• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
16
رئیس کانون وکلای کرمان در آئین تحلیف ۸۱ کارآموز وکالت در استان کرمان

نگاه صرفا اقتصادی و مبتنی بر نفع‌آوری به حرفه وکالت مخرب است

  • کد خبر : 35391
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
نگاه صرفا اقتصادی و مبتنی بر نفع‌آوری به حرفه وکالت مخرب است
ما عرصه دادگاه را عرصه جمع‌آوری ثروت نمی‌دانیم، بلکه عرصه‌ای است که وکیل باید از حقوق موکل خود دفاع نموده و قاضی را در احراز موضوع یاری کند و از این رو تفاوت بنیادینی با بسیاری از مشاغل دارد. اگر بازار ما را به بازار سود تبدیل کنند، ما باید به سمتی که سود بیشتری وجود دارد برویم، اما آیا این مشی برای یک وکیل درست است ؟
 
رییس کانون وکلای دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه وکلا در مسیر عدالت گام بر می‌دارند، گفت: اقدامات وکلا نباید محدود به دفتر و محکمه شود و یک وکیل از زمانی که سوگند یاد می‌کند باید سه وظیفه خود در حوزه فعالیت‌های اجتماعی، فعالیت‌های صنفی و فعالیت‌های حرفه‌ای را همزمان دنبال کند.
 
علی خواجویی راد در آئین تحلیف کارآموزان وکالت دادگستری استان کرمان افزود: وکلا گوش شنوا و چشم بینای مردم در سطح جامعه هستند و به لحاظ تحصیلات و منصب آنها، جامعه انتظار دارد در خصوص مسائل جامعه بی تفاوت نباشند و احساس مسئولیت کنند.
 
وی خطاب به وکلای جدیدالتحلیف کرمانی، گفت: یکی از مهمترین فعالیت‌های یک وکیل در حوزه اجتماعی، فعالیت در زمینه حقوق عامه است و هر جا احساس کردید که حقوق مردم و عامه در معرض تضییع است، باید پیشقدم شوید و این رسم پیشکسوتان حوزه وکالت بوده است.
 
رییس کانون وکلای دادگستری استان کرمان اظهارداشت: وکلا از باب اهتمام به فعالیت‌های صنفی، باید نقش خود را در دوام و بقای خانه‌ای که در قالب آن فعالیت می‌کنند، نیز به خوبی ایفا کنند.
خواجویی راد تحقق دادرسی عادلانه را وظیفه حاکمیت دانست و تاکید کرد: یکی از شرایط دادرسی عادلانه وجود وکیل مستقل در دعاوی است و در این رابطه کانون وکلای دادگستری به صورت مستقل تشکیل شده که وکلا بتوانند دغدغه اساسی خود برای احقاق حق را به خوبی دنبال کنند.
 
وی به طرح “تسهیل و صدور مجوزهای کسب و کار” نیز اشاره و بیان کرد: مجلس شورای اسلامی در یک اشتباه تاریخی با اختلاط حقوق دفاعی مردم با مسائل اقتصادی، طرح تسهیل فضای کسب و کار را مطرح کرده و وکالت را در زمره مشاغلی که هدف آنها صرفا نفع آوری است، قرار داده است.
رییس کانون وکلای دادگستری استان کرمان تاکید کرد: ما عرصه دادگاه را عرصه جمع‌آوری ثروت نمی‌دانیم، بلکه عرصه‌ای است که وکیل باید از حقوق موکل خود دفاع نموده و قاضی را در احراز موضوع یاری کند و از این رو تفاوت بنیادینی با بسیاری از مشاغل دارد.
 
خواجویی راد تصریح کرد: اگر بازار ما را به بازار سود تبدیل کنند، ما باید به سمتی که سود بیشتری وجود دارد برویم، اما آیا این مشی برای یک وکیل درست است ؟ و آیا اقدامات وکلا به عنوان وکیل تسخیری یا وکیل معاضدتی در این چارچوب می گنجد؟وی گفت: در قسمت فعالیت صنفی ما باید به صورت قانونی در خصوص تصویب این قوانین اظهار اراده کرده و تبعات آن قانون را در حوزه احقاق حق و اجرای عدالت گوشزد کنیم.
 
رییس کانون وکلای دادگستری استان کرمان با اشاره به این که در قانون، نظارت بر امر وکلا بر عهده کانون وکلا گذاشته شده است، تاکید کرد: قانونگذار با دید باز مقرر کرده که نظارت‌ها درونی باشد و چه ضرورتی دارد که در کنار این نظارت، نظارت‌های دیگری گذاشته شود.
 
خواجویی راد گفت: به هیچ وجه خود را تافته جدا بافته از قانون نمی دانیم و ما در حدود قانون همه چیز را خواهیم پذیرفت.
 
وی تاکید کرد: وکلا وقتی ببینند فعالیت‌ها و نقش اجتماعی آنها دیده نمی شود و یا احساس کنند که حاکمیت آنها را جزئی از خود نمی‌داند، دلسرد خواهند شد و نباید سرمایه ۸۰ هزار نفری وکلا را که تحصیل کرده حقوق هستند، نادیده گرفت.
 
رییس کانون وکلای دادگستری استان کرمان، فعالیت حرفه ای وکلا را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: وکلا باید همواره به خوبی صحبت‌های موکل خود را شنیده و به مبانی دفاعی و اصول فقهی و قانونی آنقدر مسلط باشند که در دادگاه بتوانند دفاع کاملی از موکل خود انجام دهند.
 
خواجویی راد تاکید کرد: اگر بدون تسلط بر پرونده و مبانی دفاعی در جلسه حاضر شویم، موجب ناخوشایندی قاضی شده و موجب می‌شود که حق موکل تضییع شود.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=35391
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 1250 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما