• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
8
رییس کانون وکلای دادگستری گلستان:

کانون‌های وکلا در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی ارتباط خود را با جامعه ترمیم و تقویت کنند

  • کد خبر : 43594
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
کانون‌های وکلا در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی ارتباط خود را با جامعه ترمیم و تقویت کنند
جشن استقلال کانون وکلای دادگستری و نوزدهمین دوره تحلیف کارآموزان وکالت گلستان، روز پنجشنبه ۱۷ اسفند در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا به نقل از کانون وکلای دادگستری استان گلستان، در این مراسم که با حضور «رمضانعلی سنگدوینی» نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس، دکتر «مرتضی شهبازی نیا» رییس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران، دکتر «حیدر آسیابی» رییس‌کل دادگستری گلستان و معاونین، دکتر «محمود اسپانلو» دادستان مرکز استان، «مرتضی اسعدی» رییس دادگستری گرگان، هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری گلستان، «مهدی کریمی» عضو هیأت رییسه صندوق حمایت وکلای دادگستری و جمعی از مدیران استان، وکلا و کارآموزان وکالت، برگزار شد، تعدادی از کارآموزان وکالت گلستان با اتیان سوگند، به جمع وکلای پایه یک پیوستند.

وکلای دادگستری و کانون‌های وکلا باید با توجه به مسئولیت‌های اجتماعی ارتباط خود را با جامعه ترمیم و تقویت نمایند

رییس کانون وکلای دادگستری گلستان در این مراسم اظهار داشت: یکی از آسیب‌های موجود در نظام سیاستگذاری نهاد وکالت، عدم توجه جدّی به مسئولیت‌های اجتماعی است. اگرچه کانون‌های وکلا به صورت تقریباً رایگان نسبت به انجام وکالت‌های معاضدتی و تسخیری اهتمام دارند، اما به نظر می‌رسد این امر نتوانسته سبب ارتباط نزدیک و معنادار نهاد وکالت و جامعه باشد و ضرورت دارد وکلای دادگستری و کانون‌های وکلا که خود را نهاد مدنی می‌دانند در جهت تقویت و ترمیم ارتباط با جامعه نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی توجه نظر و تمرکز بیشتری داشته باشند.

دکتر «علی طالع زاری» خاطرنشان کرد: مراد از مباحث اجتماعی، رویکرد‌های سیاسی و تقابلی نیست بلکه ورود به حوزه آسیب‌های اجتماعی، تعامل با اصناف، ارتباط هدفمند با رسانه‌ها و رویکرد حمایتی نسبت به اقشار آسیب پذیر می‌باشد.

وی همچنین بیان کرد: وکلا باید سفیران صلح و مروج گذشت باشند.

رییس کانون وکلای دادگستری گلستان تصریح کرد: تأثیر وکلا در سازش حتی از قضات هم بیشتر می‌تواند باشد چراکه قاضی شخصی است بی طرف و طرفین دعوا ممکن است اعتماد لازم را جهت پذیرش پیشنهاد سازش از قضات نداشته باشند، اما وکلا امین موکلین هستند و افراد با طیب خاطر بیشتری پیشنهاد سازش را از ناحیه وکیل خود می‌پذیرند.

دکتر «طالع زاری» اضافه کرد: کانون وکلای گلستان نسبت به امر سازش رویکرد جدّی و عملی دارد و در کانون با تأسیس کمیسیون میانجی گری بخش اعظمی از اختلافات فی ما بین وکیل و موکل را با سازش ختم می‌نماییم و از ارجاع همه شکایت‌های انتظامی به دادسرای انتظامی اجتناب می‌کنیم. همچنین در قالب داوری، کلیه اختلافات مالی وکیل و موکل را در استان حل و فصل می‌نماییم و با بررسی‌های فنی و مکاتبه با دادگستری کل استان از وکلایی که در امر سازش فعال هستند در جلسه امروز تقدیر خواهد شد.

وی در ادامه به اولویت‌های اجرایی هیأت مدیره کانون وکلای گلستان اشاره کرد.

دکتر «طالع زاری» اتمام پروژه‌های عمرانی کانون، اصلاح و توسعه کمی و کیفی نظام اداری و حرفه‌ای کانون و کمیسیون ها، توسعه خدمات الکترونیک با تمرکز بر برخط شدن کلیه خدمات کانون و تمرکز بر مسئولیت‌های اجتماعی را جزو اولویت‌های راهبردی هیأت مدیره دانست و اشاره کرد که در هفته وکیل مدافع هم تدابیری را برای فعالیت در حوزه فعالیت‌های اجتماعی تدوین و آغاز نمودیم.

رییس کانون وکلای دادگستری گلستان در بخش دیگری از سخنان خود، کارآموزان را به رعایت و عمل در چهارچوب ضوابط قانونی و چهارچوب‌های اخلاقی توصیه کرد و اظهار داشت: مسئولیت ما در امر دفاع در چهارچوب قانون و اخلاق است و هیچ مصلحتی و حقیقتی نمی‌تواند مجوز خروج ما از مرز‌های قانونی و اخلاقی ایجاد کند.

وی در پایان، اظهارات خود را با فرازی از فرمایشات مرحوم «بهمن کشاورز» خاتمه داد. وی به نقل از مرحوم «کشاورز» بیان داشت: استقلال برای وکیل مانند بال است برای پرنده و اگر پرنده در قفس بمیرد بهتر از آن است که بالش را ببرند و از نظر ما هم موجودیت وکیل و کانون‌های وکلا با استقلال آن‌ها گره خورده است.

باید با تعامل جامعه حقوقی، مجلس و قوه قضاییه، قوانین مخل استقلال تبیین شود

رییس کل دادگستری گلستان نیز در این برنامه، با بیان اینکه «استقلال مختص وکالت و قضاوت نیست» اظهار کرد: زبان ما، زبان حقوق و قانون، و حقوق نیز برای تفسیر قانون است بنابراین قوانینی که مخل استقلال کانون وکلا و وکیل است باید با تعامل جامعه حقوقی، مجلس و قوه قضاییه به درستی تبیین شود.

دکتر «حیدر آسیابی» افزود: اگر مدام تکرار شود نهاد وکالت از استقلال افتاده است و وکیل دیگر مستقل نیست این نوع تحلیل علاوه بر آنکه به شأن حرفه وکالت آسیب می‌رساند تحلیل حقوقی درستی نخواهد بود؛ متأسفانه آنچه بیشتر دارد تداعی پیدا می‌کند این است که این استقلال به طور کامل از بین رفته است و این گونه القائات زیبنده وکلا و نهاد وکالت نیست.

رییس کل دادگستری گلستان، کمبود نمایندگان حقوقدان در مجلس را ازجمله مشکلات این حوزه برشمرد و گفت: متأسفانه در مجلس اکثریت حقوقی نداریم؛ ببینید در مجلسی که مرجع قانونگذاری است چند نفر حقوقدان داریم و چند نفر حقوقدان مجلس ادوار ما را تشکیل داده اند؟

وی تأکید کرد که کانون‌های وکلا باید نسبت به امر آموزش و کلا و کارآموزان تمرکز جدّی داشته باشند.

وکیل اگر مستقل نباشد، نمی‌تواند ایفای نقش کند

رییس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در این مراسم با تأکید بر ضرورت استقلال نهاد وکالت و وکیل گفت: با از بین بردن استقلال وکلا، بیشتر از آنکه وکلا دچار مشکل شوند، قضات دادگستری دچار چالش خواهند شد.

دکتر «مرتضی شهبازی نیا» با بیان اینکه «اساس دانش حقوق و مشاغل حقوقی مبتنی بر حکومت قانون فرضیه‌ای است که در ساختار حکومت قانونی وجود دارد» مهمترین دستاورد بشریت را حاکمیت قانون دانست و اذعان کرد: حاکمیت قانون که امروز به نام غرب از آن یاد می‌شود، اما در اصل این حاکمیت ریشه در شرق و اسلام داشته و امروز دانشمندان غربی نیز بعد از سال‌ها تلاش و تجربه به این نتیجه رسیدند که جامعه را نمی‌شود با سلایق افراد اداره کرد.

وی عنوان کرد: در سال ۱۳۳۱ با استقلال کانون وکلا، بخاطر نهاد وکالت، استقلال وکیل تضمین شد که مردم تک تک بر اساس قانون اساسی در همه جای دنیا وارد دموکراسی شدند و در نظرسنجی‌ها، استقلال قاضی و وکیل مولفه مهمی بود که در ارزش‌های حاکمیت قانون و برای توسعه کشور مهم عنوان شد.

دکتر «شهبازی نیا» اضافه کرد: استقلالی که از آن دم می‌زنیم، وظیفه‌ای است که جامعه به ما داده و ذینفعان آن، جامعه و مردم هستند و مستقل بودن وکیل یعنی در انجام وظیفه حرفه‌ای تحت تأثیر عامل بیرونی نباشیم بلکه وفادار به موکل، قانون و منافع ملی کشور باشیم.

وی با توجه به چالش‌ها و مشکلات موجود در کانون‌های وکلا، بر بازاندیشی در نهاد وکالت تأکید کرد.

رییس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران، اقتدار کانون وکلا را در قالب اتحاد مشاغل حقوقی دانست و یادآور شد: در کشور‌های اروپایی کانون‌های وکلا بودجه معاضدتی خوبی دارند در صورتی که در کشور ما علی رغم ارائه خدمات اجتماعی بزرگ وکلا و نهاد وکالت، تنها با حق عضویت وکلا است که کانون‌های وکلا سرپا مانده اند.

وی با بیان اینکه «برای مردم استقلال مشاغل حقوقی را تبیین وتعریف نکردیم» گفت: باید استقلال قاضی را قبل از استقلال وکیل تبیین کنیم؛ برخی از مسائل مهم که از آن غفلت کردیم فساد علیه قانون است در حالی که فساد، بنیان حکومت قانون را از بین می‌برد.

دکتر «شهبازی نیا» تصریح کرد: در اذهان عمومی، وکیل جایگاه خوبی ندارد و نیاز است وکلا با عملکرد صحیح خود نشان دهند که مخالف فساد هستند.

عده‌ای نمی‌توانند استقلال کانون وکلا را تحمل کنند

در این مراسم همچنین «غلامرضا اتحادیه» نایب رییس کانون وکلای دادگستری گلستان ضمن تبریک به وکلای جدید، در خصوص لزوم پاسداست سالروز استقلال وکیل وکانون‌های وکلا به عنوان میراث بزرگ پیشینیان که در سال۱۳۳۱ به دست توانای دکتر «محمد مصدق» به قانون تبدیل شد، عنوان کرد: وکلای جوان بدانند این استقلال به چه قیمتی ایجاد شده است و امروز عده‌ای نمی‌توانند این استقلال را تحمل کنند.

وی با اشاره به برخی ایرادات وارده به قانون تسهیل کسب و کار و مشکلاتی که برای کانون‌ها و دادگستری ایجاد کرده است، اظهار امیدواری کرد، رفع اشکالات این قانون در دستور کار مجلس جدید قرار گرفته و اصلاح شود.

در پایان این مراسم نیز از پیشکسوتان و فعالان صنفی، وکلای فعال در زمینه سازش و منتخبین تیم‌های ورزشی کانون تقدیر شد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=43594
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 187 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما