• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
9
در جلسه کارگروه حقوق بشر اسکودا مطرح شد:

وکیل باید در روند ایفای وظایف حرفه‌ای مورد حمایت قوه قضائیه باشد

  • کد خبر : 38083
  • ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
وکیل باید در روند ایفای وظایف حرفه‌ای مورد حمایت قوه قضائیه باشد

نشست کارگروه حقوق بشر اسکودا با عنوان «امنیت قضایی و دادرسی منصفانه» با حضور دکتر کوشا رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران و وکلای فعال در زمینه پرونده‌های وقایع اعتراضی اخیر و شماری از خانواده‌های وکلای بازداشتی تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، در این نشست با اشاره به مسئولیت انسانی و وجدانی وکلا برای خدمت به مردم، موضوع تسهیل دسترسی مردم به خدمات وکالتی و ارزان بودن این خدمات و نیز توجه وکلا به حقوق انسانی و حمایت از آزادی های بنیادین و حقوق بشر مورد اشاره قرار گرفت و بر این نکته تاکید شد که وکلا به مقوله مسئولیت اجتماعی، اهتمام بیشتری داشته باشند.

نقش‌آفرینی برای ارتقای عدالت قضایی، آسیب‌شناسی روند دادرسی وقایع اعتراضی اخیر با نگاهی علمی و حرفه‌ای، ایجاد کمیته علمی تخصصی به منظور مباحثه پیرامون موضوعات مرتبط با عدالت قضایی و تاسیس کرسی‌های نظریه‌پردازی جهت تبیین ارکان جرایم علیه امنیت و به خصوص محاربه و بغی و گسترش خدمات معاضدتی برای حمایت از شهروندان متقاضی حمایت حقوقی از دیگر نکات مورد تاکید در این جلسه بود.

در ادامه، حاضران در نشست، درباره ضرورت کاهش عناوین مجرمانه منتهی به اعدام بحث و تبادل نظر کرده و عنوان کردند: مقنن باید زمینه‌های مجازات‌ سالب حیات را به حداقل ممکن کاهش داده و اصل تفسیر به نفع متهم و اصل حمایت از حقوق و آزادی‌های بنیادین در عمل تضمین اثربخش داشته باشد. همچنین ارکان مادی و قانونی بزه‌های امنیتی، نباید اجمال داشته باشد و مصادیق فعالیت تبلیغی و اخلال در نظم ذیل اصل ۹ قانون اساسی و با رعایت حق نقد و اعتراض مطرح شود. در خصوص مصادیق افساد فی الارض نیز باید کار جدی علمی صورت گیرد و گفتگوهای علمی پیرامون آن شکل بگیرد تا این عناوین باعث تضییع حقوق شهروندان و به خصوص تعدی به قلمرو حقوق اساسی نظیر اعتراض‌های مدنی و آزادی‌های شهروندان نشده و حق بر امنیت انسانی و قضایی در اولویت دادرسی باشد و تفسیر خلاف حقوق اساسی از آن نشود.

در این نشست همچنین با اشاره به اصل استقلال و بی‌طرفی مرجع قضایی، بر ضرورت اجتناب از پیش‌داوری‌های قضایی تاکید و اعلام شد که قضات محاکم باید به دفاعیات وکلا در جهت استحکام و اتقان رسیدگی‌ها توجه کرده و اجازه ندهند حضور وکیل صوری قلمداد شود.

همچنین حاضران با اشاره به اینکه گزارش ضابطین مطابق ماده ۳۶ قانون آیین دادرسی کیفری زمانی معتبر است که برخلاف اوضاع و احوال و قرائن مسلم نباشد و بر اساس ضوابط قانونی تهیه شود، از رویه برخی محاکم در باب حضور وکیل مستقل و منتخب متهمین انتقاد و بر ضرورت رفع موانع حضور اثربخش وکلا تاکید نمودند.

اهتمام وکلا به خدمت‌رسانی به مردم و مراجعین، تسهیل دسترسی به وکیل و مراعات وضعیت اضطراری موکلین و شفافیت مالی و رعایت الزامات مالیاتی و تقید به موازین حرفه‌ای به خصوص گره‌گشایی از مشکلات حقوقی موکلین از دیگر مواردی مورد بحث در این نشست بود.

ایجاد اطمینان خاطر به شهروندان در مراجعه به وکلای دادگستری و تاکید بر اینکه در پرونده‌های امنیتی نباید وکیل در معرض خطر یا تهدید قرار گیرد و قوه قضاییه باید از وکلا در راستای ایفای وظایف حرفه‌ای به خصوص در پرونده‌های امنیتی حمایت کند از جمله دغدغه‌هایی بود که در این جلسه به آن اشاره و بر این مسئله تاکید شد که قضات محاکم باید ایفای وظایف حرفه‌ای وکلا را تسهیل و تضمین کنند و حکومت قانون در وضعیت خاص به خصوص در محاکم رسیدگی کننده به جرایم امنیتی استقرار یابد.

توجه به جهات قانونی بازداشت موقت و منع مطلق هرگونه بازداشت به قصد کسب دلیل و جلوگیری از بازداشت‌های بی‌رویه یا بازداشت جهت تحصیل دلایل بدون اینکه دلایل قبل از بازداشت وجود داشته باشد از جمله دیگر دغدغه‌هایی بود که وکلای دادگستری در این جلسه بر آن تاکید کردند.

همچنین در این جلسه درباره مکاتبات پیرامون آزادی وکلای بازداشتی و ارائه گزارش به رئیس قوه قضائیه گفتگو شد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.7]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=38083
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 645 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما