• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

اخبار ویژه

دکتر فرهودی‌نیا: صبوری همراه با مطالبه‌گری و مذاکره، بهترین شیوه‌های معقول برای برون‌رفت از وضعیت نامطلوب نهاد وکالت است صورتجلسه شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانون‌‌های وکلای دادگستری ایران – شنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶ دکتر علی خواجویی‌راد: تشکیل یک حزب غیرسیاسی و تخصصی برای اصلاح شیوه تقنین می‌تواند از مهم‌ترین اقدامات نهاد وکالت در سال ۱۴۰۳ باشد قانون تسهیل، هم به نهاد وکالت و هم به حقوق مردم آسیب وارد کرده است متاسفانه برخی اسکودا را ضعیف می‌خواهند/ امیدوارم سال آینده سال همدلی و وحدت در نهاد وکالت باشد دکتر باقر شاملو: تا زمانی که رویکرد‌های تقنینی درباره نهاد وکالت اصلاح نشود، غلبه بر مشکلات سخت خواهد بود کانون‌های وکلا در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی ارتباط خود را با جامعه ترمیم و تقویت کنند انتشار اصلاحیه ماده ۵۴ آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلا/ جامعه وکلا و کانون‌ها ظرف ۳ روز پیشنهادات خود را ارسال کنند

29
در سفر استانی به کانون وکلای استان اصفهان

پیشنهاد دارم به زودی وکلا با شنل وکالت وارد محاکم شوند

  • کد خبر : 33675
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶
پیشنهاد دارم به زودی وکلا با شنل وکالت وارد محاکم شوند
دکتر جعفر کوشا در سفر استانی به کانون وکلای دادگستری استان اصفهان در مراسم تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای این استان شرکت کرد.

ریاست اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران، دکتر جعفر کوشا در چهل و چهارمین آیین تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای  اصفهان، اظهار داشت: اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری در سال ۱۳۸۲ تشکیل و تاکنون با حمایت همه دوستان و همکاران به کار خود ادامه داده است. اتحادیه مطابق با ماده ۳ اساسنامه خود وظایفی دارد که بسیار دشوار است و نیاز به همکاری همه شما عزیزان داریم، لذا از همه شما وکلا و کارآموزانی که به زودی سوگند یاد میکنید، دعوت به همکاری با اتحادیه می کنم، چراکه ما امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند اتحاد و همدلی هستیم تا با ناملایمات روبرو شویم. البته این ناملایمات تا حدی طبیعی است، زیرا طبع و ماهیت وکالت اقتضا می کند که همواره دچار مشکلاتی باشد. دفاع از حقوق مردم و موکل همواره مشکل بوده زیرا حاکمیت بطور مطلق کلمه دوست ندارد وکلا مستقل و آزادانه دفاع کنند و در تمام دنیا همینگونه است‌. شغل وکالت بسیار سخت و در عین حال پرافتخار است. اتحادیه سراسری تلاش دارد تا هماهنگی بین وکلا ایجاد کند؛ در منش، در روش، در آموزش و در پیشبرد اهداف و این میسور نخواهد بود مگر با کمک دوستان. امروز در اتحادیه سیاستی داریم که طبق آن سعی کردیم با قوه قضائیه، مقننه و دولت همکاری و هماهنگی لازم را داشته باشیم و درموقعیت های خاص حضور پیدا کنیم.

دکتر کوشا در ادامه سخنان خود عنوان نمود: ما برای شغل وکالت به عنوان یکی از مشاغل مهم در هنگام ورود سوگند یاد می کنیم که این سوگند، سوگند عهدی است و نه قضایی. سوگند عهدی به این معنی است که من در شروع به کار عهد می بندم تا مسائلی را رعایت کنم و این سئوال مطرح است چرا باید سوگند یاد کنیم؟ 
به دوستان ما در مجلس شورای اسلامی که گاهی موضوع را خلط کردند و ما را با کسب و کار مقایسه می کنند، باید گفت کدام کاسب در زمان حضور در محل کسب خود سوگند یاد می کند؟ چرا با شرافت وکالت بازی می کنید؟ چرا آنچه را دنیا می پذیرد شما با آن بازی می کنید؟! مسلما وجدان کاری در همه مشاغل وجود دارد و وجدان انسانها باید بیدار و آگاه باشد، اما در وکالت مردم راز خود را به وکیل می گویند، یا در قضاوت پرونده در اختیار قاضی است، نماینده در مجلس می خواهد قانونگذاری کند، یا رئیس جمهور از تمامیت مردم دفاع می کند و لازمه همه اینها سوگند است. این موجی که ایجاد کرده اند بیشتر جاهلانه است تا مغرضانه. اینها از ماهیت کار وکالت و قضاوت آگاه نیستند. دادسرا و دادگاه را نمی شناسند که سخن از کسب و کار می رانند.

ریاست اسکودا سخنان خود را چنین ادامه داد: اگر مسئولین ما، آنها که تصمیم ساز هستند در مورد مسئله وکالت برخلاف آنچه که سیره عقلا می گوید و برخلاف آنچه خرد جمعی می پذیرد، تصمیمی بگیرند ما به عنوان وکیل و نهاد وکالت نمی پذیریم. البته که روسای محترم سه قوه به استقلال کانون وکلا اعتقاد دارند. این جریانی که ایجاد شده و می خواهد به هرکسی بدون حد و مرز و بدون رعایت مصلحت، پروانه بدهیم، نهایتا منجر به ظلم به مردم خواهد شد و مسلم بدانید قوه قضائیه هم زیر بار نخواهد رفت.

دکتر کوشا در پایان سخنان خود ضمن تبریک به کارآموزانی که به شغل شریف وکالت وارد می شوند، توصیه هایی حرفه ای و اخلاقی را بیان نمود: اول اینکه کارآموزان محترم، خود را از نظر علمی به روز کنید. ما امروز نیاز به وکیل متخصص داریم. زبان انگلیسی خود را قوی کنید. تسلط بر کامپیوتر داشته باشید. مقالات روز را بخوانید. در پرونده هایی که قبول وکالت می کنید، حتما مشورت کنید، همانند قضات که جلساتی برای شور و مشورت دارند. هرگز از مشورت کردن نگرانی نداشته باشید. مسئله بعد شجاعت است. شجاع باشید؛ به این معنا که در مقاطع خاص باید دفاعی جانانه داشته باشید، چون شما متکای موکل خود هستید. مسئله بعدی اینکه نظامات را رعایت کنید. شئونات را رعایت کنید. در جلسه دادگاه به همکار خود احترام بگذارید. آداب وکالت و ادب وکیل باید سرلوحه برنامه همه ما باشد. بنده حتی پیشنهاد دارم به زودی وکلا با شنل وکالت وارد محاکم شوند تا هم احترامشان حفظ شود و هم مشخص باشد که وکیل هستند. طرح کانون وکلای دادگستری اصفهان در رابطه با تریبون وکیل بسیار خوب است، اما دقت داشته باشید حرمتها را باید از خودمان شروع کنیم، حقوق بشر را از خود باید شروع کرد. و اما نکته آخر آنکه شما جوان هستید، مراقب باشید فریب موسسات حقوقی غیرمجاز را نخورید. بسیاری از آنها وکلای جوان را استثمار می کنند و اساسا آنها هستند که جریان کسب و کار را راه انداخته اند؛ با نفوذی که دارند پرونده ها را می گیرند و چون وکیل نیستند و خود نمی توانند در دادگاه به امر دفاع بپردازند با پرداخت حق الوکاله ای بسیار ناچیز به وکلای جوان از آنها سواستفاده می کنند. البته که ما هم با طرح اجباری کردن وکالت در مجلس شورای اسلامی سعی می کنیم این مشکلات را برطرف کنیم. مردم باید فرهنگ وکالت را یاد بگیرند، یعنی قبل از هر اقدام حقوقی از شما کمک بگیرند. ما به عنوان کسی که در اتحادیه مسئولیت داریم دغدغه مان این است که حامی شما باشیم و این را یکی از وظایف خود می دانیم؛ همچنان که در قتل همکار عزیزمان پریوش ظفری پیگیریهای لازم را انجام دادیم.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 10 میانگین: 3.9]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=33675
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 1540 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما