• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
7

گزارش عملکرد کارگروه نظارت و بازرسی اسکودا منتشر شد

  • کد خبر : 39797
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶
گزارش عملکرد کارگروه نظارت و بازرسی اسکودا منتشر شد
کارگروه نظارت و بازرسی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گزارش عملکرد یک سال اخیر خود را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی اسکودا، کارگروه نظارت و بازرسی اسکودا در سال ۹۹ راه‌اندازی و نخستین جلسه آن در روزهای پایانی همان سال برگزار شد.

این کارگروه به استناد مفادی از ماده ۳ اساسنامه اسکودا به منزله تعیین حدود اختیارات این اتحادیه با دبیری پیمان ثانی تشکیل شده است.

بر این اساس تلاش برای حفظ و حراست از استقلال نهاد وکالت، ایجاد هماهنگی و اتخاذ رویه واحد در اجرای وظایف کانون‌های وکلای دادگستری، تدوین و تنقیح و پیشنهاد اصلاح و تغییر قوانین وکالت و سایر قوانین با توجه به شرایط و مقتضیات زمان و ارائه آن به مراجع ذیصلاح، ایجاد هماهنگی بین کانون‌های عضو در ارتباط با قوای سه‌گانه، ارتقاء سطح دانش حقوقی وکلای دادگستری و کارآموزان وکالت و کوشش در همگام ساختن جامعه وکالت با دستاوردهای علمی و حقوقی روز، کوشش در جهت ایجاد و بهبود ساختار اداری، اجرایی، آموزشی و مدیریتی یکسان در کانون‌ها با به‌کارگیری استانداردهای لازم، انتشار نشریه و ایجاد پایگاه اطلاع‌رسانی، حمایت از حقوق صنفی و فردی وکلای دادگستری و کارآموزان وکالت، برقراری ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی وکلا و کانون‌های وکلای دادگستری سایر کشورها و مجامع حقوقی بین‌المللی، تلاش در راستای تحقق و تامین حقوق دفاعی شناخته شده اشخاص، برگزاری آزمون ورودی کارآموزی وکالت با تفویض نمایندگی از سوی کانون‌ها محورهای یازده گانه‌ای هستند که به عنوان حدود وظایف و اهداف فعالیت اسکودا تعیین شده است.

بر این اساس کارگروه نظارت و بازرسی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گزارش عملکرد یک ساله خود را منتشر کرد.

در متن این گزارش آمده است:

«به منظور به اجرا درآوردن ظرفیت‌های اساسنامه اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران از جمله ماده ۳ با پیشنهاد دکتر جعفر کوشا، رئیس اسکودا، کارگروه‌هایی که تاثیر بسزایی در تحکیم استقلال نهاد وکالت و توسعه و ترویج اخلاق حرفه‌ای داشته‌اند از جمله این کارگروه، با عضویت مسئولان واحد نظارت و بازرسی کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور در تاریخ ۱۱ اسفند ماه سال ۹۹ با هدف ایجاد رویه واحد، هماهنگی و همکاری مشترک بین کانون‌های سراسری در موضوع مربوطه و تحکیم و تقویت خود نظارتی و جلوگیری از هرگونه موازی کاری، ارائه پیشنهادات جهت ایجاد و بهبود ساختار اداری با تهیه آیین‌نامه اجرایی در باب نظارت و بازرسی، برگزاری دوره‌های آموزشی، آسیب‌شناسی و به‌روزرسانی روش‌های اجرایی موثر، تهیه شیوه‌نامه‌ها و ایجاد روش‌هایی جهت پیشگیری از وقوع تخلفات انتظامی اعم از تهیه اصول اخلاق حرفه‌ای با برگزاری جلسات و نشست‌های مستمر تشکیل شد.

در همان اولین جلسه کارگروه، با توجه به اینکه ساختار اداری نظارت و بازرسی کانون‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و رویه‌های متفاوتی داشتند مانند اینکه در برخی از کانون‌ها این واحد به صورت کمیسیون با ریاست احد از وکلای حائز شرایط توسط هیات مدیره انتخاب می‌شده و یا مانند کانون وکلای دادگستری مرکز از کمیسیون به اداره تبدیل وضعیت دادند. لذا با تصمیم اکثریت اعضا تصمیم گرفته شد تا پیشنهاد تاسیس اداره نظارت و بازرسی در هر کانون ارائه شود.

اعضای کارگروه نظارت و بازرسی اسکودا منتخب ۹ کانون وکلا بوده که با وجود محدودیت‌های کرونایی با برگزاری جلسات حضوری و مجازی خود بیش از ۴۵ ساعت زمان صرف کردند و نهایتا آیین‌نامه پیشنهادی را در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ به ریاست اسکودا تقدیم و سپس در تاریخ ۸ اردیبهشت ماه جهت اخذ نظر و پیشنهاد برای کانون‌های وکلای سراسر کشور ارسال شد.

جلسات کارگروه نظارت و بازرسی تا به امروز مستمرا با هم‌اندیشی و همکاری تمامی اعضا و کانون‌های سراسری با موضوعات تهیه آیین‌نامه فوق، منشور اخلاق حرفه‌ای و ضرورت تهیه آن، روش‌های پیشگیری از وقوع تخلف انتظامی، نحوه اجرا و نظارت بر مصادیق موضوع ماده ۵۵ قانون وکالت و نظارت بر موسسات حقوقی، نقد و بررسی ماده ۸۵ آیین‌نامه لایحه استقلال کانون وکلا، کارگاه آموزشی (ورک شاپ) با موضوع مبانی نظارت و نحوه اجرا برگزار شده است و مقرر شده به صورت سلسله‌وار با موضوعات مرتبط ادامه یابد.

شایان ذکر است که آیین‌نامه پیشنهادی اداره نظارت و بازرسی کانون‌های وکلا نیز تهیه و در دستور کار جلسه هیات عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) که در آذرماه سال ۱۴۰۱ به میزبانی کانون مازندران برگزار شد، قرار گرفت.

پس از تصویب کلیات این آیین‌نامه، مقرر شد اصلاحاتی در مفاد آن توسط کارگروه منتخب فوق انجام تا در هیات عمومی آتی در خوزستان ارائه شود و سپس کارگروه جلساتی را به صورت حضوری برگزار و اصلاحات نهایی را در آن اعمال کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=39797
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 590 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما