• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 2 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
2
در آئین افتتاحیه دوره کارآموزی پذیرفته شدگان آزمون وکالت سال ۱۴۰۲ کانون وکلای اصفهان تاکید شد؛

کارآموزان با درستی، صداقت و امانتداری از جایگاه نهاد وکالت پاسداری می‌کنند

  • کد خبر : 43765
  • ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲
کارآموزان با درستی، صداقت و امانتداری از جایگاه نهاد وکالت پاسداری می‌کنند
آئین افتتاحیه دوره کارآموزی بیش از ۷۰۰ نفر از پذیرفته شدگان آزمون وکالت سال ۱۴۰۲ روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در تالار امیرکبیر دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) برگزار شد و پس از آن اولین کارگاه آموزشی کارآموزان ورودی ۱۴۰۲ با سخنرانی دکتر حسین ادیب، رئیس کانون اصفهان تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری استان اصهان، دکتر حسین ادیب، رئیس کانون اصفهان در این مراسم ضمن خوشامدگویی به کارآموزان و مهمانان حاضر در جلسه خطاب به کارآموزان گفت: از امروز و با شروع دوره کارآموزی شأن و جایگاه ویژه‌ای را به دست آورده‌اید. با توجه به اینکه آینده حرفه وکالت با شروع دوره کارآموزی ساخته خواهد شد، به همین دلیل رفتار و منش متفاوتی نیز از شما انتظار می‌رود. وقار و احترام باید در رفتار شما متجلی شود. نوع ارتباط با همکاران، دستگاه قضایی و کانون وکلا نشان می‌دهد که چقدر محکم و با صلابت می‌توانید آینده حرفه‌ای خود را بسازید. کارآموزان وکالت باید قدر جایگاهی که به دست آورده اند را بدانند و در راه اعتلای آن تلاش کنند.. پروانه کارآموزی ضمن آنکه یک امتیاز است یک امانت نیز هست.

با رفتار و نوع دفاع باید شأن وکالت را ارتقا دهیم و هرگز از مسیر احترام منحرف نشویم

ادیب افزود: حرفه وکالت خطیر و ارزشمند است، زیرا مردم برای حل مشکلات حقوقی خود به وکیل مراجعه و اعتماد می‌کنند. از امروز به چشم دانشجوی حقوق به شما نگاه نمی‌کنند. اگر کارآموز وکالت از همان روز‌های نخست به کار خود مسلط شود و بتواند با علم و آگاهی وکالت در پرونده‌های مختلف را بپذیرد و مشکلات مردم را حل کند هم از نظر وجهه اجتماعی و هم از نظر مالی رشد خواهد کرد و مورد وثوق مردم قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: کارآموزان وکالت باید بدانند که میراث‌داران انسان‌های شریفی هستند که برای نهاد وکالت زحمت کشیده‌اند و خون دل‌ها خورده اند. با درستی، راست‌گویی، امانتداری و با صداقت از این جایگاه پاسداری کنید. این نهاد کهنسال و مدنی به دلیل شأن و جایگاهی که در طول دهه‌ها به دست آورده است هم در داخل و هم در عرصه بین المللی دارای اعتبار است. اگر امروز در حفظ این جایگاه غفلت کنیم چیزی از نهاد وکالت باقی نخواهد ماند. همه ما با رفتار و نوع دفاع باید شأن وکالت را ارتقا دهیم و هرگز از مسیر احترام منحرف نشویم. همواره در محاکم به این نکته اذعان شده است که کاراموزان کانون وکلا از سطح علمی خوبی برخوردارند و این به دلیل تلاش و همت کارآموزان بوده است امروز نیز همین انتظار از شما وجود دارد.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان در ادامه تاکید کرد: به همت کمیسیون کارآموزی، از اساتید برجسته رشته حقوق و وکلای برجسته برای تدریس دعوت به عمل آمده و کارآموزان می‌توانند از علم و تجربه این اساتید به بهترین نحو استفاده لازم را ببرند و سطح علمی خود را ارتقاء بخشند. قطعا چنین فرصتی بسیار مغتنم است و کارآموزان بعد از پایان دوران کارآموزی به وضوح می‌توانند پیشرفت خود را احساس نمایند.

ادیب افزود: در این دوره کمیسیونی با عنوان «کمیسیون صدور پروانه» تشکیل شد تا حجم بالای پرونده‌های کاراموزان با دقت بررسی و ممیزی شود. این کمیسیون علاوه بر بررسی مدارک، کارآموزانی که در رشته‌های مختلف هنری، ورزشی و … استعداد و توانائی دارند را شناسایی و از حضور آن‌ها در برنامه‌های مختلف استفاده خواهد شد.

رعایت موازین شغلی و حرفه‌ای از عوامل ارتقای جایگاه وکالت است

دکتر محمد محمدی، معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان اصفهان نیز در این مراسم گفت: قرآن کریم در آیه ٢۵ سوره حدید هدف از ارسال قرآن کریم و فرستادن پیامبر اعظم را اجرای عدالت و احقاق حق در جامعه بیان می‌کند یعنی نمی‌گوید برای رفاه جامعه پیامبر خود را فرستادم هرچند به دنبال اجرای حق، این هدف نیز محقق می‌شود. اجرای حق در هر جامعه‌ای موجب پیشرفت و توسعه همان جامعه می‌شود. ملاک ارزیابی توسعه هر کشوری، بحث اجرای حق و عدالت و وضعیت دستگاه قضایی آن است.

وی افزود: اهمیت اجرای عدالت در آیات دیگری از قرآن و همچنین نهج البلاغه نیز آمده است. حضرت علی در نهج البلاغه می‌فرمایند: اجرای عدالت موجب بقای جامعه است و عدم اجرای آن، موجب فنای آن است. اصل ١۵۶ قانون اساسی نیز یکی از وظایف اصلی قوه قضاییه را اجرای حق و گسترش آزادی‌های مشروع بیان می‌کند و در اصول و قوانین دیگر نیز اجرای حق و تحقق آن به عهده دستگاه قضایی گذاشته شده است.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان اصفهان افزود: وکیل یعنی احقاق حق و کمک کننده به اجرای حق، وکیل یعنی کمک کننده به دستگاه قضایی، وکیل یعنی ایجاد احساس امنیت در جامعه. مهم است که از ابتدای کارآموزی جایگاه خود را بدانید. یکی از مسائل مهم که باید مدنظر داشته باشید، رعایت شأن وکالت است. پیشکسوتان شما خون دل‌ها خوردند که جایگاه وکالت را به موقعیت فعلی برسانند و شما نیز باید در ارتقا جایگاه وکالت تلاش نمایید. از امروز که کارآموزی شما شروع می‌شود شخصیت حرفه‌ای شما نیز شکل می‌گیرد.

محمدی افزود: با ورود شما به ساختمان‌های دادگستری، رفتار شما مورد نظارت خواهد بود. نکته دیگر، جایگاه وکیل و وکالت است. ما اگر بخواهیم خود را ارزیابی کنیم که چقدر مقبولیت داریم باید به نظرات مردم رجوع کنیم. اگر امروز وکیل شدیم، باید ببینیم مردم چقدر از ما رضایت دارند. از امروز باید به عنوان عضوی از جامعه وکالت تلاش کنیم که این مقبولیت توسعه پیدا کند و ضعف‌ها را بهبود ببخشیم. بحث رعایت موازین شغلی و حرفه‌ای از عوامل ارتقای جایگاه وکالت است. گاهی بی مهری‌هایی هست، این بی مهری‌ها فقط مخصوص وکالت نیست. در شعب ما قضات با پرونده‌های متعدد درگیر هستند پس این‌ها را به خود بقبولانید که ما مشکلاتی در مورد فضای فیزیکی و از حیث ورودی به دستگاه قضایی داریم. شرایطی هست که شاید کسی تصور نماید ناخواسته مورد بی مهری قرار گیرد، ولی این به لحاظ وضعیتی است که دادگستری‌های استان دارند. شاید ما هم تصور کنیم بعضاً مورد بی مهری مجلس شورای اسلامی و دولت قرار گرفته‌ایم. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد فرهنگ مراجعه به وکیل و تخصصی شدن وکالت است که باید در جامعه ما ارتقا یابد.

کارآموزان وکالت، سربازان عدالت و مدافعین حقوق ملت هستند

شهرام محقق دولت‌آبادی، نایب رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان نیز در آئین افتتاحیه دوره کارآموزی پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۲ خطاب به کارآموزان گفت: شما سرمایه‌های کانون هستید و ما موظف هستیم در جهت ارتقای علمی و شغلی کارآموزان نهایت تلاش خود را به کار گیریم. از اعضای کمیسیون کارآموزی نیز تشکر می‌کنم که برای کلاس‌های آموزشی از بهترین اساتید بهره گرفته‌اند.

وی افزود: با توجه به شرایط حاکم بر نهاد وکالت و در زمانی که قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار تصویب شد، کانون وکلای اصفهان به منظور اجرای این قانون، کمیسیون کارآموزی را سه شعبه نمود تا بتواند حجم زیاد ورودی کارآموزان را مدیریت کند.

نایب رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان افزود: زمانی که مدیران نهاد وکالت اعلام می‌کردند که اجرای قانون تسهیل، مشکلات فراوانی هم برای کانون‌های وکلا و هم دستگاه قضائی ایجاد می‌نماید متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت و امروز برخی از نمایندگان محترم مجلس هم به این نتیجه رسیده اند که در تصویب این قانون کمی عجولانه و غیر کارشناسانه عمل شده است. ولیکن اگر کانون‌های وکلا قانون تسهیل را مورد نقد قرار می‌دهند ارتباطی به کارآموزان پذیرفته شده بر اساس این قانون ندارد و ما کارآموزان وکالت را عضوی از کانون وکلا قلمداد و به وجود این کارآموزان افتخار می‌کنیم و آن‌ها را سربازان عدالت و مدافعین حقوق ملت می‌دانیم.

محقق دولت‌آبادی در خاتمه افزود: در پایان توصیه من به کارآموزان عزیز این است که در همه امور آیه شریفه «وَ قُل رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا؛ و بگو: «پروردگارا! مرا (در هر کار) با صداقت وارد کن، و با صداقت خارج ساز! و از سوى خود، حجتى یارى‌کننده برایم قرار ده!» را سرلوحه کار خود قرار دهند، و اکنون که در حرفه وکالت وارد شده اید با خداوند عهد ببندید که در این حرفه با درستی و صداقت وارد شوید و از راه درست خارج نشوید و خدمتگزار مردم و مدافع از حق باشید.

دوران کارآموزی فرصتی برای علم‌آموزی و اعتلای شأن وکالت است

سعید کوهی، رئیس هیات اجرائی کمیسیون کارآموزی کانون وکلای دادگستری استان اصفهان در نیز در این مراسم گفت: کمیسیون کارآموزی، متصدی امور کارآموزان محترم است که دارای سه شعبه داخلی و یک شعبه اجرایی است. شعبه اجرایی، بازوی اجرایی کمیسیون است و در اجرای مصوبات کمیسیون و حضور و غیاب و نظم بخشی به جلسات و تصحیح تکالیف و گزارشات کارآموزان محترم و سایر امور محوله انجام وظیفه می‌کنند.

کوهی افزود: در طول دوران کارآموزی، بیشترین ارتباط کارآموزان با بخش اجرایی کمیسیون کارآموزی است. اعضای این هیات، صرفا به شکل رایگان و افتخاری و به دلیل عشق به وکالت به امور شما کارآموزان رسیدگی می‌کنند. نظم و انضباط جزء ذات حرفه وکالت است، اگر وکیل فاقد این صفات باشد مسلما دچار مشکل خواهد شد؛ لذا در دوران کارآموزی، صرفا امور علمی دارای اهمیت نمی‌باشد، بلکه اعتلای شأن وکالت نیز بسیار مهم است.

رئیس هیات اجرایی کمیسیون کارآموزی کانون وکلای دادگستری استان اصفهان خطاب به کارآموزان گفت: شما در حال گذر از دوران تحصیل به دوران حرفه‌ای و ورود به شغلی هستید که تقویت حوصله شنیداری و صبوری برای شما لازم است. در این دوران در جلسات کارآموزی و در محاکم و دفتر وکلای سرپرست، فرصت مناسبی برای خودسازی و کمال به دست می‌آورید. مسلما و طبیعتاً، سطح اطلاعات علمی شما متفاوت است؛ لذا مباحث مورد ارائه، برای برخی تکراری و برای بعضی دیگر سنگین است لذا باید صبور باشید و از مطالب ارائه شده استفاده نمایید. رعایت نظم در تهیه گزارش‌های کارآموزی و تکالیف و حضور در جلسات و آراستگی ظاهری جزء وظایف شماست. از شما انتظار می‌رود آبروی جامعه وکالت و کانون وکلای اصفهان باشید.

کمیسیون کارآموزی یکی از ارکان کانون وکلاست و در هیچ تصمیمی سلیقه‌ای عمل نمی‌کند

دکتر حسن وثیق‌زاده، قائم مقام کمیسیون کارآموزی کانون وکلای دادگستری استان اصفهان نیز در آئین افتتاحیه دوره کارآموزی پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۲ که روز چهارشنبه ۵ اردیبشهت ماه و در تالار امیرکبیر دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) برگزار شد خطاب به کارآموزان گفت: در حال حاضر، مجری آیین نامه‌ای هستیم که در سال ۱۴۰۲ مورد اصلاحیه مجدد قرار گرفت. بخش۴ این آیین نامه اصلاحی از مواد ٣٧ تا ٧٠ ویژه امور کارآموزی است. ماده ۵۴ آن به آموزش کارآموزان اختصاص دارد و سه مرحله را پیش بینی کرده است. مرحله اول یعنی آموزش علمی و کاربردی در حدود ٢ ماه و ۵٠ ساعت انجام می‌شود. تفاوت این آموزش‌ها با مواردی که در دانشگاه آموختید از نظر کاربردی بودن آن است، زیرا اساتیدی با بیش از ١٠ سال سابقه کار وکالت این موارد را به شما آموزش عملی وکالتی و کاربردی می‌دهند. سپس از همین ۵٠ ساعت، از شما آزمون گرفته می‌شود و بعد از قبولی در ازمون، نوبت به مرحله دوم می‌رسد و اگر کسی در ازمون اول رد شود تا دو بار حق ازمون مجدد دارد و در سومین مرتبه آزمون اگر نمره نیاورد مردود شده و پروانه وی باطل می‌شود.

وثیق‌زاده افزود: مرحله دوم، آموزش عملی است؛ یعنی مراجعه به محاکم در طی شش ماه هر روز باید از یک جلسه رسیدگی گزارش تهیه کنید. در این مرحله همان نکات علمی را که در مرحله اول و در دانشگاه‌ها آموختید، به شکل کاربردی در پرونده‌ها مشاهده می‌نمایید. این گزارش‌ها توسط هیات اجرایی تصحیح می‌شود. اگر گزارش‌ها دقیق بود وارد مرحله سوم می‌شوید، ولی اگر اشکالات قابل چشم پوشی نبود، مجددا باید ۴ ماه دیگر به محاکم بروید و این مرحله به مدت ۴ ماه تجدید می‌شود. مرحله سوم تمرین عملی مهارت آموزی در فن وکالت است که باید نزد وکیل سرپرست تمرین کنید و تا ۵ پرونده می‌توانید در ماه بگیرید. در طول مرحله سوم شما ٧ ماه تمرین عملی دارید و می‌توانید کار وکالتی را با نظارت وکیل سرپرست و با رعایت محدودیت‌های تعیینی انجام دهید. همزمان با این دوره ٧ ماهه، شما یک دوره ۵٠ ساعته آموزش مجدد علمی نیز خواهید داشت. در پایان دوره اختبار کتبی و شفاهی برگزار می‌گردد. تفاوت این آموزش با آموزش مرحله اول این است که تکمیلی‌تر و کیس محور‌تر است و بیشتر با پرونده‌ها سر و کار دارید و سوالات اختبار در آن مطرح می‌شود.

قائم مقام کمیسیون کارآموزی کانون وکلای دادگستری استان اصفهان همچنین تصریح کرد: کمیسیون کارآموزی یکی از ارکان کانون است، یعنی قانونگذار و شارع آن را تعیین کرده است؛ لذا کمیسیون تکالیف خود را از آیین نامه‌ها و نظامات می‌گیرد پس نمی‌تواند سلیقه‌ای عمل نماید و هر تصمیمی نیز با نظر اکثریت تعیین و اخذ می‌شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=43765
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 80 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما