• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
12
نگاهی به نهاد وکالت پس از هفتاد سال استقلال /26/

دخالت نهاد دفاعی مستقل، مهم‌ترین اصل تضمین دادرسی منصفانه

  • کد خبر : 39055
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
دخالت نهاد دفاعی مستقل، مهم‌ترین اصل تضمین دادرسی منصفانه
از جمله شرایط دادرسی منصفانه در قوانین داخلی و اسناد بین‌‌المللی وجود قاضی و وکیل مستقل است که بر اساس مصالح اجتماعی و تضمین حقوق دفاعی مردم، امکان دخالت نهاد دفاعی مستقل در دادرسی‌ها، یکی از مهم‌ترین اصول تضمین یک دادرسی منصفانه به شمار می‌رود

به گزارش روابط عمومی اسکودا، به مناسبت هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری، روسای کانون‌های وکلای دادگستری، در یادداشت‌هایی با عنوان «نگاهی به نهاد وکالت پس از هفتاد سال استقلال» به تببین دیدگاه‌های خود پیرامون استقلال نهاد وکالت و جامعه وکلای دادگستری می‌پردازند.

حسن صفا‌دوست، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در یادداشت پیشرو که به مناسبت هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری به رشته تحریر درآورده است، دخالت نهاد دفاعی مستقل را مهم‌ترین اصل تضمین دادرسی منصفانه معرفی ‌می‌کند.

متن کامل یادداشت که در ویژه‌نامه هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری ایران با عنوان «وکیل مردم» و توسط روابط عمومی اسکودا منتشر شده، به شرح ذیل است:

دخالت نهاد دفاعی مستقل، مهم‌ترین اصل تضمین دادرسی منصفانه

نهاد وکالت در کنار دفاع از استقلال خود که میراث گرانبهای اسلاف و حاصل تلاش چندین دهه بزرگان این نهاد است، رسالت اجتماعی خود می‌داند که همواره مدافع و حامی حقوق فردی و اجتماعی شهروندان باشد.

کانون وکلا با آموزش صحیح و استاندارد کارآموزان وکالت و تربیت وکلایی مستقل و شرافتمند می‌تواند بخشی از مسئولیت اجتماعی خود را ایفاء کند.

دفاع از حکومت قانون، تلاش در راستای تقویت مبانی عدالت، گسترش و نهادینه کردن فرهنگ مراجعه به وکیل در امور قضایی و حقوقی، ارتقاء سطح آگاهی‌های حقوقی مردم به منظور پیشگیری از مشکلات و معضلات ناشی از اقدامات حقوقی و اجرای صحیح تکالیف قانونی در امر معاضدت‌های قضایی و وکالت‌های تسخیری به مردم از جمله وظایف نهاد وکالت است که این امر مهم نیازمند همراهی و مساعدت دستگاه‌های تصمیم گیرنده در حوزه‌های تقنین، قضا و اجرا است.

کانون وکلا چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی همواره در دفاع از منافع ملی در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی در حوزه‌های حرفه‌ای خود فعال بوده و چنانچه نهادهای ذیربط از تخصص اعضای این نهاد به درستی بهره‌برداری کنند، شاهد تدوین و تصویب مقرراتی مدرن و پویا برای کشور خواهیم بود.

در این میان نباید از نقش کانون‌های وکلا در تضمین دادرسی منصفانه غافل بود. از جمله شرایط دادرسی منصفانه در قوانین داخلی و اسناد بین‌‌المللی وجود قاضی و وکیل مستقل است. بر اساس مصالح اجتماعی و تضمین حقوق دفاعی مردم، امکان دخالت نهاد دفاعی مستقل در دادرسی‌ها یکی از مهم‌ترین اصول تضمین یک دادرسی منصفانه است.

به این جهت قانونگذار حکیم هنگام تصویب لایحه استقلال کانون وکلا در سال ۱۳۳۳ و در بند نخست لایحه مرقوم، کانون وکلا را موسسه‌ای مستقل برشمرده و به این جهت است که چندین دهه کانون‌های وکلا با تمام وجود برای حفظ این استقلال تلاش می‌کنند.

شاخص‌هایی که امروزه در دادرسی عادلانه در رابطه با نهاد وکالت مطرح است، حاصل قرن‌ها مبارزات بشری است و به سهولت حاصل نشده تا به سادگی نقض شوند. اصحاب دعوی وقتی می‌توانند بدون دغدغه برای خود وکیل انتخاب کنند که اطمینان داشته باشند وکلای آنها با استقلال و شجاعت لازم و بدون لکنت زبان از حقوق ایشان دفاع می‌کنند.

کانون‌های وکلا با تعاطی افکار و نیز تعامل عزتمندانه با مقامات قوای سه‌گانه و حضور و مشارکت در عرصه‌های تصمیم‌گیری راجع به طراحی و تدوین قوانین عادلانه و مبتنی بر عدل و انصاف که منجر به تصویب قوانینی نخبه‌گرایانه و راهگشا شود، می‌توانند گام‌های موثری در راستای تضمین دادرسی منصفانه و عدالت قضایی بردارند.

در عین حال انتقادهای سازنده و نقدهای تخصصی نسبت به عملکرد دستگاه قضایی و تحلیل عالمانه و نقادی آراء محاکم می‌تواند در اصلاح قوانین ناکارآمد و جرم‌زا و نیز بهبود و ارتقای سطح دادرسی عادلانه در کشور اثربخش باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=39055
  • نویسنده : حسن صفا‌دوست، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز
  • 844 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما