• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024

اخبار ویژه

دکتر فرهودی‌نیا: صبوری همراه با مطالبه‌گری و مذاکره، بهترین شیوه‌های معقول برای برون‌رفت از وضعیت نامطلوب نهاد وکالت است صورتجلسه شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانون‌‌های وکلای دادگستری ایران – شنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۶ دکتر علی خواجویی‌راد: تشکیل یک حزب غیرسیاسی و تخصصی برای اصلاح شیوه تقنین می‌تواند از مهم‌ترین اقدامات نهاد وکالت در سال ۱۴۰۳ باشد قانون تسهیل، هم به نهاد وکالت و هم به حقوق مردم آسیب وارد کرده است متاسفانه برخی اسکودا را ضعیف می‌خواهند/ امیدوارم سال آینده سال همدلی و وحدت در نهاد وکالت باشد دکتر باقر شاملو: تا زمانی که رویکرد‌های تقنینی درباره نهاد وکالت اصلاح نشود، غلبه بر مشکلات سخت خواهد بود کانون‌های وکلا در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی ارتباط خود را با جامعه ترمیم و تقویت کنند انتشار اصلاحیه ماده ۵۴ آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلا/ جامعه وکلا و کانون‌ها ظرف ۳ روز پیشنهادات خود را ارسال کنند

30
رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری در نشست خبری کانون وکلای اصفهان:

وکیل بیکار مفسده بیشتری از فارغ التحصیل بیکار دارد

  • کد خبر : 33613
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
وکیل بیکار مفسده بیشتری از فارغ التحصیل بیکار دارد
دکتر جعفر کوشا : وکیل باید مستقل از حاکمیت باشد و برای اینکه مستقل باشد باید پروانه وکالت خود را از نهادی خارج از حاکمیت دریافت کند / دکتر ابراهیم کیانی : برخی ظاهرا اعتقاد دارند باید به هر ایرانی یک پروانه وکالت داده شود!

رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) با بیان اینکه کجای دنیا از نهادهای وکالت انتظار دارند در بحران های اقتصادی کمک کنند، گفت: اگر امروز مشکلات اقتصادی وجود دارد قرار نیست با فرافکنی، به نهادی حمله کنیم و بگوییم می تواند این مشکل را حل کند.

جعفر کوشا در نشستی با خبرنگاران که امروز (پنجشنبه_۹اردیبهشت) برگزار شد، اظهار کرد: امروز کسی شک ندارد جامعه ما در یک بحران اقتصادی به سر می برد اما سوال این است که آیا برای رفع بحران در مدیریت کشور باید فرافکنی کرد؟ در واقع مدیریت بحران با بحران مدیریتی متفاوت است، درحالی که امروز با بحران مدیریتی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه همه قبول داریم بیکاری زیاد است، تورم بالاست، قدرت خرید مردم پایین آمده و در بخش های اقتصادی با مشکلات زیادی مواجه هستیم، افزود: مردم از منتخبان خود در مجلس انتظار دارند راهکارهایی برای حل مشکلات اقتصادی بدهند، اما مشارکت در رفع بیکاری نباید تولید بحران کند.

رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران با اشاره به هجمه ای که امروز به نهاد وکالت وارد شده تا در بحران اقتصادی کمک کند، گفت: نهاد وکالت چه ابزاری برای کمک دارد؟ مشکل اساسی ما در این است که باید درد را بدانیم و درمان را براساس درد تجویز کنیم، اما اگر مشکل بیکاری و تورم داریم باید بدانیم چه کسانی باید آن را درمان کنند و درمان متناسب با درد چیست.

کوشا با بیان اینکه کجای دنیا از نهادهای وکالت انتظار دارند در بحران های اقتصادی کمک کنند، تصریح کرد: وکیل شخصی است که با آزمون، آزمایش و سوگند، رسالت دفاع از موکل خود را دارد و بحث اقتصادی مطرح نیست. اگر امروز مشکلات اقتصادی وجود دارد که ما هم داریم، قرار نیست با فرافکنی، به نهادی حمله کنیم و بگوییم می تواند این مشکل را حل کند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه های مختلف در هر نقطه از کشور طی سال ها اقدام به جذب دانشجو در رشته حقوق کردند، تصریح کرد: جذب دانشجویان بدون آینده نگری برای فارغ التحصیلان این رشته بود و امروز از نهاد وکالت می خواهند این فارغ التحصیلان را جذب کند.

به گزارش ایسنا، رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران با بیان اینکه امروز این اتحادیه با ۲۵ کانون وکلا در کشور در یک بحث قانونی و حقوقی وارد شده، تاکید کرد: ما تابع و مطیع قانون هستیم، اما اجازه نمی دهیم استقلال وکیل مورد معامله قرار گیرد، چون وکیل باید مستقل از حاکمیت باشد و برای اینکه مستقل باشد باید پروانه وکالت خود را از نهادی خارج از حاکمیت دریافت کند.

کوشا در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه استراتژی ما در جذب وکیل اجرای قانون است، تاکید کرد: اگر مطمئن باشیم قوه قضاییه امکانات آموزش برای کارآموزان را دارد ما هم قبول می کنیم. همین الان رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان می تواند جلسه ای با رئیس کل دادگستری استان داشته باشد و درصورتی که اعلام کنند می توانند ظرفیت جذب پذیرش را بالا ببرد قبول می کنیم، ولی در هر صورت نباید سقف پذیرش را بردارند.

وی ادامه داد: قانون می گویید پذیرش وکیل باید براساس ظرفیت موجود باشد، اگر دادگستری استان همین الان می تواند هزار وکیل جذب کند، صورت جلسه ای تنظیم و امضا کند، اما می دانیم که ظرفیت های لازم را برای این کار ندارند. آقای حبیبی بگوید امسال هزار نفر را می توانیم جذب کنیم، کانون وکلا هم یک رای دارد و قبول می کند.

رئیس اسکودا با تاکید براینکه ما می توانیم انعطاف داشته باشیم اما باید حاکمیت قانون را قبول داشته باشیم، تصریح کرد: با هرج و مرج و جوسازی و غوغاسالاری نمی توانیم به جایی برسیم چون وکیل بیکار مفسده بیشتری از فارغ التحصیل بیکار دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در مورد ضعف ارتباط وکلا با مردم، گفت: ما رسانه نداریم، شاید اگر رسانه خصوصی داشتیم ارتباط بیشتری با مردم برقرار می کردیم. معتقدیم جریان سازی فرهنگ استفاده از وکیل در جامعه باید به گونه ای باشد که مردم احساس خوب و اعتماد به وکلا داشته باشند، درحالی که رسانه ملی اعتماد به وکیل را خدشه دار می کند.

کوشا با بیان اینکه اگر قرار است ما اعتمادسازی کنیم و مردم به وکیل اعتماد کنند باید همه جریانات با همدیگر حرکت کنند، افزود: قول می دهیم اگر مجلس کمک کند در پرونده های خاص حتما با وکیل اقامه دعوا یا طرح شکایت شود، یا وکالت خانوادگی مطرح شود و جریان سازی مشورت با وکیل و حقوقدان صورت گیرد،  ما هم انعطاف لازم را برای پذیرش وکیل خواهیم داشتم به شرط اینکه همه قوا با ما همسو باشند.

ابراهیم کیانی، نایب رئیس اتحادیه اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران نیز در این نشست، با بیان اینکه در مجلس شورای اسلامی طرح هایی مطرح می شود که هیچ کدام به دنبال تقویت نهاد وکالت نیست، گفت: این طرح ها بیشتر به دنبال تضعیف نهاد وکالت است، مثلا در کسب و کار تلقی کردن وکالت، هم دولت و هم قوه قضاییه اعلام مخالفت کردند، اما مجلس با جدیت دنبال این کار است.

وی با تاکید براینکه طرح های مجلس، بنیان حقوقی ندارد بلکه اهداف اقتصادی دنبال می کند، افزود: بی نظمی در برگزاری آزمون وکالت ارتباطی با کانون های وکلا ندارد. نمی توان همه آزمون ها را برگزار و آزمون وکالت را بلاتکلیف نگه داشت، بلکه یا باید هیچ آزمونی برگزار نشود یا همه آزمون ها طبق برنامه برگزار و تکلیف آزمون وکالت هم مشخص شود.

نایب رئیس اسکودا با اشاره به اینکه برگزاری آزمون، اعلام ظرفیت و نحوه جذب وکیل را قوه قضاییه اعلام می کند، تصریح کرد: کانون های وکلا در تعیین ظرفیت پذیرش کارآزموان نقشی ندارند و فقط مجری هستند. البته با طرح های که مطرح می شود برخی ظاهرا اعتقاد دارند باید به هر ایرانی یک پروانه وکالت داده شود، درحالی که  ۱۰۰ هزار وکیل داریم و بنابر اعلام قوه قضاییه در آذرماه گذشته ۱۷۷ هزار قرارداد ثبت شد که نشان می دهد سهم وکلا چه تعداد است.

وظیفه کانون وکلا اشتغالزایی نیست

همچنین لیلا رئیسی-  رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان نیز با اشاره به مشکلاتی که این روزها در نهاد وکالت کشور وجود دارد، اظهار کرد: کانون های وکلا پس از پیروزی انقلاب تاکنون هیچ مقطعی به دشواری این روزها نداشته اند، اگرچه تمام هجمه ها و مشکلات این روزها باعث شده نوعی انسجام و وحدت در جامعه وکالت ایجاد شود.

وی با بیان اینکه اخیرا طرح های در مجلس مطرح شده که برخی در صورت تصویب نتایج نگران کننده ای برای حرفه وکالت به دنبال دارند، افزود: این طرح ها ماهیت نهاد وکالت و اصول اساسی حرفه وکالت را نقض می کنند، مثل کسب و کار تلقی کردن حرفه وکالت.

رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان تاکید کرد: انتظار داریم نمایندگان مجلس در امور مربوط به نهاد وکالت که یک نهاد کاملا تخصصی است با متولیان این نهاد مشورت کنند، اگرچه قانونی و منطقی این است که هرگونه اصلاح در مقررات باید با نظرات کانون های وکلای و همفکری آنها به مجلس برود.

رئیسی با بیان اینکه این روزها مرتب می شنویم به کانون های وکلا اتهام انحصارگرایی زده می شود اما کسانی که مدعی هستند باید بگویند چه تعریفی از انحصار دارند، افزود: تعیین ظرفیت در دست قوه قضاییه است، ضمن اینکه به اشتباه تصور می کنند وکیل کسی است که دانشنامه حقوق دارد درحالی که این شرط لازم است اما کافی نیست.

وی با تاکید براینکه وکیل باید تربیت شود و تربیت وکیل نیاز به زیرساخت دارد، گفت: وظیفه کانون وکلا اشتغالزایی نیست، بلکه تربیت وکیل است، با این وجود نمایندگان مطمئن باشند اگر فرصتی دهند کانون های وکلا در جهت حل معضل فارغ التحصیلان بیکار رشته حقوق راهکارهای اصولی ارائه خواهند کرد.

رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان با بیان اینکه متاسفانه مشکلات بسیار باعث شده وکلا به واسطه بیکاری و ناامنی شغلی دچار مشکل شوند، گفت: کمی جامعه وکالت را دریابید.

ایسنا

همچنین ببینید:

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 11 میانگین: 3.3]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=33613
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 1799 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0
تماس باما