• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
9

پیش‌نویس دستورالعمل نقل‌وانتقال کانون وکلای دادگستری منتشر شد

  • کد خبر : 42490
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲
پیش‌نویس دستورالعمل نقل‌وانتقال کانون وکلای دادگستری منتشر شد
پیش‌نویس دستورالعمل نقل‌وانتقال کانون وکلای دادگستری پس از بحث و بررسی در جلسات کارگروهی که برای این منظور تشکیل شده بود، تهیه و به کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور ارسال شد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا، این پیش‌نویس پس از تصویب در کارگروه تدوین دستورالعمل نقل‌وانتقال کانون وکلای دادگستری جهت اظهارنظر برای کانون‌های وکلای سراسر کشور ارسال و مقرر شده است تا کانون‌ها ظرف مدت یک هفته نقطه نظرات خود را درباره این پیش‌نویس به اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) ارسال کنند.

اعضای کارگروه تدوین پیش‌نویس دستورالعمل نقل‌وانتقال کانون وکلای دادگستری متشکل از نفرات زیر است:

اعضای کارگروه: دکتر حسین عسکری‌راد (مرکز)، حسین طالع (مرکز)، احمد صالحی (مرکزی)، شهرام محقق‌دولت‌آبادی (اصفهان) و فریبرز انسانی‌مهر (کرمانشاه)

مسئول کارگروه: دکتر محمود حبیبی

 

متن کامل پیش‌نویس دستورالعمل نقل‌وانتقال کانون وکلای دادگستری به این شرح است:

«به‌منظور هماهنگی و ایجاد رویۀ یک‌سان در تغییر محل اشتغال وکلای دادگستری و محل کارآموزی کارآموزان وکالت دادگستری با استفاده از اختیارات حاصل از مواد ۲ و ۶ لایحۀ استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ و مادۀ ۱۶۱ آیین‌نامۀ اجرایی لایحۀ استقلال کانون وکلای دادگستری اصلاحی ۱۴۰۲، تغییر محل اشتغال وکلای دادگستری و کارآموزان وکالت بر اساس ضوابط زیر و پس از طرح در کمیسیون نقل‌وانتقال و تأیید انطباق شرایط متقاضی با مقررات این دستورالعمل و با تصویب نهایی هیئت‌مدیرۀ کانون انجام خواهد شد.

مادۀ ۱٫ وکلای دادگستری در شهر محل اشتغال خود که توسط کانون متبوع تعیین می‌شود، دفتر وکالت دایر نموده و از تأسیس دفتر یا شعبه در سایر حوزه‌های قضایی ممنوع می‌باشند.

 

مادۀ ۲٫ در هر کانون «کمیسیون نقل‌وانتقال» توسط هیئت‌مدیره تشکیل و درخواست‌های نقل‌وانتقال و تغییر محل اشتغال وکلا و کارآموزان را بررسی و پیشنهاد خود را در هر مورد به هیئت‌مدیره اعلام می‌نماید.

تبصره: اعضای این کمیسیون متشکل از سه نفر از وکلا، توسط هیئت‌مدیره از میان اعضای این هیئت و در صورت لزوم خارج از هیئت‌مدیره انتخاب می‌شوند.

 

مادۀ ۳٫ جلسۀ کمیسیون هر پانزده روز یک بار برگزار می‌شود. در صورت ضرورت، بنا به تشخیص کمیسیون و یا تصویب هیئت‌مدیره تعداد جلسات افزایش می‌یابد. رسمیت جلسات منوط به حضور اکثریت اعضا بوده و تصمیمات با رأی اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر است.

 

مادۀ ۴٫ کمیسیون دارای یک دبیر خواهد بود که توسط هیئت‌مدیره انتخاب و مسئولیت دعوت از متقاضیان، ادارۀ جلسه، رعایت نوبت رسیدگی، نگه‌داری سوابق، تنظیم صورت‌جلسه، گزارش وضعیت هر درخواست و ارائۀ آن به هیئت‌مدیره با وی می‌باشد.

 

مادۀ ۵٫ شرط پذیرش درخواست انتقال وجود و احراز شرایط زیر و موکول به تصویب هیئت‌مدیره است:

بند ۱. اشتغال در محل مورد تقاضا با مانع قانونی مواجه نباشد.

بند ۲. وجود ظرفیت در شهر مورد درخواست (مقصد) و حضور وکلا به تعداد لازم در محل اشتغال (مبدأ).

بند ۳. دایربودن دفتر وکالت در شهر محل اشتغال (مبدأ) و تمرکز فعالیت وکالتی مؤثر در محل مزبور.

تبصره: فعالیت وکالتی مؤثر بر اساس تعداد پروانه‌های مطروحه در محل اشتغال و گواهی از مراجع مربوط در خصوص انجام وکالت‌های معاضدتی و تسخیری، از سوی کمیسیون احراز می‌شود. کمیسیون مجاز به استعلام و مطالبۀ لیست پرونده‌های وکالتی وکیل یا کارآموز، بر اساس اطلاعات مندرج در درگاه خدمات قضایی است.

بند ۴. حداقل سابقۀ موردنیاز برای طرح درخواست انتقال دائم وکلا به شرح ذیل است:

بخش آ. از شهرهای هر استان به مرکز استان سه سال.

بخش ب. از سایر استان‌ها به کانون مرکز، غیر از شهر تهران سه سال و به شهر تهران چهار سال، درهرحال پذیرش درخواست موکول به تأیید کمیسیون و تصویب هیئت‌مدیره است.

تبصرۀ ۱: در صورت وجود سابقۀ انتقال قبلی، سپری‌شدن مدت‌های مندرج در بندهای فوق، از تاریخ آخرین انتقال ملاک خواهد بود.

تبصرۀ ۲: درخواست انتقال وکلا از تهران به سایر شهرها و از مراکز استان به شهرستان‌های همان استان و از کانون مرکز به سایر کانون‌ها نیازمند رعایت مدت‌های مزبور نیست.

بند ۵. نداشتن محکومیت انتظامی قطعی از درجۀ ۴ به بالا و نداشتن محکومیت انتظامی، به جهت تخلف موضوع مادۀ ۶ قانون کیفیت اخذ پروانۀ وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶.

تبصرۀ ۱: طرح پروندۀ شکایت انتظامی علیه متقاضی، مانع بررسی تقاضای انتقال نیست و در صورت صدور کیفرخواست، بررسی تقاضا منوط به صدور رأی قطعی خواهد بود.

تبصرۀ ۲: درصورتی‌که از پایان اجرای حکم قطعی محکومیت‌های درجۀ ۴، سه سال و درجۀ ۵، چهار سال و اجرای حکم محکومیت قطعی موضوع مادۀ ۶ قانون کیفیت اخذ پروانۀ وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶ برای دفعۀ اول، دو سال گذشته باشد، اثر محکومیت‌های فوق ازنظر این دستورالعمل منتفی است.

 

مادۀ ۶٫ محل اشتغال کارآموزان وکالت، محل اشتغال وکیل سرپرست ایشان است و در صورت تغییر محل کارآموزی، وکیل سرپرست باید از حوزۀ قضایی محل اشتغال جدید تعیین و معرفی گردد، مگر اینکه در آن حوزه، وکیل سرپرست واجد شرایط نباشد که بنا به پیشنهاد کمیسیون کارآموزی، هیئت‌مدیرۀ کانون، وکیل سرپرست را از نزدیک‌ترین شهر به محل کارآموزی یا از وکلای مرکز استان مربوط انتخاب و معرفی خواهد نمود.

 

مادۀ ۷٫ سایر موارد پذیرش درخواست انتقال به شرح ذیل است:

بند ۱. عضویت تمام‌وقت هیئت علمی دانشکده‌های حقوق یا گروه‌های حقوق دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ارائۀ حکم رسمی.

بند ۲. انتقال اعضای درجه‌یک خانواده شامل همسر، فرزندان و پدر و مادر به تقاضای مشترک آنان.

بند ۳. انتقال وکلایی که خود یا افراد تحت تکفل آنان، به تأیید پزشکی قانونی دارای بیماری صعب‌العلاج باشند و امکان معالجه در استان محل اشتغال نباشد، به‌صورت موقت و حداکثر به مدت دو سال که در صورت ادامۀ شرایط، قابل تمدید است.

بند ۴. انتقال وکلا یا کارآموزان پذیرفته‌شده در مقطع دکترای حقوق ازطریق شرکت در آزمون سراسری، به مدت پنج سال از تاریخ شروع به تحصیل منوط به ارائۀ گواهی اشتغال به تحصیل حضوری از دانشگاه یا مؤسسۀ آموزش عالی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

بند ۵. بانوان وکیل یا کارآموز وکالت که همسرشان در محلی غیر از محل اشتغال وکیل در استخدام رسمی وزارتخانه‌ها و یا مؤسسات و شرکت‌ها و نهادهای عمومی و دولتی با ارائۀ حکم کارگزینی.

تبصره: انتقال به محل اشتغال همسر (زوج)، برای همسرانی که در استخدام پیمانی یا مشمول قانون کار مصوب ۱۳۶۹ هستند با احراز پرداخت حق بیمه حداقل به مدت سه سال تا زمان درخواست و تعیین مدت انتقال به تشخیص کمیسیون و هیئت‌مدیره است.

 

مادۀ ۸٫ تغییر محل کارآموزی یا اشتغال یکی از زوجین با نکاح دائم که هر دو آنان وکیل یا کارآموز یا یکی از آنان وکیل و دیگری کارآموز باشد، حسب تقاضای هر دو به محل اشتغال دائم یکی از آنان مجاز است.

تبصرۀ ۱: انتقال به‌تبع همسر وکیل در صورتی قابل پذیرش است که همسرشان به‌موجب درخواست انتقال به آن محل منتقل نگردیده باشد و یا دو سال از تاریخ انتقال و با رعایت نوبت گذشته باشد و یا اینکه ازدواج آن‌ها مؤخر بر انتقال باشد.

تبصرۀ ۲: انتقال وکلا و کارآموزانی که به پدر با مادر و یا فرزند آنان وکیل دادگستری باشند، به محل اشتغال یکدیگر بلامانع است.

 

مادۀ ۹: برای موافقت با نقل‌وانتقال موضوع مادۀ ۷ موارد زیر در ارزیابی استحقاق وکیل مؤثر است:

بند ۱. داشتن حسن شهرت و عملکرد در مدت وکالت.

بند ۲. همکاری با ارگان‌ها و کمیسیون‌های کانون.

بند ۳. میزان سنوات اشتغال در شهرهای محروم.

بند ۴. داشتن مقالات علمی یا صنفی در مجلۀ کانون‌های وکلا و سایر مجلات تخصصی حقوقی.

بند ۵. داشتن تألیفات حقوقی.

بند ۶. شرکت مؤثر در سمینارهای تخصصی.

بند ۷. کمک‌های علمی، آموزشی، مادی یا معنوی برای توسعۀ کیفی یا کمی کانون.

بند ۸. فعالیت مؤثر در پذیرش و آموزش کارآموزان وکالت.

بند ۹. برگزیده‌شدن در جشنواره‌های علمی.

بند ۱۰. داشتن بیش از سه فرزند.

بند ۱۱. همکاری در قبول پرونده‌های معاضدتی و تسخیری.

 

مادۀ ۱۰٫ علاوه بر موارد مندرج در مادۀ ۷ درهرصورت پذیرش نقل‌وانتقال وکلا و کارآموزان باتوجه‌به شرایط این دستورالعمل منوط به رسیدگی و پذیرش آن در کمیسیون نقل‌وانتقال و هیئت‌مدیره خواهد بود.

 

مادۀ ۱۱٫ انتقال از مرکز هر استان به شهرهای تابع همان استان خارج‌ازنوبت در کمیسیون رسیدگی و سپس در هیئت‌مدیره مطرح می‌گردد.

 

مادۀ ۱۲٫ انتقال موقت نیز تابع شرایط انتقال دائم است. وکلایی که موقتاً به شهر یا کانونی دیگر منتقل شده‌اند باید بلافاصله بعد از اتمام دورۀ انتقالی به محل اشتغال دائم مراجعت و مراتب را به کانون‌های میزبان و اصلی اعلام دارند، والا متخلف محسوب می‌شوند.

تبصرۀ ۱: با رعایت ضوابط این دستورالعمل هرگونه نقل‌وانتقال موقت از کانون‌های دیگر و از شهرهای تابع به مرکز استان حداکثر دو دورۀ دوساله (جمعاً چهار سال) و از مرکز استان به شهرهای دیگر همان کانون و سایر کانون‌ها حداکثر شش سال در دوره‌های یک یا دوساله در کمیسیون و هیئت‌مدیره بررسی می‌گردد.

تبصرۀ ۲: مدت موارد انتقال موقت گذشته مشمول این مصوبه است.

 

مادۀ ۱۳٫ درصورتی‌که تقاضای انتقال از یک کانون به کانون دیگر و یا از مرکز استان به خارج از مرکز استان باشد و همچنین در مواردی که به تشخیص کمیسیون نقل‌وانتقال نیاز به رسیدگی فوری باشد از قبیل بیماری شخص متقاضی، رسیدگی به تقاضا به صورت خارج‌ازنوبت به عمل خواهد آمد.

 

مادۀ ۱۴٫ کمیسیون نقل‌وانتقال، هرگونه تحقیقی در خصوص استحقاق متقاضی را لازم بداند انجام و تصمیم و پیشنهاد خود را مستدلاً به هیئت‌مدیره ارائه می‌نماید.

تبصره: مخالفت با نقل‌وانتقال مانع از ثبت درخواست مجدد به انتقال به محل معرفی‌شده قبلی یا محل جدید نمی‌باشد.

 

مادۀ ۱۵٫ تصمیم هیئت‌مدیره مبنی بر رد یا قبول انتقال به متقاضی اعلام و در صورت موافقت با انتقال، وکیل مکلف است ظرف سه ماه دفتر وکالت خود را در محل جدید دایر و نشانی آن را به کانون اعلام نماید، والا موافقت با انتقال کأن‌لمیکن تلقی خواهد شد و چنانچه متقاضی برای انتقال عذر موجه داشته باشد، قبل از انقضای مدت سه‌ماهه موجبات تعذر خود را اعلام و هیئت‌مدیره می‌تواند تا دو ماه اعتبار آن را تمدید نماید.

 

مادۀ ۱۶٫ وکلای متقاضی انتقال از محل اشتغال به سایر شهرها یا مراکز استان‌ها باید به همراه مدارک مستدل، دال بر استحقاق خود، قبض واریزی مصوب هیئت‌مدیره را در دبیرخانۀ کانون ثبت نمایند و چنانچه انتقال به حوزۀ کانون دیگری باشد، علاوه بر مدارک استحقاق خود و موافقت کانون مقصد مبلغ مصوب هیئت‌مدیره را نیز به حساب کانون مقصد واریز و رسید آن را ضمیمه نمایند.

تبصره: این مبلغ برای هر کانون جهت یک نوبت بررسی و رسیدگی است و درهرصورت قابل استرداد نمی‌باشد.

 

مادۀ ۱۷٫ از تاریخ تصویب این دستورالعمل، هرگونه تغییر در محل اشتغال وکلا و کارآموزان، تابع ضوابط این دستورالعمل خواهد بود.

 

مادۀ ۱۸٫ این دستورالعمل شامل هجده ماده و سیزده تبصره است و در تاریخ …………………… به تصویب رئیس قوه قضاییه رسیده است.»

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 26 میانگین: 2.8]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=42490
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران
  • 5077 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما