• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
26
مرتضی شهبازی نیا

پیام تبریک ریاست اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری به مناسبت شصت و هفتمین سالروز استقلال کانونهای وکلا

  • کد خبر : 26763
  • ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
پیام تبریک ریاست اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری به مناسبت شصت و هفتمین سالروز استقلال کانونهای وکلا
روز وکیل روز اعتماد و امانت هم هست؛ وکیل مستقل و متخصص برای موکلی که حفظ جان و مال و حیثیت و دفاع از حقوق انسانی خود را به او سپرده، باید مظهر قانونمداری، خرد، اعتماد، راستی و امانت باشد.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

روز وکیل روز یک صنف یا یک شغل یا به زعم برخی یک “کسب و کار” نیست، روز قانون و حقوق بشر و حقوق شهروندی است. روز وکیل روز اعتماد و امانت هم هست؛ وکیل مستقل و متخصص برای موکلی که حفظ جان و مال و حیثیت و دفاع از حقوق انسانی خود را به او سپرده، باید مظهر قانونمداری، خرد، اعتماد، راستی و امانت باشد. از همین روست که وکالت علی الاطلاق عقد لازم نیست و موکل هر‌گاه کمترین شکی در اعتمادش به وکیل رخنه کرد، می تواند او را عزل کند. وکیل قبل از نائل شدن به این “شغل شریف” سوگند یاد می کند که مدافع از حق باشد و اغراض شخصی و سیاسی را در کار حرفه‌ای خود دخالت ندهد و شرافت خود را وثیقه سوگند قرار می‌دهد.
نه عدول معدودی از دارندگان پروانه وکالت از قسم و رسالت حرفه ای، به شرافت ذاتی وکالت لطمه می‌زند و نه تخفیف آن به “کسب و کار” از ناحیه عده‌ای که یا رسالت وکالت را نمی شناسند و یا حاکمیت قانون را تاب نمی آورند و مخالفتشان را متوجه مهمترین ساز و کار نظارتی آن یعنی “وکالت ” می کنند. شرافت وکالت ذاتی است و تنها به استقلال و امانتداری و تعهد وکیل و اعتماد موکل وابسته است. احترام به جایگاه وکیل و تضمین استقلال وی، معیار واقعی بودن اعتقاد اشخاص و حاکمان به حکومت قانون و حقوق شهروندی است چرا که جز با دخالت وکیل مستقل نمی توان از اجرا و تفسیر درست قانون و رعایت حقوق بشر و شهروندی نظیر حق حیات، آزادی بیان، حق دادخواهی، منع شکنجه و … اطمینان حاصل کرد. امید است با تلاش مضاعف نهاد وکالت و همراهی مسئولان محترم کشور، برخی مشکلات فعلی نهاد وکالت نظیر ساختار موازی و تبعیض ناروای مندرج در تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری، به نحو مناسب و مطابق استانداردهای جهانی برطرف شود و از همه مهمتر زمزمه غیر ضروری اصلاح و اجرای آئین نامه منسوخ مجال شنیدن نیابد و با سعه صدر مسئولین محترم قضایی و با راهکارهای قانونی موجود، وکلای زندانی نیز آزاد شوند. شصت و هفتمین سالگرد استقلال کانون های وکلای دادگستری و هفته و روز وکیل بر ذینفعان اصلی استقلال یعنی عموم مردم شریف و نیز همکاران ارجمند در سراسر کشور مبارک باد.
در چنین ایامی، یاد استاد بهمن کشاورز یار دیرین کانون وکلا و مدافع استقلال آن را گرامی می داریم.

 

مرتضی شهبازی نیا

رئیس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
لینک کوتاه : https://scoda.org/?p=26763
  • نویسنده : روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران
  • 1594 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای پیام تبریک ریاست اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری به مناسبت شصت و هفتمین سالروز استقلال کانونهای وکلا بسته هستند

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0

دیدگاهها بسته است.

تماس باما