• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
12

پورمختار: لایحه جامع وکالت باید مجددا بررسی شود

  • کد خبر : 4717
  • ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶

    رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت که لایحه جامع وکالت به هیچ وجه جامع نیست.   به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پورمختار در همایش نقد و بررسی پیش‌نویس لایحه جامع وکالت گفت: نهاد وکالت و فلسفه انتخاب وکیل، ناظر بر اجرای عدالت و احقاق حق است و لازمه […]

 

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت که لایحه جامع وکالت به هیچ وجه جامع نیست.

 

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پورمختار در همایش نقد و بررسی پیش‌نویس لایحه جامع وکالت گفت: نهاد وکالت و فلسفه انتخاب وکیل، ناظر بر اجرای عدالت و احقاق حق است و لازمه انجام این ماموریت بزرگ دانستن امنیت روانی و عدم نگرانی از دفاع همه جانبه از حقوق موکل از سوی وکلا در نزد مقامات قضایی و شبه قضایی است و لازم است که وکیل استقلال واقعی را داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه هر نوع وابستگی به هر دستگاه، وکیل دادگستری را از استقلال خارج می‌کند، گفت: حتی اگر این میزان وابستگی اندک باشد، باز هم به نگرانی وکلا خواهد انجامید و آنها نمی‌توانند به درستی از موکل خود دفاع کنند.

 

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بررسی لایحه اجمالی وکالت که عنوان شده لایح جامع وکالت است، از نظر بنده به هیچ عنوان جامع نیست و لازم است که با تدبیر وکلا به جامعیت تبدیل شود.

 

پورمختار معتقد است که لایحه وکالت و تغییراتی که در دولت نسبت به آن ایجاد شده خوب نیست و نگاه بدبینانه و سختگیرانه‌ای نسبت به نهاد وکالت اعمال شده است.

 

وی ادامه داد: جرم‌انگاری‌هایی که در لایحه وکالت صورت گرفته و این موضوع که حق وکالت وکلا را در حد تحصیل مال نامشروع و اختلاس عنوان کرده، نشان‌دهنده نگاه نامطلوب به نهاد وکالت است.

 

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نهاد وکالت، نهادی کاملا غیردولتی است، ادامه داد: از همان ابتدای ورود به این حرفه، با استعلاماتی که صورت می‌گیرد، نظارت‌هایی وجود دارد و به طور کلی نهاد وکالت و قاطبه وکلا از وابستگان به نظام ایران هستند و ما به هیچ وجه نباید نگران تخلف بعضی از افراد باشیم.

 

پورمختار با اشاره به لایحه جامع وکالت و با بیان اینکه باید این لایحه از نو مجددا بررسی شود، گفت: باید اصلاحات اساسی در این لایحه صورت گیرد تا نگرانی‌های جامع وکالت رفع شود.

 

وی با بیان اینکه کانون‌های وکلا از فرهیختگان کشور هستند، گفت: نقش این کانون‌ها در فرآیند قانونگذاری بسیار ضعیف است و ان‌شاءالله کانون‌های وکلا نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشند، زیرا اثر آن در کاهش آسیب‌هایی که نهاد وکالت با آن روبه‌رو است، موثر است.

 

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کانون‌های وکلا نباید به عرصه‌های سیاسی وارد شوند و باید ورود آنها به عرصه‌های سیاسی همانند قضات باشد.

 

پورمختار در پایان یادآور شد: کانون وکلا باید استقلال خود را حفظ کند و از وابستگی به دستگاه‌های دیگر دور بماند.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=4717
  • 1405 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای پورمختار: لایحه جامع وکالت باید مجددا بررسی شود بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما