• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2
دکتر کوشا در مراسم گرامیداشت هفتادویکمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری در همدان:

وکیل کاسب نیست، بلکه مدافع حقوق مردم است

  • کد خبر : 43459
  • ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
وکیل کاسب نیست، بلکه مدافع حقوق مردم است
رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با تاکید بر اینکه استقلال وکیل به معنای تقابل نیست، گفت: استقلال به معنای آن است که ما هیچ‌گاه ‌نمی‌توانیم در فرآیند قضایی، وکیل را از حاکمیت بدانیم. وکیل باید آزاد بوده و نگران ابطال پروانه خود نباشد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری استان همدان، دکتر جعفر کوشا در مراسم گرامیداشت هفتاد و یکمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری در همدان، ابتکار هیات مدیره کانون همدان در دعوت از اعضای هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری ترکیه را کم‌نظیر توصیف کرد و در ادامه با اشاره به لزوم افزایش تعاملات کانون‌های وکلا، تصریح کرد: موضوع وکالت، دفاع از حق و اجرای عدالت است. حق و عدالت دو مفهوم فلسفی هستند که همه انسان‌ها در این زمینه توافق نظر دارند. ما وقتی منصب وکالت را پذیرفتیم، هدفمان این است که در اجرای عدالت کوشش کنیم.

وی ادامه داد: مشاغل کمی هستند که سوگند یاد می‌کنند و ما عهد می‌بندیم که در راستای حق و عدالت حرکت کنیم. ما به عنوان وکیل در فصل حقوق ملت در قانون اساسی قرار گرفته‎‌ایم و این یعنی ما در کنار ملت هستیم، اما همین مجلس شورای اسلامی که عملکرد خوبی نداشت، ما را در بخش اقتصادی قانون تسهیل قرار داد.

رئیس اسکودا خاطرنشان کرد: رویکرد هر سازمانی نشان دهنده عقیده آن است. ما جامعه وکلا کاسب نیستم بلکه مدافع حقوق مردم هستیم.

دکتر کوشا با بیان اینکه حق حکومت برای مردم است، اظهار کرد: در حال حاضر حکومت‌ها اختیارات مردم را محدود می‌کنند. حکومت‌ها باید حقوق مردم را رعایت کنند و حق ندارند هر قانونی را تصویب کنند. حاکمیت باید بداند برگرفته از آرای مردم است، بنابراین قوانینی که وضع می‌کند باید منطبق بر استاندارد‌های بین‌المللی باشد.

عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه وکیل نباید وابسته به سیستم قضا باشد، تاکید کرد: البته استقلال به معنای تقابل نیست؛ استقلال یعنی اینکه ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم در فرآیند قضایی، وکیل را از حاکمیت بدانیم. وکیل باید آزاد بوده و نگران ابطال پروانه خود نباشد.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با اشاره به طرح تحقیق و تفحص از کانون‌های وکلا، اظهار کرد: تحقیق و تفحص از کانون‌ها علی‌رغم اینکه کانون فاقد بودجه دولتی است، مشکلی ندارد، اما آیا تحقیق و تفحص از مشکلات مهم‌تری نظیر واردات دارو که در جامعه وجود دارد، انجام شده است؟

عده‌ای در تلاش برای ایجاد نفاق میان دستگاه قضا و کانون وکلا هستند

دکتر مهدی غلامی جلال، رئیس کانون وکلای استان همدان نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: عده‌ای در تلاش هستند تا بین دستگاه قضا و کانون وکلا نفاق ایجاد کنند، اما رئیس قوه قضائیه اخیرا تاکید هوشمندانه‌ای نسبت به روز استقلال کانون وکلا داشتند.

وی ضمن تأکید بر اینکه نقش نهاد‌های مستقل در عرصه بین‌المللی بی همتاست، مطرح کرد: به عنوان مثال یکی از دستاورد‌های سفر هیات کانون وکلای ترکیه به ایران این است که کمیسیون روابط بین‌المللی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای ایران و ترکیه برنامه‌ها و اقدامات طرح شکایت علیه عاملین این کشتار را در دستور کار دارد.

دکتر غلامی‌جلال با اشاره به دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدوارم در انتخابات پیش‌رو افرادی انتخاب شوند که نسبت به اهمیت کانون وکلا در عرصه بین‌المللی واقف باشند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان همدان خاطرنشان کرد: وکلای جوان فعالیت صنفی را فراموش نکنند، چون انزوای وکلا باعث انزوای کانون وکلا می‌شود.

استقلال وکیل، لطف و امتیاز نیست بلکه لازمه حفظ حقوق شهروندان است

ارینچ ساکان، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ترکیه نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه وکالت از یونان قدیم ادامه داشته و مردمان ترکیه و ایران دو مدنیت کهن و سنتی دارند، یکی از عناصر مهم امر وکالت را استقلال وکیل توصیف کرد و گفت: ما به دنبال ناهنجاری مدنی نیستیم و فقط می‌خواهیم عدالت محقق شود.

ساکان ادامه داد: اگر وکیل مستقل نباشد، نظام قضایی نیز مستقل نیست و نمی‌توانیم از حقوق مردم و ملت صحبت کنیم. استقلال وکیل، لطف و امتیاز نیست بلکه لازمه حفظ حقوق شهروندان است.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ترکیه با اشاره به ردای نمادین وکالت در ترکیه، توضیح داد: رنگ سبز برای دعاوی حقوقی، رنگ قرمز برای دعاوی کیفری، رنگ سیاه نماد بی‌طرفی و برگرفته از نابینایی مجسمه عدالت است. ردای ما دکمه ندارد، چون ما وابسته به جایی نیستیم، از طرفی ردای ما جیب هم ندارد، چون شغل ما را نمی‌توان با پول ارزیابی کرد.

ساکان در پایان ضمن محکومیت اقدامات اسرائیل در غزه، مطرح کرد: ما اقدامات اسرائیل را موشکافانه بررسی کرده و نسل کشی آن‌ها را در دیوان بین‌المللی دادگستری نیز ثبت کرده‌ایم.

در پایان این مراسم، کانون وکلای دادگستری همدان و ترکیه ردای مخصوص وکالت دو کشور را به یکدیگر هدیه دادند.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=43459
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران
  • 212 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما