• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3
در مراسم گرامیداشت هفتادویکمین سالروز استقلال کانون وکالا در قزوین مطرح شد:

وکیلی که مستقل نباشد وکالتش معنا ندارد

  • کد خبر : 43507
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
وکیلی که مستقل نباشد وکالتش معنا ندارد
مراسم گرامیداشت هفتاد و یکمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع در سالن اجتماعات مرکزی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با سخنرانی رئیس کانون وکلای دادگستری قزوین و دکتر علی نجفی توانا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری استان قزوین، محمد نسخه‌‎چی، رئیس کانون قزوین در این مراسم، ضمن تاکید بر همبستگی و هم‌صدایی وکلا  عنوان کرد: بعد از گذشت چهار سال از شیوع بیماری کرونا که امکان برگزاری مراسم از ما دریغ شده بود برای تجدید دوستی و همکاری، گردهم آمده و امیدوارم آن روزهای سخت تکرار نشود. روز و هفته وکیل مدافع، فرصتی برای تجدید بیعت با آرمان‌های مقدس نهاد وکالت و گوهر گرانبهای آن، استقلال است که یکی از اصول دادگاه‌های عادلانه و منصفانه بوده و  اهمیت آن گامی در جهت احقاق حقوق مردم خواهد بود و امتیازی برای کانون وکلا نیست و اگر بر این امر اصرار می‌کنیم هدفی جز اجرای عدالت و دسترسی مردم به وکیل مستقل نداریم.

وی با اشاره به اینکه لازمه دستگاه قضایی مستقل در گرو داشتن وکیل مستقل است گفت: این روزها شاهد آن هستیم که مشکلات زیادی برای نهاد وکالت اتفاق افتاده که جز  با همبستگی نمی‌توانیم از آن عبور کنیم و یکی از آنها، انتخابات اخیر  اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا بود که با اعمال دخالت‌ها، کانون‌ها نتوانستند انتخابات به موقع و درست برگزار کنند. اجرای آیین‌نامه و قانون تسهیل باعث شده، بسیاری از کارآموزان ما با مشکل مواجه شوند، مشکلاتی که گوشزد شد اما گوش شنوایی برای ترتیب اثر دادن نبود.

رییس کانون وکلای دادگستری استان قزوین همچنین به مشکلات معیشتی وکلا اشاره و گفت: مالیاتی که برای وکلا وضع شده، گریبان همکاران ما را گرفته و اداره مالیات  پاسخگوی وکلا نیست، هرچند ما از مشکلات سخت‌تری هم عبور کردیم اما می‌بایست همبستگی و هم‌صدایی را حفظ کنیم.

نسخه‌چی با اشاره به تاثیر تصمیمات قانون‌گذاری بر زندگی افراد افزود: تصمیماتی که اخذ می‌شود، چون برای آیندگان موثر خواهد باید با دقت بیشتری مطرح شوند، چه بسا در سال۱۳۳۱ تصمیمی گرفته شد که امروز به آن فخر می‌کنیم و ممکن است امروز تصمیماتی گرفته شود که آیندگان ما را شماتت کنند. امروز مردم با مشکلات زیادی مواجه‌ هستند و کانون وکلا در کنار مردم بوده و توانسته، خدمات خوبی به محرومان ارائه دهد.

وی همچنین با اشاره به شرایط فعلی نظام بین‌الملل گفت: در وضعیت کنونی جهان وکلا باید موضع‌گیری کنند؛ به عنوان مثال با فجایعی که در غزه اتفاق افتاده و انسان‌های بیگناهی که به خاک و خون کشیده شده‌اند، سکوت دولت‌هایی که مدعی حقوق بشر هستند، نشان می‌دهد که نباید بی‌تفاوت باشیم.

رئیس کانون وکلای دادگستری قزوین با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس در دوره قبل به لحاظ وضع قوانین و تحقیق و تفحص در کانون وکلا آسیب‌های زیادی به جامعه وکلا زد و می‌بایست با حضور و انتخاب افراد اصلح، به نوشتن قوانینی از این دست خاتمه داده و مجلسی داشته باشیم‌ که قوانین مترقی بنویسد. امروز با یک صدا استقلال نهاد وکالت را فریاد می‌زنیم تا بتوانیم با اتحاد و همبستگی و همدلی از این روزها عبور کنیم.

حقوقدانان پرچمدار آزادی‌های بشری، اساسی و انسانی هستند

در ادامه این مراسم دکتر علی نجفی‌توانا، رئیس اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز، نهاد وکالت را  ثمره فعالیت‌های زندگی بشر در طول تاریخ  دانست و گفت: این نهاد مدنی ثمره صدای آزادی بوده است؛ لذا حقوق‌دانان، پرچمدار آزادی‌های بشری، اساسی و انسانی هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از مستبدان، سعی در خاموش کردن این صدا داشتند اما به دلیل حقانیت این صدا و اعتباربخشی به حکومت در جوامع بین‌المللی و داخلی، موفق نشده‌اند. ما زمانی مستقل شدیم که توانستیم، صدای آزادی‌خواهی را در خفا و پنهان بلند کنیم تا افراد صدای ما را نجوا و منتشر کنند و همین باعث شد حکومت پهلوی آرام آرام تن به استقلال نهاد وکالت بدهد.

نجفی توانا افزود: در ۴۵ سال، این افتخار را داشتم به عنوان وکیل به جامعه خدمت کنم. کتابخانه کانون، ابزارها و… را که بر اساس تفکر عاقلانه، در اختیار کانون بود، از ساختمان دادگستری، بیرون ریختند اما بعدها متوجه شدند بدون نهاد وکالت، عدالت قضایی و اجتماعی وجود ندارد و بعد از  چند مدیر انتصابی  در سال ۱۳۷۶ استقلال نیم‌بند ما را پذیرفتند. استقلال وکیل دادگستری به معنای جدا عمل کردن از حکومت نیست، این نهاد، خودانتظام است و حتی دستمزد وکلای تسخیری، بارها پرداخت نشد. خودمان ساختمان ساختیم، کارمند استخدام کردیم و با گرفتن حق عضویت این کانون را سرپا نگه داشتیم، چرا به ما افتخار نمی‌کنید؟

این حقوقدان و وکیل دادگستری با بیان اینکه نهاد وکالت پیشانی حقوق‌بشر است، تصریح کرد: اگر افراط و تفریط مدیران باعث مشکل شده به اسم وکلا ننویسید. متاسفانه نهاد وکالت مورد هجمه رسانه‌های مختلف قرار گرفته و باعث شده جامعه به وکیل بدبین باشد. استقلال، یعنی خودگردانی و خود انتظامی با نظارت حکومت، اما حاکمیتی که بدون تدبیر در نهاد وکالت دخالت کند، مجبور به دادن هزینه است. استقلال نهاد وکالت نه تنها به نفع مردم، بلکه به نفع خود حاکمیت است. عده‌ای کمر بستند که این نهاد مدنی را با محدود کردن مواجه کنند و باید دانست که این طیف بر سر شاخه نشسته‌اند و بُن می‌بُرند.

رئیس اسبق کانون وکلای دادگستری مرکز در ادامه گفت: استقلال نهاد وکالت موجب اطمینان مردم است. عقلای قوم می‌پذیرند که استقلال کانون وکلا به نفع مردم است. تمام نهادهای حاکمیتی بر ما نظارت دارند، نباید در کار وکلا دخالت شود اما نظارت بر عملکردشان صحیح است. وکیل از دادگاه انتظامی می‌ترسد اما از نیروی انتظامی نه، چون وکلا سالم‌ترین افراد هستند. باید از جایی تفحص کنید که بیت‌المال را می‌برند. یادمان باشد حتی کسانی که دولتی هستند در منصب وکالت وارد می‌شوند مستقل عمل می‌کنند. ما قسم خورده‌ایم سیاسی نباشیم و سرمایه اجتماعی را وسیله قدرت قرار ندهیم و این امانت را باید حفظ کرد. اختلاف امروز ما بر سر دامنه استقلال است و این را  باید با قلم و بیان با مسئولان مطرح کنید که ما بدون استقلال نمی‌توانیم دفاع مستقلانه داشته باشیم. وکیلی که مستقل نباشد وکالتش معنا ندارد. ما آمادگی گفتمان منطقی داریم چون باید در چارچوب قانونی که حاکمیت می‌نویسد، دفاع کنیم.

نجفی‌توانا در پایان عنوان کرد: هم در قانون جذب سرمایه خارجی، هم در عدالت قضایی و اجتماعی یک وکیل، باید مستقل باشد تا عصاره قانون را در لسانش جاری کند. امروز در کشورهای جهان، استقلال وکیل به رسمیت شناخته شده است.  وکیل دادگستری جزو اقشار سالم جامعه است و به عنوان یک حقوقدان و جرم شناس می‌پرسم کدام وکیل جاسوس بود؟ این وکلا هم که دستگیر شدند به دنبال آرمان‌خواهی بودند. قانون که تصویب شد باید از آن اطاعت کرد، تا زمانی که با قلم نافذ، ناکارآمدی آن را بگوییم تا نقض شود. البته با گفتمان منطقی، بدون افراط و تفریط. در آخر باید بگویم که خیل عظیم وکلا تنها و غریب نیستند و باید در چارچوب قانون با تعامل و تعاون حرف خودمان را به گوش برسانیم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=43507
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 145 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما