• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
8
از سوی کارگروه حقوق بشر اسکودا؛

نشست «واکاوی مجازات اعدام؛ ناگزیر یا نیازمند بازنگری؟!» برگزار شد

  • کد خبر : 40567
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۳
نشست «واکاوی مجازات اعدام؛ ناگزیر یا نیازمند بازنگری؟!» برگزار شد
نشست «واکاوی مجازات اعدام؛ ناگزیر یا نیازمند بازنگری؟!» از سوی کارگروه حقوق بشر اسکودا در محل اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، در این نشست که با حضور شماری از وکلای دادگستری فعال در حوزه حقوق بشر و حق دفاع برگزار شد، سوال محوری امکان‌سنجی کاهش مجازات اعدام در نظام سیاست جنایی ایران، مطرح و حاضران به تحلیل و بررسی این عناوین جزایی از منظر نظام حقوقی و فقهی پرداختند.

سپس دکتر جعفر کوشا، رئیس اسکودا و عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت بازنگری قوانین جزایی مستوجب اعدام، تاکید کرد که زمان بازنگری در برخی قوانین سیاست کیفری سالب حیات فرارسیده است و باید به اعتبار مصلحت، اقتضا، سودمندی و پیامد کیفر اعدام به سراغ بازنگری در قوانین رفت.

عمادالدین باقی، پژوهشگر حقوق بشر و از کنشگران مدافع حق حیات نیز ضمن تبیین انگیزه نگارش کتاب چهار جلدی خود پیرامون حق حیات و منع مجازات اعدام، به تحلیل مبانی نظری و آثار عملی انگاره‌های گوناگون در تایید یا رد مجازات اعدام از منظر فقهی و جامعه شناختی پرداخت.

صالح نیکبخت، وکیل دادگستری نیز تاکید کرد که امروز اثربخشی و فایده‌مندی مجازات اعدام با بحث و نظرات گوناگونی مواجه است.

در ادامه این نشست نیز وکلای دادگستری و دو تن از دانشجویانی که پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد خود را پیرامون مجازات‌های سالب حیات تحریر کرده بودند به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون اصلاح نظام حقوقی و قضایی به منظور کاهش یا لغو مجازات اعدام پرداختند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=40567
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 507 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما