• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

اخبار ویژه

دکتر فرهودی‌نیا: صبوری همراه با مطالبه‌گری و مذاکره، بهترین شیوه‌های معقول برای برون‌رفت از وضعیت نامطلوب نهاد وکالت است صورتجلسه شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانون‌‌های وکلای دادگستری ایران – شنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶ دکتر علی خواجویی‌راد: تشکیل یک حزب غیرسیاسی و تخصصی برای اصلاح شیوه تقنین می‌تواند از مهم‌ترین اقدامات نهاد وکالت در سال ۱۴۰۳ باشد قانون تسهیل، هم به نهاد وکالت و هم به حقوق مردم آسیب وارد کرده است متاسفانه برخی اسکودا را ضعیف می‌خواهند/ امیدوارم سال آینده سال همدلی و وحدت در نهاد وکالت باشد دکتر باقر شاملو: تا زمانی که رویکرد‌های تقنینی درباره نهاد وکالت اصلاح نشود، غلبه بر مشکلات سخت خواهد بود کانون‌های وکلا در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی ارتباط خود را با جامعه ترمیم و تقویت کنند انتشار اصلاحیه ماده ۵۴ آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلا/ جامعه وکلا و کانون‌ها ظرف ۳ روز پیشنهادات خود را ارسال کنند

26
دکتر لیلا رئیسی - رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان

نیاز امروز نهاد وکالت حضور وکلای جوان با انگیزه ی صنفی بالاست

  • کد خبر : 33679
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۲
نیاز امروز نهاد وکالت حضور وکلای جوان با انگیزه ی صنفی بالاست
دکتر لیلا رئیسی در مراسم تحلیف کارآموزان وکالت اظهار داشت: استحاله ای که این روزها در مفهوم وکالت در قوه مقننه که اساسا مرکز قاعده گذاری و قانون گذاری است و بیشترین انتظار از آن می رود، اتفاق افتاده، همه ما را نگران ساخته است. اینکه نماینده محترم مجلس ما تصور کند که حرفه مقدس وکالت که با جان و مال و ناموس مردم در ارتباط مستقیم است، یعنی کسب و کار، حقیقتا جای تأسف دارد. مقدس نه به معنای امتیازی ویژه بر دیگران، خیر؛ بواسطه اینکه افرادی که ما با ایشان سر و کار داریم گرانبهاترین امور زندگی خویش را به ما می سپارند و ما مکلف هستیم به عنوان یک امر مقدس با آن برخورد نماییم.

دکتر لیلا رئیسی، ریاست کانون وکلای دادگستری استان اصفهان در چهل و چهارمین آیین تحلیف کارآموزان وکالت، ضمن عرض خیر مقدم به ریاست و نایب رئیس محترم اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران (اسکودا) و آقای حجت اله اسدی معاونت محترم قضایی و نماینده ریاست کل دادگستری استان اصفهان در ابتدای سخنان خود از ریاست و اعضای محترم کمیسیون کارآموزی برای تلاش قریب به دو سال ایشان در تربیت کارآموزان و نیز ریاست و اعضای کمیسیون روابط عمومی به دلیل تدارک مراسم آیین تحلیف تقدیر و تشکر نمود.
وی همچنین از وکلای سرپرست، خانواده های محترم و تمام اشخاصی که اندیشه قدم زدن و تلاش کردن در راه حق و عدالت را به فرزندان کانون وکلا آموزش دادند و ایشان را که آینده سازان نهاد وکالت هستند، در این راه یاری نمودند، قدردانی کرد.

دکتر رئیسی اظهار داشت: همه ما می دانیم که در شرایط بسیار سختی قرار داریم، شرایطی که همواره از آن به عنوان سالهای سخت نهاد وکالت یاد کرده ایم. زمانی برای حفظ استقلال خود فریاد می زدیم و تلاش می کردیم که هم استقلال را تفهیم کنیم به کسانی که درک درستی از نهاد وکالت نداشتند و هم تلاش نمودیم که به هر شکل، این عنصر ذاتی حرفه مقدس نهاد وکالت را حفظ نماییم. اما امروز نه تنها استقلال ما در معرض تضییع، تضعیف و تهدید قرار گرفته، بلکه مشکلات جدیدی نیز به مشکلات پیشین افزوده شده است. استحاله ای که این روزها در مفهوم وکالت در قوه مقننه که اساسا مرکز قاعده گذاری و قانون گذاری است و بیشترین انتظار از آن می رود، اتفاق افتاده، همه ما را نگران ساخته است. اینکه نماینده محترم مجلس ما تصور کند که حرفه مقدس وکالت که با جان و مال و ناموس مردم در ارتباط مستقیم است، یعنی کسب و کار، حقیقتا جای تأسف دارد. مقدس نه به معنای امتیازی ویژه بر دیگران، خیر؛ بواسطه اینکه افرادی که ما با ایشان سر و کار داریم گرانبهاترین امور زندگی خویش را به ما می سپارند و ما مکلف هستیم به عنوان یک امر مقدس با آن برخورد نماییم. اینکه نهاد وکالت را در کمیسیون جهش تولید ببرند و برای آن تصمیم بگیرند، اینکه افرادی که اقتصاددان یا اقتصادخوان هستند برای حرفه وکالت، تصمیم بگیرند، اینکه مالیاتی که برای وکیل دادگستری به عنوان یک تکلیف شهروندی وضع کردند به یکباره ضمانت اجرایی بسیار متفاوت تر و شدیدتر نسبت به دیگران دارد، اینها همه گویای آن است که حرفه وکالت در جامعه ما درست تفهیم و تعرفه نشده است. بخشی از آن مربوط به رسانه ملی است که ما مرتب با شلاق هجمه های این رسانه نوازش می شویم و نتیجه آن مسلما فقط ناراحت کردن ما نیست، بلکه سالب اعتماد مردم به این نهاد حمایتی است و بخشی دیگر به دلیل کوتاهی خود کانون های وکلای دادگستری بوده است. ما به تعرفه درست حرفه وکالت نپرداختیم، اینکه اساسا وکیل یعنی چه؟ اینکه وکیل را شخصی بدانیم که پول دریافت می کند و رأی می گیرد، صحیح نیست. اینکه انتظار داریم وکیل معجزه کند، درست نیست. ما جایگاه کانون های وکلا را درست به مردم معرفی نکردیم تا امروز همه بدانند که متولی نهاد وکالت، کانون های وکلا هستند و قوه مقننه، قوه قضائیه و سایر ارگان های حاکمیتی بدون مشورت با این متولی نمی توانند و نباید برای این حرفه قاعده گذاری نمایند. 

رئیسی در ادامه خطاب به وکلایی که به تازگی در جرگه وکالت وارد شدند، گفت: من از شما عزیزان استدعا دارم از این لحظه که وارد عرصه وکالت پایه یک دادگستری می شوید، در سه حوزه دستگاه قضایی، موکلان خود و کانون وکلا پایبند به قانون باشید و نظامات را جدی بگیرید. هریک از ما اگر نسبت به این سه حوزه درست عمل نکنیم، کمک به تخریب نهاد وکالت کرده ایم. پس اولین قیدی که باید برای خود بگذاریم آن است که پایبند به قانون، نظامات کانون وکلا و نظامات دادگستری باشیم. سعی نکنیم مفهوم غلطی که امروز در جامعه القا می کنند، خود پیاده و نقش آن را بازی نماییم. مبادا خودمان در این تخریب سهمی داشته باشیم. مبادا کمک کنیم به کسانی که خواسته یا ناخواسته در حال نابود کردن نهاد وکالت در این کشور هستند.

دکتر رئیسی در ادامه اظهار داشت: استقلال به نحوی، ماهیت حرفه وکالت به نحو دیگر، قواعد و مقررات سختگیرانه، انتظارهای عجیب و غریب از وکلا و …..، همه اینها بیانگر آن است که اگر واقعا به صنف خود علاقمند هستیم و باور داریم که حرفه ما مقدس است، باید هوشیار باشیم. اگر حقیقتا به سوگندی که یاد کردیم پایبند هستیم، در راستای برطرف کردن این شائبه ها از حرفه وکالت تلاش نماییم و دغدغه ما این باشد که سهمی در شعله ورتر کردن آتشی که به جان نهاد وکالت افتاده، نداشته باشیم.

ریاست کانون وکلای اصفهان در پایان سخنان خود عنوان نمود: وکلا به دو گونه می توانند عمل نمایند؛ یکی آنکه کیف به دست به دنبال پرونده و صرفا کسب درآمد باشند و نسبت به مسائل صنفی کاملا منفعل و دیگر آنکه نسبت به مسائل صنف خود حساس و به شدت تعقیب کننده و واکنش نشان دهنده باشند. مبادا فرزندان کانون وکلای دادگستری اصفهان از گروه اول باشند. ما به وکلای جوان و باانگیزه صنفی نیاز داریم. اکنون نوبت شماست که در راستای صیانت از نهاد وکالت، قلم بزنید و با حساسیت و توجه به مسائل صنفی، خود را با نهاد وکالت آمیخته کنید. قدردان افتخاری باشید که از بین هزاران نفر، نصیب شما شده است. می دانم مشکلات بسیاری دارید اما ارزش این حرفه به واقع بالاست و با جان و مال انسانها در ارتباط است. این حرفه یکی از مصادیق حقوق بنیادین حوزه حقوق بشر است؛ نه فقط یک حقوق بشر ساده، حقوق بنیادین و زیربنایی که اگر نباشد، هیچ‌ چیز نیست و این بسیار ارزشمند است؛ پس قدر آن را بدانید و اولویت خود را همواره اجرای قانون و تحقق عدالت در نظر بگیرید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.7]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=33679
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 1160 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما