• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
13

گزارش برگزاری همایش حقوق شهروندی و حق دفاع

  • کد خبر : 25194
  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱

قسمت سوم سخنرانی جناب آقای دکتر هاشمی دکتر هاشمی، حقوقدان و استاد دانشگاه آخرین سخنران همایش اظهار داشتند دادگستری شایسته مرادی است که همگان طالب آن هستند آنچه که مسلم است یکی از ضروریات وجودی جامعه اسلامی امنیت است. امنیت عبارت است از اطمینان خاطری که بر اساس آن افراد در جامعه ای که زندگی […]

قسمت سوم

سخنرانی جناب آقای دکتر هاشمی

دکتر هاشمی، حقوقدان و استاد دانشگاه آخرین سخنران همایش اظهار داشتند دادگستری شایسته مرادی است که همگان طالب آن هستند آنچه که مسلم است یکی از ضروریات وجودی جامعه اسلامی امنیت است.
امنیت عبارت است از اطمینان خاطری که بر اساس آن افراد در جامعه ای که زندگی میکنند نسبت به حفظ جان و مال و حقوق معنوی خود بیم و هراسی نداشته باشند. این آرمان نیازمند تضمین می باشد در این خصوص اولین تضمین در کشورهایی که در جامعه استبدادی کامل قرار گرفته بودند، تضمین در مقابل اقتدارات نا موجه حکومتی است با این ترتیب امنیت برای امنیت و دولت ایجاد حق و تکلیف می کند که در این خصوص اولا نیازمند قوانین خاص و شایسته هستیم و ثانیا برای امنیت ،این نیاز آسیب پذیر ، نیازمند تشکیلات اداری و قضایی هستیم که برای مردم ایجاد آرامش نماید. در این خصوص یکی از ضروریات وجود امنیت دارا بودن دادگستری شایسته می باشد که از برکت دادگستری شایسته امنیت آسیب پذیر قابل تضمین خواهد بود.
ایشان افزودند قانون ناظر بر امور رابط است . یک رابطه افقی افراد و دیگر رابطه عمودی حکومت و مردم است که تکیه بر آن ضرورت اجتناب ناپذیر دارد، که در آن دو ارتباط ،تاکید باید بر رابطه عمودی باشد. در رابطه عمودی حکام باید حتما تابع قانون باشند ایشان درباره مشروعیت قانون اظهار داشتند که قانون در همه جای دنیا وجود دارد ولیکن قانون باید مشروع و حقانی باشد. به عنوان نمونه قوانینی که رد مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان تصویب شده است نه خلاف شرع است و نه خلاف قانون اساسی.
قانون اساسی مطلبی را به زیبایی در ذیل اصل ۹ بیان کرده است که یک غنیمتی است و باید قدردان آن بود. هیچ مقامی حق ندارد آزادی های مشروع را صلب نماید.
ایشان در ادامه به نظام قضایی شایسته اشاراتی داشته اند که در نظام قضایی شایسته دو مطلب قابل ذکر است :
۱٫ استقلال قضایی
۲٫ مسئولیت قضایی
همچنین در خصوص محاکمه عادلانه بیان داشته اند دو مطلب قابل ذکر می باشد.
۱٫ حق انتخاب وکیل
۲٫ علنی بودن دادگاه ها
در باره اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ها اظهار داشتند قوانین جزایی باید روشن و شفاف باشند چرا که در امور کیفری یک اشتباه کوچک ممکن است به ظلم بیانجامد تفسیر در امور کیفری باید مضیق باشد.
ایشان در انتها به لایحه وکالت و حق انتخاب وکیل اشاراتی داشتند. وکیل از آغاز تا پایان پرونده باید امکان حضور داشته باشد و در این خصوص نمی توان نقش وکیل را نادیده گرفت چرا که در امور دادرسی، قاضی علم قضایی دارد و دادستان به عنوان شاکی از علم قضایی بهره مند است در این میان در امر دفاع، نباید وجود وکیل را نادیده گرفت، لذا باید جایگاه قاضی را برای وکالت قائل شویم و وکالت و قضاوت را دو عنصر موازی یکدیگر بدانیم.

تهیه و تنظیم : نرگس کرمی

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=25194
  • 1116 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای گزارش برگزاری همایش حقوق شهروندی و حق دفاع بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما