• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5
در آیین گرامیداشت هفتاد و یکمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری در اصفهان مطرح شد؛

مصوبات مجلس نباید ناقض استقلال کانون‌های وکلا باشد

  • کد خبر : 43522
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
مصوبات مجلس نباید ناقض استقلال کانون‌های وکلا باشد
آیین گرامیداشت هفتاد و یکمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری به همت کانون وکلای دادگستری اصفهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای اصفهان، دکتر حسین ادیب، رئیس کانون اصفهان در این مراسم با اشاره به ضرورت استقلال این کانون اظهار داشت: استقلال کانون وکلا تضمین کننده دادرسی عادلانه، حاکمیت قانون و در نتیجه تضمین حقوق شهروندی است. همانطور که «استقلال قضایی» برای تثبیت حاکمیت قانون و تضمین حقوق شهروندی و بهره‌مندی از تمامی آزادی‌های اساسی ضروری است «استقلال نهاد وکالت» نیز برای تضمین دادرسی عادلانه ومنصفانه که جزء حقوق مصرح در قانون اساسی است، ضرورت دارد

حسین ادیب افزود: سخن من این است که آیا استقلال کانون وکلا و استقلال وکیل توسط مجلس شورای اسلامی دیده شده است و آیا مجلس در این جهت حرکت کرده و مسیر درست قانونگذاری را رفته است؟

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان افزود: مصوبات مجلس در خصوص نهاد وکالت باید در جهتی باشد که ناقض استقلال کانون‌های وکلا و وکلای دادگستری نشود، زیرا همانطور که اشاره شد این استقلال یک اصل بین‌المللی است که در جهان پذیرفته شده است. وکیل دادگستری باید در دفاع از حقوق مردم از استقلال برخوردار باشد تا حاکمیت نتواند وکیل را جهت امر دفاع، تحت تاثیر قرار دهد.

ادیب به استفساریه‌ای که اخیراً در مجلس و در رابطه با قانون تسهیل عنوان شده اشاره کرد و گفت: در این استفساریه عنوان شده که بعد از قبولی در آزمون وکالت دیگر آزمونی از کارآموزان گرفته نشود که این کاملاً خلاف مصالح کارآموز و مردم است. وی ادامه داد: با این استفساریه، وکلایی که بسیار از لحاظ علمی ضعیف هستند وارد این حرفه خواهند شد.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان تصریح کرد: ما انتظار داریم که نمایندگان نسبت به این استفساریه روشنگری کنند و اجازه ندهند نهاد وکالت تضعیف شود. تصویب برخی قوانین ظاهرا تحت تأثیر فضاسازی رسانه‌ای و فضای مجازی به طور مقطعی و آنی و عجولانه صورت می‌گیرد و با گذشت مدت زمان اندکی ایرادات و اشکالات آن خودش را نشان می‌دهد و علت آن عدم کار کارشناسی لازم و عدم دخالت و مشورت و جلب نظر متولیان شغل مربوطه در زمان بررسی و تصویب قانون است.

ادیب با شاره به اینکه قوانین مربوط به اختبار و دوران کارآموزی کارآموزان وکالت بسیار حساب شده تدوین شده و موجب افزایش توان علمی وکلا می‌شود گفت: اگر وکیل مستقل نباشد و از ابطال پروانه وکالت خود در هراس باشد امکان دفاع قانونی از موکلین خود را نخواهد داشت و اگر کانون‌ها و وکلا از این استقلال برخوردار نباشند و نتوانند از حقوق مردم و متهمین دفاع کنند حاکمیت قانون زیر سوال می‌رود و دادرسی عادلانه محقق نخواهد شد.

ادیب افزود: متاسفانه مصوبات مجلس در سال‌های گذشته به سمت و سویی رفته که افرادی که صلاحیت علمی لازم را ندارند وارد حرفه وکالت می‌شوند و این مسئله جامعه وکالت را دچار افت خواهد کرد و دادگستری‌ها هم ظرفیت آموزش و پذیرش این تعداد کارآموز را ندارند؛ بنابراین نمایندگان باید حتماً در جهت اصلاح قانون تسهیل قدم بردارند.

وی گفت: ما اکنون به واسطه همین قوانین نادرست با بحران بیکاری وکلا مواجه شده ایم و چه بسا برخی از وکلای ما دچار کارچاق کنی و دلالی و مسائل دیگر خواهند شد؛ اما به هر حال همراهی کانون‌های وکلا با دادگستری و روشنگری در این زمینه مسلما اثرگذار است و حتی نمایندگان مجلس هم متوجه این موضوع می‌شوند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان بیان کرد: آنچه که اکنون بتواند راه حلی برای این مشکل باشد اصلاح قانون تسهیل در درجه اول و الزامی شدن وکالت است و ما باید در این رابطه بر خواسته هایمان پافشاری کنیم و آن را به مجلس ارایه دهیم.

بدون کانون وکلای مستقل، مردم از حق دفاع بی‌بهره خواهند ماند

نایب رییس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان نیز در مراسم هفتاد و یکمین سالروز استقلال کانون وکلا و روز وکیل مدافع که روز چهارشنبه ۹ اسفندماه برگزار شد با اشاره به اینکه درحالی هفتاد و یکمین سالروز استقلال کانون وکلا را جشن می‌گیریم که حال این نهاد قدیمی و کهن زیاد روبراه نیست بیان کرد: حکایت امروز نهاد وکالت همانند فردی است که در کیسه و انبان خود گوهر‌های گرانبهایی داشت و فردی با چوب به این کیسه می‌زد و می‌گفت در این کیسه چه داری و آن فرد پاسخ داد: اگر دو ضربه دیگر بزنی هیچ چیزی نخواهم داشت.

شهرام محقق ادامه داد: استقلال کانون وکلا و برخورداری از وکیل مستقل اصل بنیادینی است که در تمامی نظام‌های حقوقی کشور‌ها و عرصه‌های بین المللی پذیرفته شده است و ما نیز جدای از این جامعه جهانی نیستیم.

وی ادامه داد: حاکمیت زمانی که با وضع قوانینی در مجلس کانون وکلا مستقل را به رسمیت می‌شناسد به مردم آن جامعه تضمین دادرسی عادلانه را می‌دهد که بر اساس آن از صحت و سلامت دادرسی اطمینان حاصل نمایند.

محقق افزود: در واقع کانون وکلا حلقه واسطی بین مردم و حاکمیت است و با استقلال کانون وکلا در یک کشور اعتبار آراء محاکم قضایی به رسمیت شناخته می‌شود و اگر چنین فاکتوری نباشد؛ بی تردید مردم از حق دفاع خود بی بهره خواهند ماند.

نایب رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان افزود: برای حفظ حقوق ملت استقلال می‌خواهیم تا آزادانه و شجاعانه از حقوق ملت دفاع کنیم و در غیر این صورت نمی‌توان از تحقق دادرسی عادلانه و عدالت اجتماعی صحبت نمود و حقوق عامه‌ای وجود نخواهد داشت.

محقق با بیان اینکه کانون وکلا خود را جدای از ملت نمی‌داند و پشتیبان حقوق مردم است، اظهار داشت: قطعاً وجود کانون‌های وکلای مستقل نفعش به همه برمی گردد هم حاکمیت هم مردم و هم کانون وکلا و انتظار می‌رود قوه قضاییه بعنوان محور اساسی تحقق عدالت در جامعه، کانون‌های وکلا را در انجام رسالتی که در تامین حق دفاع مردم بعهده دارند یاری نماید.

صاحب اصلی استقلال کانون وکلا، ملت ایران است

رئیس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) نیز در این مراسم با اشاره به اینکه روزی که زنجیره مشروطیت در ایران تکمیل شده و بعد از چند دهه از موفقیت نهضت مشروطه نهایتاً حلقه تکمیل کننده آن در هفتم اسفند ۱۳۳۱ محقق شد و این روز را ما جشن می‌گیریم، گفت: اگر این تعبیر را بپذیرید که صاحب این روز ملت ایران است و در خاورمیانه و حتی آسیا در برقراری حکومت قانون و دستیابی به داشتن عدالتخانه پیشتاز بوده ایم، اکنون نباید برای اینهمه سابقه درخشان نگران باشیم و غصه بخوریم.

دکتر مرتضی شهبازی‌نیا تصریح کرد: چیزی که در هفتاد و یکسال باقی مانده بود اکنون بخشی از آن را از دست داده‌ایم و این در حالی است که مهمترین نیاز کشور ما امید است و ملت با امید باقی می‌ماند و پیشرفت می‌کند.

وی افزود: اکنون همه از مسئولان قضا گرفته تا کانون‌های وکلا از متزلزل شدن استقلال کانون وکلا ابراز نگرانی می‌کنند، چرا که در پناه قانون است که شهروندان آسایش دارند و وظیفه حفظ این دستاورد به عهده مشاغل حقوقی است.

رئیس سابق اسکودا تصریح کرد: قضاوت و عدالت در طول تاریخ گمشده بشر بوده و یک ارزش ثابت و مطلق است و میل به این آرمان گمشده در گرو این دو شغل است و فلسفه استقلال حقوقی، استقلال قضایی است و استقلال وکیل امری است که در ادبیات جهانی نیز از آن صحبت می‌شود.

شهبازی‌نیا در پایان گفت: این سیاستگذاری‌های غلط تحت تاثیر نبود گفتمان و نشناختن یکدیگر است؛ فضایی که به هیچ عنوان مناسب نیست.

حفظ استقلال کانون وکلا از دغدغه‌های دستگاه قضایی است

معاون قضایی رئیس کل دادگستری کل استان اصفهان و مسئول نظارت بر وکلای استان اصفهان هم با حضور در مراسم هفتاد و یکمین سالروز استقلال کانون وکلا و روز وکیل مدافع در سخنانی گفت: امروز استقلال این کانون جزو نگرانی‌های دستگاه قضایی هم هست.

دکتر محمد محمدی افزود: امروز قاطبه معاونین دستگاه قضایی به این دغدغه توجه دارند و در این زمینه نگرانی داشته‌اند؛ چرا که وکیلی که از درجه علمی و گزینشی و اخلاق حرفه‌ای برخوردار نباشد، امنیت قضایی و مردم را به خطر خواهد انداخت و این جزو حقوق اساسی مردم و حقوق شهروندی آن‌ها است که در نهاد مستقل وکلا افرادی باشند که حائز رتبه قابل قبول بوده و مردم به آن‌ها اعتماد کنند.

وی در ادامه در خصوص نحوه پذیرش وکلا و شرایط پذیرفته شدگان نیز بیان کرد: امروز در قالب قانون تسهیل مجوز‌های کسب و کار، استقلال کانون وکلا متزلزل شده و قاطبه حقوقدانان نسبت به آن موضع گرفته‌اند، این در حالی است که قانونگذار پا را فراتر گذاشته و به امر کارشناسی و سردفتری هم ورود پیدا کرده و قطعاً این موضوع در آینده مخاطراتی را ایجاد خواهد کرد.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری کل استان اصفهان با اشاره به اینکه امیدواریم این نگرانی را به گوش مسئولان برسانیم و تا حدودی این قضیه ترمیم شود، اظهار داشت: در حال حاضر تعامل خوبی بین دستگاه قضایی و کانون وکلا وجود دارد و در همه دوره‌ها دستگاه قضا این تعاملات را داشته و دوشادوش کانون وکلا در جهت تحقق احقاق حق کوشیده‌اند که قطعا اذعان داریم دستگاه قضا بدون حضور وکلای دانشمند و در اوج سلامت نمی‌تواند آرمان‌های خود را در جهت اعتلای عدالت پیش ببرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=43522
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران
  • 132 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما