• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
10

نشست هم اندیشی کانون وکلای مرکز و کانون سردفتران

  • کد خبر : 25303
  • ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷

            نشست هم اندیشی کانون وکلای دادگستری مرکز و کانون سردفتران و دفتریاران در روز سه شنبه ۲۶ خرداد ماه در محل کانون سردفتران برگزار شد.       دکتر علی نجفی توانا رییس کانون وکلای مرکز در این نشست با اشاره به اینکه کانون سردفتران همیشه یار و همراه […]

 

 

 

 

 

 

نشست هم اندیشی کانون وکلای دادگستری مرکز و کانون سردفتران و دفتریاران در روز سه شنبه ۲۶ خرداد ماه در محل کانون سردفتران برگزار شد.

 

 

 

دکتر علی نجفی توانا رییس کانون وکلای مرکز در این نشست با اشاره به اینکه کانون سردفتران همیشه یار و همراه کانون وکلا بوده است،گفت: ما به عنوان دو نهاد غیردولتی در خدمت مردم در چارچوب قوانین انجام وظیفه می کنیم. انتظار می رود حاکمیت هم توجه کند که اگر این دونهاد  نباشند، به تنهایی نمی تواند این روابط را نظم و نسق دهد.

 

نجفی توانا با بیان اینکه تاکنون چالش های زیادی را تحمل کرده ایم، اظهار کرد: خوشحالیم که نوعی رویکرد اصلاح طلبانه، معقول و منطقی در اعمال و رفتار دولت بویژه دولت دکتر روحانی که هم حقوقدان و هم وکیل است، می بینیم. وی افزود: هم در مجلس و هم در جلسات با برخی مسئولان قوه قضاییه هرجا استدلال کردیم، حسن نیت مشاهده کردیم که نشان از تقویت تعامل و به حداقل رسانیدن تقابل در این مدت است. رییس کانون وکلای مرکز  با بیان اینکه با ادامه این رویکرد، نتایج مثبت خواهیم گرفت، گفت: ان شاء الله این عزیزان هم توجه کنند که ما غیرخودی نیستیم بلکه خودی و در خدمت همه هستیم. ما نه از خارج دستور می گیریم و نه تحت تاثیر احساسات سیاسی هستیم. اخلاق، منطق و شان حرفه ای بر ما حکومت می کند. باید تلاش کنیم مظلومیت این دو نهاد کمتر شود و راه حل هایی جستجو کنیم که یکی از این راه ها فرهنگ سازی از طریق رسانه ملی است.

 

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز همچنین اظهار امیدواری کرد که وکلا و سردفتران اهل قلم ساکت ننشینند و مطالبی را در دفاع از این دو نهاد به رشته تحریر درآورند.

 

نجفی توانا همچنین اظهار کرد: باید فرهنگ سازی کنیم که این تصور که وکیل و سردفتر فقط دنبال پول هستند، تغییر کند. ذات وظایف این دو نهاد ارایه خدمت است و پول در درجه دوم اهمیت قرار دارد. باید این ذهنیت را تقویت کنیم که ما به عنوان وکیل به همه خدمت ارایه می کنیم. هجمه برخی مسئولان که ناآگاهانه ما را مورد بی مهری قرار می دهند نتیجه این ذهنیت است اما ما متخصص و خدمتگزاریم؛ گناه ما چیست جز مقاومت در برابر نافرمانی خلاف قانون برخی مسئولان؟! بنابراین باید در این مسیر همکاری بیشتری داشته باشیم. وکیل باید در دفاع ازحق مستقل باشد و تحت امر قرار نگیرد. ما باید مستقل و قانونمند عمل کنیم. ما نهاد صنفی هستیم نه سیاسی و نباید بگذاریم استقلال مان از بین برود.

 

 

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان اینکه در گذشته تجربه وابستگی را داشته ایم، خاطرنشان کرد: کانون وکلا سال ها تحت نظر بود تا اینکه به این نتیجه رسیدند که باید مستقل باشد. مرکز مشاوران حقوقی را با کمیت زیاد و کیفیت کم ایجاد کردند و امروز به این نتیجه رسیدند که باید در کانون وکلا ادغام شود.

 

نجفی توانا یکی از موفقیت های حاکمیت را مشارکت نهادهای مدنی عنوان کرد و گفت: دولت آقای روحانی روی این نهاد ها تاکید زیادی داشته است و ما نیز بسیار تاکید می کنیم. هرچه این نهادها بیشتر مشارکت کنند مشکلات و هزینه های دولت کمتر می شود. برخی برخلاف اصل عدم تمرکز و عدم تصدی گری دولت، برای متمرکزتر کردن و تصدی بیشتر دولت تلاش می کنند که برخلاف شرایط اجتماعی، سیاسی و حقوقی و نشان دهنده نگاه سنتی به جامعه است. وی افزود: جامعه ما مردم سالار است بنابراین باید این مظاهر مردم سالاری عینیت بیرونی داشته باشد. ما آماده همکاری با نهادهای عمومی هستیم و آمادگی داریم با قوای سه گانه در تهیه طرح ها و لوایح همکاری و هم نظری کنیم. کانون وکلا و کانون سردفتران این توانایی را دارند که اشتباه های قوانین را کنترل ونظارت کنند و برای بهتر شدن آن مشورت دهند.

رییس کانون وکلای مرکز اظهار کرد: ما اکنون تحت نظارت هستیم اما در صورتی که این نظارت به دخالت بیانجامد مثل موضوع مرکز مشاوران، قوه قضاییه ضرر می کند؛ باید کار مردم را به مردم واگذار کرد. وی با اشاره به اینکه تا کنون با قوه مجریه همراه بوده ایم و همچنان همراه ایم، گفت: هرجا که دولت از ما بیشتر استفاده کرده سود بیشتری برده و هرجا که این استفاده کمتر شده، زیان بیشتری برده است. بنابراین در این مسیر اعلام آمادگی و همراهی می کنیم. وی همچنین اظهار کرد: بدون اینکه به عنوان نهاد سیاسی وارد انتخابات شویم، به عنوان صنف از منافع وکلا و سرفتران حمایت می کنیم که در مجلس ترجمان نیازهای این نهادهای مدنی باشند.

 

نجفی توانا در پایان گفت: از کانون کارشناسان رسمی دادگستری نیز دعوت می کنیم که به همراه کانون سردفتران نشست سه گانه داشته باشیم.

 

دشتی اردکانی: قانونگذاری کلیدی ترین مبحث مشترک بین دو کانون است

 

محمدرضا دشتی اردکانی رییس کانون سردفترانو دفتریاراننیز در این نشست با اشاره به اینکه نزدیکی دو نهاد مدنی کشور یعنی کانون وکلا و کانون سردفتران می تواند بسیار مثمرثمر باشد،گفت:بین حقوقدانان در اکثر کشورهای دنیا افتراقوجود دارد که امیدواریم در کشور ما این اتفاق نیفتد.

 

 

وی با بیان اینکه باید کارگروه های مشترکی تشکیل دهیم تا بتوانیم مسائل و مشکلات حقوقی را به سرانجام برسانیم، اظهار کرد: برای نمونه قانون پیش فروش آپارتمان ها که سال ۸۹ تصویب و آیین نامه آن در سال ۹۳ مصوب شد، تاسیس حقوقی جدیدی ایجاد کرده که نیازمند جلسات هم اندیشی است.

 

 دشتی اردکانی با اشاره به اینکه باید روابط عمومی مشترکی داشته باشیم، به فیلم «کپی برابر اصل» اشاره کرد و گفت: در این فیلم نتوانستیم وکیل را آنچنان که باید نشان دهیم. وی افزود: باید در سال ۹۴ و ۹۵ فیلمی بسازیم که مردم با نقش وکلا و سردفتران را بهتر آشنا شوند.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به اینکه تاثیرگذاری یک فیلمممکن است از هزار سخنرانی بیشتر باشد، خاطرنشان کرد:اولین همکاری دوکانون باید تشکیل روابط عمومی مشترک در ساختن تیزر تبلیغاتی فیلم باشد.

دشتی اردکانی افزود: ما باید همکاری های مشترک داشته باشیم تا برای مثال در زمینه هایی که کمتر اطلاعات داریم آموزش ها داده شود.

 رییس کانون سردفتران با تاکید بر اینکه قانونگذاری کلیدی ترین مبحث مشترک بین دو کانون است،گفت:اکنون لایحه جامع وکالت و قانون دفاتر اسناد رسمی در مجلس مطرح است که جامعه حقوقی و وکلاباید در آن حضور فعالی داشته باشند.

وی گفت: در سال های اخیر حقوق دانان کمی در مجلس داشته ایم و این باعث می شود قانون آن طور که باید وضع نشود. قانون،اساس کار کشور و رافع همه اختلافات است. برای مثال کمبود حقوقدانان در کشور باعث شد قانون پیش فروش آپارتمان ها بعد از چند سال قابلیت اجرایی پیدا نکند. وی همچنین اظهار امیدواری کرد در مجلس آینده وکلا و حقوقدانان حضور فعال تری داشته باشند.

در انتهای این نشست برخی از اعضای هیات مدیره کانون وکلای مرکز و کانون سردفتران و دفتریاران  نیز نقطه نظرهای خود را در خصوص ضرورت همکاری های مشترک بیان کردند.

 

 

 

 
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=25303
  • 1442 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای نشست هم اندیشی کانون وکلای مرکز و کانون سردفتران بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما