• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5
در نشست شورای اجرایی مطرح شد؛

واکنش رئیس اسکودا به طرح تحقیق و تفحص مجلس از کانون‌ وکلا/ نمایندگان به اولویت‌های عمومی رسیدگی کنند

  • کد خبر : 41553
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲
واکنش رئیس اسکودا به طرح تحقیق و تفحص مجلس از کانون‌ وکلا/ نمایندگان به اولویت‌های عمومی رسیدگی کنند
جلسه شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) صبح امروز چهارشنبه 18 مرداد 1402 در محل این اتحادیه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا، دکتر جعفر کوشا، رئیس اسکودا در این جلسه با اشاره به برخی مصوبات مجلس شورای اسلامی علیه نهاد وکالت گفت: با روند فعلی به نظر می‌رسد که سه موضوع اصلی اعم از عقلانیت، رحمانیت و تدبیر به صورت کلی مغفول مانده است. از اینرو، قوه مقننه را به عقلانیت دعوت می‌کنم؛ چراکه از سوی مردم تعهدی بر دوش آنها گذاشته شده که این مسئولیت بسیار سنگین است. ما انتظار داریم نمایندگان مجلس به هر ترتیب که شده عقلانیت را پیگیری کنند و به همین دلیل معتقدیم قوانینی که آنها وضع می‌کنند بدون شک در آینده نه‌چندان دور از سوی افکار عمومی و به‌خصوص جوانان مورد نقد جدی قرار خواهد گرفت.

رئیس اسکودا ادامه داد: اگر امروز می‌بینیم که نام مدرس و مدرس‌ها در طول تاریخ ماندگار شده به این دلیل بوده که آنها همه چیز را با هم می‌دیدند و عقلانیت را در دستور کار قرار می‌دادند، نه اینکه قومیت‌گرایی یا صنف‌گرایی را در دستور کار قرار دهند. امثال مدرس قبول داشتند که قانون برای همه است و نباید به هیچ وجه نظرات شخصی در آن دخیل شود و به همین دلیل است که در فضای فعلی این سوال پیش می‌آید که آیا نمایندگان ملت با عقلانیت و رحمانیت با موضوعات و حتی مردم برخورد می‌کنند یا خیر؟

این عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به لزوم دادرسی منصفانه در محاکم قضایی تصریح کرد: دادگاه‌ها و سازمان‌های تابعه به عنوان ضابطان دادگستری باید به صورت عادلانه با مردم و پرونده‌های مطروحه برخورد کنند و محاکم ما هم باید اصول دادرسی منصفانه را که امروز در تمام دنیا از آن سخن گفته می‌شود رعایت کنند؛ چراکه دادرسی منصفانه که بر آن تاکید می‌شود، از همین مساله عقلانیت و رحمانیت سرچشمه می‌گیرد. در این میان متاسفانه برخی از مدیران کشور به هر ترتیب که شده نتوانستند به گونه‌ای وظایفشان را انجام دهند تا وضعیت کشور بهبود پیدا کند.

وی افزود: اینکه حضرات از قانون فرار و دیگران را به تمشیت از قانون دعوت می‌کنند، یکی از موضوعاتی است که از نظر افکار عمومی پنهان نمی‌ماند. به عنوان مثال رئیس یک سازمان دولتی از سوی دیوان عدالت اداری فاقد صلاحیت شناخته می‌شود اما چند روز بعد دولت با این فرد قرارداد کار معین منعقد می‌کند تا بتواند او را در مقام خود ابقاء کند و این دقیقاً دور زدن قانون و عمل برخلاف قانون است. این مساله نشان می‌دهد برخی شعار قانون‌مداری می‌دهند اما از قوه قضائیه تمکین نمی‌کنند؛ در صورتی که اگر یک فرد عادی رأی دیوان را اجرا نکند، اقداماتی انجام می‌شود تا حکم انفصال او را ظرف چند ساعت بگیرند و وی را خانه‌نشین کنند.

کوشا در ادامه با انتقاد از طرح تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از کانون وکلای دادگستری خاطرنشان کرد: اینکه در مجلس تصمیماتی گرفته می‌شود که فاقد اولویت عمومی است، واقعاً جای تعجب دارد. قانونگذار باید به این موضوع توجه کند که مشکلات اقتصادی در کشور به حدی افزایش پیدا کرده که آسیب‌های اجتماعی روز به روز گسترده‌تر می‌شود. اگر قوه قضائیه رحمانیت نداشته باشد، مجلس هم از عقلانیت پیروی نکند و قوه مجریه هم تدبیر نکند، کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد.

رئیس اسکودا در پایان ضمن تاکید بر ضرورت حضور جوانان در ارکان کانون‌های وکلای دادگستری، از هیئت مدیره کانون‌های سراسر کشور خواست مقدمات این حضور را فراهم کنند تا خون تازه‌ای به جریان نهاد وکالت با ایده‌های خلاقانه و نوآورانه این جوانان تزریق شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=41553
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 458 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما