• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
10
نگاهی به نهاد وکالت پس از هفتاد سال استقلال /25/

خروجی تضعیف نهاد وکالت، تباه کردن آزادی‌های مشروع مردم خواهد بود

  • کد خبر : 39063
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
خروجی تضعیف نهاد وکالت، تباه کردن آزادی‌های مشروع مردم خواهد بود
تخریب و تضعیف نهاد وکالت نزد افکار عمومی و رسانه ملی و تخدیش اعتبار وکیل در مراجع انتظامی و امنیتی و قضایی در کنار افزایش بی‌رویه و بی‌ضابطه تعداد وکیل در کشور در کنار تورم لجام گسیخته و هرج و مرج اقتصادی و روزافزون، گناه نابخشودنی در تاریخ کشور محسوب خواهد شد

به گزارش روابط عمومی اسکودا، به مناسبت هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری، روسای کانون‌های وکلای دادگستری، در یادداشت‌هایی با عنوان «نگاهی به نهاد وکالت پس از هفتاد سال استقلال» به تببین دیدگاه‌های خود پیرامون استقلال نهاد وکالت و جامعه وکلای دادگستری می‌پردازند.

حسن پاشازاده، رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی در یادداشت پیشرو که به مناسبت هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری به رشته تحریر درآورده است عقیده دارد که خروجی تضعیف نهاد وکالت به تباه کردن آزادی‌های مشروع مردم می‌انجامد.

متن کامل یادداشت که در ویژه‌نامه هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری ایران با عنوان «وکیل مردم» و توسط روابط عمومی اسکودا منتشر شده، به شرح ذیل است:

خروجی تضعیف نهاد وکالت، تباه کردن آزادی‌های مشروع مردم خواهد بود

کانون وکلا در برهه زمانی حاضر که به طور همزمان مورد بی‌مهری غیرمنصفانه قرار گرفته و با توسل به شیوه‌های غیراصولی مبتنی بر اغواگری و تحریف اطلاعات و ارقام و آمار مورد هجمه گسترده قرار گرفته، با عزمی راسخ و با بهره‌گیری از تمام توان اعضای خود رسالت تاریخی خویش را با تقبل تمام هزینه‌های ایجاد شده فراموش نکرده و با پایبندی به قانون و عقلانیت، هر آنچه که به صلاح مردم و کشور بوده را گفته و عمل کرده است.

تضعیف نهاد وکالت در هر نظام حقوقی نتیجه‌ای جز تباه کردن حقوق و آزادی‌های مشروع مردم و کاهش اعتماد عمومی به اقتدار و سلامت دستگاه قضایی و اعتبار آزادی صادره در اذهان عمومی و مراجع بین‌المللی نخواهند داشت.

وضع تکلیف قانونی مبنی بر پذیرش بی‌حد و حساب کارآموزان وکالت بدون احراز صلاحیت‌های علمی و اخلاقی و توانایی‌های حرفه‌ای تحت لوای شعارهای عوامگرایانه نظیر ایجاد اشتغال، کم‌التفاتی به نظام دادگستری کشور به شمار می‌آید که نتیجه آن در سال‌های آتی به وضوح بر همگان عیان خواهد شد ولی متاسفانه آن روز هیچ‌یک از مسئوللن و برنامه‌ریزان فعلی این فاجعه ملی، پاسخگو نخواهند بود و تبعات شوم این سیاست غلط در تار و پود اقتصادی و اجتماعی کشور رسوب خواهد کرد.

تخریب و تضعیف نهاد وکالت نزد افکار عمومی و رسانه ملی و تخدیش اعتبار وکیل در مراجع انتظامی و امنیتی و قضایی در کنار افزایش بی‌رویه و بی‌ضابطه تعداد وکیل در کشور در کنار تورم لجام گسیخته و هرج و مرج اقتصادی و روزافزون، گناه نابخشودنی در تاریخ کشور محسوب خواهد شد.

کانون وکلا بدون کوچکترین یأس و نومیدی و عناد و تقابل همچون همیشه به وظایف قانونی خود عمل کرده و با کمال خوشرویی به ادامه خدمات عمومی و عام‌المنفعه اعم از ارائه خدمات مشاوره‌ رایگان به آحاد جامعه و اقشار کم‌درآمد و تحت پوشش نهادهای حمایتی خواهد پرداخت.

در کنار این مسئله و نیز ارائه خدمات وکالتی تسخیری و معاضدتی، نهاد وکالت در جذب کارآموز و تربیت وکیل، نظارت بر اعمال و رفتار وکلا، حضور و مشارکت فعالانه و مسئولانه در عرصه‌های تقنینی کشور و نیز ارائه نظریات علمی و تخصصی و برگزاری همایش‌های متعدد علمی و اجتماعی قیام کرده است.

در مورد کارآموزان جدید عرصه وکالت هم خطاب به آنها باید عرض کنم که شما فرزندان این مملکت و چشم و چراغ ملت هستید، حال که خداوند متعال نعمت ورود به عرصه خدمت عمومی در سنگر نهاد وکالت را به شما ارزانی داشته، با احساس مسئولیت و همت شایسته تمام عزم و تلاش خود را در جهت کسب علم و دانش و مهارت حرفه‌ای بکار گیرید و راستگویی را پیشه خود کنید.

شما باید عمیقاً از دروغ بپرهیزید و به سخن راست بها و ارج دهید، چراکه آثار شوم دروغ از قحطی و خشکسالی هم بیشتر و بدتر است. حرمت بزرگان و پیشکسوتان را پاس دارید و در همه حال خداوند را ناظر اعمال خود بدانید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 2.7]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=39063
  • نویسنده : حسن پاشازاده، رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی
  • 873 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما