• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
7
سه عضو کمیسیون ورزش اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در گفتگو با روابط عمومی اسکودا:

کانون‌های وکلای دادگستری از توسعه امر ورزش در میان وکلای خود استقبال کنند

  • کد خبر : 41236
  • ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
کانون‌های وکلای دادگستری از توسعه امر ورزش در میان وکلای خود استقبال کنند
ششمین دوره المپیاد ورزشی کانون‌های وکلای دادگستری طی روزهای 10 تا 16 تیر ماه 1402 به میزبانی کانون وکلای دادگستری استان هرمزگان در جزیره کیش برگزار شد؛ در این میان برخی این مسابقات را مورد تجلیل قرار داده و از افزایش سطح کیفی رقابت‌ها سخن گفتند و برخی نیز از اساس، برگزاری المپیاد ورزشی در نهاد وکالت را ضروری ندانسته و آن را مورد انتقاد قرار دادند.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا)، در همین رابطه عبدالصمد خرمشاهی، سعید محمدپور نویدان و بهزاد آزاد از اعضای کمیسیون ورزش اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری در گفتگو با روابط عمومی اسکودا به پرسش‌هایی در این رابطه پاسخ گفتند.

هر سال شاهد افزایش سطح کیفی رقابت‌های المپیاد ورزشی کانون‌های وکلا هستیم

عبدالصمد خرمشاهی از پیشکسوتان عرصه ورزش در نهاد وکالت و عضو کمیسیون ورزش اسکودا درباره کیفیت ششمین المپیاد ورزشی کانون‌های وکلا گفت: در هر دوره از مسابقات، سطح کیفی رو به رشد بوده و سال به سال جوانان بیشتری وارد میدان می‌شوند و از مربیان خوبی نیز برخوردارند، به عنوان مثال در این دوره المپیاد در کیش، در رشته فوتسال تیمی حضور نداشت که واقعاً ضعیف باشد و همه تیم‌ها از آمادگی لازم برخوردار بودند. در والیبال هم بازیکنان خوبی داشتیم که در سطح حرفه‌ای بازی می‌کردند. البته در رشته تنیس روی میز تغییر خاصی نسبت به ادوار گذشته مشاهده نشد.

وی افزود: در مجموع از زمانی که مسابقات فوتسال در اصفهان برگزار شد تا زمانی که اولین دوره المپیاد ورزشی کانون‌های وکلا را به صورت رسمی از سال ۱۳۹۶ در گلستان برگزار کردیم، شاهد افزایش آمادگی شرکت‌کنندگان و کاهش میانگین سنی تیم‌ها هستیم که خود حکایت از افزایش سطح کیفی مسابقات دارد.

خرمشاهی ضمن ابراز خرسندی نسبت به اینکه در این دوره رقابت‌ها نیز مشعل المپیاد ورزشی وکلا به همت کانون وکلای دادگستری هرمزگان روشن ماند، گفت: اینکه کانون هرمزگان میزبانی این دوره مسابقات را متقبل و به نوعی مانع عدم برگزاری این رویداد شد را باید به فال نیک گرفت و این رویکرد مثبتی بود که در این دوره مشاهده کردیم. در این میان قطعاً نواقص و مشکلاتی هم وجود داشت اما مهم این بود که بازی‌ها در سطح خوب و به دور از هرگونه حاشیه‌ جدی برگزار شد.

این پیشکسوت ورزش کانون‌های وکلای دادگستری با بیان اینکه همواره در دوره‌های گذشته برگزاری مسابقات با کاستی‌های مواجه بودیم، یادآور شد: علی‌رغم همه این کاستی‌ها همواره دست‌اندرکاران مسابقات تلاش کرده‌اند که در نهایت رقابت‌ها در یک محیط خوبی برگزار شود. باید توجه داشته باشیم که ما در ابتدا وکیل و سپس ورزشکار هستیم. در این سال‌ها بارها و بارها به دوستان گوشزد کرده‌ام که باید احترام یکدیگر را داشته باشیم و اخلاق را زیرپا نگذاریم. نباید در زمین مسابقات به گونه‌ای رفتار کنیم که به شأن وکیل خدشه‌ای وارد شود.

این وکیل دادگستری ادامه داد: همواره به همکاران وکیل توصیه کرده‌ام که نباید یک ماه یا چند روز مانده به تاریخ برگزاری المپیاد، اقدام به برگزاری جلسات و هم‌اندیشی کنیم، بلکه از همین حالا می‌توانیم برای المپیاد سال آینده برنامه‌ریزی داشته باشیم و در جلسات به صورت جدی نواقص دوره‌های قبل را مکتوب کرده و در مورد آن تبادل نظر کنیم. همچنین باید گروه‌هایی در این رابطه تشکیل شود تا ایرادها در دوره‌های بعد کمتر شود؛ چراکه همانگونه که پیش‌تر اشاره کردم در هر دوره از مسابقات کم و کاستی‌هایی وجود داشته اما باید تلاش بر این باشد که مشکلات و نواقص هر دوره کمتر شود و مسابقات به گونه‌ای برگزار نشود که گویا اولین دوره بازی‌ها در حال برگزاری است. در این میان باید از تجارب پیشکسوتان و کسانی که مسئول برگزاری مسابقات در دوره‌های قبل بودند نیز استفاده شود.

خرمشاهی در ادامه این گفتگو با بیان اینکه به عنوان یکی از بانیان ورزش در نهاد وکالت معتقدم هرچه در عرصه ورزش هزینه کنیم راه دوری نرفته‌ایم و در این میان کانون‌های وکلای دادگستری نیز باید با تمام قوا از توسعه امر ورزش در میان وکلای خود استقبال کنند، گفت: امروز ورزش در دنیا حرف اول را می‌زند و در همه ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی نیز نقش مثبتی ایفا می‌کند و کانون‌های وکلا هم از این امر مستثنی نیستند. وکلا به تأسی از حرفه خود به طور معمول با استرس و اضطراب زیادی روبرو هستند لذا ورزش کمک شایان توجهی به آنها می‌کند. از سوی دیگر وکلا نیاز به ارتباط با یکدیگر دارند تا انسجام در میان آنها برقرار شود. وکلا صرفاً قرار نیست در محاکم با یکدیگر روبرو شوند، بلکه دوستی‌هایی که در عرصه ورزش شکل می‌گیرد، سال‌های سال پایدار و برقرار خواهد بود، لذا برگزاری المپیادهای ورزشی برای تحقق این امور بسیار کارگشا است.

این پیشکسوت ورزش کانون‌های وکلای دادگستری در پاسخ به برخی انتقادها در نهاد وکالت که معطوف به عدم ضرورت برگزاری المپیاد ورزشی کانون‌های وکلا و هزینه‌کرد برای آن است، گفت: برخی انتقاد می‌کنند که چرا در این زمینه هزینه می‌شود. برخی‌ها نیز مسئله ورزش همگانی را پیش می‌کشند و معتقدند ضرورتی به برگزاری المپیاد نیست که به نظر بنده منافاتی با هم ندارد. اهداف المپیاد ورزشی کانون‌های وکلا همانند اهدافی است که در المپیادهای دانشجویی و غیره دنبال می‌شود، ضمن اینکه این المپیاد به لحاظ کارکردی نیز به دوستی بیشتر و عمیق‌تر شدن اتحاد و انسجام صنفی نیز کمک می‌کند.

عضو کمیسیون ورزش اسکودا با بیان اینکه برگزاری المپیاد ورزشی کانون‌های وکلای دادگستری به تقویت روح و جسم وکلا منجر می‌شود، گفت: متاسفانه برخی از دوستان به دنبال بهانه هستند تا نواقص را برجسته کنند که به نظرم از حسن نیت برخوردار نیست. ما وکلا باید حامی یکدیگر باشیم و سعی کنیم اگر نواقصی در مسابقات وجود دارد، آن را برطرف کنیم. در ششمین المپیاد ورزشی که در کیش برگزار شد، تعدادی از جوانان کانون وکلای هرمزگان تلاش کردند و ایثار به خرج دادند و باید قدردان آنها بود.

خرمشاهی در پایان با تاکید بر اینکه ورزش مبتنی بر اخلاق باید در کانون‌های وکلای دادگستری گسترش پیدا کند، گفت: ورزش به دور از اخلاق، هیچ جایگاهی ندارد و اقدام خلاف شأن در این عرصه به خصوص از جانب وکلای دادگستری نیز قابل قبول نیست.

کمیسیون ورزش اسکودا به دنبال رفع چالش هزینه‌های روزافزون برگزاری المپیادهای ورزشی است

‎سعید محمدپور نویدان، دیگر عضو کمیسیون ورزش اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران نیز در گفتگو با روابط عمومی اسکودا در پاسخ به این سوال که سطح کیفی این دوره از رقابت‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: با توجه به تمرینات مداومی که تمامی تیم‌ها در رشته‌های مختلف در طول سال زیر نظر مربیان دارند هر سال کیفیت فنی مسابقات از سال قبل بهتر می‌شود به نحوی که برخلاف سال‌های قبل دیگر نتایج مسابقات قابل پیش‌بینی نیست؛ حتی در این دوره شاهد بودیم تیم‌هایی که سال قبل(المپیاد پنجم)، به عناوین قهرمانی و مقام سومی المپیاد در رشته فوتسال دست یافته بودند در مرحله گروهی المپیاد کیش حذف شدند و در سایر رشته‌ها هم فاصله تیم‌ها کمتر شده و این موضوع بیانگر رقابت تنگاتنگ و توانمندی همه تیم‌ها در المپیاد اخیر بود.

وی مهم‌ترین ویژگی ششمین المپیاد ورزشی کانون‌های وکلای دادگستری را جسارت قابل تحسین کانون وکلای هرمزگان برای پذیرش مسئولیت سنگین میزبانی این دوره از رقابت‌ها عنوان کرد و گفت: با عدم تمایل کانون‌های با سابقه برای پذیرش میزبانی المپیاد ششم، همکاران محترم کانون هرمزگان جسارت و همت کردند و نهایتاً در جزیره زیبای کیش این المپیاد برگزار شد. بهرحال هر حرکت اجرایی ممکن است با مشکلات و کاستی‌هایی همراه باشد و این یک امر طبیعی است. مهم این است که تجارب هر دوره را به نحو شایسته‌ای به دوره‌های بعد منتقل کنیم و هر سال مشکلات و کاستی‌ها کمتر شود.

محمدپور با بیان اینکه مشکلات برگزاری المپیادهای ورزشی کانون‌های وکلا به دو بخش مبنایی و اجرایی قابل تفکیک است، گفت: مشکل اساسی و مبنایی که هر سال تکرار می‌شود و کانون‌های وکلا نیز برای مشارکت در المپیاد با موانعی جدی مواجه می‌شوند به چند عامل تقسیم می‌شود؛ اولین مشکل به عدم تبیین ضرورت برگزاری المپیاد ورزشی بین همکاران وکیل است که گاهی اوقات موجب ایجاد حواشی در ایام برگزاری این رویداد ورزشی می‌شود که به نظر می‌رسد بایستی با برگزاری نشست‌هایی در طول سال به ابعاد مختلف و مثبت و منفی این موضوع بپردازیم تا احیاناً اگر ابهام و سوالی هم برای تعدادی از همکاران وجود دارد برطرف شود.

وی افزود: دومین مشکل مربوط به مشکلات مالی کانون‌ها و هزینه‌های روزافزون برگزاری المپیاد است که کمیسیون ورزش اسکودا با توجه ویژه به این مشکل، طرح‌های متعددی را در دست بررسی دارد که امیدواریم با مدیریت صحیح منابع مالی و حتی اعتباری کانون‌ها، در دوره‌های آتی به جایی برسیم که تیم‌ها به جای مشکلات مالی و سایر حواشی صرفاً متمرکز در مسائل ورزشی باشند.

عضو کمیسیون ورزش اسکودا ادامه داد: از منظر اجرایی هم اگرچه نفس پذیرش میزبانی و این جسارت برای هر کانونی شایسته تقدیر است ولی بایستی در سال‌های بعد قبل از شروع المپیاد، جلسات منظم و مکرری با مسئولان اجرایی داشته باشیم و اقتضائات میزبانی یک رویداد ورزشی به نحو دقیق‌تری به تیم اجرایی میزبان که ممکن است سابقه برگزاری مسابقات ورزشی را ندارد، منتقل و نظارت دقیق‌تری هم در مسیر اجرا داشته باشیم. حتی بجاست که شیوه‌نامه میزبانی المپیادها را تدوین کنیم تا در سال‌های آتی در بُعد اجرایی و بررسی شرایط میزبانی و نظارتی، از شخص‌محوری به طرف شاخص‌محوری حرکت کرده و با توجه ویژه به شاخص‌های مصوب و موردنظر، به نحو مطلوب‌تری امور مرتبط با المپیاد ورزشی کانون‌های وکلا را مدیریت کنیم.

صندوقی برای تامین هزینه‌های المپیادهای ورزشی کانون‌های وکلا تاسیس شود

بهزاد آزاد، دیگر عضو کمیسیون ورزش اسکودا هم درباره کیفیت ششمین المپیاد ورزشی کانون‌های وکلا به روابط عمومی اسکودا گفت: کیفیت مسابقات سال به سال افزایش می‌یابد و این مسئله در المپیاد کیش هم قابل لمس بود. تیم‌های کانون‌ها نیز به معنای واقعی به عنوان یک تیم منسجم وارد میدان شدند و از مربیان خوبی نیز بهره گرفتند. مشخص بود که تیم‌ها با آمادگی وارد این رقابت‌ها شده و تمرینات منظمی را نیز به صورت حرفه‌ای پشت سر گذاشته بودند.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه در این دوره از مسابقات ۱۷ تیم در سه رشته فوتسال، والیبال (آقایان و بانوان) و تنیس روی میز به رقابت با یکدیگر پرداختند، عملکرد تیم‌ها را مناسب ارزیابی کرد و گفت: ویژگی مثبت المپیاد امسال اتحاد و همبستگی میان وکلای دادگستری بود. اینکه به افکار عمومی نشان دهیم که تعداد زیادی از وکلا در یک رویداد عمومی، حول یک آرمان و هدف واحد به نام ورزش شرکت کرده و حضور دارند، به نوعی نشان دهنده یک حرکت مثبت است.

عضو کمیسیون ورزش اسکودا درباره نقاط ضعف ششمین المپیاد ورزشی کانون‌های وکلای دادگستری هم گفت: همانطور که در ضرب‌المثل‌ها می‌گویند «املای نانوشته غلط ندارد» هیچ رویدادی در این سطح نیز نمی‌تواند بدون ضعف و کاستی برگزار شود، اما به اعتقاد بنده این ضعف‌ها در جریان المپیاد کیش چندان بزرگ نبودند.

آزاد تاکید کرد: خلأ اصلی و اساسی که در المپیاد‌های ورزشی به وضوح می‌توان دید، مربوط به هزینه برگزاری و اعزام تیم‌ها است. واقعیت این است که هزینه‌ها نسبت به تورم چندان چشمگیر نیست، اما هزینه‌کرد‌ها به دلیل افزایش تورم، به نوعی بزرگ دیده می‌شود و مبالغ اصولاً عظیم قلمداد می‌شود. در این میان برخی از همکاران اعلام می‌کنند که این مبالغ بسیار بزرگ است، اما به نظرم اینگونه نیست و اگر بخواهیم این مبالغ را با تورم مقایسه کنیم چندان عدد بزرگی به حساب نمی‌آید. بر همین اساس است که برخی از همکاران ما در خصوص اعداد و ارقام این المپیاد کمی حساسیت به خرج می‌دهند.

وی افزود: به نظرم بزرگترین خلأ در این زمینه، فقدان یک صندوق مرکزی است، به گونه‌ای که اگر چنین صندوقی وجود داشته باشد، می‌توان هزینه برگزاری المپیاد ورزشی و اعزام تیم‌ها را از آن محل پرداخت کرد. مشکل و خلأ دیگر، عدم حضور همه کانون‌های وکلا در این رویداد مهم ورزشی است. اگر بستری برای این منظور فراهم شود بدون شک خروجی مثبت‌تری نیز نمایان می‌شود.

عضو کمیسیون ورزش اسکودا در پایان خاطرنشان کرد: در کمیسیون ورزش این پیشنهاد را دادیم که هر یک از وکلا در هنگام تمدید پروانه، مبلغ ثابتی را بابت برگزاری المپیاد‌ها پرداخت کنند تا بتوان این رویداد مهم را با حضور تمامی کانون‌ها به خوبی برگزار کنیم، لذا اگر این موضوع اجرایی شود، کانون‌های بیشتری می‌توانند در این رویداد ورزشی و همگانی شرکت کنند و همین امر کیفیت و کمیّت مسابقات را افزایش می‌دهد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=41236
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 440 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما