• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
19
اخبار کانون های وکلا

بیانیه کانون وکلای دادگستری گیلان پیرامون تحولات اخیر در حوزه وکالت

  • کد خبر : 33401
  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۷
بیانیه کانون وکلای دادگستری گیلان پیرامون تحولات اخیر در حوزه وکالت
بازتاب اجتماعی منفی شعار کسب و کار انگاری شغل وکالت به رغم قانون اساسی و قوانین عادی و نگرانی‌های ناشی از تعویق دوباره آزمون وکالت، از سوی اکثریت شرکت کنندگان در این آزمون نشان داد که جامعه به روشنایی می‌اندیشد و شایسته سالاری را قدر می‌داند.

در زمانه‌ای که به راحتی قابل اثبات است که عمده مشکلات اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی، ناشی از نبود فرهنگ شایسته سالاری و بی‌توجهی به سرمایه‌های انسانی و اقدامات مغرضانه‌ای است که نتیجه آن ناامیدیِ جامعه نخبگانی است، کانون‌های وکلا با اصرار بر حاکمیت شایسته سالاری از طریق برگزاری آزمون ورودی وکالت و تاکید بر ۱۸ماه کارآموزی وکالت، روزنه امیدی برای جوانانی گشوده‌اند که یقین دارند با تلاش، مطالعه و کسب دانش حقوقی، امکان موفقیت را خواهند داشت. امید بر موفقیت با تکیه بر دانش و ممارست، کلید حل مشکلات عدیده‌ایست که در ساختار مبتنی بر رانت و ویژه خواری باید آنرا الگو قرار داد. به جای قدرشناسی از شایسته سالاری حاکم بر این نهاد، هم راستا با فرهنگ رانتی، عده‌ای بر طبل حذف ظرفیت با اتکا به شعارهای پوچ و میان تهی می‌کوبند که خروجی آن جز از بین رفتن امید و به حراج گذاشتن فرهنگ تلاش ، دانش اندوزی و کارآموزی نخواهد بود.
به رغم تلاشهای بدخواهانی که نیات خود را در ظواهر و کلیشه‌های اقتصادی، پنهان می‌کنند، بازتاب اجتماعی منفی شعار کسب وکار انگاری شغل وکالت به رغم قانون اساسی و قوانین عادی ونگرانی‌های ناشی از تعویق دوباره آزمون وکالت، از سوی اکثریت شرکت کنندگان دراین آزمون نشان داد که جامعه به روشنایی می‌اندیشد و شایسته سالاری را قدر می‌داند.
جامعه، نیک می‌داند که در حمله و تهاجم سازمان یافته ارباب قدرت به نهاد مستقل وکالت، حسن نیتی، وجود نداشته و باید ازحاکمیت قانون دفاع نماید که وکیل مستقل از پایه‌های سازنده آن است.
تردیدی نیست که وجود “وکیل مستقل و با دانش” در گرو پذیرش کانون وکلای مستقل و نیز رعایت فرآیندی است که بر شایسته گزینی تاکید دارد.
امید است با شنیدن صدای برحق نخبگان وجوانان توانمند این مرزوبوم و ناراحتی و نگرانی آنها از کسب وکار انگاری وکالت و تلاش بر حذف شایسته سالاری، فرآیندها و لوازم آن را به مسلخ نبرند.

روابط عمومی کانون وکلای دادگستری گیلان

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=33401
  • نویسنده : روابط عمومی کانون وکلای دادگستری گیلان
  • 1334 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما