکانی و نیز هدف از جلسه که هم اندیشی و گفتگوی دو جانبه بوده است و نه سخنرانی، در حال حاضر از روسا و نواب رئیس محترم کانونها دعوت بعمل آمده است که همراه مقامات اتحادیه در این جلسه حاضر گردند. ایشان ابراز امیدواری نمود که در جلسات آتی امکان حضور تمامی اعضاء هیأت مدیره کانونهای وکلای دادگستری کشور فراهم گردد.

همچنین دکتر بشیریه تأکید نمود که به دلیل نزدیکی بین وزارت دادگستری و معاونت حقوقی ریاست جمهوری از مشاورین معاون حقوقی رئیس جمهور نیز دعوت شده تا در این جلسه حاضر باشند در همین راستا جناب آقای دکتر فریدون نهرینى و جناب آقای دکتر مرتضی شهبازی نیا دعوت را اجابت نموده و در جلسه حاضر شدند.

در ادامه جناب  دکتر علیرضا آوایی وزیر دادگستری ضمن خوش آمدگویی به مهمانان از حقوقدانان حاضر در جلسه برای اجابت دعوت تشکر و قدردانی نمود. ایشان نخستین جهت این دعوت را موضوعیت داشتن نفس دیدار دانست. وزیر دادگستری با اشاره به اینکه امروز حال عمومی قضاوت و وکالت چندان خوش نیست متذکر گشت که می بایست مشکلات را ریشه یابی و چاره اندیشی کنیم تا به حال خوشی برسیم. ایشان نیاز انسان به محبت و کرامت و احترام را معادل نیاز به اکسیژن دانست و یادآور شد که مهر ومحبت مختص به اطفال نبوده و آدمی در تمام طول زندگی محتاج آن است. آوایی با اشاره به اینکه پس از انقلاب اسلامی شاهد افت و خیز های بسیاری در بحث قضاوت و وکالت بوده ایم اظهار کردکه در این جلسه می خواهیم نظر دوستان را بگیریم و ببینیم چه کمکی می توانیم به هم بکنیم. ایشان یادآور شد که وزارت دادگستری در ارتباط تنگاتنگ با رئیس جمهور، وزرا و مسئولین قوه قضاییه است. همچنین مسئولیت کمیسیون تدوین لوایح نیز ظرفیتی است که دراین سمت وجود دارد از سوی دیگر کانونهای وکلا نیز در اختیار شماست. همانگونه که از امیدواری بی مورد به جایی نمى رسیم با آیه یأس خواندن هم فایده اى نصیب ما نمی شود لذا باید دست به دست هم داد تا مشکلات مرتفع گردد.

در ادامه جناب دکتر رومیانی معاونت حقوقی و پارلمانی وزارت دادگستری ضمن خوش امد گویی به مهمانان بیان نمود که پیکره نظام عدالت نیازمند سلامت و استواری است و یک بال فرشته عدالت هم وکالت است و از این حیث داراى اهمیت و جایگاه ویژه ای است. ایشان خاطر نشان نمود که بر اساس اسناد بالادستى و نظر مقام وزارت ، قرار است و انتظار می رود که وکلا، کانونها و اسکودا، وزارت دادگستری را خانه خود بدانند.

در ادامه نوبت به مهمانان رسیدو ابتدا جناب وکیل بهمن کشاورز ریاست اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران ضمن تشکر از دعوت حاضر بیان نمود که ارادت ما خدمت جناب دکتر آوایی حادث نبوده و قدیم است. در مورد ایشان می توان گفت واقع بینی، صراحت و صداقت از ویژگی های بارز شخصیتی  ایشان است. ریاست اتحادیه ادامه داد که به جهت صرفه جویی در وقت و حفظ امانت پیشنهاد جناب صرام ریاست کانون اصفهان را مطرح می کنم در اجرای آن اهم مشکلات و مسائل را در نامه ای به طور فشرده ای نوشته ام که به جناب وزیر تقدیم می کنم. امهات موارد به شرح آتی:

  1. درخواست مکرر در خصوص دخالت وکیل در تمام دعاوی و در تمام مراحل دادرسی. کشاورز تاکید نمود که اگر چنین اتفاقی بیافتد حداقل هشتاد درصد از مشکلات عدلیه از جمله اطاله دادرسی و دعاوی بی وجه حل خواهد شد. ایشان یادآور شد که در این خصوص مبانی قانونی داریم. در زمان ریاست جناب شاهرودی بر قوه قضاییه هم بطور آزمایشی این قانون اجرا شد که نتایج خوبی داشت و کانونها هم در این زمینه خوب و درست عمل کردند. چنانچه این مهم مثلاً با تصویب یک ماده واحده جامعه عمل بپوشد کانونها نیز قول می دهند که همچون گذشته در بحث معاضدت قضایی کم نگذارند.
  2. دریافت مبلغ گزاف بابت تمدید پروانه وکالت رئیس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران بیان نمود که در سال جاری مبلغ هشت میلیون ریال بابت خدمات قضایی از هر وکیل گرفته شده است. سوال کرده ایم که این خدماتی که به وکلا در دادگستری بیش از افراد عادی داده می شود چیست؟ و جوابی داده نشد. جناب وزیر استحضار داریم که این رقم برای خیلی از وکلا مبلغ قابل توجهی است.
  3. حق الوکاله هاى تسخیری و معاضدتی که مبنای آن تعیین شده، قانون هم دارد، به کرات کانون مرکز پیگیری کرده و بنده هم به واسطه سمتم در اتحادیه همینطور. متاسفانه حدود ۹ سال است که باید این مبالغ پرداخت می شده و نشده است.بدیهی است پرداخت این مبالغ بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.
  4. جذب افراد توسط مرکز امور مشاوران قوه قضاییه که علیرغم اتمام دوره قانونی آن (برنامه سوم توسعه) امسال مجدداً در حال انجام است. کانونها معتقدند که تفسیر این مرکز از ماده ۵۹ مکرر قانون خدمات ایثارگران صحیح نبوده و استناد به ماده مذکور حداکثر می تواند در خصوص کارشناس باشد.
  5. موسسات حقوقی فاقد صلاحیت که بعضاً بدون وکیل و حتی بدون حضور شخصی با تحصیلات حقوقی، ثبت شده و کارهای حقوقی و دعاوی عمده و انبوهی را قبضه نموده اند.
  6. ناچیز بودن حق عضویتی است که وکلا به کانونهاى خود می پردازند باعث شده که کانونها دچار مشکلات فراوان شوند از جمله پرداخت چهاردرصد حق بیمه وکلا به صندوق حمایت که به موجب قانون به عهده کانونها گذاشته شده و کمر کانونها زیر بار آن خم شده و در حال شکستن است . کانون مرکز در خصوص افزایش حق عضویت تقاضا نموده که تاکنون پاسخی واصل نشده است.
  7. کثرت دانشکده های حقوق و به تبع آن کثرت دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته حقوق که فشار آن به کانونها وارد می شود تا جایی که امسال ۷۶۰۰۰ نفر در آزمون ورودی کارآموزی وکالت ثبت نام کرده اند ولی ما حداکثر ۲۵۰۰ نفر می توانیم بگیریم.

در ادامه جناب دکتر حسین آبادی ضمن تشکر از دعوت وزیر دادگستری یادآور شد که در زمان تصدی ایشان به ریاست کل دادگستری استان تهران، در همه فصول دیدارهایی بین ایشان و هیأت مدیره کانون مرکز صورت می گرفت چه درمحل کانون و چه در دفتر کار ایشان و ابراز امیدواری کرد که این روند در زمان وزارت ایشان نیز ادامه داشته باشد.

ریاست کانون وکلای دادگستری مرکز نکاتی را فهرست وارد مورد اشاره قرار داد:

  1. در خصوص مبلغی که همه ساله به عنوان خدمات قضایی از وکلا گرفته می شود جناب مصباح نایب رئیس کانون به عنوان نماینده جلساتی را با مسئولین  داشتند و در آنجا به ایشان قول داده شد که امسال این مبلغ به نصف کاهش پیدا کند که متاسفانه در بودجه پیشنهادی چنین نشده امیدواریم با توجه به قولی که داده شده به لطف جناب رومیانی در کمیسیون تلفیق این مسأله اصلاح شود.
  2. در خصوص حق الوکاله های معاضدتی و تسخیری با توجه به اینکه در برخی موارد قوه قضاییه بودجه را هم دریافت کرده ولی به کانونها نداده است در رایزنی با جناب دکتر نوبخت ریاست سازمان برنامه و بودجه قول گرفته شد که این مسأله در بودجه سال آینده بیاید که چنین نشده است. امیدواریم به همت دوستان در وزارتخانه این مشکل هم حل شود.
  3. چهاردرصد سهم کانون پرداختی به صندوق حمایت فشار بسیاری به کانونها وارد می کند. در عرض ۱۸ ماه گذشته مبلغ ۱۴ میلیارد تومان به صندوق حمایت پرداخت کرده ایم و معادل همین مبلغ نیز هنوز بدهکاریم قرار بود آئین نامه صندوق تغییر پیدا کند به نحوی که سه درصد را دولت کمک کند و کانونها یک درصد پرداخت نمایند. از جناب وزیر که رئیس کمیسیون لوایح هستند تقاضامندیم در این زمینه مساعدت نمایند.

در ادامه تریبون به نمایندگان کانونهای دیگر داده شد تا مشکلات و نظرات کانون خود را مطرح نمایند. جناب دکتر بشیریه به عنوان اداره کننده جلسه پیشنهادکرد ترتیب سخنرانان به ترتیب صندلی و جایگاه نشستن حضار باشد.

جناب وکیل مهدی عامری علاوه بر مسائل مطروحه از ناحیه آقایان کشاورز و حسین آبادی، مشکل خاص موسسات حقوقی را مطرح نمود که با استفاده از یک بخشنامه بدون حضور وکیل ثبت می شوند و عمده پرونده های مهم را در اختیار می گیرند در حالی که اکثر وکلا از پس هزینه ها خود بر نمی آیند. همچنین رئیس کانون وکلای خراسان به مشکل عدم پذیرش برخی از دعاوی در دادگستری خراسان اشاره نمود و آن را مانع احقاق حق مردم دانست.

جناب وکیل مقتدری از کانون فارس پیشنهاد توسعه و ترویج بیمه حق الوکاله را دادند.

در ادامه سرکار خانم وکیل نزاری با اشاره به مشکل ۴ درصد پرداختی کانونها به صندوق حمایت ، بحث بیکاری وکلای جوان را مطرح نمود. رئیس کانون وکلای خوزستان علت اصلی این مشکل را ناشی از پروانه گرفتن بازنشستگان موضوع بند دال ماده ۸ قانون لایحه استقلال دانست که علیرغم گرفتن حقوق بازنشستگی پرونده ها را هم قبضه کرده و سد راه وکلا جوان می شوند.

سرکار خانم دکتر داوودی نایب رئیس اتحادیه ضمن تقاضای تکرار این جلسات پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک بین وکلا و وزارت  دادگستری جهت طرح و حل مشکلات مختلف را داد.

در ادامه وکیل حبیب مرادی از کانون کردستان با اشاره به اینکه در دانشکده های حقوق همواره وکیل و قاضی را دو بال فرشته عدالت معرفی کرده اند از توهین ها و تحقیر هایى که توسط برخی مقامات دستگاه قضایی نسبت به وکلا میشود گلایه نمود. این وکیل تاکید کرد که تخریب وکلا دستگاه قضایی را به هیچ جایی نمی رساند  به آن دسته از مسئولین توصیه کرد که به جای تخریب ، وکلا و نهاد وکالت را تقویت کنند.

وزیر دادگستری در همین رابطه بیان نمود که در جلسه ای با حضور روسای کل دادگستری ها و دادستانها به ایشان گفتم که جامعه وکالت ظرفیت است برای ما نه تهدید. متاسفانه ما در فهم یک موضوع مشکل پیدا کرده ایم و  آن اینکه همه ما با هم هستیم و اگر بنا به نابودی باشد همه با هم نابود می شویم.

پس از این اشاره وزیر، وکیل احمد شیخی رئیس کانون کردستان با اشاره به مشکل قانونى صندوق حمایت بیان داشت که این صندوق امکان بهره برداری از منابع خود را ندارد. همچنین شیخی با تاکید بر اینکه وظیفه اصلی هر نظامی حفظ حقوق اساسی مردم است به تعرفه سنگین خدمات قضایی اشاره نمود و آن را مشکلی بر سر راه احقاق حق دانست.

جناب دکتر شهبازی نیا وکیل دادگستری و مشاور معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه در حال حاضر هماهنگی بین وزارت دادگستری و معاونت حقوقی ریاست جمهوری فراوان است تاکید کرد که وکلا نیز به هر دو مجموعه اعتماد دارند . این استاد دانشگاه اضافه کرد که مجموعه نظام اعتماد بسیاری به وزیر فعلی دادگستری دارد و اگر با این شرایط، مشکلات موجود حل نشود هیچ گاه حل نخواهد شد. شهبازی نیا پیشنهاد داد که اتاق فکر مشترکی بین نهاد وکالت و قوه قضاییه تشکیل شود که هم کمک بزرگی به قوه خواهد بود و هم نهاد وکالت و از وزیر دادگستری خواست که به این اتاق فکر ساختار و تشکیلات دهد.

در ادامه جناب دکتر فریدون نهرینى وکیل دادگستری و مشاور معاون حقوقی رییس جمهور نیز ابراز امیدواری کرد که با همکاری اتحادیه و کانونها مشابه این جلسه در معاونت حقوقی تشکیل شود. این استاد دانشگاه تاکید کرد که پتانسیل خوبی در نهاد مدنی وکالت وجود دارد و سیستم قضایی می تواند از وکلا با تجربه چند ساله وکالت در جایگاه قضاوت استفاده کند.

نهرینی اضافه نمود که هزینه های دادرسی بر مبنای درصد خواسته تعیین گردیده و هر چه خواسته بیشتر شود این درصد هزینه ها را پوشش خواهد داد بر این اساس افزایش درصد هیچ مبانی منطقی نداشته و صرفاً باعث می شود برخی افراد به جهت عدم توانایی پرداخت هزینه های دادرسی امکان احقاق حق پیدا نکنند هر چند تعداد دعاوی کاهش پیدا کند.

در ادامه وکیل آیت اله نظری از کانون ایلام مشکل عدم پرداخت حقوق کانون از ناحیه متصدیان ابطال تمبر وکالت دادگستری را بیان نمود وخاطر نشان ساخت که وکلا بازرسین رایگان و افتخارى سیستمرقضایى هستند .

جناب دکتر لطفی ریاست کانون اردبیل درخواست نشست مشترک با مقامات قوه قضاییه را مطرح ساخت و تاکید نمود که در این صورت بسیاری از سوء تفاهم ها بر طرف خواهد شد. این وکیل دادگستری با اشاره به سمت وزیر دادگستری به عنوان مسئول کمیسیون لوایح پیشنهاد نمود تا نهاد وکالت در بحث قانونگذاری جایگاه مشخصی  داشته باشد.

جناب وکیل رنجبر از کانون اردبیل نیز با اشاره به اینکه در بسیاری مواقع به جهت عدم دفاع مناسب ، بیت المال تضییع گردیده استفاده از ظرفیت وکالت جهت حفظ و صیانت از بیت المال را ضروری دانست.

در ادامه جناب وکیل رضا زاده رئیس کانون وکلای البرز مشکل اساسی را نگاهی دانست که مسئولین به جامعه وکالت داشته و وکلا را سرکش و خودمختار می دانند. همین نگاه اشتباه باعث شده تمامی اقدامات ایشان در جهت محدود  کردن وکلا باشد.

جناب وکیل یوسفی از کانون بوشهر در خصوص صدور کارت الکترونیکی برای وکلای استان که بسیاری از مشکلات را حل کرده تشکر نمود و پیشنهاد داد در دادگستری ها اتاق مخصوص وکلا پیشبینی شود.

در ادامه جلسه جناب دکتر عباسی معاونت امور بین الملل حقوق شهروندی وزارت دادگستری ضمن خوش آمدگویی به مهمانان از کانونها در خواست کرد که در زمینه آموزش حقوق شهروندی به مردم به مجموعه کمک کنند. ایشان حضور وکلا در این زمینه را سبب تغییر نگرش اجتماعی نسبت به این نهاد دانست.

جناب وکیل نسخه چی رئیس کانون قزوین با اشاره به لزوم حفظ کرامت وکیل ابراز تاسف کرد که بعضاً با تغییر مدیریت سیاست ها نیز تغییر می کند. رئیس کانون وکلای قزوین یادآور شد که در برخی مواقع علیرغم گزارش کانونها، اراده لازم در دادگستری جهت مبارزه با فساد وجود دارد

جناب وکیل فرطوسی از کانون خوزستان نیز دغدغه اصلی وکلا را لایحه جامع وکالت دانست و ابراز امیدواری نمود که با تدبیر مقام وزارت به سرانجام مطلوب برسد.

جناب وکیل سالمی پاریزی بازرس اتحادیه نیز لایحه جامع وکالت را هویت وکلا نامید.

در ادامه جناب وکیل رهنما از کانون اذربایجان شرقی مقدمه سرمایه گذاری خارجی و ورود به حوزه اقتصادی را امنیت قضایی دانست و ابراز امیدواری نمود که از ظرفیت کانونها در این زمینه استفاده شود.

جناب وکیل صفری رئیس کانون آذربایجان غربی و بازرس اتحادیه نیز پیشنهاد صدور بخشنامه در خصوص اجرای مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با تامینات شغل وکالت را مطرح کرد همچنین این وکیل دادگستری تقاضای تعدیل تعرفه حق الوکاله را نمود.

جناب وکیل سلیمانی رئیس کانون وکلای گلستان ضمن اشاره به جای خالی نهاد وکالت در تدوین قوانین پیشنهاد دارد از وکلای با سابقه در سیستم قضایی استفاده شود.

جناب وکیل تیمورى از کانون وکلای لرستان نیز پیشنهاد استفاده از وکلا در تدوین قوانین را مطرح نمود.

جناب وکیل جلالیان از کانون قم نیز از دعوت مقام وزارت تشکر نمود.

در ادامه جناب دکتر علیرضا آذربایجانی نایب رئیس کانون وکلای مرکز موارد و محورهای پیشنهادی حضار را در ۲۴ عنوان برشمرد و پیشنهاد داد یکی از مشاورین وزیر مسئول پیگیری و گسترش اقدامات شود.

جناب وکیل اسد الله اسلامی نایب رئیس کانون وکلای اصفهان نیز ضمن تشکر از دعوت مقام وزارت و اشاره به مطالبات کانون ها  صندوق حمایت از وکلا را در وضعیت فعلی نا کار آمد دانست.

پس از اینکه مهمانان مسائل و مشکلات را در میان گذاشتند دکتر بشیریه تریبون را در اختیار وزیر دادگستری گذاشت که جمع بندی کنند.

وزیر دادگستری جناب رومیانی را مسئول پیگیری مطالبات و پیشنهاد های مطرح شده توسط کانونها و اتحادیه نمود. ایشان با ذکر این مطلب که نگاهش صرفاً معطوف به مسائل اجرایی نبوده از تشکیل گروه مشاورین علمى  در وزارت دادگستری خبر داد. دکتر آوایى  اضافه نمود که همواره یکی از آرمانها این بوده که لایحه را قبل از تصویب به کانونها بدهیم تا نظرات خود را در رابطه با آن اعمال کنند که در این صورت پس از تصویب کانونها نیز از آن دفاع خواهند نمود.

جلسه ساعت ۵ عصر به پایان رسید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=25695
  • 1359 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای مشروح گزارش دیدار هیأت رئیسه اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران با روسا و نواب رئیس کانونهای وکلای دادگستری کشور با وزیر دادگسترى بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما